2015-03-04, 11:04
Medlem
_AlleMan_s avatar
Ni som kör på metoden med borstar och rakknivar å allt. Ni kör alla på helrakning eller? Vill också skaffa mig alla dom prylarna men känns inte värt då jag aldrig helrakar mig. Trimmar bara skägget rakar en linje efter käkbenet. Är det värt ändå?
Citera
2015-03-04, 11:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _AlleMan_
Ni som kör på metoden med borstar och rakknivar å allt. Ni kör alla på helrakning eller? Vill också skaffa mig alla dom prylarna men känns inte värt då jag aldrig helrakar mig. Trimmar bara skägget rakar en linje efter käkbenet. Är det värt ändå?
Nej, jag har mustasch och skägg. Ett mycket välansat sådant!

Edit: Alltså skägg endast på hakan.
Senast redigerad av Carl Serung 2015-03-04 kl. 11:11.
Citera
2015-03-04, 11:09
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Området under skägglinjen måste ju fortfarande rakas

Jag kör vanligtvis skägg på sommaren (låter det växa ut under semestern så jag slipper se ut som en lodis på jobbet) och renrakat under vinterhalvåret - så för min del är det befogat både med fina rakprylar och skäggtrimmer!
Citera
2015-03-04, 11:22
Medlem
_AlleMan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, jag har mustasch och skägg. Ett mycket välansat sådant!

Okej. Trimmar du det eller låter du det växa fritt? Finns det också någon spännande teknik för att korta skägget eller är det vanlig trimmer som gäller?
Citera
2015-03-04, 11:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Okej. Trimmar du det eller låter du det växa fritt? Finns det också någon spännande teknik för att korta skägget eller är det vanlig trimmer som gäller?
Jag använder en vanlig skäggtrimmer från Braun. Den gör ett utmärkt jobb! Rakkniven är utmärkt till att skapa en rak och skarp linje.
Citera
2015-03-04, 11:46
Medlem
_AlleMan_s avatar
Citat:
Jag använder en vanlig skäggtrimmer från Braun. Den gör ett utmärkt jobb! Rakkniven är utmärkt till att skapa en rak och skarp linje.

Men då blir det nog så att jag drar en beställning. Har du nåt tips på en bra kniv och tillbehör för en nybörjare? Inte allt för dyrt till att börja med
Citera
2015-03-04, 12:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Men då blir det nog så att jag drar en beställning. Har du nåt tips på en bra kniv och tillbehör för en nybörjare? Inte allt för dyrt till att börja med
Har du tänkt en cut-throat eller shavette? Jag använder själv en shavette från Blue Beards Revenge. Bättre och betydligt smidigare än en cut-throat. Har en gammal cut-throat (Från Eskilstuna), men då måste man slipa och strigla. En shavette kostar någon hundring, en bra cut-throat 1500-2000 spänn.

När det gäller raktvålar och likande så är Proraso ett mycket bra märke. Bra priser och ger ett mycket bra resultat.
Men, sedan kanske du tycker något helt annat. Köp olika produkter och prova vad som blir bäst för dig!

Välkommen till den riktiga rakvärlden, släng plastaskitet från Gillette och kän dig som en riktig man!
Citera
2015-03-04, 12:41
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Just en kniv kan man ju köpa relativt billigt på typ eBay och liknande, från 300-400:- och uppåt. Det är viktigt att kolla efter "shave ready" i dessa fallen. Sen finns olika typer av blad så det är en hel del att försöka läsa in sig på och förstå vad som är bra för nybörjare innan man köper något. Sen behöver du strigel och då gärna en rätt bred variant så du slipper krångla med X-teknik osv.

Tror shavette kan vara en idé att testa med först och se om det passar.

Själv körde jag direkt på riktig kniv men det kräver helt klart en del kringutrustning man inte tänkt på från början. Köpte precis själv ett set med slipstenar så jag kan lära mig slipa själv osv.
Citera
2015-03-04, 12:42
Medlem
mrtowlies avatar
Lade precis en beställning från Strawberrynet. Det blev pre shave oil och rakkräm från eshave i doften Orange Sandalwood. Attraheras av kombinationen av fräsh citrus med klassisk varm sandalwood.

http://eshave.com/shaving-cream-orange-sandalwood
http://eshave.com/shaving-products/p...nge-sandalwood
Citera
2015-03-04, 12:45
Medlem
_AlleMan_s avatar
Citat:
Har du tänkt en cut-throat eller shavette? Jag använder själv en shavette från Blue Beards Revenge. Bättre och betydligt smidigare än en cut-throat. Har en gammal cut-throat (Från Eskilstuna), men då måste man slipa och strigla. En shavette kostar någon hundring, en bra cut-throat 1500-2000 spänn.

När det gäller raktvålar och likande så är Proraso ett mycket bra märke. Bra priser och ger ett mycket bra resultat.
Men, sedan kanske du tycker något helt annat. Köp olika produkter och prova vad som blir bäst för dig!

Välkommen till den riktiga rakvärlden, släng plastaskitet från Gillette och kän dig som en riktig man!

Okej, får bli en shavette ser det ut som då. Vad är den egentliga skillnaden mellan dom två? Och är det amazon som gäller för beställning då eller?
Citera
2015-03-04, 12:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Okej, får bli en shavette ser det ut som då. Vad är den egentliga skillnaden mellan dom två? Och är det amazon som gäller för beställning då eller?
En shavette sätter du ett singelblad i (eller ett dubbelblad som du bryter på mitten) och detta byter du när det blir sämre. En cut-throat har ett längre och "fast" blad (som vilken kniv som helst) som måste slipas och striglas.
Lite info:
http://www.gents.se/text/cut-throat_vs_shavette

Var du beställer ifrån är ju upp till dig. Jag har köpt både från utland och från svenska butiker
Citera
2015-03-04, 13:00
Medlem
_AlleMan_s avatar
Citat:
En shavette sätter du ett singelblad i (eller ett dubbelblad som du bryter på mitten) och detta byter du när det blir sämre. En cut-throat har ett längre och "fast" blad (som vilken kniv som helst) som måste slipas och striglas.
Lite info:
http://www.gents.se/text/cut-throat_vs_shavette

Var du beställer ifrån är ju upp till dig. Jag har köpt både från utland och från svenska butiker

Okej tack så mycket för svaren blir å beställa en shavette ikväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in