2018-12-19, 22:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, det är klart att det är stor skillnad, både sedan 70-talet och 90-talet.

Idag har vi över 5 miljoner privatägda bilar i trafik i Sverige, och nybilsförsäljningen slår försäljningsrekord för nästan varje år som går, förra året såldes nästan 400.000 fabriksnya bilar och i år ser det ut att ligga på ungefär samma nivå.

Den stora anledningen till alla bilar beror på att idag kan vem som helst köpa en bil utan större månadskostnad, förr i tiden köpte man bilen privat vilket krävdes sparande, detta har medfört att varenda nisse äger en bil idag av något slag, detta är ett problem.
Citera
2018-12-19, 22:18
Medlem
Håller med TS. Trafiken har ökat som faan. Speciellt fyrhjulingar och epa-traktorer. Att cykla eller promenera funkar tydligen inte idag.
Citera
2018-12-20, 20:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Har en grej om onödiga transporter. Beställde en grej till husvagnen i Sundsvall ( bor 10 mil söder om) Enklaste hade varit om posten lagt paketet på bilen till Hudiksvall, men nej, ner till Örebro för omlastning upp till Hudik, körs ut till fel utlämningsställe.Där hade jag med enkelhet kunnat hämta det,,, men nej. Lastas på Bilen igen tillbaks till Örebro för omlastning till Hudik för utkörning till rätt butik.
Köper ibland från Kina,det tar drygt en vecka från Kina och sedan 3-4 veckor till sedan paketet kommit till Sverige, men det är ju i och för sig en annan sak..

Men visst är det tätare ute på vägarna! Förr (80tal) kunde man ju ibland dra på rejält, det går knappt idag för det är bilar överallt..
(Ja,ibland kan man ju råka på lite öde perioder, men då får man fan i mig leta..)
Citera
2018-12-20, 22:17
Medlem
pollenpers avatar
När jag tog körkort 1970 i en stor industristad, fick jag vänta ed övningskörningen till kl 16 till 17, (då slutade arbetare och tjänstemän) för då var det lite köer att trängas i. Ibland fick jag dra på för att komma ifatt in i en kö.
Trafikträning.
Nuförtiden är där trafik mest hela tiden.
Citera
2018-12-20, 23:42
Medlem
Tycker det har eskalerat de senaste 5 åren bara. Förr så var det mycket trafik kring rusingstid i södra Skåne, annars var det lugnt. Nu är det alltid en strid ström av bilar på motorvägarna och inne i städerna är det alltid en jävla massa köer. All denna trafik är fruktansvärt deprimerande.

Det hela bottnar i att det är löjligt billigt att äga bil i Sverige. Ja bensinskatten är hög bla bla bla, men i det stora hela så är det väldigt billigt att köra bil här. Hade nästan varit bättre att höja skatter och avgifter så pöbeln höll sig borta från vägarna.
Citera
2018-12-22, 21:41
Medlem
BAB7s avatar
Körde precis drygt 20 mil på E6 och E65, inte mycket trafik nu i kväll men ändå så pass att man inte kunde använda helljuset en enda gång.
Har ofta funderat på varför en del köper sådan där led-ramp för flera tusen kronor när den ändå nästan aldrig kan komma till användning.
Citera
2018-12-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Brukar inte uppleva köerna där jag kör dagligen, det jag saknar från när jag tog körkort -04 är priset på bränsle, under 10 kr var det då.

Eftersom du heter Turbomachine får jag utgå ifrån att du är en knegare. Med andra ord tillhör du kategorin "Arbetare". År 2004 tjänade arbetare i snitt 260500:-, år 2017 368300:-.

Att betala 10kr då för bensin är ungefär lika dyrt/billigt som det är nu.
Citera
2019-02-27, 22:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

För att inte tala om de enorma mängder med lastbilar som trafikerar E6.
- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?
Var det bättre förr tycker ni?

Och värre blir det!
https://www.trafikverket.se/contenta...app_190221.pdf
Trafikverket spår en ökning av 18 procent av biltrafiken och 28 procent av lastbilstrafiken fram till år 2030!
Citera
2019-02-28, 08:39
Medlem
miikoss avatar
Där jag kör så är det normalt sätt inga längre köer, rusningsköerna är bara 7.50 till 8.10 och 16.00-16.30 samt 18.30 till runt 18.45. Så det är väl okej.

Dock så verkar många blivit sämre att köra. Jag åker nästan andrig riksvägen längre, trotts att det teoretiskt blir 5 miniuter kortare (110-väg), mot den "gamla riksvägen", som är 80-väg.

