2020-06-18, 08:10
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Vad för rakhyvel ska man köpa om man vill få en så nära rakning som möjligt?
Dock inte rakkniv, jag har testat men skar mig bara överallt !!!

Merkur 34C, nog bästa allroundhyveln till vettigt pris. Första hyveln jag köpte som dessutom fortfarande används väldigt ofta.

Mühle R41, nog en av de mer aggressiva hyvlarna. Grymt effektiv men kräver lite teknik och en MYCKET lätt hand.

Merkur Progress, ställbar hyvel där du kan välja hur aggressivt du vill raka dig. Föredrar dock de två ovan om jag måste välja.

Sen en vettig raktvål/kräm, borste och blad som är bra för dig.
Att slänga lite vatten i ansiktet och kladda på lite Gillette rakskum kommer inte ge dig en behaglig och bra rakning. En bra förberedelse är viktigt.
Citera
2020-06-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Merkur 34C, nog bästa allroundhyveln till vettigt pris. Första hyveln jag köpte som dessutom fortfarande används väldigt ofta.

Mühle R41, nog en av de mer aggressiva hyvlarna. Grymt effektiv men kräver lite teknik och en MYCKET lätt hand.

Merkur Progress, ställbar hyvel där du kan välja hur aggressivt du vill raka dig. Föredrar dock de två ovan om jag måste välja.

Sen en vettig raktvål/kräm, borste och blad som är bra för dig.
Att slänga lite vatten i ansiktet och kladda på lite Gillette rakskum kommer inte ge dig en behaglig och bra rakning. En bra förberedelse är viktigt.

Men är den Gilette proglide bra då?
Citera
2020-06-18, 12:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Tydligen så ska du köra på ladyshave. Att du får pissigt resultat med säkerhetshyvel beror på handhavandefel, ett rakblad blir inte slött efter EN rakning.
Använt ladyshave några månader men har rätt många rakblad kvar så sista veckorna har det blivit gammaldags rakblad igen. Problemen kvarstår och har försökt ändra mitt handhavande men inget hjälper. Ska så småningom köpa eller skärp upp någon förfäders rakkniv så får vi testa om det blir bättre.
Ekonomiskt är det ren förlust att använda blad för fem spänn en gång när engångshyvlar för 2-3 kr kan användas 3 eller fler gånger.
Citera
2020-06-18, 13:57
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Men är den Gilette proglide bra då?

Ingen aning, det var inte det du frågade efter och jag använder inte den typen av hyvel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Använt ladyshave några månader men har rätt många rakblad kvar så sista veckorna har det blivit gammaldags rakblad igen. Problemen kvarstår och har försökt ändra mitt handhavande men inget hjälper. Ska så småningom köpa eller skärp upp någon förfäders rakkniv så får vi testa om det blir bättre.
Ekonomiskt är det ren förlust att använda blad för fem spänn en gång när engångshyvlar för 2-3 kr kan användas 3 eller fler gånger.

Fast du måste väl inse att du gör fel om du använder ett nytt blad varje gång? Jag har utan problem rakat mig långt över 10 ggr med samma blad och då har jag bytt enbart för att det är såpass billigt att byta, inte för att det blivit slött.
Rakkniv kräver ganska mycket omsorg och teknik så jag ser inte varför du inte bara använder dina ladyshave? Det kommer ju bli dyrare att slipa om en kniv när du t.ex striglat fel eller rakat dig konstigt så den blivit slö direkt osv.
Citera
2020-07-17, 22:38
Medlem
Pastellfisks avatar
Har börjat få upp snitsen ordentligt nu och något hundratal rakningar senare så blir de snudd på perfekt varje gång. Vad jag dock känner är den största vinsten är livskvalitén.

Det låter fan så löjligt men det är få saker jag uppskattar så mycket som att sätta på lite musik, tappa upp vatten, löddra upp raktvål etc. Riktig avslappning för en stressad familjefar.

Kan rekommendera två Proraso-produkter för övrigt.

Deras styptic gel har fått mig att helt överge ömtåliga alunstift so ändå funkar sådär. En miniklick och blödningen slutar omedelbums de gånger man inte varit riktigt fokuserad.

Vidare är deras post shave powder jävligt behagligt. Inte så pass att jag släppt vanligt after shave creme men som alternativ då och då. Känns jäkligt trevligt med torr fin hud när man är klar.
Citera
2020-07-26, 20:28
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Har börjat få upp snitsen ordentligt nu och något hundratal rakningar senare så blir de snudd på perfekt varje gång. Vad jag dock känner är den största vinsten är livskvalitén.

Det låter fan så löjligt men det är få saker jag uppskattar så mycket som att sätta på lite musik, tappa upp vatten, löddra upp raktvål etc. Riktig avslappning för en stressad familjefar.

Kan rekommendera två Proraso-produkter för övrigt.

Deras styptic gel har fått mig att helt överge ömtåliga alunstift so ändå funkar sådär. En miniklick och blödningen slutar omedelbums de gånger man inte varit riktigt fokuserad.

Vidare är deras post shave powder jävligt behagligt. Inte så pass att jag släppt vanligt after shave creme men som alternativ då och då. Känns jäkligt trevligt med torr fin hud när man är klar.

Håller helt med, hela ritualen med våtrakning är lite vardagslyx och en stund av njutning.

Bra tips, ska testas!
Citera
2020-08-29, 20:41
Medlem
lectorems avatar
Testade en annan säkerhetshyvel idag. En ”no namne” köpt billigt från England. Funkade fin-fint. Varför slängde jag inte min Mach3 för många år sedan. Använde samma rakblad, Rijk, som till Sailorshyveln. No name är inte lika bra men förlåtande.
Citera
2020-09-04, 16:43
Medlem
Har idag Mach 3 blad/hyvel som jag är hyfsat nöjd med. Är det stor skillnad att gå till Gillette Fusion Proglide Power med Flexball hyvel?

Undanbeder tips om säkerhetshyvlar. Testat många sådana och det var absolut inget för mig....
Citera
2020-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.

P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.

Själv kör jag Bulldogs, sjukt bra tycker jag. Svinigt dyra blad men det är det värt. Funkar överallt på kroppen för den som vill raka mer än ansiktet.
Citera
2020-10-12, 00:25
Medlem
har du testat Lexi Skin, den är grym..
Citera
2020-10-13, 18:18
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Vill dra ett strå för Bluebeards Revenge scimitar. Riktigt schysst hyvel. Trodde den skulle vara lite hal att använda pga dess design, men den är klockren!

Klart skönare än Merkur 34C kan jag tycka (för att jämföra med en annan så kallad nybörjarhyvel).
Citera
2020-10-13, 19:54
Medlem
Pastellfisks avatar
Trots idoga försök med olika vinklar, blad och så vidare upplever jag att det inte blir babylent på halsen. Åtminstone inte utan att det också blir åtminstone några skärsår på köpet. Tips mottages med tacksamhet.

Sen undrar jag också lite kring detta med att raka mothårs. Vissa "experter" anser det vara helt förkastligt och att man istället ska köra fler gånger medhårs medan andra anser att en gång i varje riktning (med, tvärs och mot). Vad är era tankar kring detta? Själv kör jag tre vändor och avslutar med mothårs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in