2019-02-04, 12:16
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Nja, någon grädde ingår inte i negerkyssar. Det vita är stelnad sockerlag med tillsats av pepparmyntsolja.

Verkar stämma. Var jag som blandade ihop dessa med "chokladtoppar" då dessa i andra länder betecknas som "negerkyssar" (om man översätter).
Citera
2019-02-04, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Verkar stämma. Var jag som blandade ihop dessa med "chokladtoppar" då dessa i andra länder betecknas som "negerkyssar" (om man översätter).

En negerkyss är ju en vaskrensare med gummituta, numera kallad elefantkyss enligt konstens alla PK-regler.
Citera
2019-02-04, 13:04
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En negerkyss är ju en vaskrensare med gummituta, numera kallad elefantkyss enligt konstens alla PK-regler.

Fast sådana kan man ju inte äta direkt. Tror diskussionen handlade om sötsaken/bakverket med samma namn
Citera
2019-02-04, 14:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Fast sådana kan man ju inte äta direkt. Tror diskussionen handlade om sötsaken/bakverket med samma namn

Det tror jag också, men det hindrar väl inte att se frågan lite brdare. Det ätbara elementet kallas ju numera för mintkyssar.
Citera
2019-02-04, 14:24
Medlem
Vet både var recept kom ifrån (gammalt recept inom släkten) och vem som la upp marknadsföringen och då troligen även namngav produkten som först var inriktad på de militära marketenterierna där det snabbt blev årets mest sålda småkaka och sedermera innebar att ett då mindre bageri blev sveriges ledande. En ersättare kom sedan vilken inte slog så bra "arraksbollen".

Så för mig som växt upp med detta och obegränsad mängd kakor av detta slag är namnet givet. Dock var jag redan innan tonåren nästan allergisk mot dessa kakor pga av att man förätet sig, en tugga och man spydde, men nu 50 år år senare kan jag åter klara att smaka en negerboll utan att det kväljer.
Senast redigerad av nikitalord 2019-02-04 kl. 14:28.
Citera
2020-07-29, 15:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Chokladboll och negerboll är inte olika tidsepokers ord för samma bakverk utan två olika bakverk med olika fyllning. När jag gick på dagis fanns båda och de smakade olika.

Det här tar vi bäst i avsedd tråd, nämligen denna.

Om det är två olika bakverk beror nog på var man kommer från och hur man uppfattar saker. Det finns olika namn på samma bakverk beroende på tidsperiod och geografi. Personligen kan jag väl tycka att det som tidigare hette negerboll borde fått namnet kakaoboll för att inte uppfattas som det bakverk med choklad i namnet oftast uppfattas som, nämligen att förekomma i stelnad form efter att dessförinnan ha smälts.
Citera
2020-07-29, 16:51
Medlem
Citat:
Det här tar vi bäst i avsedd tråd, nämligen denna.

Om det är två olika bakverk beror nog på var man kommer från och hur man uppfattar saker. Det finns olika namn på samma bakverk beroende på tidsperiod och geografi. Personligen kan jag väl tycka att det som tidigare hette negerboll borde fått namnet kakaoboll för att inte uppfattas som det bakverk med choklad i namnet oftast uppfattas som, nämligen att förekomma i stelnad form efter att dessförinnan ha smälts.
Är ju i och för sig en möjlighet. Dock är det en falsifierbar och alltså vetenskaplig) hypotes att individer som stämplar specifika ord som "kränkande" gör det på grund av en generell suddighet i hjärnan som leder till att de förbjuder fler och fler ord tills inga finns kvar. Om individerna ifråga dessutom antar att det skulle vara "att envisas med att använda specifika ord" att ställa upp en sådan hypotes så är de helt oförmögna att tänka. Som jag skrev här: (FB) Dags att byta ut "funktionshindrad"?

Citat:
Det är en falsifierbar (alltså vetenskapligt testbar) hypotes att alla hjärnor som uppfattar specifika ord som "kränkande" helt enkelt är så suddiga att de alltid är dömda att stämpla allt fler ord som "kränkande" på samma sätt som förvildade papegojors läten blir allt mindre lika tal. Mekanismen sker på så sätt att alla är med om något "otrevligt" men endast suddiga hjärnor blandar ihop det med ord tagna ur sina meningar oavsett grammatiskt sammanhang på samma sätt som hundar dreglade oavsett hur snabbt Pavlovs ljudsystem tickade medan små människobarn endast dreglade om den tickade på vissa frekvenser. Därmed letar de enligt denna hypotes de facto fel i allt även om de inte är medvetna om det, på samma sätt som ett datavirus förstör dataprogram även om datorviruset inte har något medvetande.

