Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Fast barnen räknas inte som att de aldrig har existerat, utan bröstarvingar finns men är avlidna. Då dessa i sin tur saknar avkomlingar kan arvet inte gå vidare åt någon annan än allmänna arvsfonden utan en rättsprocess (i vilken det går att bestämma praxis om det överklagas långt nog, då praxis som nämnt saknas för vem som ärver när föräldern har ihjäl samtliga arvingar med arvsrätt genom laglott ...). Det ska alltså inte bestämmas vart arvet från pappan ska gå (det är redan lagstadgat att gå till barnen), utan vart barnens laglott ska gå, för vilket det inte finns annan lagstiftning än att deras avkomlingar träder i deras ställe. Det skulle kunna bestämmas att barnens närmaste arvingar då ska ta denna laglott, vilket vore modern och faderns systrar (i faderns ställe), men eftersom fadern inte har rätt att ärva barnen blir modern ensam arvtagare i det fallet. Det är alltså inte möjligt att den halva av arvslotten som tillhör barnen hamnar hos faderns släkt - den hamnar hos allmänna arvsfonden eller hos modern.
Arvsordning:
1: bröstarvingar: barn . Om inte dessa finns så är det barnbarn.
2: om inte barnbarn heller finns, så är det föräldrar. Är dessa döda, så är det den avlidnes syskon
I detta fall alltså systrarna.
3: Mor- och/eller farföräldrar och/eller dessa syskon.
Kusiner ingår INTE i arvsordningen.
Mamman i detta fallet, ogift och separerad från mannen, kan ärva barnen. Dvs hälften av vad som lämnats kvar, övrigt ärver hans systrar.
Men detta är delikat. Här är ett mord på två barn. I vissa fall kan lagen sättas ur spel, och det krävs kunniga jurister med specialitet både på ärvdabalken och vad som händer vid mord. Och jo, det ÄR möjligt att systrarna ärver sin bror trots vad som hänt. Men det lämnar jag öppet då jag själv inte har erfarenhet om just detta vad gäller mord.
Eftersom fadern inte ärver barnen pga brott, så kan den vanliga arvsordningen återsättas i spel, eftersom fadern inte överlevde och därmed inte kan ärva. Det är BROTTSLINGEN som ska straffas här, genom att inte få ärva. Dvs man skall inte kunna få favörer om man dödar någon för ett stort arv. Eftersom han är död kan denna ordning helt enkelt förbigås, och därigenom kan man återgå till hur ärvdabalken faktiskt juridiskt ser ut, utan att någon blir kränkt.
Jag skulle finna det väldigt intressant att få reda på vilka som ärver i det här fallet.