Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 22:32
  #313
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Har stött på fenomenet resande genom en bekant som är sådan. Det är folk som ser svenska ut och kan ha svenska namn. Ibland lite juggiga.

Utfrån hans nätverk kan man konstatera : en stor del av dessa sk resandes nätverken är kriminella.
Det är ingen fördom. Det är nästan så att man kan säga att resande är liktydigt med "de mest white trashiga white trashen"

Slogs av att resande ingår i nätverk där nästan alla har "livets hårda skola" som val. En stor del av ansiktena jag såg ut som missbrukare / fd missbrukare.
Personen bekräftade detta - stora nätverk med unga som gamla - där var och varannan var typ pundare, kriminell , hade adhd, var nymfoman eller psykopat. Enligt honom då.

Resande verkar alltså bestå av dysfunktionella släkter med diagnoser, antisociala problem och allehanda klammeri med rättvisan.
Dessa facebooknätverk där har man inte bara jämnåriga vänner på facebook, utan också vänners mammor och mostrar och systrar. Gammal som ung. Alla verkar känna till varandra trots det är hundratals människor.

Kvinnliga vänner kallar varandra ibland "min syster" och skriver nåt resande-ord. Men de verkar svenska i övrigt.

Jag har klickat vidare bland min väns vänner sen in på på diverse personer i dessa nätverk jättemånga av dessa har pundarutseenden, postar änglar. killar med eminemcitat och huvtröja som skryter med sina adhd-diagnoser. Folk som postar kloka ord,
Noterar;
'
Väldigdigt vanligt bland WT-resande att skriva rakt ut "Ha en trevlig torsdag!!" på en torsdag, följt av en rad hjärtsmileys.
Många fler än bland vanliga svenskar har bekanta som ser förståndshandikappade ut.
Meme-bilder med fräckisar.SD-kompatibla nyheter.
Mycket mycket huvtröjor. 48-åriga män med grungeskägg och huvtröja och en pitbull.

Nätverken av dessa människor verkar flyta ihop över hela landet. Känner man en känner man hundra.
Min bekant påstår sig känna igen vissa släkter utseendemässigt. De ser typ svenska ut fast oftare lite svartmuskiga och fula.

Jag vet inte om det säger mer om min bekant än om resande - men det verkar verkligen som de resande socioekonomiskt i större grad ingår i familjer med antisociala tendenser. Man utnyttjar samhället, wheelar och dealar, storhandlar på dollarstore, VILL bli sjukpensionär.. osv.

Så. Har sk resande verkligen anledning att vara stolta ?

Har aldrig sysslat med något kriminellt i hela mitt liv förutom en ungdomssynd. Har arbetat och betalat skatt precis som vilken svensk som helst, vad din vän har för anknytning till resande vet jag inte men tydligen baksidan av oss, exakt som det finns svenska kriminella i er baksida. Jag äger till exempel och har aldrig gjort en huvtröja, du dömer folk utifrån bilder och vad de skriver på Facebok och drar alla över en kam, du kan inte avgöra vem som är resande på vad du beskrivit här ovan, det kan lika gärna vara som du skriver WT-svenskar som halkat snett i livet.

Mitt namn är så svenskt det kan bli och ingen jag någonsin träffat av svenskar har någonsin trott att jag varit av resandesläkt, Det finns betydligt fler av sådana som mig än av den kriminella sorten men det är klart vi syns inte och det är meningen, för alla fördomar existerar fortfarande, bara läsa din text.

Ha en fortsatt bra onsdag ;-)
Citera
2020-02-26, 22:35
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
En del tattare/resande var avdankade soldater från Tyskland som drog runt över Europa för att tjäna sitt uppehälle genom t ex smide, hjälpa till vid skörd, osv.

De var väl resande
Citera
2020-02-26, 22:51
  #315
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Vad är det här för ett inlägg, vad är det för jävla tråd resande? Aldrig hört talas om. Tattare är väl mest skällsord för samhällets oönskade som stötts ut och som fattigsvenskar kallats.

