2019-03-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Men r jobbet trevligt, varfr skall man d sluta? S roligt r det inte att g och spela golf med pensionrer. Eller ka till semesterorter och smsupa resten av livet med tomma mnniskor. Det blir trkigt efter ett tag. r(

Hller, jag r drygt 50 och skulle grna trappa ned lite, t.ex jobba 60%. Problemet r att kul jobb som engagerar gr inte att gra p en viss procentsats. Antingen tar man det och d blir det mer n 100% eller fr ngon annan ansvaret. S fr min del kan jag pensionera mig om kanske fem r, men jag bvar verkligen fr tomheten som fljer.
Citera
2019-03-11, 07:42
Medlem
Trillskes avatar
Gr man i frtidspension med under 20 miljoner sek r man en riktig fattiglapp. Huruvida man r okej med det r ju subjektivt, jag pongterar det bara fr att s f verkar begripa det.

Ska vi dra detta lngre r det rent ekonomit inte jttestor skillnad i Sverige att g i frtidspension med 3 miljoner sek eller med 0 miljoner sek, eftersom du kommer (givet att du inte har tur osv) att leva p existensminimum oavsett. Du kommer ha ngot mer kontroll med 3 n med 0, men man ska inte verskatta den kontrollen eller hur fnigt liten summa 3 miljoner sek r vad gller att frsrja en livstid p avkastning.

Mindre frvirrade mnniskor siktar inte p att frtidspensionera sig med ngra fjuttiga miljoner SEK, de siktar d snarare p att vid en sdan punkt sluta arbeta fr arbetsgivare och istllet driva egna initiativ. S om man vill kan man ju lra sig av mindre frvirrade mnniskor.
Citera
2019-03-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
De behver en chef som ger dem arbetsuppgifter 8 timmar om dygnet 5 dagar i veckan.

Inte riktigt s, snarare att svampplockning ter sig lite meningslst. Mitt problem r inte att jag saknar initiativfrmga fr att hlla mig sysselsatt. Problemet r att en stor del av knslan av att behvas, att vara viktig, kommer frn jobbet.
Citera
2019-03-11, 08:08
Medlem
CC75s avatar
Min reflektion efter att ha lst trden s hr lngt r att en del missar vad som mste ske innan FIRE. Innan man ens funderar p det konceptet mste man frst tnka igenom och besluta vad som r ens egna ML hr i livet samt vad som gr en lycklig. Nr det arbetet r klart blir steg tv att fundera ver hur mlet/mlen ska uppns. Fr en del r det FIRE, fr andra FI eller RE. Fr andra r det ngot helt annat. Det finns inget "42" svar (Liftarens guide till Galaxen).

Tummen upp till HerrStork som hittat sin vg i livet. Jag personligen skulle dock aldrig kunna leva s. Det r inte my cup of tea. Det innebr dock inte att han har rtt eller fel. FIRE r en "tanke" fr HUR man ska n sina ml OM man har ml som r frenliga med vad FIRE innebr.

Sjlv gillar jag att arbeta, det ger mig mening men s har jag ett arbete jag trivs ganska bra med. Jag r lite inne p "bjorkugglas", "sistafrsket" och "Glio9" tankar om att g ned i tid fr att kunna gra det man "brinner" fr. De flesta mnniskor har dock ingen aning om vad de "brinner" fr och drmed knyter jag scken till inledningen av detta inlgg. Brja med att fundera ut vad dina ml r.

// CC
Citera
2019-03-11, 08:37
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Och d har vi inte ens nmnt eventuella framtida frndringar i livet, ssom barn, att du bestmmer dig fr att skaffa hus med mera.

Kom igen nu. Barn skaffar man inte om man vill bli ekonomiskt oberoende s snabbt som mjligt. D r man ju bara korkad. Och att skaffa hus kan vara en bra investering, ven om det ter upp en stor del av potten.
Citera
2019-03-11, 09:22
Medlem
Mullrets avatar
Vgen till FIRE blir ju till att spara och gneta. Hur kul r det att slita i 30~ r fr kunna slappa efter 50? Man har ju ett liv innan Fire intrffar.
Citera
2019-03-11, 11:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Kom igen nu. Barn skaffar man inte om man vill bli ekonomiskt oberoende s snabbt som mjligt. D r man ju bara korkad. Och att skaffa hus kan vara en bra investering, ven om det ter upp en stor del av potten.

Man kan f barn oplanerat.
Citera
2019-03-11, 12:26
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Man kan f barn oplanerat.

Abort + Avst sex + Mer runk = Inga barn.
Citera
2019-03-11, 12:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Abort + Avst sex + Mer runk = Inga barn.

Jo, jag antar det. Jag tror dock inte alla hller med dig, och kvinnan kan behlla trots att du sjlv inte vill.
Citera
2019-03-11, 12:54
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jo, jag antar det. Jag tror dock inte alla hller med dig, och kvinnan kan behlla trots att du sjlv inte vill.

Jag hller med dig, men sjlva pongen med mitt inlgg r att ska man bli ekonomiskt oberoende, r barn en enorm belastning bde finansiellt och tidsmssigt, drfr borde man akta sig med att slnga sig runt med kuken. Kan man ha stark ekonomisk disciplin, d mste man ocks kunna avvara sig frn instinkten att skaffa barn (som ju r en instinkt, just).
Citera
2019-03-11, 16:47
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Det som frvnar mig mest i den hr trden i hur rdda mnga verkar vara fr ledig tid utan tonvis med pengar eller konstant social interaktion.

Trivs utmrkt med mitt jobb och det sociala kring det, men hade grna haft mer fritid och arbetar mot det.

Hade ltt kunnat g hemma utan jobb om det inte vore fr det ekonomiska. Umgs med min sambo, trning, promenader, fixa med huset och tomten, lsa, musik/filmer/spel, trffa vnner/familj (i alla fall kvllstid och helger i och med att folk jobbar), simma, fiska, plocka svamp, laga mat, odla nnu mer grejer.

Har s mnga hobbys jag hade velat sysselstta mig med om jag hade haft mer tid.

En betydande del verkar ha vldigt svrt att underhlla sig utan att spendera mycket pengar eller omge sig med massa mnniskor, knns lite... tomt.

Som jag har uppfattat det s r det tmligen illa att inte som mnniska f mjlighet att bidra med ngot till samhllet.
Efter att ha googlat lite s finns det ngra f symptom som verkar vara synonymt med att vara arbetsls.

Exempelvis ngest, oro och depression.

Sedan lter jag det vara osagt vad som gller nr arbetslsheten r frivillig, det lr gissningsvis skilja sig t.

Hr r en lnk till ungdomsarbetslshet och dess konsekvenser.

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES
Citera
2019-03-11, 17:31
Medlem
Sebastianos avatar
Hade vart underbart om detta funkar men du glmmer att systemet r riggat via inflation/rnta/skatt och svngningar i brs/valuta/rvaru-vrden

Enda sttet att uppn vad du efterstrvar r kriminalitet.

Varfr tror du annars det r frbjudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in