2016-04-22, 21:58
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
En fördel med dubbelegg-hyveln tycker jag är att det snygga utseendet gör att det känns mindre äckligt att raka sig. Avskyr all plast och de där remsorna ovanpå.
Det är inga remsor på Bic o det är en fräsch känsla att peta bort plastskyddet på en ny hyvel
Citera
2016-04-22, 22:14
Medlem
Hiroshima15s avatar
Jag sparar ut skägg till den grad att det blir jobbigt att frisera.

Sax. Maskin.

Gillette har bra hyvlar.

Slätt som en stjärt på....
Citera
2016-04-22, 22:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Det är inga remsor på Bic o det är en fräsch känsla att peta bort plastskyddet på en ny hyvel
Det förstår jag. Det är ju en kvalitets produkt du har.
Citera
2016-04-23, 10:30
Medlem
mrtowlies avatar
Jag är sugen på en ny raktvål.

Kan någon rekommendera en sjysst tvål med klassisk barbershop-doft i grunden? Bra om den är ordentligt återfuktande då jag har torr hud.

(De tvålar jag har är prorasos röda/gröna, molton brown samt L'occtaine cade.)
Citera
2016-04-23, 10:48
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie

Kan någon rekommendera en sjysst tvål med klassisk barbershop-doft i grunden? Bra om den är ordentligt återfuktande då jag har torr hud.

Parker tycker jag gör rätt trevliga raktvålar. Mitt ansiktes hud blir ofta uttorkad och får en svidande känsla hela dagen när jag använder lödder på burk, men jag brukar ofta få slippa det av Parkers Sandalwood.

Det mest klassiska man kan få är väl Williams raktvål, tillsammans med rakvattnet Brut. Tvålen skall dock vara svår att blanda.
Citera
2016-04-23, 11:35
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu

OK, då vet vi. Sluta skita ner tråden nu.
Citera
2016-04-23, 11:57
Medlem
zepofans avatar
Jag har börjat använda strutsoljetvål i ansiktet innan rakning. Tvålen är väldigt fet och fungerar alltså som preshave. Jag tvättar och tvålar in ansiktet, sedan får tvålen sitta medan jag tvålar in och duschar resten av kroppen och avslutar sedan med att skölja ansiktet. På den stunden har stubben mjuknat lite och huden har en fet yta och det är bara att köra på med raktvålen.
Citera
2016-04-23, 11:59
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Parker tycker jag gör rätt trevliga raktvålar. Mitt ansiktes hud blir ofta uttorkad och får en svidande känsla hela dagen när jag använder lödder på burk, men jag brukar ofta få slippa det av Parkers Sandalwood.

Det mest klassiska man kan få är väl Williams raktvål, tillsammans med rakvattnet Brut. Tvålen skall dock vara svår att blanda.

Tack för tipsen!
Citera
2016-04-23, 15:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Tabac http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807592 bör alla wetshavers prova någon gång.

Jag gillar Arko http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1624288 ännu mer men den är lite svårare att hitta i butik på stan i Sverige, pris/prestanda är dock outstanding!
Citera
2016-04-23, 15:31
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tabac http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807592 bör alla wetshavers prova någon gång.

Jag gillar Arko http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1624288 ännu mer men den är lite svårare att hitta i butik på stan i Sverige, pris/prestanda är dock outstanding!

Tabac har jag testat, riktigt bra talgbaserad tvål, däremot stod jag inte ut med doften så den fick ge upp sin plats i badrumsskåpet för andra produkter

Arko hör man ju mycket om, dags att testa den också. Finns många billiga klassiska tvålar där ute att testas!
Citera
2016-04-23, 15:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tabac har jag testat, riktigt bra talgbaserad tvål, däremot stod jag inte ut med doften så den fick ge upp sin plats i badrumsskåpet för andra produkter

Arko hör man ju mycket om, dags att testa den också. Finns många billiga klassiska tvålar där ute att testas!

Tabac växer på en tycker jag, egentligen en ganska trevlig doft. Prestandan är dock det viktiga och tabac är riktigt bra.

Gillar du tabac men inte doften så kan spanska La Toja vara ett alternativ, den har jag dock inte hittat i sverige ännu.

Edit: fel av mig http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3231035
Citera
2016-04-23, 15:45
Medlem
Safety Razor och Rockwell Razor är en variant av de gamla hyvlarna från 1950-talet. Tittar man på bladet så är det samma typ som min fosterpappa köpte för ett öre styck 1960.

Personligen har jag från min första tid med rakning erfarenhet av denna typ av rakhyvel, som var superlätt att skära sig med. Idag skulle jag aldrig kunna tänka mig en enbladig hyvel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in