Citat:
Ursprungligen postat av
Pastellfisk
Har försökt sätta mig in i processen innan köpet så hade ett relativt gott teoretiskt bagage.
Ska skummet ha en annan konsistens vid andra rakningen? Har satsat på ett relativt fast vid såväl första som andra passagen. Får testa mig fram lite grann.
Angående skum har jag en annan fråga. Är det vanligt att behöva krama ur (det fasta) skummet ur borsten eller ska man fortsätta i skålen till det är där i? Är det värt att satsa på en riktig rakskål eller duger en vanlig skål man redan har. Föredrar att löddra upp det i ett kärl snarare än i handen/ansiktet.
Ang löddra i handen är ju mest för att du kanske får en känsla för hur löddret känns på huden, om det är halt, vad som händer om man tillsätter ett par droppar vatten extra osv. Man vill ju gärna åt ett glansigt, yoghurt-liknande lödder, inte torrt och bubbligt.
Proraso är ju helt ok tvålar men kanske inte direkt dom bättre på marknaden. Kan ju vara värt att testa ngt annat bara för att utesluta vissa saker? Jag älskar ju Acqua di Parma’s tvål/kräm men kan inte rekommendera att lägga över 600:- bara som random test.
Du ska ju överlag inte behöva vispa om löddret eller något efter du är klar vid första omgången. Andra passet penslar jag bara på nytt lager mer eller mindre, så det blir för mig iaf oftast ett tunnare lager men också väldigt halt iom att man precis sköljde av ansiktet innan.
Jag brukar inte krama ur borsten, finns oftast lödder så det räcker och blir över ändå.
Jag använde alltid rakskål förr men några år tillbaks kör jag enbart direkt i ansiktet, enklare enligt mig när man väl fått in tekniken. Ang rakskålar så beror det väl lite på vad man gillar, jag tycker en bredare/vidare och lägre skål är enklast och man slipper slå borsten i kanterna konstant. Sen finns det ju med små mönster i botten så man får lödder snabbare. Har själv bl.a en sån här
https://www.giftsandcare.com/en/mug-...ents-navi.html som jag kan rekommendera.
Men testa ansiktslöddra direkt också för att se om du får annorlunda upplevelse.
Krama ur borsten hyfsat mycket, vispa kanske 20 sek i tvålen, blöt ansiktet, börja med att pensla området du ska raka, sen börjar du jobba i cirklar med borsten, doppa topparna av borsten lätt i vatten då och då för att få den konsistensen du vill, voilà - klart! Andra passet så penslar du bara på nytt, krama ur lite extra ur borsten vid behov
Alla har säkert sina trix och metoder men jag kör alltid så.