Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.
Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll?
Hur det kom sig?
Det är nog svårt att bevisa, men min mor (född på 1930-talet) menar att det (nog!) berodde på att jazz blev populärt bland demokrater och avantgardister i Sverige. Konservativa kallade det för negermusik, negerdans eller något liknande. Men de var inte så väldigt många. Andra människor kopplade tvärtom ihop jazz med det förlovade landet Amerika och med en begynnande antikolonialism.
Morfar och mormor tog emot en fosterson från Finland under Andra världskriget. När jag lärde känna honom långt senare, så berättade han om den oerhörda skillnaden i försörjningsläget mellan Varberg, där mormor och morfar bodde då, och Villmansstrand som han fick flytta tillbaka till efter kriget. Ett exempel var de
havregrynskulor som mormor gjorde som julkonfekt när kriget var slut och det åter gick att köpa kakao och smör. Mor och moster kallar samma konfekt för
negerbollar. Att de kallar samma godis för olika namn, det måste antagligen betyda något?
Min teori är att namnet negerbollar slog igenom med hjälp av massmedia först efter att han åkt tillbaka till Finland 1947. Amerika och amerikansk kultur fick väldigt hög status efter Andra världskriget. Och färgade musiker var en viktig del av den amerikanska kultur som man gillade för att skilja sig från gamla stofiler som hållit på Tredje Riket.
I övrigt är ju detta en strålande länk:
Citat:
Ursprungligen postat av
iDiot5