2019-08-02, 11:35
Medlem
Gilette fusion är helt klart en favorit.
Kör på ett "during shave" skum för att förlänga livstiden.
Citera
2019-08-03, 01:25
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det tycker jag absolut att du ska göra, man kan göra rakningen till en trevlig stund istället om inte annat.
Vális hyvel kan jag inte kommentera men tar man ngn av de normalt rekommenderade märkena och modellerna kan det inte bli fel, Merkur 34C, Edvin Jagger eller Mühle’s ingångsmodeller tror dom heter ngt med 89. Köp ett paket med blandade rakblad, tycker själv att Feather som är ofta rekommenderade inte iaf ger mig speciellt trevlig rakning. Gillette Silver Blue är mina favoriter. Köp en syntetisk borste och köp en vettig tvål/kräm som är enkel att få till bra lödder med. Vissa hårdtvålar har jag hört kan vara svåra, t.ex Truefitt & Hill. Möjligtvis kan ett alunstift vara bra för att stoppa små blödningar. En after shave är också bra för återfuktning och bakteriedödande.

Initialkostnaden kommer att vara dyrare än random Gillette Fusion och rakskum på burk absolut. Men du kommer ganska snabbt tjäna in kostnaden på bladen. Plus att det är betydligt roligare överlag. Själv tycker jag inte det är speciellt omständigt men visst du kan inte köra 2-3 pass på 5 min direkt.

Tips för att komma igång är att kolla in youtube hur man enklast löddrar med borste osv.

Blir definitivt en Merkur. Men rakbladen är ju en djungel då det inte står deras vasshet på gents. Antar dock det troligtvis blir DERBY BLACK PREMIUM.
Citera
2019-08-03, 01:48
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Blir definitivt en Merkur. Men rakbladen är ju en djungel då det inte står deras vasshet på gents. Antar dock det troligtvis blir DERBY BLACK PREMIUM.

Köp ett samplepack med olika rakblad istället. Om du vill ha en billig rakborste, kan jag rekommendera Tyska nom. Det är Mühle som gör dem som ett billigt alternativ till sina andra borstar. Finns både som grävling, svin och syntet. Har själv en av deras grävlingsborstar som komplement till min gamla borste, och den har fungerat bra hittills och är väldigt prisvärd. Deras borstar kostar mellan 70 och drygt 200 kr beroende på vilket material borsten är gjord av.
Citera
2019-08-03, 09:57
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Nej blad är lite svårt. Man brukar nån gång märka om man träffat rätt.
Merkur 34C var min första hyvel och fortfarande den jag använder mest, får helt enkelt riktigt bra resultat med den jämt. Just Gillette Blue Silver passar mig sjukt bra i den hyveln. Derby sägs vara lite slöare än t.ex Feather, för min del så funkar Derby bra.
Citera
2019-08-03, 10:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Kör en gammaldags hållare och Feather blad från Gents. Alla vanliga plasthyvlar och likartade produkter betraktas som värdelösa.
Nackdelen är att man får vara försiktig när man satt in nytt blad. Man får se till att man har plåster i olika format hemma.
Senast redigerad av Mullret 2019-08-03 kl. 10:18.
Citera
2019-08-03, 12:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Derby gillade jag inte alls, de var riktigt slöa minns jag från ett sample pack. Köp ett sådant blandat paket med olika så du kan testa. Rakbladen är oerhört överprissatta hos Gents och deras utbud verkar inget vidare (förutom feather som är världskända), jag hade hellre lagt 120 kr på dessa https://www.ebay.co.uk/itm/100-Rapir...oAAOSwfpVZEj1q

Astra gröna (och blå), rapira, shark är budgetblad min hud kunnat komma överens med, enda sättet att få reda på vad du vill ha är att testa ett rejält sample pack.
Citera
2019-08-21, 11:37
Medlem
Gilette fusion
Citera
2019-09-07, 18:42
Medlem
ölmages avatar
Köpte nyss min första säkerhetsrakhyvel. Går den att använda för att raka pungen?
Eller snarar, är det helt idiotisk att försöka göra innan man har använt den flera gånger i ansiktet och fått in rätt teknik?
Citera
2019-09-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ölmage
Köpte nyss min första säkerhetsrakhyvel. Går den att använda för att raka pungen?
Eller snarar, är det helt idiotisk att försöka göra innan man har använt den flera gånger i ansiktet och fått in rätt teknik?

Jag rakar pung och armhålor med säkerhetshyvel utan problem. Till ansiktet så blir det shavett.
Citera
2019-09-14, 19:17
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Kör med säkerhetshyvel. Varmdusch, ansiksrengörning. Grundar med olja, å sedan raktvål eller kräm. Avslutar med balsam / aftershave eller dyligt.
Citera
2019-09-14, 19:27
Medlem
Har alltid kört med gillettes mach blad. Finns kanske bättre men de duger då gott åt mig.
Citera
2019-09-26, 12:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Slår ännu en gång ett slag för Lidl:s 5-bladiga kassetthyvlar från Cien med Shark-blad.

Grymt vassa och effektiva. Går åt en kasett i månaden, alltså 12:50:- (rakar mig visserligen bara typ 2 ggr i veckan), skär mig aldrig och det går på nolltid.

Cien 5-bladssystem + billigt rakskum på sprayburk är mitt framgångsrecept.
Testade denna hyvel idag men tycker inte den är lika bra som Gillette Fusion. Det tar lite längre tid att raka bort all stubb och dessutom blir det fler småsår än med Fusion. Dock är den prisvärd och förmodligen lite bättre än Gillettes trebladshyvlar.

Funderar på att testa en Bic-hyvel också: https://www.apotea.se/bic-flex-5-hybrid
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2019-09-26 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in