2018-08-19, 16:02
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag föredrar ju dom gamla klassiska märkena och gärna amerikanska. Mennen verkar vara svår att få tag på.
Det är barndomsminnen från 70 talet, farsan använde alltid den.

Ja det är lite trevligt med nostalgiska dofter. Har själv lite problem med just de amerikanska klassikerna jag testat eller luktat på. Skin bracer är väl också nåt liknande? Varenda mataffär i US hade just AV, Mennen, Skin Bracer och Old Spice typ, billigt också.
Citera
2018-08-19, 16:40
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ja det är lite trevligt med nostalgiska dofter. Har själv lite problem med just de amerikanska klassikerna jag testat eller luktat på. Skin bracer är väl också nåt liknande? Varenda mataffär i US hade just AV, Mennen, Skin Bracer och Old Spice typ, billigt också.
Den gröna mennen heter skin bracer. Tror dock inte den hette så förr i Sverige. Flaskan var riktigt cool med gropar i flaskan och ett ilsket grönt innehåll.
Citera
2018-08-19, 18:37
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Den gröna mennen heter skin bracer. Tror dock inte den hette så förr i Sverige. Flaskan var riktigt cool med gropar i flaskan och ett ilsket grönt innehåll.

Ah det är så det ligger till. Såg nämligen en flaska i svärfars skåp där det stod Mennen stort över hela flaskan. Trodde det var två helt olika produkter.
Citera
2018-08-19, 18:53
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6ix9iine
Trött på Gillette nu the worst a man can get. Har tjatats om säkerhetshyvlar på fb senaste tiden så får ta saken i händer och pröva en sådan.
Jag gjorde detta för ett halvår sen och blev grymt besviken, trots att jag inte har nån kraftig skäggväxt så såg jag nästan orakad ut efter att ha använt säkerhetshyveln, som alltså inte rakade bort skäggstubben på ett effektivt sätt trots att jag använde bra, vassa rakblad... Jag köpte en Gillette Fusion istället och blev genast mycket nöjdare...

Gillette Fusion rakar bäst, och om man inte gillar det lite plastiga utseendet på dessa hyvlar, så kan man köpa en lite elegantare hyvel för Fusion-rakblad, som den här t.ex: https://www.gents.se/benjamin-barber...el-fusion-horn
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-19 kl. 19:02.
Citera
2018-08-19, 21:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag gjorde detta för ett halvår sen och blev grymt besviken, trots att jag inte har nån kraftig skäggväxt så såg jag nästan orakad ut efter att ha använt säkerhetshyveln, som alltså inte rakade bort skäggstubben på ett effektivt sätt trots att jag använde bra, vassa rakblad... Jag köpte en Gillette Fusion istället och blev genast mycket nöjdare...

Gillette Fusion rakar bäst, och om man inte gillar det lite plastiga utseendet på dessa hyvlar, så kan man köpa en lite elegantare hyvel för Fusion-rakblad, som den här t.ex: https://www.gents.se/benjamin-barber...el-fusion-horn
Handhavandefel. Det är lite annan teknik att raka sig med säkerhetshyvel, men när den sitter så blir det ett oslagbart resultat.
Citera
2018-08-19, 21:49
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Handhavandefel. Det är lite annan teknik att raka sig med säkerhetshyvel, men när den sitter så blir det ett oslagbart resultat.
Hur skall man då gå till väga, för att uppnå bästa möjliga resultat...?
Citera
2018-08-21, 11:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad hände med sidan bestshave.net? Där fanns bra och billiga rakblad.
Citera
2018-08-22, 10:51
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Hur skall man då gå till väga, för att uppnå bästa möjliga resultat...?

Hitta rätt vinkel är ju egentligen det enda man behöver göra. Gör man inte det så rakar den inte eller så rakar den dåligt. Applicera inget eller väldigt lite tryck, låta tyngden i hyveln sköta jobbet. Dra raka drag och håll inte på och snedda osv, det kommer troligvis resultera i skärsår.
Citera
2018-08-22, 11:08
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Hitta rätt vinkel är ju egentligen det enda man behöver göra. Gör man inte det så rakar den inte eller så rakar den dåligt. Applicera inget eller väldigt lite tryck, låta tyngden i hyveln sköta jobbet. Dra raka drag och håll inte på och snedda osv, det kommer troligvis resultera i skärsår.
Tack för tipset! Jag får väl lov att ge min säkerhetshyvel en ny chans nån gång då... Men kan du precisera vad "rätt vinkel" är, eller är det nåt jag får pröva mig fram själv för att hitta...?
Citera
2018-08-22, 15:05
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Tack för tipset! Jag får väl lov att ge min säkerhetshyvel en ny chans nån gång då... Men kan du precisera vad "rätt vinkel" är, eller är det nåt jag får pröva mig fram själv för att hitta...?

Fast varför krångla till det när man kan få det gjort både snabbare och med bättre resultat med flerbladssystem?

Har du provat Lidl:s Cien 5-bladiga rakhyvlar? Grymt resultat varje rakning och till en flera gånger billigare peng än Gillettes motsvarighet!

Kostar 50:- eller 60:- för själva hyveln + ett eller två blad och sen 4-pack rakblad för 50:-.

Du lär inte bli besviken om du provar...
Citera
2018-08-22, 16:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Fast varför krångla till det när man kan få det gjort både snabbare och med bättre resultat med flerbladssystem?

Har du provat Lidl:s Cien 5-bladiga rakhyvlar? Grymt resultat varje rakning och till en flera gånger billigare peng än Gillettes motsvarighet!

Kostar 50:- eller 60:- för själva hyveln + ett eller två blad och sen 4-pack rakblad för 50:-.

Du lär inte bli besviken om du provar...
Låter intressant, det kan ju bli ett sätt att spara pengar på... Tack för tipset!

Men har du även provat säkerhetshyvel och vanliga Gillette-blad, så du kan jämföra de tre olika alternativen...?
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-22 kl. 16:38.
Citera
2018-08-22, 17:32
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Låter intressant, det kan ju bli ett sätt att spara pengar... Tack för tipset!

Men har du även provat säkerhetshyvel och vanliga Gillette-blad då, så du kan jämföra de tre olika alternativen...?

Gillette Mach 3 använde jag ett bra tag och de var bra förutom priset. Säkerhetshyvel köpte jag och provade efter att ha läst här på Flashback. Tänkte att man måste ju åtminstone prova och se hur det är efter alla lovord man läser på forumet.

Men det visade sig som jag misstänkte innan att det bara är skit, för man måste vara extra noggrann och försiktig vilket gör att det tar längre tid. Och till vilken nytta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in