Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-03, 23:17
  #301
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Ge mig gärna fakta som stödjer ditt påstående. Jag får gärna min radar motbevisad, men utseende och sättet att prata ger mig resandevibbar lång väg. Någon större buro är han väl knappast. Det är inte Peter Wallenberg vi snackar om.

Beror på vad du menar med fakta men det sättet han uppträder på är typiskt för en buro, en resande skulle aldrig bära sig åt så där.

Frågan är ju vad du har för relationer till resande eftersom du så tvärsäkert kan peka ut någon som det.

Jag tror du bara cockar din beng.
Citera
2016-09-06, 20:33
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Har inte sett programmet, men antar det, ja.

Jo det var den Karlsson jag menade, och min "tattar-radar" ger också fullt utslag. Skön lirare ändå, kul program.
Citera
2017-01-26, 18:02
  #303
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
Jo det var den Karlsson jag menade, och min "tattar-radar" ger också fullt utslag. Skön lirare ändå, kul program.

Känner han mycket väl då min far gjort mycket affärer med han. Han är inte Resande men han umgåtts med resande samt växt upp med mycket resande. Pappa träffade han på Travet på Jägersro och frågade då han om det var dinglare och det var han inte.
Edit: Han var tillsammans med en resande i 7 år när han var yngre och lärde sig att rota mycket därifrån
Citera
2017-01-30, 14:37
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryziz
Känner han mycket väl då min far gjort mycket affärer med han. Han är inte Resande men han umgåtts med resande samt växt upp med mycket resande. Pappa träffade han på Travet på Jägersro och frågade då han om det var dinglare och det var han inte.
Edit: Han var tillsammans med en resande i 7 år när han var yngre och lärde sig att rota mycket därifrån

Ok, ja han verkar ju ha lätt att lära, skön lirare!
Citera
2017-11-21, 11:38
  #305
Medlem
Dmitris avatar
Vill komplettera en aning. Det mesta har redan skrivits tidigare i tråden, en kort resumé först.
Tattare är i dag ett allmänt skällsord på någon avvikande drulle som beter sig illa i största allmänhet. Men tattare/resande är egentligen en folkgrupp som härstammar från utstötta blandade med andra kringvandrande efter vägarna, ofta zigenare.

Eftersom tattare/resande har varit pigga på att sprida sina gener så har många vanliga svenskar i dag lite tattar-gener i sig. Tattare utmärks av vissa begränsade känslomässiga funktioner, fräckhet och hänsynslöshet är utmärkande, det kan ibland vara till kortsiktig fördel när omgivningen är tillräckligt naiv/godhjärtad.

Intelligenta välskolade tattare finns lite här och var i samhället. Ibland på höga poster. Kul är att om man pratar om s.k. ädeltattare, starkt kulturellt och genetiskt formade personer, så vet dom väl vilka andra som är ädeltattare. Exempelvis en halvstor byggare i Örebro vet om den lille företagaren i byggsvängen i t.ex.Uppsala också är ädeltattare. Detta är en intern värdegrund, helt vid sidan om andra kontakter.

Våra svenska tattare är ibland ljusa som Svensson men ibland mörkare p.g.a. zigenarinslaget. Vad många inte vet ät att tattare är mycket vanligt i Norge. Dom är nästan alltid ljusa i hyn, men ofta fräcka och manipulativa. Titta på äldre efter de tre tattarprickarna vid tummen. I Sverige förkommer dom rikligt i Jämtland som ju tillhört Norge en gång. Dom utmärker sig utseendemässigt på att ansiktsformen är speciell och förvånande enhetlig, många har sökt sig söderut.

Tattare har tagit namn som inte vanliga Svensson ska känna igen, men som ändå är känt internt och kaxigt. Exempel är Theander, Thelander (de andra). En annan variant är att börja sitt efternamn med Vi..., (vi=vår grupp) undantag finns. Vanligt är också att man tagit förnamn till efternamn.
__________________
Senast redigerad av Dmitri 2017-11-21 kl. 11:52.
Citera
2018-10-23, 18:27
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmitri
Vill komplettera en aning. Det mesta har redan skrivits tidigare i tråden, en kort resumé först.
Tattare är i dag ett allmänt skällsord på någon avvikande drulle som beter sig illa i största allmänhet. Men tattare/resande är egentligen en folkgrupp som härstammar från utstötta blandade med andra kringvandrande efter vägarna, ofta zigenare.

