2018-08-22, 17:39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Gillette Mach 3 använde jag ett bra tag och de var bra förutom priset. Säkerhetshyvel köpte jag och provade efter att ha läst här på Flashback. Tänkte att man måste ju åtminstone prova och se hur det är efter alla lovord man läser på forumet.

Men det visade sig som jag misstänkte innan att det bara är skit, för man måste vara extra noggrann och försiktig vilket gör att det tar längre tid. Och till vilken nytta?
Även jag testade säkerhetshyvel och tyckte att det var skit, för mig blev det knappt nån rakeffekt alls, nästan all skäggväxt var kvar efter att jag rakat mig, så jag gick över till Gillette Fusion vilket är det bästa jag har testat så här långt...
Citera
2018-08-22, 21:48
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Även jag testade säkerhetshyvel och tyckte att det var skit, för mig blev det knappt nån rakeffekt alls, nästan all skäggväxt var kvar efter att jag rakat mig, så jag gick över till Gillette Fusion vilket är det bästa jag har testat så här långt...

Jag skulle tro att Cien från Lidl är i klass med Gillette Fusion, varken bättre eller sämre, fast till halva priset.
Citera
2018-08-25, 13:24
Medlem
Friendslayers avatar
Kör med Gilette.
Rakar mig alltid samtidigt som jag duschar så huden är varm och håret mjukt och jag har inte skurit mig på flera år.
Citera
2018-08-26, 18:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.

P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.

Jag kör antingen säkerhetshyvel med DE (double edge rakblad), eller straight razor (rakkniv). Kan rekommendera Merkur Futur ställbar DE-säkerhetsrakhyvel. Den anses inte vara mild, utan tvärtom ganska hård. Inställd på läge 2 ger den emellertid en perfekt och mycket förlåtande rakning, utan efterföljande rakirritation. Rätt hanterad med rätt teknik då alltså. Tänk på vinkeln och tryck inte! För att bli helt slätrakad (Baby Butt Smooth, BBS) måste du raka "with the grain", "across the grain", och "against the grain" (WTG/XTG/ATG). Löddra upp mellan varje gång!

Se till att ha en god prepp innan rakning, ta en dusch exempelvis. Ett torrt skäggstrå är lika hårt som koppartråd! Merkuren laddas med Feather rakblad för bästa resultat. För en mild hyvel rekommenderar jag Feather DS2 säkerhetsrakhyvel i rostfritt stål. Dyr men bra. Håller för evigt.

I övrigt gäller straight razor, alltså rakkniv som stroppas på läder och canvas, och slipas på japansk sten. Ingenting kan slå rakkniv, när man väl lärt sig rätt teknik. Känslan är fantastisk, och kan verkligen rekommenderas. Det ger maximal kontroll över rakningsprocessen, och utgör en härlig traditionellt manlig ritual som nästan är meditativ i sin natur. Kulturarv! Lätta att desinficera och hålla rena dessutom. Med en kniv på strupen måste man vara skärpt!

Raktvål och rakborste i silvertip grävlingshår, konstfiber, hästhår, eller svinborst gäller i övrigt (i nämnd ordning). Inget annat. Löddra upp med borsten i rakskålen och/eller i ansiktet. Raklödder på sprayflaska och att kladda med händerna suger verkligen.

Avsluta rakningen med en bra after shave lotion i ansiktet, och ett stänk eau de toilette på haka och hals. Själv tilltalas jag av manligt kodade dofter som cederträ, sandelträ, och läder.

Undvik flerbladiga cartridge razors (exempelvis Gillette MACH3) som pesten. Dyrt och ohygieniskt, då det fastnar en massa skit mellan rakbladen som irriterar huden.

Lycka till!
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-26 kl. 19:33.
Citera
2018-09-19, 15:53
Medlem
Bic och Gillette har bäst rakhyvlar, men egentligen hänger mycket på själva rakningen.
Skölj först ansiktet med varmt vatten, massera sedan in raklöddret(eller liknande) i ansiktet.
Börja raka, skölj av rakhyveln med kallt vatten mellan varje drag.
Citera
2018-11-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saman10
http://www.efi.se/ har fett bra hyvlar och bästa kundservicen.
Håller med. De var kanonbra. De nya 5-bladiga, helkass. Tråkigt.
Citera
2018-11-14, 05:40
Bannlyst
Giljotin. Snabbt och allt ryker.
Gilette är väl schysst, flerblads hyvel är effektivast men dyra.
Engångs hyvlar är blodigt allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Serol
Bic och Gillette har bäst rakhyvlar, men egentligen hänger mycket på själva rakningen.
Skölj först ansiktet med varmt vatten, massera sedan in raklöddret(eller liknande) i ansiktet.
Börja raka, skölj av rakhyveln med kallt vatten mellan varje drag.
Just

"Giljotin! The best a man can get!" ?
Citera
2018-11-14, 06:23
Medlem
Kör på typ bic varianten sen ett år tillbaka. Känns korkat att köpa hyvlar för över 200 så får man typ 3 st. Bättre att köpa ett pack för 25. Rakar mig med tvål nuförtiden fungerar skitbra
Citera
2018-11-14, 06:38
Bannlyst
Trimmer och köra ner det relativt minmalt.
Gratis och om man inte absolut måste vara helt renrakad så går det fortast och lätt.
Citera
2018-11-14, 07:14
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Rakar mig med tvål nuförtiden fungerar skitbra
Jag använder samma tvål som jag använder till kroppen och håret - Palmolive Honey - och med fembladshyveln så blir resultatet mycket bra - tvålen ger bättre glid och skydd än rakolja/rakkräm faktiskt... Men huden måste först prepareras med en varm dusch såklart...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-11-14 kl. 07:31.
Citera
2018-11-17, 10:35
Medlem
TraXzmans avatar
Mach 3 -5 vibrator - Gilette
Citera
2018-11-17, 10:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Mach 3 -5 vibrator - Gilette
Är det en sån där som vibrerar - vad skall sådana vibrationer vara bra för...? Blir rakningen bättre på nåt sätt om hyveln vibrerar...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in