Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-24, 20:22
  #36889
Medlem
Synes det er helt tullete å tro at AEH med barna har staget hennes forsvinning. Det gir null mening. Hun fremstår ut fra bilder som en ganske enkel og nøktern dame. Har enkel klesstil, lite sminke og lite/ingen smykker. Hun var glad i å lage mat og virker hjemmekjær. Det gir ingen mening at hun ville foretrekke å forsvinne slik for å ta med seg masse penger. Og så leve resten av sitt liv i eksil på en øde øy? LOL. Hun var jo nesten 70 år.
Dette er en dame som så etter leiligheter på Gjøvik, fremstår ikke akkurat opptatt av å leve i luksus.

Jeg tror heller at enten barna og/eller en nær venn av TH er innblandet. Selv i Jemtland-saken var det en venn som skjulte for politiet at han hadde lånt bort sin bil til Jemtland. Ikke noe økonomisk motiv som lå bak der. Jeg tror at TH helt sikkert har fått hjelp av noen med dette. Det kan være at han har sagt at AEH er i ferd med å ødelegge hele livsgrunnlaget hans ved å ta ut skilsmisse. At det vil ødelegge for forretningspartnere, evt at det vil ødelegge for barna. Jeg tror også barna enten er innblandet, evt at de vet noe som de er redd skal komme ut. Brevet til datter oser av frykt. Jeg leser i brevet ingen frykt for hva som har skjedd med AEH, hva hun kan ha blitt utsatt for. Datter uttrykker seg på en helt annen måte. Nei, jeg leser derimot frykt for familiens ære. Sinne for at politiet ikke hører på familien. Brevet er svært merkverdig.

I usa er profilering av gjerningsmann vanlig. Kidn.brevet var uvanlig langt og unødvendig detaljert. Hele planen bærer preg av møysommelig planlegging og fokus på detaljer. TH viste seg å skrive detaljerte og lange brev til politiet. Han skrev dagbok daglig for maksimal utnyttelse av sine investeringer, møysommelig planlegger.

Til dere som nevner om bil, er det en database et sted man kan søke over biler av type merke og farge? Det burde vel være enkelt for politiet å søke etter hvem som eier rød bmw x3??
Citera
2020-06-24, 20:36
  #36890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellMoss
De har nok mer tenkt å være smarte ved konkret å skaffe seg tilgang til en typisk Norsk epostadresse, tenker jeg. Nettopp for å gi et inntrykk av at de selv tilhører Norge. Men brevet de skriver inneholder jo en rekke med typisk svensk rettskrivning.

Brevet sin form er jo liksom også laget helt tydelig for å få politiet til å tro at en Norsk person har komponert dette, men kamuflert som en utenlandsk person. Motsatt: Dersom en utenlandsk person ønsker å fremstå som Norsk er Google Translator samt google-søk på tekstformuleringer et veldig godt verktøy, og virker ofte bra selv med oversettelser gjennom flere språk, f.eks.; La oss ta en setning på Norsk og oversette flere ganger.

Fra Norsk til Engelsk: Let's take a sentence in Norwegian and translate several times.

Så, fra Engelsk til Rumensk: Să luăm o propoziție în norvegiană și să traducem de mai multe ori.

Så, fra Rumensk til Bulgarsk: Нека вземем изречение на норвежки и да го преведем няколко пъти.

Fra Bulgarsk til Svensk: Låt oss ta en mening på norska och översätta den flera gånger.

Og fra Svensk tilbake til Norsk: La oss ta en setning på norsk og oversette den flere ganger.

Sluttresultatet er faktisk bedre grammatisk på Norsk enn starten!

Kanskje gjerningsmennene faktisk snakker flytende svensk..?? ;0)
Du har gode poeng! :-) Ja det høres sannsynlig ut at både teksten i brevet og norsk epostadresse er brukt for å villede politiet.
Kanskje brevforfatteren bor i Sverige og han har oppholdt seg mye i Norge og at han derfor er god i norsk språk?
Citera
2020-06-24, 20:37
  #36891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
https://www.nettavisen.no/nyheter/bi...423986889.html

Kjøpt og betalt av TH

Burde skamme seg!!! Snakke på vegene av en han aldri har møtt og som muligens har blitt frarøvet livet, levd under umenneskelige forhold i mange år..
Det er da et utrolig merkelig fokus når denne bistandsadvokaten først snakker? Skulle tro det viktigste for en død person var å finne morderen(e). Folk har jo ingenting stygt å si om AEH så jeg kan ikke se at oppmerksomheten skulle skade hennes minne på noen måte. Veldig, veldig rart.
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Man kan sikkert gjøre mye hvis man investerer de riktig. Men hvordan mener du at AEH skal kunne besøke barn og barnebarn uten at politiet får nyss i det.