Eftersom tattare/resande har varit pigga på att sprida sina gener så har många vanliga svenskar i dag lite tattar-gener i sig. Tattare utmärks av vissa begränsade känslomässiga funktioner, fräckhet och hänsynslöshet är utmärkande, det kan ibland vara till kortsiktig fördel när omgivningen är tillräckligt naiv/godhjärtad.

Intelligenta välskolade tattare finns lite här och var i samhället. Ibland på höga poster. Kul är att om man pratar om s.k. ädeltattare, starkt kulturellt och genetiskt formade personer, så vet dom väl vilka andra som är ädeltattare. Exempelvis en halvstor byggare i Örebro vet om den lille företagaren i byggsvängen i t.ex.Uppsala också är ädeltattare. Detta är en intern värdegrund, helt vid sidan om andra kontakter.

Våra svenska tattare är ibland ljusa som Svensson men ibland mörkare p.g.a. zigenarinslaget. Vad många inte vet ät att tattare är mycket vanligt i Norge. Dom är nästan alltid ljusa i hyn, men ofta fräcka och manipulativa. Titta på äldre efter de tre tattarprickarna vid tummen. I Sverige förkommer dom rikligt i Jämtland som ju tillhört Norge en gång. Dom utmärker sig utseendemässigt på att ansiktsformen är speciell och förvånande enhetlig, många har sökt sig söderut.

Tattare har tagit namn som inte vanliga Svensson ska känna igen, men som ändå är känt internt och kaxigt. Exempel är Theander, Thelander (de andra). En annan variant är att börja sitt efternamn med Vi..., (vi=vår grupp) undantag finns. Vanligt är också att man tagit förnamn till efternamn.

Tack för det förtydligandet, intressant!
Jag har inte träffat några norska än, men finns säkert några i bekantskapskretsen!!
Verkar vanligt att " Tattarna" hade spelhallar av olika slag, förr i tiden, nu är det för lite cash där så de verkar syssla med annat nu.
Hör aldrig några som "rotar" så det är nog ett hotat språk eller?
Citera
2018-11-02, 22:31
  #307
Medlem
Jag tror att min släkt har resandebakgrund och är intresserad av att ta reda på mer om detta. Problemet är att mina äldre släktingar kommer från en tid då det var skambelagt att ha den bakgrunden trots ett vanligt svenssonliv. Jag har därför inte lyckats få några ordentliga svar från dem.

När jag var mycket liten och var på en släktträff minns jag att två släktingar som jag nu inte träffat på flera år pratade med varandra på ett främmande språk (romani chib?). I släkten har vi också ett av de namn som i tråden pekats ut som typiska för resandefolket. Slutligen är det många i släkten som har ett mörkare utseende, svart hår och lätt blir solbrända, om det nu är av relevans.

När jag nyligen gjorde ett DNA-test stärktes min hypotes när jag upptäckte jag att min haplogrupp överensstämmer med en som ska vara särskilt vanlig bland resande enligt en postare här. Några omfattande DNA-undersökningar på resandefolket har dock inte gjorts.

Någon idé om hur jag kan forska vidare i detta?
__________________
Senast redigerad av katt12345 2018-11-02 kl. 22:35.
Citera
2018-11-02, 23:01
  #308
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katt12345
Jag tror att min släkt har resandebakgrund och är intresserad av att ta reda på mer om detta. Problemet är att mina äldre släktingar kommer från en tid då det var skambelagt att ha den bakgrunden trots ett vanligt svenssonliv. Jag har därför inte lyckats få några ordentliga svar från dem.

När jag var mycket liten och var på en släktträff minns jag att två släktingar som jag nu inte träffat på flera år pratade med varandra på ett främmande språk (romani chib?). I släkten har vi också ett av de namn som i tråden pekats ut som typiska för resandefolket. Slutligen är det många i släkten som har ett mörkare utseende, svart hår och lätt blir solbrända, om det nu är av relevans.

