2019-03-13, 22:54
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag siktar p FIRE inom 10-15 r.

Lgger undan ca 25-40% av lnen varje mnad, anvnder kreditkort (betalar hela skulden nr rkningen kommer) och kper endast varor jag har rd med. Bostadsrtt tillsammans med hustrun, flerbarnspappa och hyfsat gott ekonomiskt sinne.

Varfr vara en del av ekorrhjulet?
Citera
2019-03-13, 22:56
Medlem
Paris24s avatar
Gullig slacker-trd. Nu kommer backlashen, jag r matematiker och kan inte annat n le lite nr jag knner igen kedjebrevsprinciper och annat i trden. Hr kommer en del fllor.

FIRE bygger p "rnta p rnta". Exponentiellt vxande r inte ngot som mnniskan klarar att frst. Ta exemplet som min pappa sa till mig nr jag var liten "Om Jesus satte in 1 re p banken r 0, fick 2% i rnta, hur mycket skulle han kunna ta ut r 2019?". Svaret r: alla pengar som finns p jorden. Dri ligger svaret om FIRE = funkar bara under vissa frutsttningar t.ex makalst goda investeringar.

Exempel p frutsttningar som frstr FIRE-planen:

-Du skaffar familj, fr barn, som alla andra barnfamiljer vljer du att ta ledigt istllet fr att jobba = 0 kronor sparade i 10-15 r.

-Du kan inte f en avkastning ver tid som r s bra som FIRE krver. Den som inte satt in 100.000 kr av egna pengar p brsen, och sett att de nsta mnad var vrda 80.000 kr, kan inte frst hur svrt och nervst det r.

-Den som kpte en genomsnittlig Danderyds-villa t.ex 1990 fr 1 mkr, kan nu 29 r senare casha hem 5-8 mkr i vinst. Det r s mycket enklare att bli rik p boende n aktier.

-Staten kan ndra beskattning hur som helst, pltsligt vill de ha en frmgenhetsskatt = FIRE senarelggs 10 r

-Om alla brjar spara i indexfonder s gr kurserna upp, en bubbla bildas. Vad hnder nr alla brjar ta ut till sin pension?

-Man kan inte frn statistik bakt se in i framtiden. Det r omjligt att veta hur en framtida brs gr.

Fr vrigt, r det inte ett roligare liv att skaffa ett jobb som man lskar och jobba tills man dr? Se p TV eller sitta p en sandstrand, vad r det att bertta om fr sina barnbarn. S lever bara fattiglappar i Grekland. Om jag kan jobba med mitt underhllande arbete nr jag r 80 s r jag njd. FIRE r nog inte fr alla.

I vrigt kan man googla p Aktiestinsen. En stins som brjade kpa aktier p 1940-talet fr sin lilla ln. Han hade vissa principer fr kpen t.ex att aldrig slja, att bara vlja stabila fretag osv. Nr han var 80 r s var portfljen vrd 160 Mkr, rsinkomsten 3-7 Mkr. Ett gott fredme. Visst kan man handla med aktier och sm belopp. Men det krvs oerhrd kompetens. Indexfonder kan aldrig ge den utvxling man behver.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-13 kl. 23:03.
Citera
2019-03-14, 00:13
Medlem
Waterfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
FIRE bygger p "rnta p rnta". Exponentiellt vxande r inte ngot som mnniskan klarar att frst.
Finns gott om utdelningsbloggare som fungerar som bevis p motsatsen.

Citat:
Dri ligger svaret om FIRE = funkar bara under vissa frutsttningar t.ex makalst goda investeringar.
Eller normala, vettiga investeringar.

