2018-12-12, 17:00
Medlem
De første Negerkys, Negerboller eller Flødeboller blev i Danmark solgt i 1905-1906 og fra 1912 lavet efter amerikansk opskrift.
Opskriften på Negerbollen er formentligt oprindeligt Skotsk eller Amerikansk:

https://www.odense-marcipan.dk/temaer/floedeboller/historien-om-floedeboller/
Citera
2018-12-12, 19:52
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad jag vet så finns det gamla recept där det heter just Negerbollar. Ögon kakao hade detta recept på sina paket då jag växte upp på 70-talet. Har också sett recept i Allers och hemmets veckotidning ha dessa recept. Det hette helt enkelt så innan PK maffian ville annat. Det var INGEN som brydde sig alls.

Lärare mins jag frågade om det var vår klass som hade en negerunge i klassen.. (det var grannklassen som hade en sådan).

Ordet neger förekom en hel del i böcker och serietidningar på den tiden. Hittar man ett gammalt ex av "Tintin i Kongo" så kan man få sig ett skratt (eller sätta morgonkaffet i halsen). (Tintin betyder förövrigt "liten snopp" på Cebuano. (onödigt vetande)

Är ju inte så konstigt egentligen, de flesta av ingredienserna (kakao, kokos, kaffe, vanilj) i negerbollar kommer ju från länder förknippade med just negrer. Kanske man ville ge intryck av att detta var något exotiskt som dessa åt där. Varför klagar ingen på tysk bratwurst eller texmex-kryddor?
Citera
2019-01-22, 21:05
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?

Jag skulle också gärna vilja veta vem som kom på ordet negerboll. Jag tror tyvärr inte att vi kommer att få veta det. Pesronen ifråga är säkert död sedan länge.

Här är förresten en bild på negermuffins:
https://imgur.com/a/1d0PTNy

Och en bild på negertårta:
https://imgur.com/a/B3uZXjK
Citera
2019-01-22, 21:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jag vill börja med att säga att detta är en seriös frågeställning.

Hur kommer det sig att chokladbollen döptes till negerboll? Jag har exempelvis aldrig hört negerkaka eller negerdröm om den klassiska och fyrkantiga kakan kokosdröm. Jag har ej heller hört negerpudding (chokladpudding) eller negertårta (chokladtårta). Jag har givetvis några icke rumsrena funderingar på hur negerbollen skapades - men jag är nyfiken på fakta.

Finns det någon "där ute" som seriöst sitter på någon historik kring chokladbollen?

Jag vet att n-ordet är känsligt även på FB, min avsikt är som sagt seriös.

En off topic-fråga: hur kommer det sig att det heter köttbullar och inte köttbollar? Formen är ju TÄMLIGEN lik chokladbollen, eller ska då chokladbollen döpas om till chokladbulle?

Negerkaka finns faktiskt, det har jag sett i en kokbok från 60-talet. Om nån vill veta ingredienserna kan jag leta upp receptet, men jag har det inte tillhands nu direkt.
Citera
2019-01-22, 21:58
Avslutad
Chockladbollen har väl aldrig döpts efter negerbollen , det är väl negerbollen
som gett namn till PK chockladbollen. Vem som gett namnet kan väl diskuteras men kan det månne vara denna lirare ?
https://negerboll.com/
Citera
2019-02-02, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Negerkaka finns faktiskt, det har jag sett i en kokbok från 60-talet. Om nån vill veta ingredienserna kan jag leta upp receptet, men jag har det inte tillhands nu direkt.

Det skulle faktiskt vara riktigt kul att ta del av det receptet; skulle du dessutom orka fota/printscreena receptet och länka till, så kommer du få dagens ros!
Citera
2019-02-02, 22:10
Medlem
För mej är negerboll alltid förknippat med negerballongerna som var en stor nyhet på Åbo torg vid 1maj då jag var 3år gammal. Den stack ut och var något alldeles makalös! Nästa år ville jag ha en likadan men året därpå var dom borta och jag fick nöja mej med en illröd drakboll istället!
Citera
2019-02-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Negerkyssar är de där gräddtopparna med chokladöverdrag

Nja, någon grädde ingår inte i negerkyssar. Det vita är stelnad sockerlag med tillsats av pepparmyntsolja.
Citera
2019-02-03, 21:14
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det skulle faktiskt vara riktigt kul att ta del av det receptet; skulle du dessutom orka fota/printscreena receptet och länka till, så kommer du få dagens ros!