När jag nyligen gjorde ett DNA-test stärktes min hypotes när jag upptäckte jag att min haplogrupp överensstämmer med en som ska vara särskilt vanlig bland resande enligt en postare här. Några omfattande DNA-undersökningar på resandefolket har dock inte gjorts.

Någon idé om hur jag kan forska vidare i detta?

Du får släktforska lite, lär ju visa sig rätt fort om du är av resandesläkt.
Citera
2018-11-03, 00:47
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Du får släktforska lite, lär ju visa sig rätt fort om du är av resandesläkt.

Finns det dokumenterat i folkbokföringen alltså? Det var mer än jag visste men jag ska definitivt ta upp släktforskning någon gång.

Det jag kan säga är att, förutom det "typiska resandenamn" som jag själv bär, så finns det även andra namn i min släkt som här pekats ut som klassiska resandenamn (Lindgren t.ex.) . Hade ingen aning om det innan jag läste tråden så detta är något av en överraskning för mig. Var det vanligt på 50-60-talet att man försökte dölja resandebakgrund, inte bara utåt utan även internt?
__________________
Senast redigerad av katt12345 2018-11-03 kl. 00:53.
Citera
2018-11-03, 09:59
  #310
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katt12345
Finns det dokumenterat i folkbokföringen alltså? Det var mer än jag visste men jag ska definitivt ta upp släktforskning någon gång.

Det jag kan säga är att, förutom det "typiska resandenamn" som jag själv bär, så finns det även andra namn i min släkt som här pekats ut som klassiska resandenamn (Lindgren t.ex.) . Hade ingen aning om det innan jag läste tråden så detta är något av en överraskning för mig. Var det vanligt på 50-60-talet att man försökte dölja resandebakgrund, inte bara utåt utan även internt?


Internt har man väl aldrig dolt det men utåt naturligtvis, du har ju varit inne på Rötter så där kan du säkert hitta mera info om dina släktnamn men du lär ju binda ihop dem med rätt släkt , finns ju en orsak till att de tog vanliga namn, hittar du någon som har exvis Brolin, Björk och så vidare i din släkt har du med säkerhet någon form med anknytning, namnet beror ju också på vilken del av landet du kommmer i från.
Lycka till, så kanske vi syns på någon av resande sidorna framöver.
Citera
2020-02-26, 22:17
  #311
Medlem
sk0gens avatar
Observera att jag alltid försökt vara fördomsfri, och om sk resande har jag inte haft några fördomar alls. MEN: Har sen en tud stött på fenomenet resande genom en bekant som är sådan. Det är folk som ser svenska ut och kan ha svenska namn. Ibland lite juggigt klingande.

Utfrån hans nätverk kan man konstatera : en stor del av dessa sk resandes nätverken är kriminella.
Det är ingen fördom!!Det är nästan så att man kan säga att resande är liktydigt med "de mest white trashiga white trashen"

Slogs av att resande ingår i nätverk där nästan alla har "livets hårda skola" som val. En stor del av ansiktena jag såg ut som missbrukare / fd missbrukare.
Personen bekräftade detta . Min studie är via facebook: och de består av stora nätverk med unga som gamla - där var och varannan var typ pundare, kriminell , har adhd, är nymfoman eller psykopat. Enligt miin bekant då.

Resande verkar alltså bestå i stor grad av dysfunktionella släkter med diagnoser, antisociala problem och allehanda klammeri med rättvisan. Betydligt fler än genomsnittet verkar ha olika störningar, typ autism borderline adhd osv.

Dessa facebooknätverk där har man inte bara jämnåriga vänner på facebook, utan också vänners mammor och mostrar och systrar. Gammal som ung. Alla verkar känna till varandra trots det är hundratals människor och alla ska involveras med varann.

Jag har klickat vidare bland min väns vänner sen in på på diverse personer i dessa nätverk jättemånga av dessa har pundarutseenden, postar änglar. killar med eminemcitat och huvtröja som skryter med sina adhd-diagnoser.