Citat:
-Du skaffar familj, fr barn, som alla andra barnfamiljer vljer du att ta ledigt istllet fr att jobba = 0 kronor sparade i 10-15 r.
Hller helt med. Men det frutstter att man faktiskt skaffar barn. Det finns trots allt en del drute som medvetet vljer bort barn. Att delar av samhllet d anser att man r konstig r deras problem

Citat:
-Du kan inte f en avkastning ver tid som r s bra som FIRE krver. Den som inte satt in 100.000 kr av egna pengar p brsen, och sett att de nsta mnad var vrda 80.000 kr, kan inte frst hur svrt och nervst det r.
Frlt om jag anvnder kraftuttryck, men det fetade r rent ut sagt bullshit. Satsa lngsiktigt p stabila utdelningsaktier med regelbundet mnadssparande, se till att ha en diversifierad portflj och terinvestera alla utdelningar s kommer snbollseffekten snart igng p allvar.

Citat:
-Man kan inte frn statistik bakt se in i framtiden. Det r omjligt att veta hur en framtida brs gr.
Du har helt rtt, det r omjligt att veta hur brsen kommer se ut i framtiden. Men, det gller inte bara brsen utan alla branscher - som bostadsbranschen, t ex. En del av de som kpte bostad under hsten 2017 r nog allt annat n njda med hur prisutvecklingen sett ut sedan dess - speciellt bland de som kpte spekulationslgenheter.

Citat:
Fr vrigt, r det inte ett roligare liv att skaffa ett jobb som man lskar och jobba tills man dr? Se p TV eller sitta p en sandstrand, vad r det att bertta om fr sina barnbarn. S lever bara fattiglappar i Grekland. Om jag kan jobba med mitt underhllande arbete nr jag r 80 s r jag njd.
Jobba tills man dr? Tack, men nej tack. Samt, vem sger att man mste vara en slacker bara fr att man gr i tidig pension? Jag har gott om intressen att lgga tid p den dagen kommer jag kan lgga nycklarna p bordet och sga upp mig fr gott (vilket frhoppningsvis sker inom tio r).

Citat:
FIRE r nog inte fr alla.
Nej det verkar inte s
Citera
2019-03-14, 05:53
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det jag tycker r viktigt r att ha "Fuck you money!". Att kunna g ifrn jobbet nr man trttnat p ngon dum chef och ber dem dra ngon stans.

Det ger en trygghet och ocks en integritet, att inte behva stlla upp p all skit p jobbet. Det finns mnga som tiger och tar skit, de r rdda fr att inte f en inkomst. Att ha pengar s att man klarar sig utan ln ngra r tycker jag r viktigt och det r mitt ml.

Men r jobbet trevligt, varfr skall man d sluta? S roligt r det inte att g och spela golf med pensionrer. Eller ka till semesterorter och smsupa resten av livet med tomma mnniskor. Det blir trkigt efter ett tag.

Jag tnker p min pappa ibland. Han slde sin firma och gick i pension tidigt. Han sa att han ville njuta av livet. Men det var inte s roligt efter ngot r. D startade han en ny firma och jobbade p som vanligt...

Det jag tror r att man br nog ha ngot att syssla med om man gr tidigt i pension. Ngot intressant som stimulerar en att lra sig ny saker och trffa ny mnniskor. Att bara leva som det vore semester 24/7/52 blir nog trkigt efter ngot r..
Vettigt inlgg. Jag tycker liksom du i grund och botten om att jobba. Men sjlvklart bara s lnge det r "rtt" jobb och villkoren stmmer. Men jag ska nog nd frska spara lite pengar s att jag tminstone kan g i pension vid 65 rs lder. Rknar med att den allmnna pensionsldern ligger p 70+ d...
Citera
2019-03-14, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag anvnde drink som en symbol fr det ungdomliga, inte det ohlsosamma eller dyra. Det r ocks en grej som knns vldigt FIRE, alltid verdriva sin disciplin och nyttighet. Jag lter verdrivet kritisk, men jag tror att det kan vara svrt att hlla p det ungdomliga,billiga och disciplinerade ver 20-30 rs tid. Ja det r ett val men d fr man nstan avsga sig barn. En unge kan inte verleva med fattiga thailndska barn i en kommunal skola. Det r en stor skillnad p vad man prioriterar nr man r 25 r och nr man r 45 r. Men allt r ju beroende av hur mycket pengar man har sparat. Sjlva iden att inte lneslava fr Lfven och Lf r sklart extremt vettig. Dessutom att lgga sin tid p vettigare saker n att vnda papper p ett kontor. Jag tror det r lite som nr man ska samla ved
" nr du tror att du har samlat tillrckligt s ska du samla lika mycket till". S kan man leva p 20 000 kronor i mnaden vid 30 rs lder s behver man 40 000 nr man r 50 r gammal.

