Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
-Den som kpte en genomsnittlig Danderyds-villa t.ex 1990 fr 1 mkr, kan nu 29 r senare casha hem 5-8 mkr i vinst. Det r s mycket enklare att bli rik p boende n aktier.
-Staten kan ndra beskattning hur som helst, pltsligt vill de ha en frmgenhetsskatt = FIRE senarelggs 10 r
-Om alla brjar spara i indexfonder s gr kurserna upp, en bubbla bildas. Vad hnder nr alla brjar ta ut till sin pension?
-Man kan inte frn statistik bakt se in i framtiden. Det r omjligt att veta hur en framtida brs gr.
Dina invndningar r i stort vettiga. Staten kommer att dra in skatt, varhelst dr pengar ansamlas. Regler ndras, som alla ndringar fr pensionssparande och Allemansspar o s v. Dina sparpengar r i fara, och nyinfrda fastighetsskatter kommer att intrffa, om fr mnga vljer en livsstil dr man slutar jobba och skatta.
Dock - din frsta punkt som ingr i citatet hr: Fastighetspriserna har gtts medvetet med den ekonomiska politiken. Rusningen som har varit r inte lngsiktigt hllbar. Den bygger p kreditexpansionen, som startade p 80-talet, och leder ofrnkomligen till krasch eller pyspunka frr eller senare. Kul fr de som kom in tidigt i pyramidspelet - inte kul fr de som kommer sent till partyt.
Bostder fungerar ocks som jmfrelse till din punkt om ifall alla brjar slja sina indexfonder samtidigt, fr att leva p pengarna. Om alla pensionrer vill slja sina bostder samtidigt fr att leva loppan fr pengarna, s hnder samma sak med bostadspriserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag har 66Mkr p mitt avanzakonto. I andra FB-trdar har jag beskrivit min strategi. Brsen r lite velig just nu men jag tror p en kraftig nergng under ret och har 15% aktier (enbart OMX large cap) och 85% cash. Jag satsar p att ha 100Mkr skattat och klart nr jag fyller 65. Men jag fortstter naturligtvis att jobba vidare efter det, den som har mest nr han dr vinner.
Att samla pengar p hg tills man dr, r en mrklig id, om man inte har arvingar som man vldigt grna vill bada i pengar.
Det r generellt ngot man kan invnda emot i FIRE-berkningarna. Man kan sklart inte berkna sin livslngd exakt, men varfr mste man bara leva p avkastningen? Varfr ska du ha 5-10 miljoner p kontot nr du dr?