2019-06-10, 23:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Klart att det var bättre förr.

Betydligt mindre trafik, och hänsynsfullare trafikanter.
Och folk körde Amazon och V4, saknar den tiden.
Citera
2019-06-11, 11:01
Medlem
Prodelins avatar
Kan väl ärligt säga att det är betydligt värre nu än förra året, det finns som sagt flera anledningar till det och det är att vi har haft en av dom längsta högkonjunkturerna och även folk som aldrig skulle haft råd skaffa bil har lånat pengar för att skaffa en då pengar har varit gratis i landet med dom låga räntorna och höga löner vi har.

Kommer en kris tvingas många lämna sina bilar då dom inte har råd betala lånen, den tiden kommer när festen är slut.

Man ser med detta det drastiskt ändrade trafikbeteendet där ett tydligt exempel är nya bilförare som aldrig hade skaffat bil tidigare inte vet hur man ska köra bil, ett exempel är ju att alla tror vänsterfilen är en fil man kan bara slappa och ta det lugnt i, kolla bara på E4an till Södertälje hur folk kör, högerfilen tom och alla ligger i vänsterfilen.
Senast redigerad av Prodelin 2019-06-11 kl. 11:04.
Citera
2019-11-14, 23:39
Medlem
BAB7s avatar
Ja, det blir verkligen mer och mer trafik överallt hela tiden.. man märker tydligt ökningen för varje år som går här på de skånska större vägarna.

Motorvägarna och dess anslutande vägar är ta mig fan totalt överbelastade på vardagar under sen eftermiddag och tidig kväll, helt kaos.. idag tog det mig över 2½ timmar att köra från Lomma till Ystad - via E6/E20 och E65, en sträcka på 7 mil...

Det står fan mer stilla än det rullar, i stort sett en lång kö från helsingborg till ystad, trelleborg, malmö, lund, alla tillfartsvägar, alla motorvägsleder..
Jag hade ett ärende i Lomma idag och körde dit och tillbaks, 7+7 mil och det blev totalstopp 5 gånger på motorvägen, två gånger dit, tre gånger hem..

Man tycker den tunga trafiken/alla lastbilarna borde lärt sig att de skulle köra på nätterna istället för att undvika köer , men de måste ju anpassa sig till både färjorna och körschemat så är det väl svårt att få det att funka.
Citera
2019-11-17, 15:11
Medlem
Prodelins avatar
Ja det är hopplöst, trafiken i Sthlm där jag bor är helt sjuk, man kan aldrig planera ärenden längre, tidigare så visste man tiderna men det är fan ta mig köer hela tiden och för att inte prata om alla idioter som inte kan köra bil.

Helgerna är ju nästan värre än vardagarna då alla ska till köpladorna för dom har ju inte mycket till intressen folk i denna skitstad som det blivit med all inflyttning från landet.
Citera
2019-11-17, 15:14
Vi har ju importerat 2 miljoner invandrare dom senaste 20 åren.
Och deras krav för att få körkort är att man rider på en åsna 10meter.

Inte så konstigt att det blir kaos då
Citera
2019-11-17, 15:39
Medlem
Forzos avatar
Senaste 5-10 åren har trafiken ökat rejält. Bor i en mindre stad nära Vänern och nu finns det kilometerlånga köer här också på morgonen (när alla ska till jobbet) och på eftermiddagen (när alla ska hem igen). Samtidigt har lokalpolitikerna hybris och gör allt för att få fler invånare för prestigen att styra i en större stad, samtidigt som MP ser till att bilvägar och parkeringsplatser minskas eller tas bort helt... Det var helt klart bättre förr!
Citera
2019-11-19, 10:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ja det är hopplöst, trafiken i Sthlm där jag bor är helt sjuk, man kan aldrig planera ärenden längre, tidigare så visste man tiderna men det är fan ta mig köer hela tiden och för att inte prata om alla idioter som inte kan köra bil.

Helgerna är ju nästan värre än vardagarna då alla ska till köpladorna för dom har ju inte mycket till intressen folk i denna skitstad som det blivit med all inflyttning från landet.