Jeg har ikke lest at AEH var bekymret i tiden før hendelsen.
Det var en venninne/venninner som sa det. Og før det nevnte M. Winger det i videoen han lagde om saken.
Citera
2020-06-24, 20:39
  #36892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Man kan sikkert gjøre mye hvis man investerer de riktig. Men hvordan mener du at AEH skal kunne besøke barn og barnebarn uten at politiet får nyss i det.

Jeg har ikke lest at AEH var bekymret i tiden før hendelsen.
- I tiden før forsvinningen merket vi at Anne-Elisabeth var bekymret. Men vi vet ikke hva konkret som var årsaken til det, sier et vennepar til Nettavisen, som også har forklart seg for politiet.
https://www.nettavisen.no/nyheter/an...423972186.html
Citera
2020-06-24, 20:42
  #36893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
..Fortsettelse


En vanvittig avslutning:

Men AEH kan ikke bli i boligen til sønnen lenge. Det er for risikabelt. Å ta fly er umulig da man må vise pass. Så de har fått hjelp av noen de stoler 100% på til å hente i henne i en bil kort tid etter hun ankommer boligen til sønnen. Husk at dette er ikke snakk om drap eller ekte kidnapping. Det er snakk om å hjelpe en 67 år gammel dame i sikkerhet. Å hjelpe til med dette er risikabelt men på langt nært så straffbart som medvirkning til drap. Hvis det kommer frem i rettssak at AEH måtte rømme for i det hele tatt overleve, vil medhjelpere belønnes i retten. Kan være at mannen til datter / sønnens eks eller RU..
Å legge en genial plan for å stage en kidnapping og hente AEH i Sl*oraveien er bortkastet hvis ikke AEH kommer seg i sikkerhet i utlandet. Så de "stager" også at ekte kidnappere kjører med AEH i baksetet på en rød BMW X3. AEH er sminket blek i ansiktet og er bustete på håret. Hun spiller overbevisende rollen som kidnappet person i tettbebygde strøk. De to sjåførene har hette og den ene bærer en maskehette. Deres identitet kan ikke identifiseres. De velger en sikker rute til Sverige på småveier. De kjører gjennom Ås. (Tidspunktet vitnet Ir*ne observerer bilen passer med at de drar fra TEH's bolig en liten tid etter at har AEH kommet dit) Virkelige kidnappere ville ikke ha satt offeret i baksetet på en bil slik at noe åpenlyst kunne se personen. Virkelige kidnappere ville ikke bruke maskehette og hette for å vekke oppmerksomhet. Virkelige kidnappere ville ikke benyttet en RØD BMW X3 som vekker enda mer oppmerksomhet. De håper på viteobervasjoner av denne kidnappings-scenen. Skuespill for å overbevise TH til at dette er ekte kidnapping slik at han vil betale full sum til slutt. Som "dialekten" tilsier i trusselbrev - de spiller ekte kidnappere fra Øst-Europa som drar mot Sverige. Men samtidig setter de sin mor fri. En plan så vanvittig som dette trenger en vanvittig avslutning.

Film slutt.

Rulletekst med spekulasjoner:
.
.
.
(Film-musikken til):
"Sleeping with the enemy"
"A woman fakes her own death in an attempt to escape her nightmarish marriage"
(Her hadde de også hentet inspirasjon til å ta av giftering - på badet)
.
.
.
Ting som tyder på at TH har mistanke om dette:
.
Advokat Holden: "det er ikke slik dere tror"
.
"TH om hva han tror AEH sier til de angivelige kidnapperne:
Han er iskald, han kommer ikke til å betale" (TH's beskjed til datter, sønn og AEH)"
.
.
.
.
Sitater fra datters brev, samt sms til politiet:
.
.
(ordlegging i en tekst kan forklare hva en person eventlig tenker og mener)
.
.
"nå har man sagt A til motparten og da må man vel si B"
.
.
"kvitte seg med bevisene og reise til andre siden av jorda og bare vente"
.
.
"bare er en liten del av pappas penger"
.
.
"litt som i Alene hjemme filmene" (virkelighet og film blandes sammen)
.
.
"fikk svart da at jeg var glad han ikke var mannen til min mor" (ok så hun lever)
.
.
"lagt tidenes plan"
.
.
"TIDENES PLAN"
.

Jeg må bare le
Citera
2020-06-24, 20:45
  #36894
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ved du hvem som overtog som daglig leder efter GHH? Han blev ansat i 1993 efter økonomisk og privat krise hos TH og blev bedt om at gøre så lidt som muligt i 2 år før TH var tilbage igen. Han var THs højre hånd i 25 år indtil februar 2018 hvor han stoppede fordi "jeg opplevde at vi hadde en faglig uenighet, og det ble en del endringer. Da valgte jeg å søke nye utfordringer."
https://www.tv2.no/a/11411802/
Ud fra det du har fundet ud af om THs forretninger, har du da noget gæt på hvilke ændringer GHH hentyder til, som har betydet at han er stoppet efter 25 år?
Det virker til at have været en faglig og ikke nødvendigvis privat uenighed eftersom de har holdt kontakten op til AEHs forsvinding.
Jeg vet ikke hvorfor GHH sluttet hos TH i februar 2018.

Men det var VE som erstattet GHH våren 2018.
VE er nevø til TH. VE hadde arbeidet hos TH frem til 1993 da GHH overtok etter VE.
Citera
2020-06-24, 20:46
  #36895
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har gode poeng! :-) Ja det høres sannsynlig ut at både teksten i brevet og norsk epostadresse er brukt for å villede politiet.
Kanskje brevforfatteren bor i Sverige og han har oppholdt seg mye i Norge og at han derfor er god i norsk språk?

Det kan selvsagt være østeuropeere, for disse kraftige mennene på brygga (med biler) var jo det. De kan ha jobbet både i Norge og Sverige, og en av disse ha sett artikkelen om denne rike mannen. Med kriminelle bekjente i hjemlandet bør ikke veien være lang...

Det er jo en kjensgjerning at flere menn i forskjellige aldre er sett i området rett før gjerningen fant sted, men ingen av disse har meldt seg i ettertid. Heller ikke noen i den (etterpå?) røde BMW'en.

Husk at videoen fra arbeidsplassen viste menn som ikke var så kraftig bygget! Og der er flere biler nevnt i saken. Det kan ha vært en blanding av individer som jobber i Norge/Sverige, leier et usjenert sted, og har tildeles noe, eller nokså god kjennskap til Norsk/Svensk, en kriminell omgangskrets og uredde, fryktløse, overdristige og totalt hensynsløse, tenker jeg.

Og overmot står i regel for fall!!!
Citera
2020-06-24, 20:49
  #36896
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheila01
Synes det er helt tullete å tro at AEH med barna har staget hennes forsvinning. Det gir null mening. Hun fremstår ut fra bilder som en ganske enkel og nøktern dame. Har enkel klesstil, lite sminke og lite/ingen smykker. Hun var glad i å lage mat og virker hjemmekjær. Det gir ingen mening at hun ville foretrekke å forsvinne slik for å ta med seg masse penger. Og så leve resten av sitt liv i eksil på en øde øy? LOL. Hun var jo nesten 70 år.
Dette er en dame som så etter leiligheter på Gjøvik, fremstår ikke akkurat opptatt av å leve i luksus.

Jeg tror heller at enten barna og/eller en nær venn av TH er innblandet. Selv i Jemtland-saken var det en venn som skjulte for politiet at han hadde lånt bort sin bil til Jemtland. Ikke noe økonomisk motiv som lå bak der. Jeg tror at TH helt sikkert har fått hjelp av noen med dette. Det kan være at han har sagt at AEH er i ferd med å ødelegge hele livsgrunnlaget hans ved å ta ut skilsmisse. At det vil ødelegge for forretningspartnere, evt at det vil ødelegge for barna. Jeg tror også barna enten er innblandet, evt at de vet noe som de er redd skal komme ut. Brevet til datter oser av frykt. Jeg leser i brevet ingen frykt for hva som har skjedd med AEH, hva hun kan ha blitt utsatt for. Datter uttrykker seg på en helt annen måte. Nei, jeg leser derimot frykt for familiens ære. Sinne for at politiet ikke hører på familien. Brevet er svært merkverdig.

I usa er profilering av gjerningsmann vanlig. Kidn.brevet var uvanlig langt og unødvendig detaljert. Hele planen bærer preg av møysommelig planlegging og fokus på detaljer. TH viste seg å skrive detaljerte og lange brev til politiet. Han skrev dagbok daglig for maksimal utnyttelse av sine investeringer, møysommelig planlegger.

Til dere som nevner om bil, er det en database et sted man kan søke over biler av type merke og farge? Det burde vel være enkelt for politiet å søke etter hvem som eier rød bmw x3??

Veldig enig med deg. Folk som kjenner AE personlig sier også at hun aldri ville medvirket til sin egen forsvinning på denne måten.

