2019-02-05, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den här diskussionen är bara en upprepning av vad som tidigare diskuterats och klarlagts i tråden.
Vi får väl anta att tillsammans med "ett jättebra brev" så har Samuel också skrivit ett testamente. Eftersom det inte finns några bröstarvingar så gäller detta eventuella testamente.
Samuel mördade bröstarvingarna. Jag är ingen expert men det som sägs i tråden, att detta påverkar arvsföljden, låter logiskt i mina öron.
Edit: Det borde även påverka giltigheten i ett ev testamente. Det borde inte vara möjligt för en person att kringgå arvsföljden genom att mörda sina bröstarvingar och sedan testamentera bort egendom som hade varit bröstarvingarnas egendom, om personen inte mördat dem.
Senast redigerad av Zurfarn08 2019-02-05 kl. 17:59.
Citera
2019-02-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja herregud. Hästarna och gården lämnade han efter sig och tänkte på hur han skulle ordna för. Ett "jättebra brev" skulle garantera att de blev väl omhändertagna. Men sönerna skulle dö. En så genomrutten människa som visar större omsorg om sina hästar än sina barn.

Ja du, och herregud. Här träter folk vilt om lag och ordning i arvsfrågor medan KA med familj, systrarna och alla deras anförvanter lider alla helvetes kval för det inträffade. Man tar sig för pannan.

Han drog omsorg om hästar och gård och ett "jättebra brev" men jag gissar att hans systrar önskat något helt annat. Genomrutten var ordet.
Citera
2019-02-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ska vi vara helt ärliga så förekom samma fenomen i trådarna om barnamorden i Arboga där ett gäng skuldbelade brottsoffren o tyckte synd om Schurrer (dubbel-barna-mördaren). De gick så långt att de stalkade brottsoffren IRL, skrev långa brev till mördaren (kanske gör fortfarande) o på alla sätt ville ha det till att hon var det egentliga offret.

Det är ett märkligt sätt att hantera verkligheten o jag vet faktiskt inte varifrån det kommer? Kanske är det så enkelt som att om man lägger delar av skulden på brottsoffret (här Karin) så kan inget så hemskt hända en själv?
Att "Jamen hon betedde sig ju...." distanserar henne från dem själva. För de skulle ju aldrig....Alltså kan det inte hända dem själva?

Jag tror att du har helt rätt. Man försöker finna förklaringar där inga förklaringar finns att finna.
Citera
2019-02-05, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Ja du, och herregud. Här träter folk vilt om lag och ordning i arvsfrågor medan KA med familj, systrarna och alla deras anförvanter lider alla helvetes kval för det inträffade. Man tar sig för pannan.

Han drog omsorg om hästar och gård och ett "jättebra brev" men jag gissar att hans systrar önskat något helt annat. Genomrutten var ordet.
Jag tycker arvsfrågan är intressant. Inte för att det på något sätt skulle kompensera KA, utan mer principiellt. För KA är frågan förstås av akademiskt intresse.
Citera
2019-02-05, 17:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej, då ärver barnen, d.v.s. Karin den del som var Samuels.
Många har förklarat att det inte fungerar så.
Citat:
Ursprungligen postat av Jafattar
Barnen ärver inte Samuel, eftersom de redan var döda när han dog.
https://lagen.nu/1958:637#K1
Hoppas Karin kan få skadestånd från dödsboet.
Läs lagen direkt så behöver du inte tro på de felaktigheter som skrivs i tråden.
Citera
2019-02-05, 17:57
Medlem
Citat:

Då kan väl du sätta ett mer passande diskussionsämne i diskussionstråden eftersom tugget ändå går på tomgång oberoende av vad som diskuteras i avsaknad av korrekta källor och innehållsrik info?

Så vad ska vi prata om?
Citera
2019-02-05, 17:59
Medlem
Turbaas avatar
Samuels tillgångar går först till sin partner om han hade varit gift.
Är han inte gift så går arvet till barnen.
Har han inga barn och hans sambo är bara sambo så går allt till hans syskon.
Har han inga syskon så går det till samuels föreldrar.

Enda sätteten Karin kan ärva är om barnen ärver eller om hon är gift. Annars bort går det.

Angående skadestånd så är jag tveksam till att samuels arv skall bekosta sitt ex när barnen är döda.

Om hon har försäkring på barnen så kan det bli svårt att få Försäkrings pengar då detta inte är en olycka eller sjukdom som gör att hennes barn faller bort.

Troligen får hon bara tragedin och samuels syskon ärver tillgångarna.

Karin kan ärva om barnen får arvet.
Men sen finns det eventuellt ett testa mente då går det till på annat vis.

Om det står att tillgångarna skall gå till samuels syskon så är Karin körd på arvet.
Man kan inte testa menta bort allt arv men en visa procent. Men då skulle det varit att barnen fanns med i bilden.
Senast redigerad av Turbaa 2019-02-05 kl. 18:03. Anledning: Kom på
Citera
2019-02-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker arvsfrågan är intressant. Inte för att det på något sätt skulle kompensera KA, utan mer principiellt. För KA är frågan förstås av akademiskt intresse.

Visst, hela frågan om arv är av akademiskt betydelse. Dessa arvpengar kommer det sannolikt inte bara njutas och glädjas över. Skampengar är nog sällan glädjepengar. Det är inte som en fin vinst på V75 eller som vinnare/plats på en av kusken Rehns segrar.
Citera
2019-02-05, 18:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag vet, jag hänvisade alldeles nyss till det fallet. Det går inte rakt av att översätta till detta fall eftersom mördaren inte var arvlåtaren, som nu.
Det går delvis att jämföra med den här tråden.
Mannen som kastade ned fru/sambo och barn i ett stenbrott var arvsberättigad efter barnet eftersom barnet dog efter mamman. Innan barnet dog hade det hunnit ärva mamman. Där har vi den stora skillnaden.
Hade mamman i stenbrottet dött sist så hade han inte varit arvsberättigad, dvs då hade det varit detsamma som i det här fallet där Karin inte är arvsberättigad.

Eftersom mannen med stenbrottet var mördaren gick han miste om arvet han annars hade varit berättigad till och det gick istället vidare till hans föräldrar, på samma sätt som arvet i det här fallet kommer att gå till Samuels syskon (via föräldrarna) om han inte har skrivit något testamente.

Det blev rörigt att prata om två fall samtidigt men det är inte jättesvårt att förstå.
Citera
2019-02-05, 18:04
Avslutad
Citat:
Visst, hela frågan om arv är av akademiskt betydelse. Dessa arvpengar kommer det sannolikt inte bara njutas och glädjas över. Skampengar är nog sällan glädjepengar. Det är inte som en fin vinst på V75 eller som vinnare/plats på en av kusken Rehns segrar.
Nej, de gör naturligtvis ingen glad. Kanske kan KA starta en fond för barn med dem, eller liknande ändamål. Ge hjälp åt andra barn.
Citera
2019-02-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Skulle tro det.
Frågan är bara om det blir en gemensam dödsannons för barnen och Samuel eller om det blir separata?
Kan inte vara lätt för dom anhöriga att behöva fatta såna beslut 😓.

Borde väl bli separata. K ordnar väl begravningen för sina barn..
Samuels systrar ordnar väl hans, om de nu blir någon för honom. Kanske bara kremerar och har nedsättning för urnan.
Citera
2019-02-05, 18:07
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag skrev att jag kan ha fel och att det var en spekulation. Men det är också ett extraordinärt fall (jag gillar ordet) och därmed är det enda jag är ganska säker på, att ingen här kan vara helt säker på hur de som tar besluten resonerar utefter den tillgång de har på fakta och som vi saknar här.
Medhåll på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in