2019-03-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Men är jobbet trevligt, varför skall man då sluta? Så roligt är det inte att gå och spela golf med pensionärer. Eller åka till semesterorter och småsupa resten av livet med tomma människor. Det blir tråkigt efter ett tag. r(

Håller, jag är drygt 50 och skulle gärna trappa ned lite, t.ex jobba 60%. Problemet är att kul jobb som engagerar går inte att göra på en viss procentsats. Antingen tar man det och då blir det mer än 100% eller får någon annan ansvaret. Så för min del kan jag pensionera mig om kanske fem år, men jag bävar verkligen för tomheten som följer.
Citera
2019-03-11, 07:42
Medlem
Trillskes avatar
Går man i förtidspension med under 20 miljoner sek är man en riktig fattiglapp. Huruvida man är okej med det är ju subjektivt, jag poängterar det bara för att så få verkar begripa det.

Ska vi dra detta längre är det rent ekonomit inte jättestor skillnad i Sverige att gå i förtidspension med 3 miljoner sek eller med 0 miljoner sek, eftersom du kommer (givet att du inte har tur osv) att leva på existensminimum oavsett. Du kommer ha något mer kontroll med 3 än med 0, men man ska inte överskatta den kontrollen eller hur fånigt liten summa 3 miljoner sek är vad gäller att försörja en livstid på avkastning.

Mindre förvirrade människor siktar inte på att förtidspensionera sig med några fjuttiga miljoner SEK, de siktar då snarare på att vid en sådan punkt sluta arbeta för arbetsgivare och istället driva egna initiativ. Så om man vill kan man ju lära sig av mindre förvirrade människor.
Citera
2019-03-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
De behöver en chef som ger dem arbetsuppgifter 8 timmar om dygnet 5 dagar i veckan.

Inte riktigt så, snarare att svampplockning ter sig lite meningslöst. Mitt problem är inte att jag saknar initiativförmåga för att hålla mig sysselsatt. Problemet är att en stor del av känslan av att behövas, att vara viktig, kommer från jobbet.
Citera
2019-03-11, 08:08
Medlem
CC75s avatar
Min reflektion efter att ha läst tråden så här långt är att en del missar vad som måste ske innan FIRE. Innan man ens funderar på det konceptet måste man först tänka igenom och besluta vad som är ens egna MÅL här i livet samt vad som gör en lycklig. När det arbetet är klart blir steg två att fundera över hur målet/målen ska uppnås. För en del är det FIRE, för andra FI eller RE. För andra är det något helt annat. Det finns inget "42" svar (Liftarens guide till Galaxen).

Tummen upp till HerrStork som hittat sin väg i livet. Jag personligen skulle dock aldrig kunna leva så. Det är inte my cup of tea. Det innebär dock inte att han har rätt eller fel. FIRE är en "tanke" för HUR man ska nå sina mål OM man har mål som är förenliga med vad FIRE innebär.

Själv gillar jag att arbeta, det ger mig mening men så har jag ett arbete jag trivs ganska bra med. Jag är lite inne på "bjorkugglas", "sistaförsöket" och "Glio9" tankar om att gå ned i tid för att kunna göra det man "brinner" för. De flesta människor har dock ingen aning om vad de "brinner" för och därmed knyter jag säcken till inledningen av detta inlägg. Börja med att fundera ut vad dina mål är.

// CC
Citera
2019-03-11, 08:37
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Och då har vi inte ens nämnt eventuella framtida förändringar i livet, såsom barn, att du bestämmer dig för att skaffa hus med mera.

Kom igen nu. Barn skaffar man inte om man vill bli ekonomiskt oberoende så snabbt som möjligt. Då är man ju bara korkad. Och att skaffa hus kan vara en bra investering, även om det äter upp en stor del av potten.
Citera
2019-03-11, 09:22
Medlem
Mullrets avatar
Vägen till FIRE blir ju till att spara och gneta. Hur kul är det att slita i 30~ år för kunna slappa efter 50? Man har ju ett liv innan Fire inträffar.
Citera
2019-03-11, 11:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Kom igen nu. Barn skaffar man inte om man vill bli ekonomiskt oberoende så snabbt som möjligt. Då är man ju bara korkad. Och att skaffa hus kan vara en bra investering, även om det äter upp en stor del av potten.

Man kan få barn oplanerat.
Citera
2019-03-11, 12:26
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Man kan få barn oplanerat.

Abort + Avstå sex + Mer runk = Inga barn.
Citera
2019-03-11, 12:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Abort + Avstå sex + Mer runk = Inga barn.

Jo, jag antar det. Jag tror dock inte alla håller med dig, och kvinnan kan behålla trots att du själv inte vill.
Citera
2019-03-11, 12:54
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jo, jag antar det. Jag tror dock inte alla håller med dig, och kvinnan kan behålla trots att du själv inte vill.

Jag håller med dig, men själva poängen med mitt inlägg är att ska man bli ekonomiskt oberoende, är barn en enorm belastning både finansiellt och tidsmässigt, därför borde man akta sig med att slänga sig runt med kuken. Kan man ha stark ekonomisk disciplin, då måste man också kunna avvara sig från instinkten att skaffa barn (som ju är en instinkt, just).
Citera
2019-03-11, 16:47
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Det som förvånar mig mest i den här tråden i hur rädda många verkar vara för ledig tid utan tonvis med pengar eller konstant social interaktion.

Trivs utmärkt med mitt jobb och det sociala kring det, men hade gärna haft mer fritid och arbetar mot det.

Hade lätt kunnat gå hemma utan jobb om det inte vore för det ekonomiska. Umgås med min sambo, träning, promenader, fixa med huset och tomten, läsa, musik/filmer/spel, träffa vänner/familj (i alla fall kvällstid och helger i och med att folk jobbar), simma, fiska, plocka svamp, laga mat, odla ännu mer grejer.

Har så många hobbys jag hade velat sysselsätta mig med om jag hade haft mer tid.

En betydande del verkar ha väldigt svårt att underhålla sig utan att spendera mycket pengar eller omge sig med massa människor, känns lite... tomt.

Som jag har uppfattat det så är det tämligen illa att inte som människa få möjlighet att bidra med något till samhället.
Efter att ha googlat lite så finns det några få symptom som verkar vara synonymt med att vara arbetslös.

Exempelvis ångest, oro och depression.

Sedan låter jag det vara osagt vad som gäller när arbetslösheten är frivillig, det lär gissningsvis skilja sig åt.

Här är en länk till ungdomsarbetslöshet och dess konsekvenser.

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES
Citera
2019-03-11, 17:31
Medlem
Sebastianos avatar
Hade vart underbart om detta funkar men du glömmer att systemet är riggat via inflation/ränta/skatt och svängningar i börs/valuta/råvaru-värden

Enda sättet att uppnå vad du eftersträvar är kriminalitet.

Varför tror du annars det är förbjudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in