Citat:
Ursprungligen postat av
Vogly
Kan inte få en helt ordentlig rakning med min säkerhetshyvel, bladet sticker ut för lite från huvudet på hyveln. Brukar bryta bladen itu och lägga de lite längre fram, men då ligger bladet inte helt rakt så ett och annat sår kan uppkomma under rakningen. Finns det någon hyvel med olika inställningar där man kan få bladet att sticka ut mer? Gärna något med lite kortare skaft. Använder Mühles R226 och även jag med stora händer har svårigheter med att få ett ordentligt grepp.
Du har ju den klassiskt aggressiva hyveln från Mühle R41 (dock ej ställbar). FaTip klassas också som ganska aggressiva, något sämre finish på dessa om man jämför med iaf Merkur (dessa är ej heller ställbara).
Har själv en Merkur Progress annars som är toppen även om jag oftast kör på några av de snällare inställningarna. Finns med två olika längder på handtaget.
Många verkar anse Merkur Futur (också ställbar) är ordentligt aggressiv men har också hört en del klagomål om att den är klumpig under näsan osv.
Testat olika blad? Kan ju ibland hjälpa. T.ex min gamla Merkur 34C funkade otroligt bra med Gillette Silver Blue för egen del.