2019-02-05, 20:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej. Om du läst fakta jag lagt upp idag så anses juridiskt Samuel, som mördare av sina barn, ha avlidit FÖRST. Det är en juridisk teknikalitet som man lagt in just för att en mördare inte ska kunna ärva. Detta borde även gälla om han avlider själv för egen hand. Ev testamente bör granskas noga så det inte krockar med lagen.

Man ska väl aldrig kunna testamentera bort bröstarvingarnas arvslott åtminstone. Var det arvslott det hette eller laglott? Juridik är jag så dålig på.
Citera
2019-02-05, 21:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nej. Om du läst fakta jag lagt upp idag så anses juridiskt Samuel, som mördare av sina barn, ha avlidit FÖRST. Det är en juridisk teknikalitet som man lagt in just för att en mördare inte ska kunna ärva. Detta borde även gälla om han avlider själv för egen hand. Ev testamente bör granskas noga så det inte krockar med lagen.
OM det är så att SR, när han är mördaren av sin egna barn, kommer att anses som att han har avlidit först, då bör hans eventuella testamente inte gälla heller.
Det framgår ju av filmen att han hyser ett hat mot barnens mor och då bör testamentet även ogiltigförklaras för det ska då vara undanhållande av arv hoppas jag.
Barnen ärver allt och då går allt till Karin.

Hoppas att det är så och då kan hon sälja av allt och få lite pengar att leva på för dom lär hon behöva.
Att sörja sina barn och slåss med ekonomin gör det bara tyngre. Slipper hon oroa sig för ekonomin så får hon det lite lättare i sorgen alla fall.

Det som känns riktigt bra är att OM det blir så då kan framtida barnamördare sluta tänka på det när dom funderar på att mörda sina barn av hat till deras mor och göra henne arvlös.
Finns det ett helvete så hoppas jag att SR får ännu lite mer plågor om det är som vi funderar på. TJI fick han Synden straffar sig själv sägs det...
Citera
2019-02-05, 21:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
OM det är så att SR, när han är mördaren av sin egna barn, kommer att anses som att han har avlidit först, då bör hans eventuella testamente inte gälla heller.
Det framgår ju av filmen att han hyser ett hat mot barnens mor och då bör testamentet även ogiltigförklaras för det ska då vara undanhållande av arv hoppas jag.
Barnen ärver allt och då går allt till Karin.

Hoppas att det är så och då kan hon sälja av allt och få lite pengar att leva på för dom lär hon behöva.
Att sörja sina barn och slåss med ekonomin gör det bara tyngre. Slipper hon oroa sig för ekonomin så får hon det lite lättare i sorgen alla fall.

Det som känns riktigt bra är att OM det blir så då kan framtida barnamördare sluta tänka på det när dom funderar på att mörda sina barn av hat till deras mor och göra henne arvlös.
Finns det ett helvete så hoppas jag att SR får ännu lite mer plågor om det är som vi funderar på. TJI fick han Synden straffar sig själv sägs det...

Ja, Karin kanske inte kan arbeta på många år nu framöver p.g.a. sorgen efter barnen. Hon kommer nog lida av depression, ångest, posttraumatisk stress m.m. utan dess like. Ett helvete på jorden, kort uttryckt.
Citera
2019-02-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, Karin kanske inte kan arbeta på många år nu framöver p.g.a. sorgen efter barnen. Hon kommer nog lida av depression, ångest, posttraumatisk stress m.m. utan dess like. Ett helvete på jorden, kort uttryckt.

Ja, ett helvete på jorden. Jag är inte alldeles säker på att jag överlevt...
Citera
2019-02-05, 21:25
Medlem
santos_devilles avatar
Har det kommit fram något nytt eller sitter fortfarande folk och försvarar den ynkliga barnamördaren?
Citera
2019-02-05, 21:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Har tänkt på henne varje dag och skulle så gärna vilja veta hur hon har det nu?
Har hon människor runt sig så hon slipper vara ensam, ligger hon inne på psyket kanske?
Hur klarar hon sig ekonomiskt nu? Det är mycket utgifter i samband med en begravning och hon har det kanske inte så fett nu innan heller.

Även om pengar inte hjälper så mycket så funderar jag på... om vi kunde vi samla ihop en halv mille till pappan som miste sina barn när frun mördade dom så borde vi kunna swisha pengar till KA också så hon får det lite lättare. Jag bidrar gärna.
Citera
2019-02-05, 21:40
Medlem
Tack för att du orkat skriva lite här. Mvh

QUOTE=Theredrose|66662069]Tack!
Ja det är som att många letar efter att ifrågasätta, klanka ner på ordval och ta sig rätten att lägga ord i munnen på en. Därför har jag valt inte mer kommentera här, då det tar lite för mycket energi än vad jag mäktar med.[/quote]
Citera
2019-02-05, 21:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, ett helvete på jorden. Jag är inte alldeles säker på att jag överlevt...
Det går inte ens att sätta sig in i hur hon mår och jag har fällt många tårar när jag tittar på bilder på pojkarna. Stackars oskyldiga små barn
Jag hade nog tagit mitt eget liv för jag hade inte stått ut.
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Har det kommit fram något nytt eller sitter fortfarande folk och försvarar den ynkliga barnamördaren?
Nej inget nytt och dom sjuka jävlarna sitter fortfarande och försvarar och försöker hitta på förmildrande omständigheter till att han mördade barnen.
Otroligt så många sjuka människor det finns.
DET FINNS ABSOLUT INGET SOM URSÄKTAR BARNMORD!!!
Senast redigerad av Timeout 2019-02-05 kl. 21:45.
Citera
2019-02-05, 21:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Har tänkt på henne varje dag och skulle så gärna vilja veta hur hon har det nu?
Har hon människor runt sig så hon slipper vara ensam, ligger hon inne på psyket kanske?
Hur klarar hon sig ekonomiskt nu? Det är mycket utgifter i samband med en begravning och hon har det kanske inte så fett nu innan heller.

Även om pengar inte hjälper så mycket så funderar jag på... om vi kunde vi samla ihop en halv mille till pappan som miste sina barn när frun mördade dom så borde vi kunna swisha pengar till KA också så hon får det lite lättare. Jag bidrar gärna.

Vilken pappa var det? Gårdsten?
Jag bidrar gärna också.
Citera
2019-02-05, 22:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Vilken pappa var det? Gårdsten?
Jag bidrar gärna också.
Ja han heter Safet och hans fru gömde alla räkningar och betalade inte hyran och hon skötte allt med ekonomin och han visste ingenting.
Hon mördade deras 3 barn och tog sitt eget liv och där satt han med skulderna.
Det finns en facebookgrupp som skapades efter Uppdrag gransknings program Safet och sanningen.
https://www.facebook.com/groups/326948544731406/

Här är Uppdrag granskning https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-sa-gick-det-till-nar-safet-makas-forlorade-sin-familj

Men först måste vi ju i så fall veta var pengarna ska skickas och KA är ok med det.
Har skickat ut frågan till någon som har kontakt med vänner till KA.
Citera
2019-02-05, 22:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja han heter Safet och hans fru gömde alla räkningar och betalade inte hyran och hon skötte allt med ekonomin och han visste ingenting.
Hon mördade deras 3 barn och tog sitt eget liv och där satt han med skulderna.
Det finns en facebookgrupp som skapades efter Uppdrag gransknings program Safet och sanningen.
https://www.facebook.com/groups/326948544731406/

Här är Uppdrag granskning https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-sa-gick-det-till-nar-safet-makas-forlorade-sin-familj

Men först måste vi ju i så fall veta var pengarna ska skickas och KA är ok med det.
Har skickat ut frågan till någon som har kontakt med vänner till KA.

Vilket fint initiativ av dig. Tack.
Citera
2019-02-05, 22:39
Medlem
Citat:
Mycket intressant:

https://lawline.se/answers/forverkande-av-arvsratt-vid-orsakande-av-dodsfall

Om en förälder däremot uppsåtligen genom brott har dödat sitt barn så förverkar föräldern sin rätt att ta arv efter barnet (Ärvdabalk 15:1 första stycket). Det får som konsekvens att föräldern tekniskt sett behandlas som om denne hade avlidit före arvlåtaren, varvid istället i första hand den avlidnes syskon delar den förälderns arvslott (Ärvdabalk 2:2 andra stycket, och 15:4). Skulle förälderns dödande av barnet däremot vara föranlett av nödvärn så anses inte gärningen vara rättsstridig, varvid föräldern inte förverkar sin arvsrätt.

Detta skulle då innebära att barnen ÄGER allt. Även om de avled först. Så rent arvsmässigt skulle då modern ärva allt. Inte systrarna i det här Sala-fallet.

Frågan är om detta gäller även om pappan, som i detta fall, är död.

Intressant att följa. Antar att det inte är officiella uppgifter hur det går med den saken. Men intressant att få veta. Ifall det finns flera nutcases som funderar på samma väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in