2019-01-22, 08:34
Medlem
Såhär uttryckte dem sig i DN igår

Citat:
Polisen har ännu inte gått ut med huruvida någon har blivit frihetsberövad i ärendet, men man utesluter fortfarande inte att det kan röra sig om ett brott. Utredningen kommer senare under veckan att fortsätta, då kommer bland annat de båda kropparna obduceras.

https://www.dn.se/sthlm/bil-med-doda-vid-flatenbadet-har-undersokts/
Citera
2019-01-22, 08:55
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det enda som skulle få mej som utredare att avskriva fallet inom en timme är att alla omständigheter skulle peka mot att en poliskollega till mej är GM. Någon annan orsak att inom en timme lägga ner utredningen finns inte.

Är du säker på att utredningen lades ned efter bara en timme? Vad är beläggen för det?
Nej jag har aldrig påstått att utredningen lades ned efter bara en timme, det var en hypotetisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Såhär uttryckte dem sig i DN igår

https://www.dn.se/sthlm/bil-med-doda-vid-flatenbadet-har-undersokts/
Om kvinnan bragt sitt barn om livet så har det skett ett brott, och man skulle kunna uttala sig precis så där om utredningsläget.
Citera
2019-01-22, 08:57
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ja eller hur! Journalister brukar väl dessutom läsa här inne och då borde de nappat på brevet till skolorna som det skrivs om här inne, så hade de ringt någon på skolan och försökt bekräfta det hela osv.
Fick också den bilden igår efter vetskapen om att hon sjukanmäldes på måndagen, tror att de var misshandlade eller döda redan då. Eller om fick han henne att hyra en skåpbil innan han mördade henne.

Avsaknar också bekanta till kvinnan i tråden. Om ni läser här kan ni skicka PM om ni inte vill outa er.

Jag tror hon körde bilen. Hon hyrde med hans kk i nypan. När hon slirat 10 m ungefär så upptäckte hon att det inte går så bra att köra utan körkort. Den praktiska träningen fattades. Och köra bil som verkade så enkelt när man ser andra köra.

Till Flaten (c:a 300 m från Cirkel K) kom hon iaf. Planen var att köra till mamma i Alingsås eller nåt, men det sprack direkt. Bilen kan mycket väl ha stått där sen onsdan dom försvann. Men polisen letade efter mor och barn inte efter en vit buss.

Det går inga människor förbi den parkeringen vintertid när badet är stängt. Ingen parkerar där för andra ändamål heller. Och hur väl syns egentligen en vit bil mot en helvit bakgrund och vinterlandskap? Det kan mycket väl hända att ett öga glider över en vit fläck (bil).

Och ingen campar uppe i skogen som på somrarna. Garanterat såg ingen bilen eller funderade över den förrns på fredan. Hon hade med största sannolikhet inte parkerat bilen omedelbart före upptäckten som vissa härinne tror. Denna teori förkastar jag.

En annan otydlig sak som ger myror i huvet är vem som slog larm och alltså först hittade bilen. Annars är journalister pigga på att ansätta denne med intevjuer och frågor. Men den här gången NADA. Det var inte busschaffisen iaf ty hon visste inte ens när hon först såg bilen. Eller var det hon?
Senast redigerad av Starback 2019-01-22 kl. 09:03.
Citera
2019-01-22, 08:58
Medlem
Quarrels avatar
Mitt i Tyresö: Fortfarande ingen misstänkt för Flaten-mord
Citat:
Kvinnan jobbade som lärare på en skola i innerstan. Det bekräftar skolans rektor för Mitt i Stockholm.

Polisen meddelar att de genomför en teknisk undersökning av bilen under måndagen.

Det finns fortfarande ingen misstänkt för händelsen, som rubriceras som mord.

– Man är i analysfasen av förundersökningen. Man sammanställer svaren från den primära tekniska undersökningen tillsammans med de iakttagelser och förhör som gjorts. En obduktion ska göras av de båda avlidna i närtid, säger Ola Österling, på polisens mediecenter.

Hur kom det till er kännedom att de avlidna personerna fanns där?

– Det känner inte jag till. Förundersökningsledaren har varit tydlig med vad vi får och inte får berätta.

Hur länge hade bilen stått där?

– Återigen är det inget jag kan svara på.
Citera
2019-01-22, 09:06
Medlem
Citat:
Jag tror hon körde bilen. Hon hyrde med hans kk i nypan. När hon slirat 10 m ungefär så upptäckte hon att det inte går så bra att köra utan körkort. Den praktiska träningen fattades. Och köra bil som verkade så enkelt när man ser andra köra.

Till Flaten (c:a 200 m från Cirkel K) kom hon iaf. Planen var att köra till mamma i Alingsås eller nåt, men det sprack direkt. Bilen kan mycket väl ha stått där sen onsdan dom försvann. Men polisen letade efter mor och barn inte efter en vit buss.

Det går inga människor förbi den parkeringen vintertid när badet är stängt. Ingen parkerar där för andra ändamål heller. Och hur väl syns egentligen en vit bil mot en helvit bakgrund och vinterlandskap? Det kan mycket väl hända att ett öga glider över en vit fläck (bil).

Och ingen campar uppe i skogen som på somrarna. Garanterat såg ingen bilen eller funderade över den förrns på fredan. Hon hade med största sannolikhet inte parkerat bilen omedelbart före upptäckten som vissa härinne tror. Denna teori förkastar jag.

En annan otydlig sak som ger myror i huvet är vem som slog larm och alltså först hittade bilen. Annars är journalister pigga på att ansätta denne med intevjuer och frågor. Men den här gången NADA. Det var inte busschaffisen iaf ty hon visste inte ens när hon först såg bilen. Eller var det hon?

Vad menar du hände efter att hon hade slirat den vägen dit då? Gav hon upp allt då och tog livet av dem båda? Låter högst osannolikt.
Det skulle vara om hon hyrde släpet och skulle dra mitt i natten med barnet men han följde efter henne dit och mördade dem där och lade dem i skåpbilen. För det är orimligt att någon mördar dem där på dagtid utan att det finns vittnen. Eller är platsen väldigt avlägsen? Det verkar inte så utifrån vad man läst.
Så antingen har de båda bragts om livet innan och bilen är körd dit för att dölja ett brott eller så har hon själv ställt sig där för att ta sitt och barnets liv.
Jag tror dock att HON hyrde bilen, skulle lämna mannen, han mördar dem hemma och kör dit dem i bilen.
Citera
2019-01-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mitt i Tyresö: Fortfarande ingen misstänkt för Flaten-mord

Tack! Jag blir mer och mer övertygad om att både kvinnan och barnet är bragda om livet. Men eftersom det var hon som hyrde bilen (för att flytta) så blir det oklart även för dem hur dem hamnade där.
Citera
2019-01-22, 09:23
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Vad menar du hände efter att hon hade slirat den vägen dit då? Gav hon upp allt då och tog livet av dem båda? Låter högst osannolikt.
Det skulle vara om hon hyrde släpet och skulle dra mitt i natten med barnet men han följde efter henne dit och mördade dem där och lade dem i skåpbilen. För det är orimligt att någon mördar dem där på dagtid utan att det finns vittnen. Eller är platsen väldigt avlägsen? Det verkar inte så utifrån vad man läst.
Så antingen har de båda bragts om livet innan och bilen är körd dit för att dölja ett brott eller så har hon själv ställt sig där för att ta sitt och barnets liv.
Jag tror dock att HON hyrde bilen, skulle lämna mannen, han mördar dem hemma och kör dit dem i bilen.

Det var inget släp utan en buss, förmodligen det enda dom just då hade inne att hyra ut. Jag förkastar även flyttteorin. På sidan 39 i denna tråd har du en litet mer helgjuten teori som jag har. Jag tror stenhårt på utvidgat självmord.
Senast redigerad av Starback 2019-01-22 kl. 09:56.
Citera
2019-01-22, 09:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det här fallet gör mig ohälsosamt intresserad. Frågor jag funderar på:

Vem sjukanmälde henne?

