2020-12-07, 09:55
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Där var det alltså ett bakverk med choklad och mandel. Visst är det väl havregryn som innehållits i senare, väletablerade, recept?

Det var tydligen en annan sorts negerbollar som såldes för 100 år sedan. Receptet har visst ändrats.
Det skulle vara intressant att veta hur receptet för negerbollar såg ut på den tiden.

Fast tråden handlar egentligen om själva ordet negerboll (och upphovsmannen till det), och inte så mycket om receptet. Annonserna visar i alla fall att ordet negerboll har funnits i över hundra år.
Senast redigerad av Negersmurfen 2020-12-07 kl. 10:15.
Citera
2020-12-07, 10:08
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Där var det alltså ett bakverk med choklad och mandel. Visst är det väl havregryn som innehållits i senare, väletablerade, recept?

Jaja, pepparkakor innehöll från början faktiskt just peppar, så det där säger inte så mycket.
Citera
2020-12-07, 10:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jaja, pepparkakor innehöll från början faktiskt just peppar, så det där säger inte så mycket.

Säger? Det var en fråga.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-07 kl. 10:47.
Citera
2020-12-07, 10:45
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Säger? Det var en fråga.

Om du vill säga att det är ett annat bakverk som idag kallas negerboll, så kan man ju säga att det är en rent semantisk fråga.
Citera
2020-12-07, 10:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om du vill säga att det är ett annat bakverk som idag kallas negerboll, så kan man ju säga att det är en rent semantisk fråga.

Jag ville inte säga någonting. Jag ställde en fråga.

Här förs ett resonemang och urklippet från 1918 finns med:

http://isotaro.blogspot.com/2015/08/chokladbollens-historia-del-1-negerboll.html

Edit: Ser att länken postats tidigare i tråden, men repetition är ju kunskapens moder.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-07 kl. 10:53.
Citera
2020-12-07, 10:53
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Jag ville inte säga någonting. Jag ställde en fråga.

Här förs ett resonemang och urklippet från 1918 finns med:

http://isotaro.blogspot.com/2015/08/chokladbollens-historia-del-1-negerboll.html

Vänta, vänta vänta!

"---'Neger' är ju ett rasepitet med historik som bottnar i vit rasism, brutal europeisk kolonialism och aktivt motstånd mot grundläggande mänskliga rättigheter för svarta.---"

Det är ju skitsnack. 'Neger' är från början inget annat än en beteckning på en mörkhyad person, vanligen från Afrika. Ordet i sig hade inga negativa konnotationer från början. Det var vad man kallade någon från Afrika och i vissa fall Australien, helt enkelt.
Citera
2020-12-07, 11:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vänta, vänta vänta!

"---'Neger' är ju ett rasepitet med historik som bottnar i vit rasism, brutal europeisk kolonialism och aktivt motstånd mot grundläggande mänskliga rättigheter för svarta.---"

Det är ju skitsnack. 'Neger' är från början inget annat än en beteckning på en mörkhyad person, vanligen från Afrika. Ordet i sig hade inga negativa konnotationer från början. Det var vad man kallade någon från Afrika och i vissa fall Australien, helt enkelt.

Det får du väl problematisera i avsedd tråd:

(FB) Ordet "neger" (sammanfogad)

I detta fall är fokus på bakverket och min fundering var hur 1918-års boll med mandel förhöll sig till den senare varianten med havregryn. När kom pärlsockret in i bilden och kan det ha varit så att mandeln egenligen var i stället för det? Pärlsockret måste ju på något sätt verksamt bidragit till stereotypen.
Citera
2020-12-07, 11:28
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:

I detta fall är fokus på bakverket och min fundering var hur 1918-års boll med mandel förhöll sig till den senare varianten med havregryn. När kom pärlsockret in i bilden och kan det ha varit så att mandeln egenligen var i stället för det? Pärlsockret måste ju på något sätt verksamt bidragit till stereotypen.

Den kallades 'negerboll' 1918 och man har ändrat receptet marginellt. Pepparkakor och semlor kallas fortfarande detsamma som på medeltiden, fast de också är annorlunda mot vad de var då. Så än sedan?
Citera
2020-12-07, 13:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den kallades 'negerboll' 1918 och man har ändrat receptet marginellt. Pepparkakor och semlor kallas fortfarande detsamma som på medeltiden, fast de också är annorlunda mot vad de var då. Så än sedan?

Jag har aldrig gillat PK-ismens klåfingrighet som försöker skriva om det förflutna, men etter värre är personer som till varje pris måste hålla kvar vid vissa benämningar bara för att de alltid sagt så.

Du har fel i din tidsbeskrivning om semla. Det ordet tog över först under 1900-talets andra hälft. Under medeltiden användes först det tyska heisswecken som sedan översattes till hetvägg. Under 1800-talet tillkom namnen fastlagsbulle och fettisdagsbulle.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-07 kl. 14:03.
Citera
2020-12-07, 14:15
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:

Pärlsocker?
Det ska vara kokosflingor på negerbollarna.
Citera
2020-12-07, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Pärlsocker?
Det ska vara kokosflingor på negerbollarna.

Det finns nog både och om du letar i recept på nätet. Jag äter aldrig sådant och kan faktiskt inte komma ihåg att namnet »negerboll« förekommit på konditorier även om jag tänker över 50 år bakåt i tiden.
Citera
2020-12-07, 15:23
Medlem
Ordet negerboll finns med i Svenska Akademiens ordlista (SAOL) 1986, 1998 och 2006, och i Svensk Ordbok (SO) 2009. Så ordet borde gissningsvis inte varit allt för vanligt innan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in