Vill man inte bli FIRE r det bara att skita i det, som 99% gr och skaffar familj, hus och allt det dr istllet. Jag ska bli FIRE och tnker inte bilda familj vilket inte mest beror p detta dock men delvis. Sen om man tnker annorlunda nr man r ldre vad spelar det fr roll enda skillnaden r att du nu har massa mer pengar d hur kan man se ngot negativt i det?

Citat:
Gullig slacker-trd. Nu kommer backlashen, jag r matematiker och kan inte annat n le lite nr jag knner igen kedjebrevsprinciper och annat i trden. Hr kommer en del fllor.

FIRE bygger p "rnta p rnta". Exponentiellt vxande r inte ngot som mnniskan klarar att frst. Ta exemplet som min pappa sa till mig nr jag var liten "Om Jesus satte in 1 re p banken r 0, fick 2% i rnta, hur mycket skulle han kunna ta ut r 2019?". Svaret r: alla pengar som finns p jorden. Dri ligger svaret om FIRE = funkar bara under vissa frutsttningar t.ex makalst goda investeringar.

Exempel p frutsttningar som frstr FIRE-planen:

-Den som kpte en genomsnittlig Danderyds-villa t.ex 1990 fr 1 mkr, kan nu 29 r senare casha hem 5-8 mkr i vinst. Det r s mycket enklare att bli rik p boende n aktier.

-Staten kan ndra beskattning hur som helst, pltsligt vill de ha en frmgenhetsskatt = FIRE senarelggs 10 r

-Om alla brjar spara i indexfonder s gr kurserna upp, en bubbla bildas. Vad hnder nr alla brjar ta ut till sin pension?

Fr vrigt, r det inte ett roligare liv att skaffa ett jobb som man lskar och jobba tills man dr? Se p TV eller sitta p en sandstrand, vad r det att bertta om fr sina barnbarn. S lever bara fattiglappar i Grekland. Om jag kan jobba med mitt underhllande arbete nr jag r 80 s r jag njd. FIRE r nog inte fr alla.

I vrigt kan man googla p Aktiestinsen. En stins som brjade kpa aktier p 1940-talet fr sin lilla ln. Han hade vissa principer fr kpen t.ex att aldrig slja, att bara vlja stabila fretag osv. Nr han var 80 r s var portfljen vrd 160 Mkr, rsinkomsten 3-7 Mkr. Ett gott fredme. Visst kan man handla med aktier och sm belopp. Men det krvs oerhrd kompetens. Indexfonder kan aldrig ge den utvxling man behver.

Du r matematiker ok coolt, mrks att du inte r ekonom iaf den saken r ju klar..

"Indexfonder kan aldrig ge den utvxling man behver."

Eh, Jo, utan problem faktiskt... Det mesta du sa stmmer inte alls s du br nog hlla dig till din matematik istllet..
Citera
2019-03-14, 07:59
Medlem
Trevligt med ett ganska irrelevant auktoritetsargument, men i samma anda s kan vl jag outa att jag r disputerad och verksam matematiker.

Mnga av dina kommentarer r i linje med fotbollsproffsargumenten som jag listade fr ngon sida sedan.

Citat:
r.
Citera
2019-03-14, 08:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Trevligt med ett ganska irrelevant auktoritetsargument, men i samma anda s kan vl jag outa att jag r disputerad och verksam matematiker.

Mnga av dina kommentarer r i linje med fotbollsproffsargumenten som jag listade fr ngon sida sedan.
Det r lttare att bli entusiastisk om man bara "knner" n om man rknar matematiskt. FIRE som den beskrivs i den hr trden rknar jag troligen till kategorin pyramidspel (googla), fast utan skurk i toppen som tar alla pengar. Dock visade aktiestinsen att alla som har en smlndsk dra i sig, noggranna och snla, kan bli miljonrer p aktier om de frsakar alla njen i hela sitt liv och ser aktier som sitt livs underhllning. Men det r iofs motsatsen till "jag vill pensionera mig och sitta p stranden med en drink".
Citera
2019-03-14, 08:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Eh, Jo, utan problem faktiskt... Det mesta du sa stmmer inte alls s du br nog hlla dig till din matematik istllet..
Jag har 66Mkr p mitt avanzakonto. I andra FB-trdar har jag beskrivit min strategi. Brsen r lite velig just nu men jag tror p en kraftig nergng under ret och har 15% aktier (enbart OMX large cap) och 85% cash. Jag satsar p att ha 100Mkr skattat och klart nr jag fyller 65. Men jag fortstter naturligtvis att jobba vidare efter det, den som har mest nr han dr vinner.

Jag kper inte fonder. Ingen som styr en fond vet ngot mer n jag. S varfr betala en avgift fr ingenting. Indexfonder r mina bsta vnner, de r tvungna att kpa Apple nr alla andra kper Apple. D sljer jag Apple. Nr Apple brjar g ner s r indexfonden tvungen att slja. Tack vare indexfonder frstrks alla upp- och ner-gngar p vrldens brser. Jag lever p det. jag lever p dig.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-14 kl. 08:38.
Citera
2019-03-14, 11:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Dina invndningar r i stort vettiga. Staten kommer att dra in skatt, varhelst dr pengar ansamlas. Regler ndras, som alla ndringar fr pensionssparande och Allemansspar o s v. Dina sparpengar r i fara, och nyinfrda fastighetsskatter kommer att intrffa, om fr mnga vljer en livsstil dr man slutar jobba och skatta.

Dock - din frsta punkt som ingr i citatet hr: Fastighetspriserna har gtts medvetet med den ekonomiska politiken. Rusningen som har varit r inte lngsiktigt hllbar. Den bygger p kreditexpansionen, som startade p 80-talet, och leder ofrnkomligen till krasch eller pyspunka frr eller senare. Kul fr de som kom in tidigt i pyramidspelet - inte kul fr de som kommer sent till partyt.

Bostder fungerar ocks som jmfrelse till din punkt om ifall alla brjar slja sina indexfonder samtidigt, fr att leva p pengarna. Om alla pensionrer vill slja sina bostder samtidigt fr att leva loppan fr pengarna, s hnder samma sak med bostadspriserna.

Citat:
Jag har 66Mkr p mitt avanzakonto. I andra FB-trdar har jag beskrivit min strategi. Brsen r lite velig just nu men jag tror p en kraftig nergng under ret och har 15% aktier (enbart OMX large cap) och 85% cash. Jag satsar p att ha 100Mkr skattat och klart nr jag fyller 65. Men jag fortstter naturligtvis att jobba vidare efter det, den som har mest nr han dr vinner.

Att samla pengar p hg tills man dr, r en mrklig id, om man inte har arvingar som man vldigt grna vill bada i pengar.

Det r generellt ngot man kan invnda emot i FIRE-berkningarna. Man kan sklart inte berkna sin livslngd exakt, men varfr mste man bara leva p avkastningen? Varfr ska du ha 5-10 miljoner p kontot nr du dr?
Citera
2019-03-14, 11:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vill man inte bli FIRE r det bara att skita i det, som 99% gr och skaffar familj, hus och allt det dr istllet. Jag ska bli FIRE och tnker inte bilda familj vilket inte mest beror p detta dock men delvis. Sen om man tnker annorlunda nr man r ldre vad spelar det fr roll enda skillnaden r att du nu har massa mer pengar d hur kan man se ngot negativt i det?

Inget alls. Klart det r jttebra att ha 2-6 miljoner sparade eller vad man nu har fr ml. Det r bara det att FIRE innebr att man aldrig mer ska jobba. Vad jag vnder mig emot r att man kommer fullflja det nr kraven och kostnaderna kar. Jag skrev tidigare att ens fire-avkastning borde vara s man kan terinvestera 20%. Det var frmodligen fr lgt. Har man s man kan leva p 50% och terinvestera 50% s r det absolut genomfrbart. Sg 5 miljoner och att man lever p 4% av dem och terinvestera 4%. D har man 10 miljoner efter 20 r. Det r vad jag tror kommer att krvas i 50 rs ldern.
Citera
2019-03-14, 11:43
Medlem
Inget som sger det explicit i de simuleringar 4%-arna baserar allt p. Vad 4% handlar om dr r att du med sannolikhet runt 95% baserat p tidigare tidsserier kommer att ha mer n 0 kronor kvar p kontot efter 30 r. Dock s blir mnga utfall att kapitalet vxer och att du slunda lever p avkastningen. En kort sammanfattning av de resultaten blir d grna att man tnker sig leva p en 4% avkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det r generellt ngot man kan invnda emot i FIRE-berkningarna. Man kan sklart inte berkna sin livslngd exakt, men varfr mste man bara leva p avkastningen? Varfr ska du ha 5-10 miljoner p kontot nr du dr?
Citera
2019-03-14, 11:45
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Dock - din frsta punkt som ingr i citatet hr: Fastighetspriserna har gtts medvetet med den ekonomiska politiken. Rusningen som har varit r inte lngsiktigt hllbar. Den bygger p kreditexpansionen, som startade p 80-talet, och leder ofrnkomligen till krasch eller pyspunka frr eller senare. Kul fr de som kom in tidigt i pyramidspelet - inte kul fr de som kommer sent till partyt.

Bostadsbubblan i Stockholm pyser lite just nu, det var smre att kpa frra ret men sannolikt bttre att kpa nsta r. S om man har "bostad" som FIRE-investering br man frska tajma in ngon slags bottenpris fr bsta utvxling. Tyvrr r det omjligt, jag trodde oavbrutet p sjunkande priser 2005-2015 men det gick i princip bara upp. Anledningen r ett stort antal faktorer som var omjliga att frutse t.ex noll-rnta, borttagen fastighetsskatt, extrem inflyttning till Sverige, fr f byggda bostder m.m. S p kort sikt kan man frlora. Men p 20-rs sikt eller mer r investeringen given: bostad frst sedan aktier.

Jag har antagit att FIRE, eftersom beloppet r s lgt som under 4mkr, r optimerad s att du berknas ha 0 kronor kvar p kontot nr du fyller medellivs-lngd och frvntas d, t.ex 82.4 r man i Sverige, 84 r kvinna (dvs kvinnor mste spara mer). Vad som hnder om du blir 95 r istllet r upp till FIRE-rknarna att visa. Inte s kul om pengarna r slut vid 82.4 och du fr leva p fattig-pension.

Jag har inte lst hela trden, men staten spelar en ganska stor roll i kalkylen. I Japan eller Schweiz har man nstan ingen pension man mste spara sjlv. I Sverige gller motsatsen, nstan alla fr nstan samma pension och bidrag oavsett hur mycket man jobbat. S svenskar klarar sig med ett betydligt lgre FIRE-belopp n en japan.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-14 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in