2019-02-05, 17:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Inte laglotten, den går med allra största sannolikhet till allmänna arvsfonden. Att barnen är döda innebär inte att arvet beräknas som om inga barn funnits. Det blir en ytterst komplicerad situation som det saknas praxis för.
Laglotten går inte till barn (och sedan barnbarn) som är döda.
Då träder andra arvsordningen in (som om barnen inte har funnits, fast det låter hemskt).
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
"Arvsordningen

Om någon avlider utan att efterlämna make/maka delas släktingarna upp i tre arvsklasser, som också utgör skatteklasser. Den första klassen består av barn, barnbarn och så vidare. Den andra utgörs av den avlidnes föräldrar, syskon, barn till syskon och så vidare. Den tredje arvsklassen består av far- och morföräldrar och deras barn, men inte barn till dessa. Kusiner ärver alltså inte.

Arvet fördelas till en arvsklass i taget – finns det arvingar i arvsklass ett, går ingenting till klass två och tre. Finns det ingen arvinge i första arvsklassen, går hela arvet till arvingarna i andra arvsklassen."

Glasklart!

Systrarna ärver ALLT!
Exakt. Du är den som har bäst koll.
Citera
2019-02-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har läst alla inläggen om arvet och för okunniga mig låter det fullt logiskt att barnen ärver pappan och mamman ärver barnen. Det hade GM inte räknat med.

Sen kan Karin sälja alltihop och förhoppningsvis underlättar det för henne att kunna starta upp ett nytt liv. Håller tummarna för det.

Om så är fallet, undrar jag hur pass sugen man är. Jag hade inte velat befatta mig med något sådant arv. Däremot ev möjligt skadestånd.

Visst kan man se allt som pengar i slutänden men som brottsoffer har man nog svårt att se det så under somliga omständigheter. Och de här omständigheterna är ju i sanning extraordinära.
Citera
2019-02-05, 17:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Laglotten går inte till barn (och sedan barnbarn) som är döda.
Då träder andra arvsordningen in (som om barnen inte har funnits, fast det låter hemskt).
Det här är inte ett fall där praxis finns. I fallet Runnemark (pappa som mördade sitt barn och barnets mor) ärvde barnet modern, då barnet dött strax efter modern. Arvet gick sedan vidare till barnets närmaste, hälften till vardera släkten. Det här fallet är särskilt och det finns mig veterligen ingen praxis, och då en förälder som mördar sitt barn behandlas annorlunda arvsrättsligt än en förälder som inte gjort det, finns det skäl att pröva frågan för att få ett prejudicerande avgörande.
Citera
2019-02-05, 17:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Eftersom barnen dog först så borde väl först föräldrarna ärva barnens tillgångar, normalt sett hälften var till föräldrarna (men om fadern dödat barnen så kanske allt går till modern). Därefter dog fadern och då ärver systrarna honom.

Fungerar det inte så eller är det fastslaget att barnen inte hade några tillgångar alls?

Ordningen på dödsfallen borde ha betydelse tycker jag.
Den har betydelse.

Citat:
Jamen precis, det är ju det jag försökt säga, att det inte alls är självklart att det här behandlas som att faderns arv ska fördelas bland hans efterlevande (systrarna), utan att det faktum att pappan mördade sina barn gör honom arvslös och påverkar hur barnens arv från pappan ska behandlas. Det finns praxis kring föräldrar som mördar sina barn, det som saknas är praxis för vad som händer när föräldern dödar sina barn och sig själv samtidigt (eller tillräckligt nära i tiden för att det ska anses vara samtidigt, frågan är om den exakta tidpunkten alls är relevant när dödsfallen sker beroende av varandra. Pappan begick självmord för att han mördat barnen och det var såpass nära i tiden att det skulle kunna anses i rättsvidrigt att behandla fallet olika beroende på den exakta tidpunkten för dödsfallet - det vore ju något motbjudande om arvsfrågan behandlades annorlunda om en förälder brände ihjäl sig själv och barnen i samma svep, än om föräldern först sköt barnen och sedan sig själv).
Det är inte alls rättsvidrigt. Det är jätteviktigt för att utreda vem som ärver.

Citat:
Situationen är komplicerad och saknar vägledande praxis, och det är knappast självklart att systrarna ärver när laglotten inte ska kunna elimineras på det här sättet och förälderns brott faktiskt påverkar arvssituationen.
Läs om fallet med mannen som kastade ner sin fru/sambo och sitt barn i något stenbrott eller vad det var. Där fick arvet absurda resultat beroende på vem som dog först. Jag kommer inte exakt ihåg men det finns en lång tråd här på FB.
Citera
2019-02-05, 17:29
Medlem
Gusselbys avatar
Nu kan ni skriva samma som här i tråden om mamman och dottern som hittades döda vid Flatenbadet i Stockholmsområdet härom veckan. Flera med insyn har skrivit där att mamman dödade dottern och sig själv.
Citera
2019-02-05, 17:30
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den har betydelse.

Det är inte alls rättsvidrigt. Det är jätteviktigt för att utreda vem som ärver.

