2014-01-30, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag har en Merkur 34c vilka är de bästa bladen? Merkur super platinum som jag köpte till är ju i princip värdelösa. Min rakapparat tar ju nästan lika bra.

Det är väldigt individuellt. Ett blad jag älskar kan vara det sämsta skiten för dig. Det är bara att prova sig fram.
Citera
2014-01-31, 01:02
Medlem
Painted-Birds avatar
Kanske inte den ultimata rakhyveln, men den bästa som jag har testat är en Muhle R41 (2013). Slänger även in en liten recension/livshistoria över några säkerhetsrakhyvlar som jag har testat, med fokus på aggressiviteten.

Min första säkerhetsrakhyvel var en Edwin Jagger DE87. Den var djävulens påfund, men det är ju så jävla snygg i elfenbensimitation! Aldrig fick jag någon bra rakning från den inte. Jag har fått lära mig den hårda vägen att det är fysiskt omöjligt för mig att raka mig mothårs på halsen. Behöver således en aggressiv rakhyvel som ger en bra rakning utan att behöva köra ett pass mothårs. I över ett år drogs och slet jag med min DE87. Under den perioden så var min högsta dröm (efter fred på jorden) att slippa gå runt med rakbränna eller en taskig rakning, vilket det oftast blev då jag inte kunde köra mothårs och rakhyveln var för dålig. Jag köpte massvis med krämer och skit, men inget gav resultat. Tills jag en dag, likt en blixt från klar himmel, slogs av insikten att alla säkerhetsrakhyvlar kanske inte var likadana! Kanske fanns det andra som passade mina behov bättre!

Edwin Jagger DE87
Finns inte så mycket mer att säga. Helt klart den snyggaste rakhyveln, men rekommenderar den inte! Den är mild, men inte hindrar det en från att skära sig för det. Då den är mild så tvingas man att köra mer pass för att få en bra rakning, vilket gör huden irriterad.
+ Snygg.
- Alltför mild .
Rekommenderas till: Hipstern som vill verka cool med en old-school rakhyvel.

Merkur 37C
Kan bara associera den med en sån där modern Gillette-flerbladshyvel. I normala fall när man rakar sig med en säkerhetsrakhyvel så kan det hugga till lite, man möter lite motstånd. När det kommer till den här (som är en slant) så finns det inget motstånd alls! Det är helt sjukt, bara att dra den över ansiktet. Den är skitmysig, och det känns som om det är omöjligt att kunna skära sig på den (men det går). Tyvärr så är det inte alls så aggressiv som jag hade trott. Skulle vilja beskriva den som mild, men inte lika mild som Edwin Jagger DE87. Använder den bara om jag har bråttom, då man rakar sig på nolltid med den!
+ Glidet.
- Ful. Lite för mild.
Rekommenderas till: Nybörjaren, alternativ den som rakar sig varje dag.

Muhle R41 (2013)
2011 årsmodell är kanske den mest ökända aggressiva rakhyveln. 2013 årsmodell ska vara lite nerpiffad. Jag upplever den som den absolut bästa rakhyveln som jag har testat. Helt renrakat blir det inte, men nästintill. Har läst på internet att vissa har den som ”finrakhyvel” då det tar lång tid för dem att raka sig då de måste vara försiktiga. Jag tror att de mest syftar på 2011-modellen, 2013-modellen behöver man inte ha någon vidare respekt för, bara köra på.
+ Snygg. Aggressiv.
- Skulle vilja att den var än mer aggressiv.
Rekommenderas till: Vem som helst egentligen. Som nybörjare kan jag tycka att man likagärna kan lägga en 300 kronor på den här istället för att köpa en slö Edwin Jagger. Förmodligen så blir det lite skärsår vilket som, likabra att ha en bra rakhyvel som ger ett bra resultat. Om du rakar dig varje dag så är den här för aggressiv.
Citera
2014-01-31, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painted-Bird
Intressanta åsikter och erfarenheter, med något konstiga slutsatser/rekommendationer. Har själv, bland annat en DE89 (samma huvud, annat handtag än DE87) och det är helt klart en bra rakhyvel, vet inte hur man kan tycka att den skulle vara slö... Mild? Visst, men slö? Nej. Har även en Ikon Slant och även den är en bra rakhyvel. Har däremot inte testat Muhle R41 så kan inte uttala mig om den.
Citera
2014-01-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0rebrorN
Det är väldigt individuellt. Ett blad jag älskar kan vara det sämsta skiten för dig. Det är bara att prova sig fram.
Ah det har du helt rätt i, behöver nog något vassare blad än det jag har idag. Får köpa ett sånt där sample-pack.
Citera
2014-01-31, 10:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ah det har du helt rätt i, behöver nog något vassare blad än det jag har idag. Får köpa ett sånt där sample-pack.
Kan rekomendera Shark. Nästan i klass med Feather men till bättre pris.
Astra funkar bra på mig också.
Citera
2014-01-31, 10:32
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Jag har en Merkur 34c vilka är de bästa bladen? Merkur super platinum som jag köpte till är ju i princip värdelösa. Min rakapparat tar ju nästan lika bra.

