2019-01-22, 05:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här med att polisen skulle ha som något slags standardförfarande att inleda en förundersökning om mord för att få mer resurser när personer påträffas döda låter väldigt mycket som en flashbackkonstruktion. Polisen inleder inte en förundersökning om mord om de inte misstänker att det är så det ligger till. I det här fallet skedde det tämligen omgående efter det att kropparna hittats.

Visst kan det ligga nära till hands att misstänka någon form av utvidgat självmord, men det finns ett och annat som stör den bilden. Skulle kvinnan sjukanmäla sig på måndagen, hyra en skåpbil modell flyttbuss onsdag/torsdag som hon senare begår självmord i tidigt på fredagmorgon? Det känns inte logiskt. Jag tror inte att bilen stått parkerad särskilt länge, eftersom det inte finns den minst isbildning på bilen trots att det vid tillfället var mycket kallt och fuktigt ute som skapade ett gnistrande vinterlandskap. Bilen har kommit dit under mycket sen natt, tidig morgon eller under förmiddagen.

Jag tror bilen hyrts för ett specifikt ändamål - nämligen att frakta kropparna i. Därefter har något skitit sig för gärningsmannen. Han har inte orkat eller kunnat fullfölja vad som nu var planen. Någon skriver att gm måste tänkt på att han skulle fastna på film, bli registrerad på Circle K m.m. Det stämmer ju, men det hade å andra sidan inte varit något problem om bara bilen snyggt och fint återlämnats efter det att kropparna dumpats. Svaret på vem som ligger bakom står antagligen att läsa på hyreskontraktet på skåpbilen.
Citera
2019-01-22, 06:34
Medlem
McMays avatar
Undrar om någon vet, jag kan ha missat några frågor i tråden:

Har det förekommit någon polisiär aktivitet vid BOs bostadsadress?

Har sambon varit aktiv på några sociala medier den senaste veckan?

Finns någon bil registrerad på bostadsadressen, isf var finns den nu?
Citera
2019-01-22, 06:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lite ot, men här är ett värre fall av mord på barn som hämnd för partnern. Han lyckades i två fall av tre att innebränna sina barn. (FB) Grov mordbrand Dalarö, två barn döda, 2013-09-29
När barn blir mördade av en förälder som hämnd mot den andra föräldern så ligger nog sannolikheten ganska nära 100 % på att det är pappan som är mördaren.

Jag kan inte påminna mig ett enda fall där mamman har mördat sitt barn för att hämnas på pappan. I de fall mamman har mördat sitt barn så har det andra orsaker.
Citera
2019-01-22, 06:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Att polisen gick ut så snabbt med att det var mord måste tyda på att de hade solklara bevis på detta redan när de hittade kropparna.

Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja, så inleddes även det här fallet - "två personer påträffats döda". Man har inte "gått ut med" eller sagt att båda offren blev mördade, man jobbar utifrån den hypotesen därför att omständigheterna är oklara. Många utredningar kring vad som senare visar sig vara olyckor eller självmord betecknas så för att frigöra resurser tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Men fattar du inte? Kan dom inte fastställa dödsorsak så rubriceras det som mord för att frige fler resurser. Säger inte att det inte handlar om mord men polisen säger inte att det handlar om mord.... läste du ens din andra länk?

Om polisen inte direkt ser en dödsorsak så är det standardförfarande att beteckna det som mord för att polisen ska kunna frigöra mer resurser. Därför är det inte konstigt att polisen genast sa att de utredde dödsfallen som mord.

Det som däremot är ovanligt är skolmeddelandet. Man kan anta att skolan har kontrollerat med polisen om hur mycket information de fick lämna ut och vad de fick skriva. Eftersom de också kallade det mord så är det väldigt sannolikt att det verkligen handlar om ett mord i det här fallet. Jag tror inte polisen ville skrämma upp föräldrar och barn med att ett mord har begåtts om de hade varit helt säkra på att det verkligen var mord.
Citera
2019-01-22, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Om det sistnämnda, om barnvagn utanför bilen, är sant så är drt ju en superintressant iakttagelse! I övrigt trof jag inte på smitningsolycka. Snarare att de tänkt övernatta men råkat ug för något

Jag tror inte man väljer att hyra en skåpbil för övernattning. Man kan få en bra stuga eller hotellrumsnatt för samma peng.
Citera
2019-01-22, 06:57
Medlem
Intressant är om kvinnan någonsin var på arbetet efter jul (och hur hon i så fall betedde sig). Skolorna har ju precis kört igång. Det kan vara så att ohälsan ökat under julledigheten när mer tid finns att grubbla.
Citera
2019-01-22, 07:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror inte man väljer att hyra en skåpbil för övernattning. Man kan få en bra stuga eller hotellrumsnatt för samma peng.

