2019-02-05, 23:02
Medlem
CharlieRs avatar
Låg och tänkte på själva principerna kring hur ett arv ska fördelas om mord skett som påverkar arvssituationer involverande fler än två personer (ber om ursäkt om jag förklarar luddigt nu, är trött och kanske kan få det tydligare imorgon). Arvet ska skiftas som om dödsfallet inte inträffat. Exempel kan göras om en arvinge ärver två makar, den första dör naturligt och arvingen mördar den efterlevande. Arvet efter den första ska då skiftas som om mordet inte skett, vilket medför att inget arv utgår från varken den först döde (om mordet inte skett hade den andra maken ärvt) eller den sist döde (från vilken inget arv utgår pga tidigare nämnda paragraf). Detta kan möjligtvis översättas till nuvarande situation - självmordet är inte ett brott som påverkar arvet, medan morden är det. Hade morden inte skett så hade arvet efter självmordet gått till barnen.

Ärvdabalkens mer djupgående lagkommentarer är inget jag har digital tillgång till, till skillnad från många andra lagar, så jag behöver rota i fysiska böcker för att hitta grunden till det här. Meningen är i alla fall att ett brott inte ska kunna påverka en arvssituation.
Citera
2019-02-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag skulle väldigt gärna vilja få svar på min senaste kommentar av ett inlägg publicerat av dig. Det finns egentligen bara en anledning. Jag uppfattar det som om du lägger en del av skulden på barnens mamma Karin, vilket jag inte kan se är lämpligt överhuvudtaget. Det liksom passar sig inte i ett sådant här tragiskt fall då det enda överlevande brottsoffret som finns kvar är barnens mamma. Återigen beklagar sorgen! Du får hemskt gärna förklara det inlägg som jag valt att kommentera tidigare ikväll så att jag inte riskerar att bli sedd som någon som lägger orden i din mun.

Jag har sagt allt jag både kan och vill säga. Det går lätt att läsa mina inlägg om du går in på min profil. Då kan du också läsa att jag inte kommer att gå in på mer detaljer än vad jag redan gjort.
Som jag tidigare också påpekat, det finns ingen förlåtelse för det SR gjort. Och självklart är det inte KAs FEL att det slutade så där. Jag säger bara att det hänt saker under vägen som gjort att hon är en bidragande faktor till att han var så totalt trasig. Och då menar jag inte ”att hon lämnat” eller ”träffat en afghan” eller vad det nu berättas om.
Hon vet nog tyvärr säkert också med sig att hon gick för långt i vissa saker som skedde i direkt anslutning till morden. Därmed inte sagt att det är hennes fel. Dock är detta en av anledningarna till att jag helst inte kommenterar. Eftersom jag borde hata S så jävla mycket och inte säga nåt ont om K, så jag blir lynchad om jag gör det.

Så. Nu menar jag faktiskt allvar med att inte kommentera mer. Oavsett följdfrågor. Vissa svar kanske blir offentliga så småningom, vissa inte. Tills dess lämnar jag FB-användarna att fortsätta spekulera i psykoser, psykopater, afghaner och arv.
Jag fortsätter med min vardag så länge.
Ha det gott!
Citera
2019-02-05, 23:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose
Jag har sagt allt jag både kan och vill säga. Det går lätt att läsa mina inlägg om du går in på min profil. Då kan du också läsa att jag inte kommer att gå in på mer detaljer än vad jag redan gjort.
Som jag tidigare också påpekat, det finns ingen förlåtelse för det SR gjort. Och självklart är det inte KAs FEL att det slutade så där. Jag säger bara att det hänt saker under vägen som gjort att hon är en bidragande faktor till att han var så totalt trasig. Och då menar jag inte ”att hon lämnat” eller ”träffat en afghan” eller vad det nu berättas om.
Hon vet nog tyvärr säkert också med sig att hon gick för långt i vissa saker som skedde i direkt anslutning till morden. Därmed inte sagt att det är hennes fel. Dock är detta en av anledningarna till att jag helst inte kommenterar. Eftersom jag borde hata S så jävla mycket och inte säga nåt ont om K, så jag blir lynchad om jag gör det.

Så. Nu menar jag faktiskt allvar med att inte kommentera mer. Oavsett följdfrågor. Vissa svar kanske blir offentliga så småningom, vissa inte. Tills dess lämnar jag FB-användarna att fortsätta spekulera i psykoser, psykopater, afghaner och arv.
Ha det gott!

Det är nog inte så konstigt om Karin betett sig illa mot Samuel mot slutet efter allt han verkar ha utsatt henne för. Att få veta att pappan till ens barn varit otrogen under deras graviditet kan nog orsaka att förakt börjar gro hos vilken kvinna som helst.
Citera
2019-02-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theredrose

Ha det gott!
Tusen tack för svar. Verkligen! Jag tillhör inte dem som kan hata GM. Varför? För att jag inte kände honom och jag brukar dessutom inte hata de jag känner oavsett. Återigen, jag beklagar din sorg!
Citera
2019-02-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu var det ju den tilltalade själv som redan i sitt allra första inlägg på Flashback nyligen började med att sätta sig på höga hästar och döma ut alla andras inlägg.

