2018-11-17, 10:45
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är det en sån där som vibrerar - vad skall dessa vibrationer vara bra för...?

Vette fan, men tror att vibbarna i sidled och längsled gör ett djupare micro mm snitt, den liksom hyvlar i flera ledder, vinklar samtidigt medans man drar hyveln
Citera
2018-11-18, 06:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Även jag testade säkerhetshyvel och tyckte att det var skit, för mig blev det knappt nån rakeffekt alls, nästan all skäggväxt var kvar efter att jag rakat mig, så jag gick över till Gillette Fusion vilket är det bästa jag har testat så här långt...

Då hade du helt enkelt fel vinkel och drog bara bladskyddet mot hårstråna. DE-hyvelns fördel är just att man vinklar den själv istället för att förlita sig till att hyveln skall fjädra. Gillette Fusion ger mig sämre resultat och kostar 50 gånger mer per blad - svårt val
Citera
2018-12-03, 00:06
Medlem
JustZlatans avatar
Använde idag min rakhyvel för första gången på 6 år och det gick ju lysande! Bytte inte ens rakblad på den. Det började svida lite efteråt så jag använde den enda aftershaven jag hade i skåpet, Jean Paul Gaultier, och som jag inte har använt på lika länge och det kändes bättre direkt. Men jag måste köpa en annan aftershave för jag vill ju inte lukta som en 20-årig tönt.

Använder en rakhyvel i metal. Tror de kallas säkerhetshyvel.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-12-03 kl. 00:17.
Citera
2018-12-03, 10:29
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Använde idag min rakhyvel för första gången på 6 år och det gick ju lysande! Bytte inte ens rakblad på den. Det började svida lite efteråt så jag använde den enda aftershaven jag hade i skåpet, Jean Paul Gaultier, och som jag inte har använt på lika länge och det kändes bättre direkt. Men jag måste köpa en annan aftershave för jag vill ju inte lukta som en 20-årig tönt.

Använder en rakhyvel i metal. Tror de kallas säkerhetshyvel.

Om hyveln använder vanliga klassiska rakblad och inte såna där usla kassetter med 5 små skitblad i ett så är det troligtvis en säkerhetshyvel du använder.
Citera
2018-12-16, 21:46
Medlem
En fråga var köper man vanliga klassiska rakblad de verkar inte säljas nånstans?
Citera
2018-12-16, 21:58
Medlem
Citat:
Är det en sån där som vibrerar - vad skall sådana vibrationer vara bra för...? Blir rakningen bättre på nåt sätt om hyveln vibrerar...?

Bättre? Ja, men det är 100% psykologiskt! Blir även några hundralappar i veckan på blad och batterier.
Citera
2018-12-16, 22:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
En fråga var köper man vanliga klassiska rakblad de verkar inte säljas nånstans?
Finns på Gents: https://www.gents.se/rakblad
Citera
2018-12-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Också funderat på att införskaffa en sådan, men tvekar av samma anledning som du.
Vart finns dom att få tag på? nån länk kanske? Och rakar dom bättre/närmare än vanliga hyvlar?

Testa Shavette, bra mycket billigare än en riktig rakkniv och nästan lika bra.
Kolla på sliqhaq.se där finns allt för rakning
Citera
2018-12-18, 20:38
Medlem
Kan inte få en helt ordentlig rakning med min säkerhetshyvel, bladet sticker ut för lite från huvudet på hyveln. Brukar bryta bladen itu och lägga de lite längre fram, men då ligger bladet inte helt rakt så ett och annat sår kan uppkomma under rakningen. Finns det någon hyvel med olika inställningar där man kan få bladet att sticka ut mer? Gärna något med lite kortare skaft. Använder Mühles R226 och även jag med stora händer har svårigheter med att få ett ordentligt grepp.
Senast redigerad av Vogly 2018-12-18 kl. 20:42.
Citera
2018-12-19, 06:21
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Kan inte få en helt ordentlig rakning med min säkerhetshyvel, bladet sticker ut för lite från huvudet på hyveln. Brukar bryta bladen itu och lägga de lite längre fram, men då ligger bladet inte helt rakt så ett och annat sår kan uppkomma under rakningen. Finns det någon hyvel med olika inställningar där man kan få bladet att sticka ut mer? Gärna något med lite kortare skaft. Använder Mühles R226 och även jag med stora händer har svårigheter med att få ett ordentligt grepp.

Du har ju den klassiskt aggressiva hyveln från Mühle R41 (dock ej ställbar). FaTip klassas också som ganska aggressiva, något sämre finish på dessa om man jämför med iaf Merkur (dessa är ej heller ställbara).
Har själv en Merkur Progress annars som är toppen även om jag oftast kör på några av de snällare inställningarna. Finns med två olika längder på handtaget.
Många verkar anse Merkur Futur (också ställbar) är ordentligt aggressiv men har också hört en del klagomål om att den är klumpig under näsan osv.

Testat olika blad? Kan ju ibland hjälpa. T.ex min gamla Merkur 34C funkade otroligt bra med Gillette Silver Blue för egen del.
Citera
2018-12-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Du har ju den klassiskt aggressiva hyveln från Mühle R41 (dock ej ställbar). FaTip klassas också som ganska aggressiva, något sämre finish på dessa om man jämför med iaf Merkur (dessa är ej heller ställbara).
Har själv en Merkur Progress annars som är toppen även om jag oftast kör på några av de snällare inställningarna. Finns med två olika längder på handtaget.
Många verkar anse Merkur Futur (också ställbar) är ordentligt aggressiv men har också hört en del klagomål om att den är klumpig under näsan osv.

Testat olika blad? Kan ju ibland hjälpa. T.ex min gamla Merkur 34C funkade otroligt bra med Gillette Silver Blue för egen del.
Prövat ett par. Feather och Personna fungerade bäst medans Gillette 7 O’Clock och Mühles egna blad var sådär. Är Mühles blad producerade av Personna fortfarande? Astra Platinum blad var inget vidare för mig iallafall. Ska ta en titt på Futur och Progress, tack.
Citera
2018-12-20, 03:38
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly

Jag har en Rockwell 6C som jag är nöjd med. Den går att ställa in i sex olika grader av bladgapp och aggressivitet. Folk verkade i princip bara ha positiva saker att säga om den här hyveln på nätet när jag kollade upp den innan köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in