Du kan slå upp resande , har skrivits nån bok om dem. Det är svenskar med nån sorts diffus koppling till zigenare. Har en speciell slang, många finns i jönköpingstrakten där det sk tattarkravallerna ägde rum. Denna tråden handlar om dessa.

https://ordfrontforlag.se/ordfront_b...ill-traveller/

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=14490

https://www.minoritet.se/GetDoc?meta_id=2651
__________________
Senast redigerad av sk0gen 2020-02-26 kl. 22:55.
Citera
2020-02-27, 00:33
  #316
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Du kan slå upp resande , har skrivits nån bok om dem. Det är svenskar med nån sorts diffus koppling till zigenare. Har en speciell slang, många finns i jönköpingstrakten där det sk tattarkravallerna ägde rum. Denna tråden handlar om dessa.

https://ordfrontforlag.se/ordfront_b...ill-traveller/

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=14490

https://www.minoritet.se/GetDoc?meta_id=2651
Raskravaller -48 man får lära sig alldeles för lite om sitt eget land.

Förövrigt så kan man ju bara stryka zigenare och säga romer. Jag förstår att det är olika grupper men jag är inte insatt och har aldrig haft orsak att sätta mig in. Hade en idé till en bok men inga spår av sådana grupper kommer om den någonsin skrivs, förekomma iom att det är vad som kallas exotifiering, aproppriering rasism eller vad tusan folk upplever när det handlar om deras egna identiteter kapade av skapare eller vad man ska kalla det. Influenser.

Känns rörigt när man inte har skäl att studera olika grupper. Känns ännu mer märkligt att ha dolda grupper som inte vågar framträda. Såklart att man misstänkt ibland att människor har ursprung förutom länder, de inte nämner men liiite fördomsfullt att fråga Dock så förstår man när man läser tråden. Jag har lite svårt att släppa taget om att önska någon en trevlig torsdag.

Men jaja. Blandade grupper är en del och de som inte blandar sig en del, om man sammanfattar antar jag. Tycker det var ena riktigt jäkliga platsnamn också.
Citera
2020-02-27, 12:03
  #317
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Har aldrig sysslat med något kriminellt i hela mitt liv förutom en ungdomssynd. Har arbetat och betalat skatt precis som vilken svensk som helst, vad din vän har för anknytning till resande vet jag inte men tydligen baksidan av oss, exakt som det finns svenska kriminella i er baksida. Jag äger till exempel och har aldrig gjort en huvtröja, du dömer folk utifrån bilder och vad de skriver på Facebok och drar alla över en kam, du kan inte avgöra vem som är resande på vad du beskrivit här ovan, det kan lika gärna vara som du skriver WT-svenskar som halkat snett i livet.

Mitt namn är så svenskt det kan bli och ingen jag någonsin träffat av svenskar har någonsin trott att jag varit av resandesläkt, Det finns betydligt fler av sådana som mig än av den kriminella sorten men det är klart vi syns inte och det är meningen, för alla fördomar existerar fortfarande, bara läsa din text.

Ha en fortsatt bra onsdag ;-)

Men är du verkligen ”resande” då , om ingen ser dig som det, om du lever som alla andra svenskar inte har en viss kultur .. är det via nån sorts släktband bakåt ? Jag skulle kunna säga att jag "är vallon", eftersom min farmors mor och morsmors mormor hade vallonska efternamn och bodde vid kända bruksorter dit vallloner kom på 1700-talet . Men det skulle inte kännas rimligt

Är du uppväxt i nån Sorts speciell kultur med en viss jargong och vissa vanor och uttryck osv eftersom du ser dig som Resande ? Tycker det känns diffust

I praktiken uppfattar jag resande som rotlös svensk fattig underklass som kommit att hänga med och blandas upp med zigenare och där fått en del slang . Mycket sån slang blev rikssvenskan via kåkfarare.
Resande tycks ägnat sig åt småaffärer varit marknadsknallar, hästhandlare o allmänt haft en rörlig rotlös livsstil (fast utan Taikon-läger och cirkusvagnar ). Jag tror nog att de liksom zigenare oftare dragit in pengar på skojeri, spel och dobbel, bluffmakeri och annat (hur skulle man annars försörjt sig på 40-talet som lösdrivare som tyckte sig stå utanför samhället?) så jag gissar att det
antagligen var annat än rasism som startade raskravallerna. Det var nog konflikter mellan rätt stökiga grupper resande och svenskar .

