Citat:
Ursprungligen postat av
kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.
P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.
Jag kör antingen säkerhetshyvel med DE (double edge rakblad), eller straight razor (rakkniv). Kan rekommendera Merkur Futur ställbar DE-säkerhetsrakhyvel. Den anses inte vara mild, utan tvärtom ganska hård. Inställd på läge 2 ger den emellertid en perfekt och mycket förlåtande rakning, utan efterföljande rakirritation. Rätt hanterad med rätt teknik då alltså. Tänk på vinkeln och tryck inte! För att bli helt slätrakad (Baby Butt Smooth, BBS) måste du raka "with the grain", "across the grain", och "against the grain" (WTG/XTG/ATG). Löddra upp mellan varje gång!
Se till att ha en god prepp innan rakning, ta en dusch exempelvis. Ett torrt skäggstrå är lika hårt som koppartråd! Merkuren laddas med Feather rakblad för bästa resultat. För en mild hyvel rekommenderar jag Feather DS2 säkerhetsrakhyvel i rostfritt stål. Dyr men bra. Håller för evigt.
I övrigt gäller straight razor, alltså rakkniv som stroppas på läder och canvas, och slipas på japansk sten. Ingenting kan slå rakkniv, när man väl lärt sig rätt teknik. Känslan är fantastisk, och kan verkligen rekommenderas. Det ger maximal kontroll över rakningsprocessen, och utgör en härlig traditionellt manlig ritual som nästan är meditativ i sin natur. Kulturarv! Lätta att desinficera och hålla rena dessutom. Med en kniv på strupen måste man vara skärpt!
Raktvål och rakborste i silvertip grävlingshår, konstfiber, hästhår, eller svinborst gäller i övrigt (i nämnd ordning). Inget annat. Löddra upp med borsten i rakskålen och/eller i ansiktet. Raklödder på sprayflaska och att kladda med händerna suger verkligen.
Avsluta rakningen med en bra after shave lotion i ansiktet, och ett stänk eau de toilette på haka och hals. Själv tilltalas jag av manligt kodade dofter som cederträ, sandelträ, och läder.
Undvik flerbladiga cartridge razors (exempelvis Gillette MACH3) som pesten. Dyrt och ohygieniskt, då det fastnar en massa skit mellan rakbladen som irriterar huden.
Lycka till!