Exakt, det vore mer logiskt vid självmord om man inte ville att maken skulle hitta dem
Citera
2019-01-22, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Undrar om någon vet, jag kan ha missat några frågor i tråden:

Har det förekommit någon polisiär aktivitet vid BOs bostadsadress?

Har sambon varit aktiv på några sociala medier den senaste veckan?

Finns någon bil registrerad på bostadsadressen, isf var finns den nu?

Ingen av dessa frågor har diskuterats men det vore intressant om någon vet nått om dessa frågor.
Extremt tyst om händelsen, verkar inte som någon i bekantskapskretsen till någon i familjen har delat de minsta hjärta el i övrigt nämnt det minsta om detta.
Citera
2019-01-22, 07:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Du hör ju själv. Två personer, varav ett barn, påträffas döda i en hyrd skåpbil. Jag frågar dig då - vilka omständigheter på platsen skulle få dig som utredare att inom en timme avskriva fallet som två separata självmord?

(Notera att även en misstanke om ett sk utvidgat självmord kräver en grundlig (mord)utredning.)

Det enda som skulle få mej som utredare att avskriva fallet inom en timme är att alla omständigheter skulle peka mot att en poliskollega till mej är GM. Någon annan orsak att inom en timme lägga ner utredningen finns inte.

Är du säker på att utredningen lades ned efter bara en timme? Vad är beläggen för det?
Citera
2019-01-22, 07:55
Medlem
Det här fallet gör mig ohälsosamt intresserad. Frågor jag funderar på:

Vem sjukanmälde henne?

Vem hyrde bilen

Vem anmälde henne försvunnen?

Varför skrevs inget i media om en försvunne kvinna och ett barn?

Varför tog det tid att identifiera dem?

Har många fler frågor och funderingar än dessa. En del av min hjärna säger att det vore rimligt att hon mördade sitt barn MEN något säger mig att hon inte är den typen av kvinna som skulle hyra en skåpbil och ställa vid ett bad för att göra det. Känner inte henne men känslan är att hon skulle som någon skrev hyra ett hotellrum eller liknande.
Jag tror att båda är mördade, varför vet jag inte. Att de inte har någon misstänkt kan ju betyda att han är försvunnen/död också som någon skrev.

Polisen igår sa ”vi har ingen skäligen misstänkt” Kan de mena att de har en misstänkt på sannolika skäl då? Nä verkar långsökt
Citera
2019-01-22, 08:15
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Intressant är om kvinnan någonsin var på arbetet efter jul (och hur hon i så fall betedde sig). Skolorna har ju precis kört igång. Det kan vara så att ohälsan ökat under julledigheten när mer tid finns att grubbla.

Svar på såna här frågor brukar ju aldrig journalisterna missa att gräva fram. Jag saknar deras nyfikenhet i detta falll. Det är som om både polis och journalistkår har druckit så djävla mycket över jul och nyår att ingen av dom orkar engagerar sig i detta.

Om journalistkåren vore på hugget skulle både polisen och vi härinne veta mer. Jag undrar också om hon varit på jobbet. Eller om den gångna dubbelhelgen med 13-dag och hela skiten varit en enda lång misshandelshistoria med fylla som tagit musten ur hela familjen och fått sitt tragiska slut på parkeringen vid Flaten.
Citera
2019-01-22, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Svar på såna här frågor brukar ju aldrig journalisterna missa att gräva fram. Jag saknar deras nyfikenhet i detta falll. Det är som om både polis och journalistkår har druckit så djävla mycket över jul och nyår att ingen av dom orkar engagerar sig i detta.

Om journalistkåren vore på hugget skulle både polisen och vi härinne veta mer. Jag undrar också om hon varit på jobbet. Eller om den gångna dubbelhelgen med 13-dag och hela skiten varit en enda lång misshandelshistoria med fylla som tagit musten ur hela familjen och fått sitt tragiska slut på parkeringen vid Flaten.

Ja eller hur! Journalister brukar väl dessutom läsa här inne och då borde de nappat på brevet till skolorna som det skrivs om här inne, så hade de ringt någon på skolan och försökt bekräfta det hela osv.
Fick också den bilden igår efter vetskapen om att hon sjukanmäldes på måndagen, tror att de var misshandlade eller döda redan då. Eller om fick han henne att hyra en skåpbil innan han mördade henne.

Avsaknar också bekanta till kvinnan i tråden. Om ni läser här kan ni skicka PM om ni inte vill outa er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in