Otroligt personligt vad man tycker. Själv tyckte jag det bladet som hängde med Merkur-hyveln var riktigt bra i jämförelse med några andra varianter jag har testat.
Citera
2014-01-31, 11:10
Medlem
Nu kör jag med systemhyvel, men efter en tid med Gilette och all deras ripoff när det kommer till pris så har jag tillslut skaffat mig en Feather MR3 Neo. 3-bladig systemhyvel med kontroll som är milsvidd bättre än Gillete Fusion & Mach 3.
Sen så ligger ett 9 pack med blad på runt 200kr. Inte riktigt i prisklass med en "Safety razor" (Finns ett passande svenskt namn?), men definitivt ett helt okej pris jämfört med alternativen.

Jag är otroligt nöjd, kan inte göra annat än att rekomendera.
Citera
2014-01-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinksallad
Nu kör jag med systemhyvel, men efter en tid med Gilette och all deras ripoff när det kommer till pris så har jag tillslut skaffat mig en Feather MR3 Neo. 3-bladig systemhyvel med kontroll som är milsvidd bättre än Gillete Fusion & Mach 3.
Sen så ligger ett 9 pack med blad på runt 200kr. Inte riktigt i prisklass med en "Safety razor" (Finns ett passande svenskt namn?), men definitivt ett helt okej pris jämfört med alternativen.

Jag är otroligt nöjd, kan inte göra annat än att rekomendera.
Safety razor - Säkerhetsrakhyvel
Citera
2014-01-31, 19:53
Medlem
azon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Uppdatera om denna sen

Gör det senare!
Citera
2014-02-01, 14:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Testade mitt derby raktvålsstift idag. Gav snabbt ett rejält och krämigt lödder. Mycket imponerad!
Hade en väldigt trevlig doft också.
http://shavingroom.se/produkt/derby-shaving-stick/
Citera
2014-02-03, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Testade mitt derby raktvålsstift idag. Gav snabbt ett rejält och krämigt lödder. Mycket imponerad!
Hade en väldigt trevlig doft också.
http://shavingroom.se/produkt/derby-shaving-stick/

Jag gillar den också. Tror jag nämnde det tidigare i tråden.Klart bättre än Arko och Palmolive. Men 49 spänn! Den kostar 1,85 dollar (13 spänn)hos turken på Bestshave.

https://www.bestshave.net/derby-shav...qe7i01upl5vt43

Även Derbys krämer är bra, jag har testat lavendel och citrus. Diskreta och fina dofter och löjligt billiga hos turken!
Citera
2014-02-03, 08:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag gillar den också. Tror jag nämnde det tidigare i tråden.Klart bättre än Arko och Palmolive. Men 49 spänn! Den kostar 1,85 dollar (13 spänn)hos turken på Bestshave.

https://www.bestshave.net/derby-shav...qe7i01upl5vt43

Även Derbys krämer är bra, jag har testat lavendel och citrus. Diskreta och fina dofter och löjligt billiga hos turken!
Vad är frakten hos bestshave? Och man måste väl beställa för ett visst belopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in