Citat:
Ursprungligen postat av
Xbaser
Har yttrat mig tidigare och jag tror ff att syskonen ärver mestadels.
Ingen kan dömas för brottet eftersom GM är död. Men en utredning där olika faktorer kommer vägas lär det nog bli, just med tanke på arv. Exempelvis den mentala statusen hos SR och vilken hänsyn som ska tas till den kommer vägas.
Med anledning av det går det inte att i nuläget säga att GM förverkat sin arvsrätt eftersom undantag finns. Endast de som är insatta i utredningen kan bedöma det, under förutsättning att de har mesta möjliga fakta att tillgå.
Allt beror på vilken bedömning som görs och därpå följer den juridiska tolkningen och jag kan ha fel om utgången eftersom mitt antagande inte är mer än en ren spekulation som jag ändå finner trolig.
Något annat intressant är ju om/hur yrkandet om skadestånd för KAs del kommer behandlas. Om det kommer tas ur dödsboet eller måste ansökas från brottsoffermyndigheten. Jag är dåligt insatt där.
Sista stycket är jag också osäker om, men det blir en senare fråga för jurister att hantera. Vad som nu rimligen händer är att en regelrätt mordutredning genomförs under förundersökningssekretess dvs utredningens sammanfattande slutsats kommer framgå i ett offentligt PM av polisledningen. Troligen till hösten.
Därefter nedlägges fallet och handlingarna arkiveras.
Det juridiska "efterspelet" är en annan sak.