Läs om fallet med mannen som kastade ner sin fru/sambo och sitt barn i något stenbrott eller vad det var. Där fick arvet absurda resultat beroende på vem som dog först. Jag kommer inte exakt ihåg men det finns en lång tråd här på FB.
Jag vet, jag hänvisade alldeles nyss till det fallet. Det går inte rakt av att översätta till detta fall eftersom mördaren inte var arvlåtaren, som nu.
Citera
2019-02-05, 17:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Hon var förälder till barn som dog. Varför ärver hon inte dem då barnen saknar bröstarvingar?
Om fadern inte hade dött, hade hon ändå inte ärvt?

Om fadern hade dött först hade barnen ärvt honom.
När de sen dog hade Samuel och Karin ärvt hälften var av barnens arv. Eftersom Samuel var död hade hans föräldrar och sedan hans syskon ärvt hans halva.

Men nu dog barnen först.
Citera
2019-02-05, 17:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det allra mest rättvisa i det vore att alla Samuels planer gick om intet. Hans "jättebra brev om hur allt ska ordnas med gården efter hans död" skulle bli värdelöst. Och det vore rättvist, en mördare ska inte få som han vill.

Den här diskussionen är bara en upprepning av vad som tidigare diskuterats och klarlagts i tråden.
Vi får väl anta att tillsammans med "ett jättebra brev" så har Samuel också skrivit ett testamente. Eftersom det inte finns några bröstarvingar så gäller detta eventuella testamente.
Citera
2019-02-05, 17:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafattar
Barnen ärver inte Samuel, eftersom de redan var döda när han dog.
https://lagen.nu/1958:637#K1
Hoppas Karin kan få skadestånd från dödsboet.

Om det hade varit en olyckshändelse, där barnen dog först och därefter föräldern, tror jag det blir precis så.

Men eftersom man inte kan ärva nån man mördat tror jag Karin får allt. Logiskt sett. Men lagen är inte alltid logisk och här är de lagkunniga osäkra eftersom praxis verkar saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Om så är fallet, undrar jag hur pass sugen man är. Jag hade inte velat befatta mig med något sådant arv. Däremot ev möjligt skadestånd.

Visst kan man se allt som pengar i slutänden men som brottsoffer har man nog svårt att se det så under somliga omständigheter. Och de här omständigheterna är ju i sanning extraordinära.

Kan tänkas Karin skulle resonera så, det vet vi inte. Ett alternativ vore ju att skadestånd betalas av dödsboet och att hon därefter skänker bort resterande till välgörenhet.
Citera
2019-02-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Ja, givetvis. Den är ju pågående i detta nu men inget blir offentligt och slutar som blott ett akt-nummer och siffror i statistik.

Ja, bortsett från en sammanfattande slutsats om vad mordutredningen visar. Det intressanta är väl där om han anses psykiskt frisk eller inte vid gärningen och när ev testamente skrevs och om barnen nämns däri.
Citera
2019-02-05, 17:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Rättar mitt tidigare till att allmänna arvsfonden eller modern får arvet, beroende på hur bedöms i rätten. Saknas av förklarliga skäl praxis för detta. Den laglott som barnen är berättigade till kan inte återgå till faderns familj eftersom fadern saknar arvsrätt efter sina barn (då han orsakat deras död, 1 §, 15 Kap. Ärvdabalken), och oberoende av när barnen dött så har de rätt att ärva. Däremot är det osäkert om modern kan träda i deras ställe då det enbart är avkomlingar som i ärvdabalken nämns som sådana som kan träda i barnets ställe avseende laglotten. Tillgångarna tillfaller, i det fall de inte hamnar hos modern, allmänna arvsfonden. Modern kan också begära skadestånd från dödsboet, och skulle med allra största sannolikhet få det (skadeståndet är oberoende av att brottet inte kommer dömas i brottsmål).

Sluta tjata om allmänna arvsfonden. Där har du om möjligt ännu mera fel än i det andra du skriver om.
Om det finns arvsberättigade arvingar så ärver de allt enligt arvsordningen.

Allmänna arvsfonden får bara pengar när det inte finns några arvsberättigade och inte heller något testamente.

Allmänna arvsfonden är inte trevliga men vad de brukar bråka om är inte arvsordningen utan de brukar ifrågasätta testamenten för att själv få lägga beslag på tillgångar.
Citera
2019-02-05, 17:44
Medlem
Citat:
Undantagen från 15. Kap. 1 § Ärvdabalken tillämpas ytterst restriktivt. Han led inte av den typen av psykisk sjukdom som kan medföra frihet från ansvar, och då är det inte heller tillräckligt för att utgöra skäl för undantag. Det behöver inte bli till någon rättegång eller utredning för att han ska anses ha förverkat rätten, tvärtom så förutsätts det även utan utredning och den som anser att det är felaktigt och att undantag gäller är den som har bevisbördan och måste föra talan.

Skadestånd går på dödsboet, enligt praxis.

Okej, du gillar ordet "praxis" och sitter på relevant fakta och kan bedöma vilken sorts psykisk sjukdom GM led eller inte led av. Om han nu gjorde det. Proffs!

Jag skrev att jag kan ha fel och att det var en spekulation. Men det är också ett extraordinärt fall (jag gillar ordet) och därmed är det enda jag är ganska säker på, att ingen här kan vara helt säker på hur de som tar besluten resonerar utefter den tillgång de har på fakta och som vi saknar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in