110-vägen krockar man vid varje vecka nästan, köerna blir km-långa och stoppen är vanligen 30 minuter till någon timme, beroende på hur fort bärgningen går. Jag vågar inte chansa att jag kommer fram i rimlig tid och kör vanliga vägen, framförallt på vintern. Fastnar bakom traktorer ibland, men okej de ska oftast inte långt och det går oftast att köra om någon stanns.

För inte länge sedan så låg jag bakom fyra bilar bakom en traktor på väg hem ifrån jobbet, och hade lika många bilar bakom. Vågande inga tveksamma omkörningar då jag hade en blå volvo som jag brukar se parkerad utanför lokala polisstationen, bakom mig. Vid ett backkön, så ser jag att det kommer en liten personbil farandes i vänsterfilen, kört om runt 5 bilar och har lika många kvar, får möte direkt efter backkrönet (turligt nog inte innan), och jag lyckas stanna så att bilen kan preja sig in i kön. Tänkte, nu gjorde du nog bort dig. Vilket var rätt, några km längre fram så kör polisbilen om och föraren som tyckte det var säkert att köra om runt 10 bilar fick stanna och vänta på en polisman som inte såg så glad ut.

Stackars kille, vädligt ung, såg ut som han hade fått körkort nyrligen, om man hade något. Han tjänade säkert flera sekunder på att köra om.

Nattetid så är det obenfinligt här förutom långtradare, men de brukar kunna köra bra.

Stockholm är värre väl?
Senast redigerad av miikos 2019-02-28 kl. 08:54.
Citera
2019-02-28, 11:58
Medlem
Fanndiss avatar
Jag känner igen mig från när jag semestrade i Skåne i somras. Vilka eländes trafikstockningar på de större genomfartsvägarna!
Valde snabbt att hålla mig på mindre sidovägar och då blev resan genast behagligare.
Men lite längre upp i landet tycker jag inte att samma problem existerar. Tänk typ E4 uppåt Gävle, Hudiksvall, Sundsvall, Umeå. De gånger jag åkt där har jag aldrig blivit sittande i nån längre kö. Eller ja, möjligen något vägarbete där man fick krypköra eller vänta tio minuter, en kvart.

De största städerna på Norrlandskusten är alltså nästan i storlek med Helsingborg och Lund, men trots detta så flyter trafiken på fint större delen av året. Det som brukar kunna ställa till problem är väl att snöröjningen och halkbekämpningen försämrats, men det är lokala variationer på det och det brukar i högre grad gälla mindre orter och mindre vägar på landsbygden.

Egentligen inte så konstigt att "alla" där uppöver spottar och svär över Miljöpartiet, och inte ser nån logik i att nån ekofascist-häxa i Stockholm vill inför trängselskatter och strafftullar och Hin Håles tio mostrar.
Senast redigerad av Fanndis 2019-02-28 kl. 12:12.
Citera
2019-03-08, 22:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Körde precis drygt 20 mil på E6 och E65, inte mycket trafik nu i kväll men ändå så pass att man inte kunde använda helljuset en enda gång.
Har ofta funderat på varför en del köper sådan där led-ramp för flera tusen kronor när den ändå nästan aldrig kan komma till användning.

Det är för trängselskatten, LED rampen gör att det blir vitt sken i kameran.
Citera
2019-06-10, 23:39
Medlem
BAB7s avatar
Det är inte bara vägarna som är helt överfyllda med trafik..

Rastplatserna behöver också byggas ut, framförallt de mindre rastplatserna som endast kan ta emot ett tiotal lastbilar med släp är ofta helt överbelagada, framförallt på helgerna lör-sön.
- ett stort bekymmer för långtradarchaufförerna då de måste göra paus efter x antal körda timmar.

Kanske även de större rastplatserna behöver åtgärdas, tänker exempelvis på milstolpen vid landskrona, där står ibland uppåt hundra lastbilar och pausar/sover.

Sen det där med vägarbeten..
De kunde ju sett till att arbeta lite snabbare, så att vägbanan blir fri så snart så möjligt, nu stod det still på E6 med långa köer vid ett litet skit-vägarbete (100 meter långt..) när jag körde där i dag igen, men några arbetare syntes inte till..

Och jag såg att de hade satt upp en skylt på E65 att de ska göra asfalteringsarbete där på en liten sträcka på några km nästa vecka, det skulle vara avstängt då mellan kl. 21-06 två kvällar/nätter..
- varför i helvete börjar man redan kl 21
Den som planerar detta borde veta att vägen är hårt trafikerad åtminstone fram tills kl 23. inte minst pga av lastbilstrafiken som inkommer med polenfärjorna i ystad tex...

Bättre hade ju varit att vänta med att påbörja arbetet tills kl 24 och arbetat till kl 05, och istället fördela arbetet på en eller två nätter till!
Senast redigerad av BAB7 2019-06-10 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in