Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Hur det kom sig?
Det är nog svårt att bevisa, men min mor (född på 1930-talet) menar att det (nog!) berodde på att jazz blev populärt bland demokrater och avantgardister i Sverige. Konservativa kallade det för negermusik, negerdans eller något liknande. Men de var inte så väldigt många. Andra människor kopplade tvärtom ihop jazz med det förlovade landet Amerika och med en begynnande antikolonialism.
Morfar och mormor tog emot en fosterson från Finland under Andra världskriget. När jag lärde känna honom långt senare, så berättade han om den oerhörda skillnaden i försörjningsläget mellan Varberg, där mormor och morfar bodde då, och Villmansstrand som han fick flytta tillbaka till efter kriget. Ett exempel var de havregrynskulor som mormor gjorde som julkonfekt när kriget var slut och det åter gick att köpa kakao och smör. Mor och moster kallar samma konfekt för negerbollar. Att de kallar samma godis för olika namn, det måste antagligen betyda något?
Min teori är att namnet negerbollar slog igenom med hjälp av massmedia först efter att han åkt tillbaka till Finland 1947. Amerika och amerikansk kultur fick väldigt hög status efter Andra världskriget. Och färgade musiker var en viktig del av den amerikanska kultur som man gillade för att skilja sig från gamla stofiler som hållit på Tredje Riket.
I övrigt är ju detta en strålande länk:
Det är märkligt att ingen inser att ordet neger kommer från språk utanför anglosaxiskt språkbruk och betyder svart, exempelvis viner från Spanien med ordet "negra". Det ligger ingen som helst värdering i ordet.
Jag tror dessa galna värderingsideer har sitt ursprung från tiden för Vietnamkriget då USA rekryterade mängder av svarta vilket innebar att många deserterade och tog sin tillflykt till Sverige. Här uppstod missförståndet vad gäller orden neger och "nigger" som är ett nedsättande ord vilket neger inte är eller rättare sagt var. Det fanns inte någon som helst värdering i ordet neger i Sverige vid denna tid. Det var helt enkelt ett missförstånd av svenskar med dålig kunskap i amerikansk engelska som inte förstod skillnaden.
Under denna tid fanns även "negerkyssar" som var en mycket god och populär kola.
Det märkligaste är dock att vissa grupper tror att dessa absoluta favoriter bland svenskarnas godsaker skulle döpas till något nedsättande. Det är beviset för att det helt enkelt är ett språkligt missförstånd.
Hoppas någon kan återupprätta namnet på dessa utsökt goda bollar och godsaker.
Det finns mängder med namn som idag har fått helt felaktig värderingsladdning.
Vi har många namn där det inte är någon värdeladdning i namnet utan bara ett namn, exempelvis finska pinnar, biff Rydberg och bruna bönor kan ju betyda något det också !
Det borde räcka med att fundera över vad grammatiken säger; Verb, Adjektiv och Namn ! Just det namn är inget annat än ett namn på något.