Ok, här kommer bilder.

Receptet fanns i "Husmoderns köksalmanack 1962".

Negerkaka 1

Negerkaka 2

Negerkaka 3
Citera
2019-02-03, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok, här kommer bilder.

Negerkaka 1

Negerkaka 2

Negerkaka 3

Finns även här:

Citera
2019-02-03, 22:02
Avslutad
Citat:
Ok, här kommer bilder.

Negerkaka 1

Negerkaka 2

Negerkaka 3

Tack så hjärtligt! En kulturgärning att bevara. Jag har en hög Husmoderns böcker själv hemma, dock inte denna. :-)

Nog låter negerkakan god? Blir till att kavla upp ärmarna och baka till veckan.
Citera
2019-02-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hur det kom sig?
Det är nog svårt att bevisa, men min mor (född på 1930-talet) menar att det (nog!) berodde på att jazz blev populärt bland demokrater och avantgardister i Sverige. Konservativa kallade det för negermusik, negerdans eller något liknande. Men de var inte så väldigt många. Andra människor kopplade tvärtom ihop jazz med det förlovade landet Amerika och med en begynnande antikolonialism.

Morfar och mormor tog emot en fosterson från Finland under Andra världskriget. När jag lärde känna honom långt senare, så berättade han om den oerhörda skillnaden i försörjningsläget mellan Varberg, där mormor och morfar bodde då, och Villmansstrand som han fick flytta tillbaka till efter kriget. Ett exempel var de havregrynskulor som mormor gjorde som julkonfekt när kriget var slut och det åter gick att köpa kakao och smör. Mor och moster kallar samma konfekt för negerbollar. Att de kallar samma godis för olika namn, det måste antagligen betyda något?

Min teori är att namnet negerbollar slog igenom med hjälp av massmedia först efter att han åkt tillbaka till Finland 1947. Amerika och amerikansk kultur fick väldigt hög status efter Andra världskriget. Och färgade musiker var en viktig del av den amerikanska kultur som man gillade för att skilja sig från gamla stofiler som hållit på Tredje Riket.

I övrigt är ju detta en strålande länk:

Det är märkligt att ingen inser att ordet neger kommer från språk utanför anglosaxiskt språkbruk och betyder svart, exempelvis viner från Spanien med ordet "negra". Det ligger ingen som helst värdering i ordet.

Jag tror dessa galna värderingsideer har sitt ursprung från tiden för Vietnamkriget då USA rekryterade mängder av svarta vilket innebar att många deserterade och tog sin tillflykt till Sverige. Här uppstod missförståndet vad gäller orden neger och "nigger" som är ett nedsättande ord vilket neger inte är eller rättare sagt var. Det fanns inte någon som helst värdering i ordet neger i Sverige vid denna tid. Det var helt enkelt ett missförstånd av svenskar med dålig kunskap i amerikansk engelska som inte förstod skillnaden.

Under denna tid fanns även "negerkyssar" som var en mycket god och populär kola.
Det märkligaste är dock att vissa grupper tror att dessa absoluta favoriter bland svenskarnas godsaker skulle döpas till något nedsättande. Det är beviset för att det helt enkelt är ett språkligt missförstånd.

Hoppas någon kan återupprätta namnet på dessa utsökt goda bollar och godsaker.

Det finns mängder med namn som idag har fått helt felaktig värderingsladdning.

Vi har många namn där det inte är någon värdeladdning i namnet utan bara ett namn, exempelvis finska pinnar, biff Rydberg och bruna bönor kan ju betyda något det också !

Det borde räcka med att fundera över vad grammatiken säger; Verb, Adjektiv och Namn ! Just det namn är inget annat än ett namn på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in