Ger inte mycket för att resande idag skulle va ett tydligt folk med raka band till hemvandrande soldater på 1700-talet. Hur många som påstår sig vara ”resande” idag kan tala med varandra på sitt sk språk ? Det finns olika slangord som stammar från romani. Det verkar inte finnas nån tydlig kultur eller nåt . De verkar inte ens eniga om de vill ha med romer att göra eller ej..

https://www.minoritet.se/GetDoc?meta_id=2651

Och så snyfteriet om hur de minsann blev behandlade förr, steriliserade, illa sedda osv. "Rasism mot oss resande! De sa tattare!"

Då ska man komma ihåg att Steriliseringar och sånt på den tiden sig just mot svagbegåvade och dysfunktionella antisociala familjer. Såna som idag kallas psykopater , utvecklingsstörda som skaffar 10 ungar osv . Vägrade de ha barnen i skolan, vägrade de lyda poliser och myndigheter - och klarade inte av att ta hand om sina ungar - ja det är klart att det skedde mybdighetsingripande?
Kanske borde man sterilisera såna idag med ? Tänk "fallet Bobby". Dessa avskum till föräldrar skulle ju knipsats tidigt.
Citera
2020-02-27, 12:29
  #318
Medlem
Carl Serungs avatar
Sveriges mest kända och framgångsrika tattare måste väl ändå vara Calle Jularbo?

https://images.app.goo.gl/jYmFv72n3REF2Twv8
Citera
2020-02-27, 13:38
  #319
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Men är du verkligen ”resande” då , om ingen ser dig som det, om du lever som alla andra svenskar inte har en viss kultur .. är det via nån sorts släktband bakåt ? Jag skulle kunna säga att jag "är vallon", eftersom min farmors mor och morsmors mormor hade vallonska efternamn och bodde vid kända bruksorter dit vallloner kom på 1700-talet . Men det skulle inte kännas rimligt

Är du uppväxt i nån Sorts speciell kultur med en viss jargong och vissa vanor och uttryck osv eftersom du ser dig som Resande ? Tycker det känns diffust

I praktiken uppfattar jag resande som rotlös svensk fattig underklass som kommit att hänga med och blandas upp med zigenare och där fått en del slang . Mycket sån slang blev rikssvenskan via kåkfarare.
Resande tycks ägnat sig åt småaffärer varit marknadsknallar, hästhandlare o allmänt haft en rörlig rotlös livsstil (fast utan Taikon-läger och cirkusvagnar ). Jag tror nog att de liksom zigenare oftare dragit in pengar på skojeri, spel och dobbel, bluffmakeri och annat (hur skulle man annars försörjt sig på 40-talet som lösdrivare som tyckte sig stå utanför samhället?) så jag gissar att det
antagligen var annat än rasism som startade raskravallerna. Det var nog konflikter mellan rätt stökiga grupper resande och svenskar .

Ger inte mycket för att resande idag skulle va ett tydligt folk med raka band till hemvandrande soldater på 1700-talet. Hur många som påstår sig vara ”resande” idag kan tala med varandra på sitt sk språk ? Det finns olika slangord som stammar från romani. Det verkar inte finnas nån tydlig kultur eller nåt . De verkar inte ens eniga om de vill ha med romer att göra eller ej..

https://www.minoritet.se/GetDoc?meta_id=2651

Och så snyfteriet om hur de minsann blev behandlade förr, steriliserade, illa sedda osv. "Rasism mot oss resande! De sa tattare!"

Då ska man komma ihåg att Steriliseringar och sånt på den tiden sig just mot svagbegåvade och dysfunktionella antisociala familjer. Såna som idag kallas psykopater , utvecklingsstörda som skaffar 10 ungar osv . Vägrade de ha barnen i skolan, vägrade de lyda poliser och myndigheter - och klarade inte av att ta hand om sina ungar - ja det är klart att det skedde mybdighetsingripande?
Kanske borde man sterilisera såna idag med ? Tänk "fallet Bobby". Dessa avskum till föräldrar skulle ju knipsats tidigt.

Som sagt tidigare fördomarna lever kvar i högsta grad.
Citera
2020-10-18, 22:05
  #320
Medlem
Talespins avatar
Om alla dessa efternamn som har nämnts i tråden och i andra trådar är tattarnamn och tattare har zigenarblod i sig så skulle det betyda att 30-40% av alla svenskar bär på zigenar-DNA, vilket så klart är vansinne.

Det måste alltså ha blivit fel någonstans.

Jag har läst i flera olika trådar angående tattare nu och jag får det till ca 50 efternamn som folk anser är tattarefternamn, varav vissa är ganska vanliga.

Antingen så är tattare inte en zigenarblandning eller så pratar vi om BETYDLIGT färre efternamn.
Citera
2020-10-19, 12:30
  #321
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om alla dessa efternamn som har nämnts i tråden och i andra trådar är tattarnamn och tattare har zigenarblod i sig så skulle det betyda att 30-40% av alla svenskar bär på zigenar-DNA, vilket så klart är vansinne.
Inte så konstigt, räknar man ut hur många som har ”vallonblod” i sig är det typ 20% av Sveriges befolkning . Tillräckligt lång tid så blir
Citera
2020-10-19, 12:56
  #322
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om alla dessa efternamn som har nämnts i tråden och i andra trådar är tattarnamn och tattare har zigenarblod i sig så skulle det betyda att 30-40% av alla svenskar bär på zigenar-DNA, vilket så klart är vansinne.

Det måste alltså ha blivit fel någonstans.

Jag har läst i flera olika trådar angående tattare nu och jag får det till ca 50 efternamn som folk anser är tattarefternamn, varav vissa är ganska vanliga.

Antingen så är tattare inte en zigenarblandning eller så pratar vi om BETYDLIGT färre efternamn.


Inte fan kan man utse någon på efternamnet, hur många heter ex vis Johansson eller Andersson, tror du alla de är avlade efter en som hette Johan eller Anders, förr bytte man efternamn som kalsonger, ex vis Lundgren som du säkert sett är inget renodlat resande namn, likaså Björk eller liknande, finns många "vanliga" svenskar som heter det, felet vissa gör är att försöka identifiera och stämpla folk genom vaga beskrivningar som stämmer in på 80% av befolkningen om man hårddrar det.

Jag är över 70 nu och inte en jävel i min bekantskapskrets eller förr i arbetet hade en aning om att jag tillhör de resande och så är det nog gör de flesta av oss, vi ser ut och uppför oss som vilka svenskar som helst, däremot finns det naturligtvis alltid en klick som syns och hörs mera och på de grunderna dömer man alla.

Angående DNA och romer så sägs det att vi härstammar från den första vågen som kom hit på 1400-1500 talet, inte konstigt då att vi är ut-in blandade i den vanliga svenskens DNA, dels har man ju gift in sig vanliga släkten och även fyllt på med sk svenskt blod i sina egna släkter,

Så för att summera, i dag är vi som regel som vanliga svenskar men vissa har seder och språk kvar sen tidigare, därav skillnader mellan oss och er.
Citera
2020-10-19, 13:43
  #323
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Inte så konstigt, räknar man ut hur många som har ”vallonblod” i sig är det typ 20% av Sveriges befolkning . Tillräckligt lång tid så blir

Om 30-40% av alla svenskar skulle bära på zigenar-DNA så skulle man se det på alla dessa gentester som folk tar i allt större uträckning.

Så nej, det kan inte stämma.
Citera
2020-10-19, 14:00
  #324
Medlem
Steinarrs avatar
Folk glömmer att det fanns två typer av tattare förr i tiden. Det fanns tattare som hade zigenarblod och sedan så fanns det fattiga skandinaver och tyskar som kallades för tattare på grund av de hade samma livsstil som riktiga tattare.
__________________
Senast redigerad av Steinarr 2020-10-19 kl. 14:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback