Citat:
Ursprungligen postat av
Jontalinen
Det som förvånar mig mest i den här tråden i hur rädda många verkar vara för ledig tid utan tonvis med pengar eller konstant social interaktion.
Trivs utmärkt med mitt jobb och det sociala kring det, men hade gärna haft mer fritid och arbetar mot det.
Hade lätt kunnat gå hemma utan jobb om det inte vore för det ekonomiska. Umgås med min sambo, träning, promenader, fixa med huset och tomten, läsa, musik/filmer/spel, träffa vänner/familj (i alla fall kvällstid och helger i och med att folk jobbar), simma, fiska, plocka svamp, laga mat, odla ännu mer grejer.
Har så många hobbys jag hade velat sysselsätta mig med om jag hade haft mer tid.
En betydande del verkar ha väldigt svårt att underhålla sig utan att spendera mycket pengar eller omge sig med massa människor, känns lite... tomt.
Som jag har uppfattat det så är det tämligen illa att inte som människa få möjlighet att bidra med något till samhället.
Efter att ha googlat lite så finns det några få symptom som verkar vara synonymt med att vara arbetslös.
Exempelvis ångest, oro och depression.
Sedan låter jag det vara osagt vad som gäller när arbetslösheten är frivillig, det lär gissningsvis skilja sig åt.
Här är en länk till ungdomsarbetslöshet och dess konsekvenser.
https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES