2018-12-19, 03:44
Medlem
114060s avatar
Jag som kör 4000 mil i tjänsten om året kan skriva under på att det har blivit värre. Inte minst tycker jag att det märks på hur jävla hetsigt folk kör. Detta gäller speciellt för Göteborg och Stockholm. Trafik överallt, folk verkar överstressade och körstilen blir hetsig. Ond cirkel.

BAB7... fick hem ett brev för någon vecka sedan från Tyskland. Tagen i fartkamera... på BAB7 100 sträcka. Billigt, i alla fall
Citera
2018-12-19, 04:12
Medlem
Jag tycker mig ha sett en liten förvärring dagtid på senare år i Stockholmsområdet - alla dagar i veckan. Det spelar ingen roll om det är helg - det brukar se likadant ut alltid dagtid och tidig kväll. Rusningarna är ju såklart alltid värst, med köer som kan stå nästan still ibland
- men hela dagarna 10-20 brukar det va ganska illa.
Dock är det ganska stora slumpvis variationer också. Vissa dagar är värre än andra och det verkar inte följa något direkt mönster. Mitt rekord är nog när jag låg hela vägen från Jakobsberg till Solna och körde nästan konstant i 120-140 km/h (på motorväg skyltad 80 ), bakom en BMW som körde lika snabbt och det vid ca 16:30 en vardag (sista kilometern dit jag skulle hamnade jag dock i en kö som gick typ 15 km/h, men det gick ju ändå skitfort totalt sett jämfört med vad det brukar vid den tiden). Så man kan ha tur ibland också. Men oftast är det ganska packat.
Det andra man ska undvika har jag märkt, är tidiga Söndagskvällar. Dom brukar va värst näst efter rusningen

Det bästa här är helt klart att försöka köra sen kväll och natt om man har möjlighet. Ska man åka mellan 19-22 så är det och föredra att göra det måndag-torsdag. Då är framkomligheten betydligt bättre över lag och sen är snuten inte ute lika mycket kvällstid som dagtid (i alla fall inte dom riktigt jävliga snutarna - civilarna. Nästan varje gång jag sett dom stoppat folk, så är det dagtid
folk har varit dagtid).
Detta är ju minst lika viktigt att ta hänsyn till ifall man gillar fart, då hastighetsbegränsningarna här är bland dom sjukaste i hela Sverige. Man hamnar lätt en bra bit över "körkortsgräsen" ifall man inte vill ligga och fis-köra.
Citera
2018-12-19, 06:07
Bannlyst
Regeringen vägrar bygga ut vägar då de har fått för sig miljöhotstramset

Man hade 2-filiga vägar där trafiken rullade på utan köer. Man tog då bort ena filen och skapade avsmalningar, gupp (dessa jävla gupp) och farthinder för att medvetet skapa trafik, men skälet vi fick höra var att man ska öka säkerheten och komma närmare nollvisionen. Nu har deras "forskare" (idioter) kommit fram, med anledning av de "låga" parkeringspriserna till att man vill minska på trängseln genom att införa trängselskatt.

De har SKAPAT trängsel för att införa trängselskatt och tjäna pengar. Svenska horstaten med deras horkommuner och alla bedragare som ägnar sig åt dessa falska jobb borde ärligt talat mördas.

Det hela beror på köer någon helt annanstand och som fortplantar sig ut på de stora vägarna. Det är köer på E4an mellan Uppsala och Stockholm varje dag, enorm köbildning och deras lösning är att tjna mer pengar på den.

Bedragarstat.
Citera
2018-12-19, 07:18
Medlem
Ja, det var bättre förr. Det är visserligen lätt att hänvisa till att vi är fler, men Sverige var 2 miljoner mindre för 20 år och inte en tiondel så rörigt. Det vi har beror på ett flertal faktorer och en del beror på dålig planering.

-Alla företag ligger i stan och därför ska alla in dit för att jobba. Antal företag som ligger utanför stan har också väldigt starkt decimerats de senaste åren. Det finns liksom inga större företag utanför stan längre.

-Sedan märkligt nog så flyttar folk ut från stan när de får jobb och allt fler områden sällas till vad som kallas nogo zone. Borde det liksom inte vara bättre om de i dessa områden bodde utanför ifall de ändå troligen aldrig kommer tillhöra arbetskraften? eller om några företag tänker om när deras anställda faktiskt ändå inte bor i stan, så varför ska de då in i denna röra där det inte finns parkeringar eller ett fungerande trafikflöde? Att företag vill ligga där kunderna är håller inte heller om man inte talar om en ren butik. Det är få företag idag som verkligen är beroende av att ligga rätt för att hitta kunder. Man hittar kunder via internet, kontaktnät, upphandlingar odyl.

-Vägarbete, dessa ständigt förbannade vägarbeten exakt över allt. Jag tycker detta accelerade från typ 2006 där man i princip var och varannan gata numera kommer exakt in i ett vägarbete som man inte alls var beredd på och inte fanns förra veckan. Sedan är det vanligt att man bara liksom grävor och försvinner helt från platsen i typ 2 månader. Förr satte man ju också upp tydliga skyltar om hur länge det vara men nu finns liksom aldrig någon information om hur länge.

-Ja, om man nu vill att folk ska åka mer kollektivt, så varför då dessa höjningar till närmast hutlösa priser på alldeles för mycket kollektivtrafik? Det går att resa billigt när det kommer till semester, men ofta inte när det kommer till ganska lokaltrafik eller jobbpendlande. Priset är satt efter efterfrågan och man passar på att ta bra betalt av de som är tvungna att betala.

-Sedan det där med att ständigt försämre parkeringsmöjligheter. Det är väl knappast miljösmart om alla dessa bilar ska behöva snurra runt kvarter efter kvarter för att man tagit bort parkeringsmöjligheter som ett märkligt led i att tro man kan få ner bilismen.
Senast redigerad av torkel2 2018-12-19 kl. 08:00.
Citera
2018-12-19, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Stockholmstrafiken är outhärdlig. Köer från alla väderstreck. Dessutom kör folk som idioter.

Och inte nog med det. Vi har också politiker som har som livsuppgift att sabba folks vardag. Det är avgifter med diverse tullar, extrema parkeringspriser och omotiverade avstängningar och cykelbanor. Det ofattbart att ansvariga inte dinglar i stadens lyktstolpar. Exempelvis Daniel Hellden.
Citera
2018-12-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan bara hålla med trafiken har ökat rejält både med personbilar och lasttransporter.
En del kan väl förklaras med befolkningsökningen men inte enbart, sen varutransporterna har ökat men samtidigt verkar det som om mycket onödig transport sker idag, fick en paket via DHL förra veckan transporten flögs in till Örebro kördes till Stockholm för att lastas om kördes tillbaka halvvägs tillbaka till Örebro för att sedan lastas om till rätt ort i Mellansverige.

Har en grej om onödiga transporter. Beställde en grej till husvagnen i Sundsvall ( bor 10 mil söder om) Enklaste hade varit om posten lagt paketet på bilen till Hudiksvall, men nej, ner till Örebro för omlastning upp till Hudik, körs ut till fel utlämningsställe.Där hade jag med enkelhet kunnat hämta det,,, men nej. Lastas på Bilen igen tillbaks till Örebro för omlastning till Hudik för utkörning till rätt butik.
Citera
2018-12-19, 08:01
Medlem
nordicwraths avatar
Fler människor, befolkningen ökar, kollektivtrafiken är knökfull med folk den också.

Citat:
gamlingen66
Som när man beställer ett paket och ser på nätet att det skickas från Stockholm till Göteborg för att sorteras och sedan tillbaka, och sen ser man på paketet att avsändarföretateg ligger 5 km bort 😂
Senast redigerad av nordicwrath 2018-12-19 kl. 08:05.
Citera
2018-12-19, 08:49
Medlem
Gurglarens avatar
Inte konstigt. Trafiken ökar ju i takt med att befolkningen ökar, och senaste 30 åren har vi ju ökat med en miljon invandrare. Samtidigt har vi ett system där alla pengar hamnar i en hög och sedan delas ut, skatterna vi betalar i drivmedel/bilar går direkt till invandrarnas bidrag med andra ord och en mycket liten del går till vägarna...
Citera
2018-12-19, 08:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

För att inte tala om de enorma mängder med lastbilar som trafikerar E6.
- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?
Var det bättre förr tycker ni?

Tog mitt körkort 1999 och visst har trafiken ökat enormt, särskilt i de större städerna.
Sedan försöker ju varenda stad göra det så svårt som möjligt för folk att använda bilen med konstiga rondeller, gupp och avsmalningar lite här och där vilket leder till onödiga stopp.

När jag bodde i Kalmar åkte jag rätt ofta över till Danmark för att träffa släkt och ställde alltid bilen i Malmö, trafiken går inte ens jämföra då och idag. Idag är det ständig trafik oavsett tid på dygnet och lastbilar överallt, sällan ser man svenska lastbilar med släp.

JA det var bättre förr, Sveriges vägar var knappt utformade för 7miljoner människor, idag är vi närmare 10miljoner och vägarna blir smalare och det blir allt svårare att ta sig fram.
Citera
2018-12-19, 09:35
Medlem
Paris24s avatar
Jag tog körkort 1980. 1985 kunde man ta bilen från Danderyd på E4 rakt in mot Stockholm förbi Naturhistoriska genom Roslagstull. Och om man gjorde det efter kl 8.30 så fanns inte en bil i kön, man körde rakt in i Stockholm på 12 minuter från Danderyd. Inne i Stockholms city fanns inga köer.

Ganska snart efter det började Svensson få råd att köpa bil. Kanske 5 år senare så stod trafiken helt stilla från Täby till Roslagstull om man inte körde kl 9.30. Efter den tiden var E4 köfri.

År 2001 flyttade jag och familjen från Stockholm pga bilköerna på Essingeleden. Vi flyttade till Malmö som har tre ringleder runt stan. Visserligen ganska mycket bilar, men inte något som liknar köer annat än i några minuter. En Malmö-bo som kom till Stockholm skulle inse hur orättvist städerna skötts. Det är bara att köra motorvägen Malmö till Stockholm så ser man orättvisan: en hel del trafik Malmö-Helsingborg, sedan tomt tomt tomt, sedan en mindre mängd bilar Norrköping Linköping. Sedan fylls motorvägen på allteftersom och norr om Södertälje är det alltid ett helvete. Det finns troligen fler bilar i Stockholm än hela motorvägen 55mil Malmö-Södertälje.

Stockholmare är helt enkelt utsugna av andra landsändar.
Senast redigerad av Paris24 2018-12-19 kl. 09:38.
Citera
2018-12-19, 15:47
Medlem
Ja, befolkningen har ökat med någon miljon på de senaste åren, men det är inte detta som är det främst problemet till detta kaos vi har idag med mångdubbelt hög trafik. Merparten av de där nyanlända invandrarna har inte råd att hålla sig med bil.
Problemet ligger i som jag påpekat tidigare att delvis ska alla företag ligga i stan och folk bo utanför, vilket ger mycket trafik till jobben.
Sedan förr så gick princip alla transport med järnväg som är närmast till obefintligt idag. Det som gäller idag är enbart lastbilstransporter och ofta väldigt långväga sådan, där företagen förr ofta var ganska lokalt placerade. Vi har alltså en långt längre transportsträcka till slutkunderna idag.
Sedan idag har vi också en långt högre yrkestrafik, där företagen kör runt som skottspolar mellan kunderna.
Sedan även är ett problem också som Paris påpekat en mer ojämn fördelning av hur folk bor i landet numera jämfört mot förr. Detta delvis pga jobbrist i närområdet, men också det faktum att på vissa håll så är det ju dyrare att bygga hus än vad man kan räkna med att få ut om man säljer det, vilket gör att det blir en förlustaffär att bygga hus där.
Citera
2018-12-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Jag som kör 4000 mil i tjänsten om året kan skriva under på att det har blivit värre. Inte minst tycker jag att det märks på hur jävla hetsigt folk kör. Detta gäller speciellt för Göteborg och Stockholm. Trafik överallt, folk verkar överstressade och körstilen blir hetsig. Ond cirkel.

BAB7... fick hem ett brev för någon vecka sedan från Tyskland. Tagen i fartkamera... på BAB7 100 sträcka. Billigt, i alla fall
Ja, inte för att jag kan hålla med BAB7 då hans, hela sverige har visat sig vara ett par riktigt sydliga vägar i Skåne samt hela Tyskland.
Hela han verkar tro att världen kretsar runt honom.
Nu kör jag inte i tjänsten men snittar ändå 3000 mil/år.
Det BAB7 beskriver känner jag igen de gånger jag kört i södra Skåne.
Har även märkt av trängseln i rusningstider i våra större städer även om Oslo är värst av alla Svenska jag stött på.
Men det är faktiskt allt.
Däremot håller jag med dig om stressen o brist på respekt. Den har exploderat o det räcker med att läsa inlägg av användaren C20 så ser man varför. Precis som med BAB7 så kör C20 helt utan respekt till andra o allt handlar om honom o hans rättigheter.

Men det finns fortfarande respektfulla människor i trafiken märkte jag senast i går då jag pga dålig planering tvingades till en idiotresa på 2-1-väg.
Tydligen såg de övriga hur brått jag hade eftersom inte en käft körde om före mig när det var tvåfiligt. De gav mig faktiskt fri väg.
Så, det finns hopp om mänskligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Fler människor, befolkningen ökar, kollektivtrafiken är knökfull med folk den också.

Som när man beställer ett paket och ser på nätet att det skickas från Stockholm till Göteborg för att sorteras och sedan tillbaka, och sen ser man på paketet att avsändarföretateg ligger 5 km bort 😂
På så sätt får man ner antalet mil samt antalet bilar. Det du o några till föreslår är att vi ska transportera luft när bilar ändå går sina rutter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in