Jeg har hatt tanker om at et av barna kan ha organisert en bortføring for penger med hevn mot TH og økonomisk vinning som motiv, hvor avtalen var at de som tok AE skulle behandle henne pent og slippe henne fri. Så gikk det hele svært galt, fordi de som utførte oppdraget var for brutale. Hun døde, og man bestemte seg for å dysse alt ned helt til politiet begynte å utrede drapsteorien.

Tror heller på en slik teori enn at AE har medvirket.
Citera
2020-06-24, 20:51
  #36897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg vet ikke hvorfor GHH sluttet hos TH i februar 2018.

Men det var VE som erstattet GHH våren 2018.
VE er nevø til TH. VE hadde arbeidet hos TH frem til 1993 da GHH overtok etter VE.

Dette er veldig interessant. GHH er mye fremme i media. VE helt fraværende.
Citera
2020-06-24, 20:58
  #36898
Avstängd
Orderud.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheila01
Synes det er helt tullete å tro at AEH med barna har staget hennes forsvinning. Det gir null mening. Hun fremstår ut fra bilder som en ganske enkel og nøktern dame. Har enkel klesstil, lite sminke og lite/ingen smykker. Hun var glad i å lage mat og virker hjemmekjær. Det gir ingen mening at hun ville foretrekke å forsvinne slik for å ta med seg masse penger. Og så leve resten av sitt liv i eksil på en øde øy? LOL. Hun var jo nesten 70 år.
Dette er en dame som så etter leiligheter på Gjøvik, fremstår ikke akkurat opptatt av å leve i luksus.

Jeg tror heller at enten barna og/eller en nær venn av TH er innblandet. Selv i Jemtland-saken var det en venn som skjulte for politiet at han hadde lånt bort sin bil til Jemtland. Ikke noe økonomisk motiv som lå bak der. Jeg tror at TH helt sikkert har fått hjelp av noen med dette. Det kan være at han har sagt at AEH er i ferd med å ødelegge hele livsgrunnlaget hans ved å ta ut skilsmisse. At det vil ødelegge for forretningspartnere, evt at det vil ødelegge for barna. Jeg tror også barna enten er innblandet, evt at de vet noe som de er redd skal komme ut. Brevet til datter oser av frykt. Jeg leser i brevet ingen frykt for hva som har skjedd med AEH, hva hun kan ha blitt utsatt for. Datter uttrykker seg på en helt annen måte. Nei, jeg leser derimot frykt for familiens ære. Sinne for at politiet ikke hører på familien. Brevet er svært merkverdig.

I usa er profilering av gjerningsmann vanlig. Kidn.brevet var uvanlig langt og unødvendig detaljert. Hele planen bærer preg av møysommelig planlegging og fokus på detaljer. TH viste seg å skrive detaljerte og lange brev til politiet. Han skrev dagbok daglig for maksimal utnyttelse av sine investeringer, møysommelig planlegger.

Til dere som nevner om bil, er det en database et sted man kan søke over biler av type merke og farge? Det burde vel være enkelt for politiet å søke etter hvem som eier rød bmw x3??


Enig i at brevet virker veldig merkelig. Som at hun er desperat. Og man kan jo undres over hvorfor brevet ble postet bare til tv2 og ikke politiet. Det virker som du sier at det handler om THs ære, og å stemple politiet og VG som forhåndsdømmende og med tunnelsyn.
Tror at brevet er regisert av TH. Veldig langt skriv.
Citera
2020-06-24, 20:58
  #36899
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Dette er veldig interessant. GHH er mye fremme i media. VE helt fraværende.
Jeg har hørt rykter om at GHH bestemte seg for å slutte fordi TH ble stadig mer umulig å samarbeide med, litt som da han gjennomgikk krisen på 90 tallet. Understreker at dette er løse rykter som jeg ikke vet om det er hold i. Likevel har de to tydelig holdt en viss kontakt, gjennom felles eierskap i treningssenteret Condis på Lørenskog. GHH virker å stille seg bak TH nå, så det kan tyde på at vennskapet er intakt.
Citera
2020-06-24, 21:00
  #36900
Medlem
Jeg har postet dette før, men poster det igjen. Ut fra farge opplysninger om BMW X3 så må dette mest trolig være en 2012 eller 2013 mod. Det er ikke mange med denne farge levert i Norge, under 200stk. Men så sa vitne nr 1 at bilen hadde ett spesielt tanklokk. Vitne beskrev tanklokket som grått / stålfarget med en slags logo på. Det er garrantert dette hvite / grå "x-drive" tanklokket hun har sett. Ikke mange har dette lokket. Ved å finne frem til hvilke røde 2012-2013 som er levert, og attpå til finner ut hvilke av disse som er levert med dette tanklokket, ja da er det litt å finne denne bilen. (Forutsatt bilen er solgt i Norge)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback