• 1
  • 2
2018-12-18, 20:30
Medlem
BAB7s avatar
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

För att inte tala om de enorma mängder med lastbilar som trafikerar E6.
- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?
Var det bättre förr tycker ni?
Citera
2018-12-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det är en jävla massa trafik ute på vägarna nuförtiden, överallt, dag som natt!

När jag tog körkort år 1995 var det inte alls den trafiktätheten på vägarna som vi har idag, stillastående kilometerlånga köer på motorvägarna existerade i stort sett inte, och på sena kvällar och nätter var det inte så många bilar ute och körde på vägarna.

Nuförtiden är det enormt med trafik, det står det för fan stilla på motorvägarna dagligen, det kvittar ju vilken motorväg man kör så nog fan hamnar man i en stillastående kö!

- och på sena kvällar och nätter är också en massa trafik, köra på helljus kan man ju glömma nuförtiden..

Man kan bli galen för mindre.. jag kör i stort sett dagligen på vägarna i sydskåne - E6/E20/E65, runt Malmö, Helsingborg, Ystad etc,
Det är i stort sett alltid köbildning/kolonnkörning från Helsinborg till Ystad (E6+E65), en sträcka på 12 mil.

Inte annorlunda idag, kom nyss hem efter att ha kört från Landskrona till Ystad, en sträcka på 9 mil, hamnade i stillastående köer tre gånger, en gång på E6 och två gånger på E65.

När jag satt där i kön och såg en endlös svans av röda bakljus, så tänkte jag tillbaks hur det var på nittiotalet när tog körkort, det var en annan tid.

Vad är era tankar?

Kan bara hålla med trafiken har ökat rejält både med personbilar och lasttransporter.
En del kan väl förklaras med befolkningsökningen men inte enbart, sen varutransporterna har ökat men samtidigt verkar det som om mycket onödig transport sker idag, fick en paket via DHL förra veckan transporten flögs in till Örebro kördes till Stockholm för att lastas om kördes tillbaka halvvägs tillbaka till Örebro för att sedan lastas om till rätt ort i Mellansverige.
Citera
2018-12-18, 20:52
Medlem
MrLevaLivets avatar
Håller helt med, det är alldeles för mycket folk nuförtiden, förr kunde man ut och terapiköra nu är det stressade människor överallt och köer. Tänk förr när man kunde se på nummerplåtarna vilket län man kom ifrån och hejade på varandra.
Citera
2018-12-18, 20:54
Medlem
Denna tråd gav mig ännu en anledningen att inte skaffa körkort. Lider med er som är tvungna att köra bil !
Citera
2018-12-18, 21:01
Medlem
Ja, och på 70-talet var det ändå bättre. Då var det rena paradiset. Ändå färre bilar.
Citera
2018-12-18, 21:03
Medlem
Turbomachines avatar
Brukar inte uppleva köerna där jag kör dagligen, det jag saknar från när jag tog körkort -04 är priset på bränsle, under 10 kr var det då.
Citera
2018-12-18, 21:33
Medlem
Citat:

Vad är era tankar?

Så, din definition på ”överallt” är alltså södra delen av Skåne....?
Nu bor ju inte jag där utan mellansverige, typ. Och kan inte säga att jag känner igen det du påstår. Jag gästar Sthlm lite då och då och inte ens där är det en massa eller enormt med trafik jämt, dygnet runt.
Citera
2018-12-18, 22:11
Medlem
Torpedullas avatar
Stockholmstrafiken är outhärdlig. Köer från alla väderstreck. Dessutom kör folk som idioter.
Citera
2018-12-18, 22:32
Medlem
Befolkningsökningen som politikerna säger är nödvändig ökar inte livskvalitén. Trängsel på vägarna är ett av exemplen. Istället för att försöka öka antalet människor bör vi satsa på att lära oss leva på nya sätt, utan att vi måste bli fler och fler och fler.

Och JA. Jag har svårt att inte känna mig bitter över vår nya invandrade befolkning som dessutom föder många fler barn. Jag vill inte känna så, göra skillnad på folk. Men jag gör det.
Citera
2018-12-18, 22:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Ja, och på 70-talet var det ändå bättre. Då var det rena paradiset. Ändå färre bilar.

Jo, det är klart att det är stor skillnad, både sedan 70-talet och 90-talet.

Idag har vi över 5 miljoner privatägda bilar i trafik i Sverige, och nybilsförsäljningen slår försäljningsrekord för nästan varje år som går, förra året såldes nästan 400.000 fabriksnya bilar och i år ser det ut att ligga på ungefär samma nivå.

Andra intressanta siffror i sammanhanget är att trafikmängden ökar på det större vägnätet för varje år som går, här hos oss i skåne har vi en årlig ökning på upp till 3% per år.
Lastbilstrafiken som kommer med färjorna från Polen till Ystad flera gånger om dagen har ökat med hela 10% bara under 2017! - under loppet av 1 år alltså!
Citera
2018-12-19, 00:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, din definition på ”överallt” är alltså södra delen av Skåne....?
Nu bor ju inte jag där utan mellansverige, typ. Och kan inte säga att jag känner igen det du påstår. Jag gästar Sthlm lite då och då och inte ens där är det en massa eller enormt med trafik jämt, dygnet runt.

Ang. Sthlm: Kl 3 på natten är det inte en käft ute. Men köerna i rusningstrafiken runt själva innerstan har jag uppfattat blivit längre för var år som gått. Dessutom har även många s.k. smitvägar stoppats, vilket förvisso är trevligt för de som bor där. Men detta har även medfört att om den stora infarts/utfartsleden dit alla bilar är hänvisade till är blockerad, t.ex. p.g.a. trafikolycka, kan det bli extremt segt.

Jag har hart körkort i ca 30 år och minns förståss även ytterligare ett decenium bakåt. Det var rätt segt i trafiken redan då. Men idag är det än värre. Det diskuterades på den tiden mycket hur problemet skulle lösas. En omfattande uppgörelse, kallad Dennisöverenskommelsen, slöts som förväntades lösa detta. Den skulle, om den genomförts, varit färdigställd för ca 10 år sedan. Dock lyckades MP stoppa den.

http://www.stockholmsforsoket.se/tem....aspx?id=12561
Citera
2018-12-19, 01:29
Medlem
Citat:
Jo, det är klart att det är stor skillnad, både sedan 70-talet och 90-talet.

Idag har vi över 5 miljoner privatägda bilar i trafik i Sverige, och nybilsförsäljningen slår försäljningsrekord för nästan varje år som går, förra året såldes nästan 400.000 fabriksnya bilar och i år ser det ut att ligga på ungefär samma nivå.

Andra intressanta siffror i sammanhanget är att trafikmängden ökar på det större vägnätet för varje år som går, här hos oss i skåne har vi en årlig ökning på upp till 3% per år.
Lastbilstrafiken som kommer med färjorna från Polen till Ystad flera gånger om dagen har ökat med hela 10% bara under 2017! - under loppet av 1 år alltså!
Vi har över fem miljoner personbilar i Sverige, inte fem miljoner privatägda dylika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in