Vem hyrde bilen

Vem anmälde henne försvunnen?

Varför skrevs inget i media om en försvunne kvinna och ett barn?

Varför tog det tid att identifiera dem?

Har många fler frågor och funderingar än dessa. En del av min hjärna säger att det vore rimligt att hon mördade sitt barn MEN något säger mig att hon inte är den typen av kvinna som skulle hyra en skåpbil och ställa vid ett bad för att göra det. Känner inte henne men känslan är att hon skulle som någon skrev hyra ett hotellrum eller liknande.
Jag tror att båda är mördade, varför vet jag inte. Att de inte har någon misstänkt kan ju betyda att han är försvunnen/död också som någon skrev.

Polisen igår sa ”vi har ingen skäligen misstänkt” Kan de mena att de har en misstänkt på sannolika skäl då? Nä verkar långsökt

När det finns en skäligen misstänkt kan man ju anhålla och häkta en vecka. Även om utredarna eventuellt misstänker någon redan nu så kommer de inte upp till skälig misstankegrad innan en obducering gjorts och det säkerställs att det handlar om mord.
Citera
2019-01-22, 09:30
Medlem
Citat:
Det var inget släp utan en buss, förmodligen det enda dom just då hade inne att hyra ut. Jag förkastar även flyttteorin. På sidan 39 i denna tråd har du en litet mer helljuten teori som jag har. Jag tror stenhårt på utvidgat självmord.

Jag skrev väl skåpbil? Menade det iallafall om jag skrev fel.
Oavsett, läste din teori. Skulle hon först lånat hans körkort för att hyra ett släp för att- göra vaddå?- fly? Men hon överger den planen efter 200 meter så hon har backup i form av tabletter och tar deras liv?
Flera saker i den storyn låter orimliga.
- Kan man ens hyra med någon annans körkort?
- Varför köra bil om man inte kan köra om hon har pengar kan hon ta tåg, taxi, buss?
- Varför först ha inställningen om att RÄDDA sig och barnet men efter någon minut mörda sitt barn och ta sitt liv?
Citera
2019-01-22, 09:31
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Om någon hyrt bilen med falskt körkort t.ex så är det ju mer regel än undantag med övervakningskameror.

Cirkel K tjänar ju ofta som proviantbod för lokalinvånarna. Så även macken uppe i Stensö/Älta. Jag tror kvinnan var känd av och bundis med personalen. Därför lät dom henne hyra på hans kk och sitt eget leg. Hon väntade tills efter stängningsdags innan hon körde iväg. Hon hade redan fått nyckeln.
Senast redigerad av Starback 2019-01-22 kl. 09:59.
Citera
2019-01-22, 09:33
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Jag skrev väl skåpbil? Menade det iallafall om jag skrev fel.
Oavsett, läste din teori. Skulle hon först lånat hans körkort för att hyra ett släp för att- göra vaddå?- fly? Men hon överger den planen efter 200 meter så hon har backup i form av tabletter och tar deras liv?
Flera saker i den storyn låter orimliga.
- Kan man ens hyra med någon annans körkort?
- Varför köra bil om man inte kan köra om hon har pengar kan hon ta tåg, taxi, buss?
- Varför först ha inställningen om att RÄDDA sig och barnet men efter någon minut mörda sitt barn och ta sitt liv?

Jag tror hon planerade att fly hemmet efter lång misshandel under dubbelhelgerna men också att hon hade en plan B.
Senast redigerad av Starback 2019-01-22 kl. 09:35.
Citera
2019-01-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När det finns en skäligen misstänkt kan man ju anhålla och häkta en vecka. Även om utredarna eventuellt misstänker någon redan nu så kommer de inte upp till skälig misstankegrad innan en obducering gjorts och det säkerställs att det handlar om mord.

Ja det kanske förhåller sig så att de vill invänta resultat från obduktion och andra tekniska undersökningar och när de har dem så kommer tidningarna skriva ”Man anhållen misstänkt för mord på kvinna och barn” enligt min teori alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in