Där jag kör så är det normalt sätt inga längre köer, rusningsköerna är bara 7.50 till 8.10 och 16.00-16.30 samt 18.30 till runt 18.45. Så det är väl okej.
Dock så verkar många blivit sämre att köra. Jag åker nästan andrig riksvägen längre, trotts att det teoretiskt blir 5 miniuter kortare (110-väg), mot den "gamla riksvägen", som är 80-väg.
110-vägen krockar man vid varje vecka nästan, köerna blir km-långa och stoppen är vanligen 30 minuter till någon timme, beroende på hur fort bärgningen går. Jag vågar inte chansa att jag kommer fram i rimlig tid och kör vanliga vägen, framförallt på vintern. Fastnar bakom traktorer ibland, men okej de ska oftast inte långt och det går oftast att köra om någon stanns.
För inte länge sedan så låg jag bakom fyra bilar bakom en traktor på väg hem ifrån jobbet, och hade lika många bilar bakom. Vågande inga tveksamma omkörningar då jag hade en blå volvo som jag brukar se parkerad utanför lokala polisstationen, bakom mig. Vid ett backkön, så ser jag att det kommer en liten personbil farandes i vänsterfilen, kört om runt 5 bilar och har lika många kvar, får möte direkt efter backkrönet (turligt nog inte innan), och jag lyckas stanna så att bilen kan preja sig in i kön. Tänkte, nu gjorde du nog bort dig. Vilket var rätt, några km längre fram så kör polisbilen om och föraren som tyckte det var säkert att köra om runt 10 bilar fick stanna och vänta på en polisman som inte såg så glad ut.
Stackars kille, vädligt ung, såg ut som han hade fått körkort nyrligen, om man hade något. Han tjänade säkert flera sekunder på att köra om.
Nattetid så är det obenfinligt här förutom långtradare, men de brukar kunna köra bra.
Stockholm är värre väl?