2014-02-17, 01:13
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoog8
Hej! Jag har kikat runt i tråden och insett att det är safety razor som gäller Så nu behöver jag lite hjälp med min första beställning!

Vad tror ni om det här? har jag glömt något eller finns det bättre alternativ?

Muehle R 89 Chrome Safety Razor
http://connaughtshaving.com/0146081.html
http://connaughtshaving.com/46001.html
http://connaughtshaving.com/mc226.html

Proraso Shave Cut Healing Gel 10 ml

Derby Extra Double Edge Blades
Astra Superior STAINLESS Double Edge Blades

Lite osäker på den där borsten, verkar vara utav ett lite billigare slag. Kan rekommendera att läsa lite på den här sidan om vad kvalitén på borsten gör http://www.shaving101.com/index.php/...r-brushes.html . För mig vinner dock grävling 10 gånger utav 10.

Hyveln verkar bra men det finns nog inget som skulle få mig att överge min Edwin Jagger de89
Kan inte säga så mycket om rakbladen då jag mest kör med Derby.

Lycka till och kom ihåg att det kan ta ett tag innan du blir riktigt bra med teknik osv. Kan varmt rekommendera att börja ändra redan nu hur du rakar med vanlig hyvel. Det finns många bra instruktionsvideor på Youtube, ta en titt på Geofatboy's kanal.
Senast redigerad av HomoNovus 2014-02-17 kl. 01:29.
Citera
2014-02-17, 17:59
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Hej! Jag har kikat runt i tråden och insett att det är safety razor som gäller Så nu behöver jag lite hjälp med min första beställning!

Vad tror ni om det här? har jag glömt något eller finns det bättre alternativ?

Muehle R 89 Chrome Safety Razor
http://connaughtshaving.com/0146081.html
http://connaughtshaving.com/46001.html
http://connaughtshaving.com/mc226.html

Proraso Shave Cut Healing Gel 10 ml

Derby Extra Double Edge Blades
Astra Superior STAINLESS Double Edge Blades

Jag hade nog rekommenderat dig att köpa en rakborste av bättre kvalitet, syntet är verkligen inget vidare. Som någon annan sa, grävling är svårslaget, och det behöver inte bli så väldigt dyrt heller! (Men räkna med några hundra kronor i alla fall för en bra borste)
Hyveln vet jag ingenting om, inte rakstället heller, men de är säkert okej. Dock rekommenderar jag dig att köpa lite bättre rakblad, Derby är ganska slöa.
Tvålen vet jag inte heller särskilt mycket om, men av erfarenhet vet jag att billigare tvålar kan vara svåra att få ett bra lödder med (eftersom det torkar ut riktigt fort).
Citera
2014-02-17, 18:15
Medlem
Tack för alla tips! Byter ut borsten till en Muehle med grävlinghår och tvålen till en Muehle Shaving Soap Sen får de nog bli ett sample pack och testa lite olika blad
Citera
2014-02-17, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Jag hade nog rekommenderat dig att köpa en rakborste av bättre kvalitet, syntet är verkligen inget vidare. Som någon annan sa, grävling är svårslaget, och det behöver inte bli så väldigt dyrt heller! (Men räkna med några hundra kronor i alla fall för en bra borste)
Hyveln vet jag ingenting om, inte rakstället heller, men de är säkert okej. Dock rekommenderar jag dig att köpa lite bättre rakblad, Derby är ganska slöa.
Tvålen vet jag inte heller särskilt mycket om, men av erfarenhet vet jag att billigare tvålar kan vara svåra att få ett bra lödder med (eftersom det torkar ut riktigt fort).

Handlar mer om teknik än märke på prylarna, jag kör på med flera olika typer av blad, bland annat derby och det handlar mest om att inte snåla utan byta blad ofta.

Syntetborste kan funka men naturhår brukar vara bättre, jag köpte en best badger som bara ligger undanstoppad då den var alldeles för mjuk. Min favoritborste är en turkisk hästhårsborste för 15 spänn

Omega tvålen funkar troligen ok. En av de absolut bästa tvålarna på marknaden vad gäller prestanda är ARKO som kostar ca 15 kronor för 70 gram...
Citera
2014-02-17, 18:28
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Tack för alla tips! Byter ut borsten till en Muehle med grävlinghår och tvålen till en Muehle Shaving Soap Sen får de nog bli ett sample pack och testa lite olika blad

Det tycker jag låter mycket klokt!

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Handlar mer om teknik än märke på prylarna, jag kör på med flera olika typer av blad, bland annat derby och det handlar mest om att inte snåla utan byta blad ofta.

Syntetborste kan funka men naturhår brukar vara bättre, jag köpte en best badger som bara ligger undanstoppad då den var alldeles för mjuk. Min favoritborste är en turkisk hästhårsborste för 15 spänn

Omega tvålen funkar troligen ok. En av de absolut bästa tvålarna på marknaden vad gäller prestanda är ARKO som kostar ca 15 kronor för 70 gram...

Jag pratade inte om märke heller, jag talade om kvalitet, och kvalitet kostar ofta extra. Sen handlar det mycket om skäggväxt osv., vilken rakborste, vilka rakblad och vilken tvål man ska använda, samt om man har känslig hud eller inte. Jag använder en best badger just nu, och jag tycker den är alldeles lysande!
Och att ARKO skulle vara en av de bästa tvålarna på marknaden tror jag inte på!
Citera
2014-02-17, 18:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det tycker jag låter mycket klokt!

Jag pratade inte om märke heller, jag talade om kvalitet, och kvalitet kostar ofta extra. Sen handlar det mycket om skäggväxt osv., vilken rakborste, vilka rakblad och vilken tvål man ska använda, samt om man har känslig hud eller inte. Jag använder en best badger just nu, och jag tycker den är alldeles lysande!
Och att ARKO skulle vara en av de bästa tvålarna på marknaden tror jag inte på!

Med andra ord har du inte testat den
Citera
2014-02-17, 18:44
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Med andra ord har du inte testat den

Nej, det har jag inte gjort, men jag tvivlar verkligen på att den skulle vara bäst på marknaden!
Citera
2014-02-17, 18:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej, det har jag inte gjort, men jag tvivlar verkligen på att den skulle vara bäst på marknaden!

Pris/prestanda är helt oslagbart - möjligen med undantag för derbys motsvarighet som faktiskt är något billigare.

Tabac är kungen men den är dyr i jämförelse med under 2 dollar per sticka arko.

Håll i minne att det är mycket "näsan i vädret" med en hel del av de kända märkena, detta tar man rejält betalt för...

Vill du testa och bli övertygad så plockar du upp en annan talgbaserad raktvål och jämför - du får palmolive för 20 spänn på närmaste ica.
Citera
2014-02-17, 19:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Jag tänkte faktiskt föreslå ett byte men till en Mühle syntetisk. Har en själv och är mycket nöjd. Sedan jag började med säkerhetshyvel så har jag testat några olika borstar och jag föredrar helt klart syntetiska. Torkar snabbt så då börjar inget otrevligt växa där, luktar inte blött djur, är väldigt sköna och ex.vis Mühles har fått bra omdömen i tester.
Citera
2014-02-17, 19:08
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Pris/prestanda är helt oslagbart - möjligen med undantag för derbys motsvarighet som faktiskt är något billigare.

Tabac är kungen men den är dyr i jämförelse med under 2 dollar per sticka arko.

Håll i minne att det är mycket "näsan i vädret" med en hel del av de kända märkena, detta tar man rejält betalt för...

Vill du testa och bli övertygad så plockar du upp en annan talgbaserad raktvål och jämför - du får palmolive för 20 spänn på närmaste ica.

Palmolive har jag testat, den var helt totalt värdelös, så om arko är snarlik den betackar jag mig verkligen!

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tänkte faktiskt föreslå ett byte men till en Mühle syntetisk. Har en själv och är mycket nöjd. Sedan jag började med säkerhetshyvel så har jag testat några olika borstar och jag föredrar helt klart syntetiska. Torkar snabbt så då börjar inget otrevligt växa där, luktar inte blött djur, är väldigt sköna och ex.vis Mühles har fått bra omdömen i tester.

Jag har inga problem med att få min rakborste att torka? Och den där lukten av blött djur typ "försvinner" efter ett tag.
Citera
2014-02-17, 19:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Palmolive har jag testat, den var helt totalt värdelös, så om arko är snarlik den betackar jag mig verkligen!

Påstår du att en erkänt riktigt bra tvål (palmolive shave stick) är värdelös?

Sök lite på exempelvis Badger&blade och du kommer inse vad jag talar om. Om inte, så är det "your loss".
Citera
2014-02-17, 19:24
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Påstår du att en erkänt riktigt bra tvål (palmolive shave stick) är värdelös?

Sök lite på exempelvis Badger&blade och du kommer inse vad jag talar om. Om inte, så är det "your loss".

Ja, precis den tvålen menar jag (palmolive shave stick), och jag tyckte den var helt värdelös. Och som jag sa, det är olika för alla beroende på vad för typ av skägg, hud osv. man har!

Vad exakt är det du vill att jag ska hitta när jag söker på "Badger&blade"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in