Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Negerboll är ett ord som blev brännmärkt eftersom det: 1. Innehöll ordet neger och 2. Är utformad på ett stereotypiskt sätt. Kakaoboll kommer inte att bli föremål för samma sak. I första hand för att det inte blev det namn som ersatte negerboll. Det var min syn på saken att det borde ha gjort det.
Det kommer andra "ersättningsord" och andra ord som bara råkar förknippas med "mobbning" av diverse suddhjärnade idioter göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Däremot kommer fler ord med tiden att ses med nya ögon. Dock är det ganska få,
Det är inte alls få. Jag som har fått en aspergerdiagnos och hängt mycket på relaterade forum vet att det är en massa ord som har stämplats som "kränkande" när det gäller så kallad "funktionsvariation" som säkert snart stämplas det också. Jag ser likheterna med utbytta ord för "etniciteter" där utbytesorden i sin tur stämplas.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
men det blir alltid ett jävla liv när det sker. Folk känner sig kastrerade på något underligt sätt för att de upplever att hela deras värld rasat samman när vissa ord inte ses som gångbara längre.
Det du påstår är precis vad hypotesen nämnde ovan förutsäger att idioter som inte har hjärnkapaciteten att skapa eller upprätthålla språk bör anta. Till skillnad från de som antar det inser nämligen vi som kan tänka att själva systemet att säga "det är väl inte så hemskt att sluta med just det ordet" och sedan göra samma sak med flera ord är ett problem i sig helt oavsett vilket ordet är. Tickar man av ett ord i taget är man till slut uppe i förbud mot alla ord.