Citat:
Ursprungligen postat av
industribrist
De begår samma argumentationsfel vilket kan förklaras med att de har samma oförmåga att tänka. Precis som att en kristen fundamentalist är en kristen fundamentalist oavsett om titeln är präst eller biskop.
Nej de begår inte samma »fel«. En ordpolis anmärker, helt korrekt, på någon annans felaktiga språkbruk. En PK-polis anmärker på ett korrekt språkbruk för att de inte tycker att det är lämpligt.
Citat:
Nu känner jag ju mig inte "kränkt" av ordval som sådana. Det är koncepten jag bryr mig om. Jag ser det som samma förtryck att frihetsinskränkande lägga sig i min vardag med påstådd "hjälp" oavsett om ordet är "funktionsvariation" eller "missfoster".
Vad du som enskild tycker är ointressant. Framför allt är det ointressant eftersom du inte kan bedöma hur andra tycker som är i samma eller motsvarande situation. Dock, som jag påpekade, är det skillnad på att ha hjälp- eller stödbehov och att tillhöra en viss etnicitet.
Citat:
Jag vill inte att andra ska få konsekvenser för att kalla mig "missfoster" som de som kallar det "funktionsvariation" men lägger sig i på samma sätt slipper. PK-fjantarna som påstår sig "skydda mig i det offentliga" representerar inte hur jag vill bli behandlad. Jag hade gärna lagt in ett veto mot att sparka en tjänsteman som hade kallat mig missfoster om jag hade den vetorätten.
Det handlar inte i så hög utsträckning om att »skydda dig« i det fallet. Det handlar mest om att försöka balansera språket så att det inte förstärker självuppfyllande profetior.
I fallet med -
krympling-->invalid-->handikappad-->funktionshindrad-->funktionsnedsatt-->funktionsvarierad - har man dock gått riktigt vilse och fortsätter i cirklar. Sista ordet är nog inte sagt eller skapat där.