2006-02-18, 12:45
Medlem
Smockads avatar
Vet inte var jag ska posta denna tråd, men jag testar här. Om moderatorn hittar ett lämpligare får forum får han gärna flytta den.

Det jag funderar över är alltså det folkslag som kallar sig resande och som andra kallar tattare. Vad är de för typer egentligen? Och vad är skillnaden mellan orden "resande" och "tattare"?

Jag har fått för mig att de är en form av zigenare. Är de i så fall en underkategori, eller är de en fristående avknoppning?

En kompis hävdar bestämt att tattarna bor i gryt under marken, precis som laestadianer. Stämmer det?

Vad jobbar en tattare med? Finns det speciella tattaryrken, eller kan en tattare jobba med vad som helst?

En bekant till min flickväns före detta kusin är antropolog. Enligt honom är de de kvinnliga tattarna som reser och det är de som kallas resande. Männen är vanliga backstugusittare. Är det korrekt?

Kan man bli tattare, eller är det något bara kan födas till? Om man kan bli tattare, hur går det till?

Hur ser den svenska tattarpopulationen ut? Hur många tattare har vi här i landet och var finns de? Är någon här som känner en tattare, eller rent av ÄR tattare?

Jag är mycket intresserad av allt information som rör tattare, detta sägenomspunna folkslag.
Citera
2006-02-18, 15:49
Medlem
petter eremitens avatar
Du kan få svar på dina frågor i denna bok:

titel: Resandefolket : från tattare till traveller / Bo Hazell
förlag/år: Stockholm : Ordfront, 2002 (Finland)
omfång: 430, [2] s. : ill. ; 23 cm
ISBN: 91-7324-682-4 (inb.)

Tattare och resande är enligt denna bok samma sak, resande är det ord de själva använder. En del hävdar, att de är släkt med zigenarna, andra att de helt enkelt är människor, som av olika anledningar blivit utstötta ur samhället.
Citera
2006-02-19, 13:35
Medlem
frankensteins avatar
En del tattare/resande var avdankade soldater från Tyskland som drog runt över Europa för att tjäna sitt uppehälle genom t ex smide, hjälpa till vid skörd, osv.
Citera
2006-02-19, 21:16
Medlem
Kommer inte ordet tattare ursprungligen från tartarerna , dvs invandrande ryssar som misstogs för zigenare?
Citera
2006-02-19, 21:38
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmet
Kommer inte ordet tattare ursprungligen från tartarerna , dvs invandrande ryssar som misstogs för zigenare?

Snarare en turkiskt folkslag som levde inom f.d sovjetunionen. