2019-02-05, 16:04
Avslutad
Ni som vet allt, vet ni då överhuvudtaget om Samuel ägde gården själv eller tillsammans med systrar....
Citera
2019-02-05, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det vore ju en slags kosmisk rättvisa i denna tragedi. Karin kan aldrig få sina barn åter så det minsta hon förtjänar är att få ärva allt.
Det allra mest rättvisa i det vore att alla Samuels planer gick om intet. Hans "jättebra brev om hur allt ska ordnas med gården efter hans död" skulle bli värdelöst. Och det vore rättvist, en mördare ska inte få som han vill.
Citera
2019-02-05, 16:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Ni som vet allt, vet ni då överhuvudtaget om Samuel ägde gården själv eller tillsammans med systrar....

Okej, då ärver barnen, d.v.s. Karin den del som var Samuels.
Citera
2019-02-05, 16:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det allra mest rättvisa i det vore att alla Samuels planer gick om intet. Hans "jättebra brev om hur allt ska ordnas med gården efter hans död" skulle bli värdelöst. Och det vore rättvist, en mördare ska inte få som han vill.

Det är det jag menar. Han ville ju se till att systrarna får allt som det verkar. Det kanske t.o.m. var en del av motivet till varför han måste döda sönerna också. Allt för att hindra Karin från att få något av honom.

Han var ju fly förbannad för att hon "utpressade" honom. Självklart ville han därför se till att hon inte får se ett öre efter han begår självmord. Det var säkert då han insåg att barnen också måste dö. Men den tanken behövde nog mogna fram länge innan han kunde ta det slutgiltiga beslutet att verkligen offra sönerna. Som han sa i videon hade han tänkt på det ett tag.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-05 kl. 16:16.
Citera
2019-02-05, 16:17
Medlem
Har yttrat mig tidigare och jag tror ff att syskonen ärver mestadels.

Ingen kan dömas för brottet eftersom GM är död. Men en utredning där olika faktorer kommer vägas lär det nog bli, just med tanke på arv. Exempelvis den mentala statusen hos SR och vilken hänsyn som ska tas till den kommer vägas.

Med anledning av det går det inte att i nuläget säga att GM förverkat sin arvsrätt eftersom undantag finns. Endast de som är insatta i utredningen kan bedöma det, under förutsättning att de har mesta möjliga fakta att tillgå.

Allt beror på vilken bedömning som görs och därpå följer den juridiska tolkningen och jag kan ha fel om utgången eftersom mitt antagande inte är mer än en ren spekulation som jag ändå finner trolig.

Något annat intressant är ju om/hur yrkandet om skadestånd för KAs del kommer behandlas. Om det kommer tas ur dödsboet eller måste ansökas från brottsoffermyndigheten. Jag är dåligt insatt där.
Citera
2019-02-05, 16:26
Avslutad
Citat:
Det är det jag menar. Han ville ju se till att systrarna får allt som det verkar. Det kanske t.o.m. var en del av motivet till varför han måste döda sönerna också. Allt för att hindra Karin från att få något av honom.

Han var ju fly förbannad för att hon "utpressade" honom. Självklart ville han därför se till att hon inte får se ett öre efter han begår självmord. Det var säkert då han insåg att barnen också måste dö. Men den tanken behövde nog mogna fram länge innan han kunde ta det slutgiltiga beslutet att verkligen offra sönerna. Som han sa i videon hade han tänkt på det ett tag.
Ja herregud. Hästarna och gården lämnade han efter sig och tänkte på hur han skulle ordna för. Ett "jättebra brev" skulle garantera att de blev väl omhändertagna. Men sönerna skulle dö. En så genomrutten människa som visar större omsorg om sina hästar än sina barn.
Citera
2019-02-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser

Ingen kan dömas för brottet eftersom GM är död. Men en utredning där olika faktorer kommer vägas lär det nog bli, just med tanke på arv. Exempelvis den mentala statusen hos SR och vilken hänsyn som ska tas till den kommer vägas.

Med anledning av det går det inte att i nuläget säga att GM förverkat sin arvsrätt eftersom undantag finns. Endast de som är insatta i utredningen kan bedöma det, under förutsättning att de har mesta möjliga fakta att tillgå.

Allt beror på vilken bedömning som görs och därpå följer den juridiska tolkningen och jag kan ha fel om utgången eftersom mitt antagande inte är mer än en ren spekulation som jag ändå finner trolig.

Något annat intressant är ju om/hur yrkandet om skadestånd för KAs del kommer behandlas. Om det kommer tas ur dödsboet eller måste ansökas från brottsoffermyndigheten. Jag är dåligt insatt där.

Sista stycket är jag också osäker om, men det blir en senare fråga för jurister att hantera. Vad som nu rimligen händer är att en regelrätt mordutredning genomförs under förundersökningssekretess dvs utredningens sammanfattande slutsats kommer framgå i ett offentligt PM av polisledningen. Troligen till hösten.

Därefter nedlägges fallet och handlingarna arkiveras.

Det juridiska "efterspelet" är en annan sak.
Senast redigerad av Remark 2019-02-05 kl. 16:49.
Citera
2019-02-05, 17:00
Medlem
Jag undrar vad det är Karin har gjort igentligen! Men oavsett så finns det inget som rättfärdigar det han har gjort.
Citera
2019-02-05, 17:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser

Undantagen från 15. Kap. 1 § Ärvdabalken tillämpas ytterst restriktivt. Han led inte av den typen av psykisk sjukdom som kan medföra frihet från ansvar, och då är det inte heller tillräckligt för att utgöra skäl för undantag. Det behöver inte bli till någon rättegång eller utredning för att han ska anses ha förverkat rätten, tvärtom så förutsätts det även utan utredning och den som anser att det är felaktigt och att undantag gäller är den som har bevisbördan och måste föra talan.

Skadestånd går på dödsboet, enligt praxis.
Citera
2019-02-05, 17:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det vore ju en slags kosmisk rättvisa i denna tragedi. Karin kan aldrig få sina barn åter så det minsta hon förtjänar är att få ärva allt.

Har läst alla inläggen om arvet och för okunniga mig låter det fullt logiskt att barnen ärver pappan och mamman ärver barnen. Det hade GM inte räknat med.

Sen kan Karin sälja alltihop och förhoppningsvis underlättar det för henne att kunna starta upp ett nytt liv. Håller tummarna för det.
Citera
2019-02-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sista stycket är jag också osäker om, men det blir en senare fråga för jurister att hantera. Vad som nu rimligen händer är att en regelrätt mordutredning genomförs under förundersökningssekretess dvs utredningens sammanfattande slutsats kommer framgå i ett offentligt PM av polisledningen. Troligen till hösten.

Därefter nedlägges fallet och handlingarna arkiveras.

Det juridiska "efterspelet" är en annan sak.

Ja, givetvis. Den är ju pågående i detta nu men inget blir offentligt och slutar som blott ett akt-nummer och siffror i statistik.
Citera
2019-02-05, 17:18
Medlem
Jafattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har läst alla inläggen om arvet och för okunniga mig låter det fullt logiskt att barnen ärver pappan och mamman ärver barnen. Det hade GM inte räknat med.

Sen kan Karin sälja alltihop och förhoppningsvis underlättar det för henne att kunna starta upp ett nytt liv. Håller tummarna för det.

Barnen ärver inte Samuel, eftersom de redan var döda när han dog.
https://lagen.nu/1958:637#K1
Hoppas Karin kan få skadestånd från dödsboet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in