Här nere är det tvärtom.
På lördagar och söndagar är det relativt lugnt tycker jag, betydligt mindre trafik på motorvägarna under helgen, och mycket mindre lastbilstrafik.
På söndagarna ser man också att många rastplatser här nere är smockfulla med lastbilar som står och sover, fram mot kl.24 till natten mot måndagen, då börjar de rulla igen.

Som sagt, redan tidigt på natten mot måndag märks det att det sätter igång, sen är det fullt ös med massor av trafik här nere, dag som natt..

Det är också lätt att vara efterklok, jag köpte en led-extraljus-ramp till min bil.. jättefint helljus .. problemet är bara det att jag inte har någon nytta av den, då jag inte har en enda chans att köra på helljus överhuvudtaget
Citera
2019-11-19, 14:06
Medlem
JustZlatans avatar
Det konstiga är att många stockholmare som jag kör på infartslederna eller motorvägarna kan säga "nä men vad tomt det är på vägarna" eller "det är inte mycket trafik alls" trots att det är konstant trafik hela tiden, rullar hela tiden överallt men bara för att det inte är köer så tror dessa korkskallar att det är lite trafik. Stockholmare är fan idioter!
Citera
2020-10-15, 17:38
Medlem
BAB7s avatar
Nu har idioterna här börjat med 2 veckors asfalteringsarbete på vår hårt trafikerade Europaväg redan kl.20 på kvällarna
Det är ju jävligt smart..

Det kommer in fyra båtar efter kl. 20...
Kvällsbåtarna kommer in kl 19.00. kl. 20.00, kl. 20:15, kl. 20.30 och kl. 21.50.
Sedan är det uppehåll till 06:15 då första båten kommer in.

Enorma köer..

De skulle istället kunna sätta igång med att lägga asfalt efter kl. 23, då är den värsta trafiken borta, sedan kan de arbeta fram till kl. 05, tills morgontrafiken kommer igång, det är 7 timmars arbete per natt.
Bättre att arbeta så och istället arbeta ett par nätter till.
Citera
2021-04-05, 15:58
Medlem
BAB7s avatar
Nu är det fan hög tid att bygga ut rastplatserna!

Men som vanligt är trafikverket sena på bollen och hänger inte med i utvecklingen trots att de sett tendenserna i 20 år..
På min dagliga rutt E65 i sydskåne ska motorvägen byggas ut där som nu är 2+1-väg, en fullständigt överbelastad sträcka med långa köer dagligen, dock byggstart först 2023..
- idag är det en löjligt liten rastplats där bara 7-8 lastbilar får plats... de ska ju dock bygga en ny större rastplats här när motorvägen byggs ut, men den behövs idag! - och inte om två, tre år!

Körde igår till E6 till Helsingborg, på rastplatsen mellan landskrona och helsingborg - Rastplats Glumslöv Ost-Väst stod 114 lastbilar parkerade och sov/pausade, om jag räknade rätt.

Det var smockfullt på båda sidor och det var inte många lediga platser kvar!
Trist när deras färdskrivare säger att de måste ta paus..

Lastbilschafförerna är pressade som de är, låt de åtminstone få tillgång till fler lediga parkeringsplatser så de kan stanna och sova utan att behöva köra extra mil för att leta upp en ledig plats!
Senast redigerad av BAB7 2021-04-05 kl. 16:05.
Citera
2021-04-05, 17:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag har märkt att det under 10-talet började bli alltmer köer även på helgerna. Tidigare var det endast under rusningstiden på vardagar.

Dessutom så är det fler ovana/skräckslagna förare ute på helgerna vilket gör det till ett äventyr att köra då.

Jag talar om Stockholm där jag bodde tidigare och Göteborg där jag bor nu.
Citera
2021-04-06, 00:11
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag talar om Stockholm där jag bodde tidigare och Göteborg där jag bor nu.
Hur tycker du klimatet är på vägarna om du jämför de två städerna?
Jag tycker att Sthlm har mer trafik men det är ändå mer disciplin där. Gbg är rena vilda västern. Har du samma uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in