Var är världen på väg när de som föraktar en dubbelbarnmördare får utstå spott och spe på sociala medier? Vad har fått dig att bli så fäst vid denna såkallade krake som mördade sina söner?

Det är över nu han är ju stendöd död och snart begraven med varför tjöta om det i all oändlighet? Han mådde inte bra det måste du väl ändå förstå, sen vad det berodde på säger han ju i filmen.det är en tragedi.

Låt folk tycka vad dom vill om honom, vad spelar set dig för roll? Alla måste väl inte tycka som du eller?

Karin var involverad i hur han mådde så klart det fattar alla som sett filmen.
Senast redigerad av Torshammarn 2019-02-05 kl. 23:25.
Citera
2019-02-05, 23:24
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosen2018
Borde väl bli separata. K ordnar väl begravningen för sina barn..
Samuels systrar ordnar väl hans, om de nu blir någon för honom. Kanske bara kremerar och har nedsättning för urnan.

Tror liksom dig att det kommer bli skilda dödsannonser men däremot tror jag att även Samuel kommer få både dödsannons och begravning då många sörjer honom som den person han var innan allt fullständigt spårade ur 😢.
Vila i frid fina pojkar och även Samuel som den trasiga själ han var 😔.
Citera
2019-02-05, 23:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Det är över nu han är ju stendöd död och snart begraven med varför tjöta om det i all oändlighet? Han mådde inte bra det måste du väl ändå förstå, sen vad det berodde på säger han ju i filmen.det är en tragedi.

Låt folk tycka vad dom vill om honom, vad spelar set dig för roll? Alla måste väl inte tycka som du eller?

Karin hade del i det som hände så klart det fattar alla.

Samuel bar med största sannolikhet skulden till att Karin behandlade honom dåligt mot slutet, om det ens är sant. Så den som har skulden för allt är Samuel och ingen annan. Det är fullt naturligt att en kvinna är ledsen, förbannad, arg m.m. om hon blivit illa och respektlöst behandlad i 8 år, t.ex. var han otrogen när hon var gravid.

Eller du tror att han behandlade henne rätt, men hon fick ändå för sig att lämna honom trots att han älskade henne och var respektfull och pappa till hennes barn? Och inte nog med det fick hon dessutom för sig att hon skulle behandla honom illa efter separationen? Denna underbara man som bara behandlat henne så väl? Tänk efter lite nu så inser du att Samuel är roten till den infekterade situationen med Karin.
Citera
2019-02-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Samuel bar med största sannolikhet skulden till att Karin behandlade honom dåligt mot slutet, om det ens är sant. Så den som har skulden för allt är Samuel och ingen annan. Det är fullt naturligt att en kvinna är ledsen, förbannad, arg m.m. om hon blivit illa och respektlöst behandlad i 8 år, t.ex. var han otrogen när hon var gravid.

Eller du tror att han behandlade henne rätt, men hon fick ändå för sig att lämna honom trots att han älskade henne och var respektfull och pappa till hennes barn? Och inte nog med det fick hon dessutom för sig att hon skulle behandla honom illa efter separationen? Denna underbara man som bara behandlat henne så väl? Tänk efter lite nu så inser du att Samuel är roten till den infekterade situationen med Karin.

Största sannolikhet skriver du, det man ser på videon är en mycket nedbruten man. ingen kan vara säker på hur det förhåller sig med allt. Vad fick som hans hjärna att kollapsa. Efter vad jag förstått var han tidigare ostraffad och skötsam till detta obegripliga vansinnesdådet...Det är obegripligt var det kommer ifrån.
Citera
2019-02-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Ingen av oss vet vad som är sant eller inte. Din version låter rimlig.
Oavsett så finns det en barnamördare. Någon som valde att ta sina egna barns liv. Det är inte "normalt" Det är en ondskefull handling. För det finns inga ursäkter...
Citera
2019-02-05, 23:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:

Det är valfritt för dig att lämna denna tråd som just handlar 3 döda personer i Sala.

Nej, Karin var inte involverad i hur han mådde, det faller på varje enskild människa att styra sitt mående själv. Eller band hon och torterade hon honom varje dag? Då skulle han självklart polisanmält henne, inte skjutit barnen.

Av filmen att döma var han en riktigt jobbig jävel, som var besatt av denna Karin. Hon hade ingen som helst skyldighet att vara varm och empatisk mot honom. Hon hade och har (tack och lov) ett eget liv.
Citera
2019-02-05, 23:51
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja han heter Safet och hans fru gömde alla räkningar och betalade inte hyran och hon skötte allt med ekonomin och han visste ingenting.
Hon mördade deras 3 barn och tog sitt eget liv och där satt han med skulderna.
Det finns en facebookgrupp som skapades efter Uppdrag gransknings program Safet och sanningen.
https://www.facebook.com/groups/326948544731406/

Här är Uppdrag granskning https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-sa-gick-det-till-nar-safet-makas-forlorade-sin-familj

Men först måste vi ju i så fall veta var pengarna ska skickas och KA är ok med det.
Har skickat ut frågan till någon som har kontakt med vänner till KA.
Det är ett bra initiativ!
Citera
2019-02-05, 23:58
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:

Du får självklart se det som en tragedi, jag delar inte din uppfattning. Att döda barnen var ren och skär ondska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in