Noterar:

Väldigt vanligt bland WT-resande att skriva rakt ut t ex. "Ha en trevlig torsdag!!" på en torsdag, följt av en rad hjärtsmileys.
Många fler än bland vanliga svenskar har bekanta som ser förståndshandikappade ut.
Meme-bilder med fräckisar. SD-kompatibla nyheter populära.
Mycket mycket huvtröjor. 48-åriga män med grungeskägg och huvtröja och en pitbull.

Nätverken av dessa människor verkar flyta ihop över hela landet. Känner man en känner man hundra.
Min bekant påstår sig känna igen vissa släkter utseendemässigt. De ser typ svenska ut fast oftare lite svartmuskiga och fula.

Jag vet inte om det säger mer om min bekant än om resande - men det verkar verkligen som de resande socioekonomiskt i större grad ingår i släkter där antisociala tendenser finns inlärda. Folk utnyttjar samhället, wheelar och dealar, pundar, VILL bli sjukpensionär.er. osv.

Det verkar helt enkelt som om de sk resande är extrema white trash-människor med inavelsskador (därav de många diagnoserna och sjukdomarna inom familjerna) - och att de avlägset har kopplingar
__________________
Senast redigerad av sk0gen 2020-02-26 kl. 22:46.
Citera
2020-02-26, 22:28
  #312
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har stött på fenomenet resande genom en bekant som är sådan. Det är folk som ser svenska ut och kan ha svenska namn. Ibland lite juggiga.

Utfrån hans nätverk kan man konstatera : en stor del av dessa sk resandes nätverken är kriminella.
Det är ingen fördom. Det är nästan så att man kan säga att resande är liktydigt med "de mest white trashiga white trashen"

Slogs av att resande ingår i nätverk där nästan alla har "livets hårda skola" som val. En stor del av ansiktena jag såg ut som missbrukare / fd missbrukare.
Personen bekräftade detta - stora nätverk med unga som gamla - där var och varannan var typ pundare, kriminell , hade adhd, var nymfoman eller psykopat. Enligt honom då.

Resande verkar alltså bestå av dysfunktionella släkter med diagnoser, antisociala problem och allehanda klammeri med rättvisan.
Dessa facebooknätverk där har man inte bara jämnåriga vänner på facebook, utan också vänners mammor och mostrar och systrar. Gammal som ung. Alla verkar känna till varandra trots det är hundratals människor.

Kvinnliga vänner kallar varandra ibland "min syster" och skriver nåt resande-ord. Men de verkar svenska i övrigt.

Jag har klickat vidare bland min väns vänner sen in på på diverse personer i dessa nätverk jättemånga av dessa har pundarutseenden, postar änglar. killar med eminemcitat och huvtröja som skryter med sina adhd-diagnoser. Folk som postar kloka ord,
Noterar;
'
Väldigdigt vanligt bland WT-resande att skriva rakt ut "Ha en trevlig torsdag!!" på en torsdag, följt av en rad hjärtsmileys.
Många fler än bland vanliga svenskar har bekanta som ser förståndshandikappade ut.
Meme-bilder med fräckisar.SD-kompatibla nyheter.
Mycket mycket huvtröjor. 48-åriga män med grungeskägg och huvtröja och en pitbull.

Nätverken av dessa människor verkar flyta ihop över hela landet. Känner man en känner man hundra.
Min bekant påstår sig känna igen vissa släkter utseendemässigt. De ser typ svenska ut fast oftare lite svartmuskiga och fula.

Jag vet inte om det säger mer om min bekant än om resande - men det verkar verkligen som de resande socioekonomiskt i större grad ingår i familjer med antisociala tendenser. Man utnyttjar samhället, wheelar och dealar, storhandlar på dollarstore, VILL bli sjukpensionär.. osv.

Så. Har sk resande verkligen anledning att vara stolta ?
Vad är det här för ett inlägg, vad är det för jävla tråd resande? Aldrig hört talas om. Tattare är väl mest skällsord för samhällets oönskade som stötts ut och som fattigsvenskar kallats. Zigenare grupper där de stadgar sig med varandra och enbart i mycket enstaka fall, något som någon som är blandad kallas. Som egentligen upphört vara zigenare. Resande? Är det tiggare som inte har romskt ursprung och bärplockare?

"Ha en trevlig torsdag!" 😂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback