2012-06-15, 12:58
Medlem
chilliflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diresnire
Fick lite rakgrejer igår när jag fyllde år!
En Edwin Jagger hyvel, raktvål, rakborste och taylor of old bond street sandalwod luxury shaving cream.

Har bara en fråga undrar om taylor of old bond street sandalwod luxury shaving cream är medans man rakar istället för raktvål? eller om det är aftershave?

Ska bli riktigt kul å få testa på å raka sig med riktiga grejer!

Edit: tror jag läst lite nu och misstänker att krämen också är under rakning?

JA, du ska ha krämen när du rakar dig! Kolla in här om du behöver fylla på lite rakgrejer - finfina saker:http://www.gents.se/
Citera
2012-06-15, 13:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Den jag länkade. Du lägger den bara på ett bord slipper du tänka på att hålla den sträckt, men är en smaksak
Hade varit coolt och se alla dina rakdon! Kan du inte lägga upp lite bilder?
Du kanske borde starta en äkta barberarsalong? Jag hade blivit kund i alla fall!

Citera
2012-06-15, 13:01
Medlem
chilliflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Tack som fan för all info och snabba svar Mycket användbart
Gissar att det i så fall är bäst att köpa en kniv hos en riktig barberare eller ett större varuhus?
Vilken prisklass bör man lägga sig i för en kniv, jag antar att det är som med allt annat man får det man betalar för men man betalar även för märke samt att jag som nybörjare kanske inte har glädje av en svindyr kniv.

Man behöver inte krångla till det! Läs här: http://www.gents.se/text/cut-throat_vs_shavette
Citera
2012-06-17, 08:34
Medlem
Glappkontakts avatar
Det är ju riktigt trevligt att raka sig med en klassisk hyvel.
Tyvärr så är utbudet på själva bladen ganska litet i sverige och framför allt, dyrt.
Finns det någon som känner till en bra site i t ex ryssland som leverar till sverige?
Vill gärna testa Rapiras Platinum Lux, Swedish Supersteel, Voshkod och Ladas. Andra blad som tillverkas i Ryssland som jag vill testa är Astra SP och Gillette 7 O'clock black.
Citera
2012-06-17, 11:09
Medlem
hej!

tänkte att jag placerar min fråga i den här tråden då den ändå är mest aktiv och har lite med ämnet att göra.

ni män som har ganska utbuktade adamsäpplen, hur lyckas ni raka bort skägget över där?
jag har skägg som går som en linje tvärs över 3/4 av adamsäpplet och det är snuskigt svårt att få rent där.

vad använder ni för teknik när ni rakar över adamsäpplet? skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite tips och rekommendationer för hur jag ska göra. för jag missar alltid något skäggstrå eller lyckas inte raka ner det helt och hållet.
Citera
2012-06-17, 13:54
Medlem
Nu har jag rakat mig för andra gången med min safty razor! och kan säga att den här gången blev jag sjukt nöjd! körde 3 omgångar, först med hårs, sen åt sidan, sen mothårs, blev riktigt lent och bra tycker jag.
Nu måste jag bara ta å göra min samling komplett med en bra aftershave , har ni nåt tips på nån go kräm jag ska ha efter jag rakat mig? gärna nån som är lite sval men inte luktar jätte starkt =)
Funderar på om någon från taylor of old bond street kan vara något? då jag har rakkräm från dom redan.

Mvh
Senast redigerad av diresnire 2012-06-17 kl. 13:57.
Citera
2012-06-17, 14:32
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Nu har jag rakat mig för andra gången med min safty razor! och kan säga att den här gången blev jag sjukt nöjd! körde 3 omgångar, först med hårs, sen åt sidan, sen mothårs, blev riktigt lent och bra tycker jag.
Nu måste jag bara ta å göra min samling komplett med en bra aftershave , har ni nåt tips på nån go kräm jag ska ha efter jag rakat mig? gärna nån som är lite sval men inte luktar jätte starkt =)
Funderar på om någon från taylor of old bond street kan vara något? då jag har rakkräm från dom redan.

Mvh
Jag kör enbart med Proraso (vit) hela vägen.
Citera
2012-06-17, 23:38
Medlem
samfishers avatar
Någon som har erfarenhet av att köpa en begagnad rakkniv på t.ex tradera?
Citera
2012-06-18, 13:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Jag kör enbart med Proraso (vit) hela vägen.
Exakt! ProRasos grejer är riktigt bra och doftar underbart.
Citera
2012-06-19, 12:41
Medlem
Glappkontakts avatar
Om man inte är så förtjust i svenska butiker (utbud/service/pris) kan man titta här
http://connaughtshaving.com/index.html
Citera
2012-06-19, 19:51
Medlem
OverkoktBlomkals avatar
Bic enbladshyvel är helt klart bäst!
Billig och går att få tag på överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hade varit coolt och se alla dina rakdon! Kan du inte lägga upp lite bilder?
Du kanske borde starta en äkta barberarsalong? Jag hade blivit kund i alla fall!

Vill du se mina med?
Citera
2012-06-24, 13:56
Medlem
.-.-.s avatar
Den här e grym, det känns som man rakar sig med en tvål, den bara glider fram.
Är också betydligt billigare än gillette

Jag tror jag hittade min på amazon.de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in