Hypotesen förutsäger att sådana som stämplar specifika ord som "kränkande" åtminstone under vissa perioder i livet bör genomgå försämringar av förståelsen för långa meningar, som vi som inte stämplar ord som "kränkande" inte gör. Samt att dessa perioder bör sammanhänga med förlust av synaptisk täthet och generell minskning av de betingade reflexernas precision.

Någon mer som har märkt att ordet negerboll varken var det första eller det sista utan bara ett led i en lång räcka av förtalade ord? Då är det bara en tidsfråga innan någon får för sig att "kakaoboll" är "kränkande" det också.
Senast redigerad av industribrist 2020-07-29 kl. 17:36.
Citera
2020-07-29, 18:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Någon mer som har märkt att ordet negerboll varken var det första eller det sista utan bara ett led i en lång räcka av förtalade ord? Då är det bara en tidsfråga innan någon får för sig att "kakaoboll" är "kränkande" det också.

Negerboll är ett ord som blev brännmärkt eftersom det: 1. Innehöll ordet neger och 2. Är utformad på ett stereotypiskt sätt. Kakaoboll kommer inte att bli föremål för samma sak. I första hand för att det inte blev det namn som ersatte negerboll. Det var min syn på saken att det borde ha gjort det.

Däremot kommer fler ord med tiden att ses med nya ögon. Dock är det ganska få, men det blir alltid ett jävla liv när det sker. Folk känner sig kastrerade på något underligt sätt för att de upplever att hela deras värld rasat samman när vissa ord inte ses som gångbara längre.
Citera
2020-07-29, 18:47
Medlem
Citat:
Negerboll är ett ord som blev brännmärkt eftersom det: 1. Innehöll ordet neger och 2. Är utformad på ett stereotypiskt sätt. Kakaoboll kommer inte att bli föremål för samma sak. I första hand för att det inte blev det namn som ersatte negerboll. Det var min syn på saken att det borde ha gjort det.
Det kommer andra "ersättningsord" och andra ord som bara råkar förknippas med "mobbning" av diverse suddhjärnade idioter göra.

Citat:
Däremot kommer fler ord med tiden att ses med nya ögon. Dock är det ganska få,
Det är inte alls få. Jag som har fått en aspergerdiagnos och hängt mycket på relaterade forum vet att det är en massa ord som har stämplats som "kränkande" när det gäller så kallad "funktionsvariation" som säkert snart stämplas det också. Jag ser likheterna med utbytta ord för "etniciteter" där utbytesorden i sin tur stämplas.

Citat:
men det blir alltid ett jävla liv när det sker. Folk känner sig kastrerade på något underligt sätt för att de upplever att hela deras värld rasat samman när vissa ord inte ses som gångbara längre.
Det du påstår är precis vad hypotesen nämnde ovan förutsäger att idioter som inte har hjärnkapaciteten att skapa eller upprätthålla språk bör anta. Till skillnad från de som antar det inser nämligen vi som kan tänka att själva systemet att säga "det är väl inte så hemskt att sluta med just det ordet" och sedan göra samma sak med flera ord är ett problem i sig helt oavsett vilket ordet är. Tickar man av ett ord i taget är man till slut uppe i förbud mot alla ord.
Citera
2020-11-04, 17:37
Medlem
Utan att nämnvärt bry mig säger jag faktiskt enbart negerboll eller kakaokula. Vägrar helt att använda chokladboll. En ren principsak.

Angående negerkyssar så har det för mig alltid varit dessa mintplattor med en chokladprick på. Men nu när jag flytt landet så är en negerkyss precis vad andra tidigare sagt, en chokladtäckt skumboll med kexbotten typ mums-mums. Fast här då så klart. Om man översätter då.
Citera
2020-12-06, 11:35
Medlem
Negersmurfens avatar
Redan 1918 fanns annonser för negerbollar i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet:
https://imgur.com/a/FVX2HBd

Ordet negerboll har således funnits i mer än 100 år. Kanske fanns det redan på 1800-talet. Det kanske någon språkforskare skulle kunna svara på.

Vem som hittade på ordet negerboll är fortfarande ett olöst mysterium.
Citera
2020-12-06, 12:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Redan 1918 fanns annonser för negerbollar i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet:
https://imgur.com/a/FVX2HBd

Ordet negerboll har således funnits i mer än 100 år. Kanske fanns det redan på 1800-talet. Det kanske någon språkforskare skulle kunna svara på.

Vem som hittade på ordet negerboll är fortfarande ett olöst mysterium.

Där var det alltså ett bakverk med choklad och mandel. Visst är det väl havregryn som innehållits i senare, väletablerade, recept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in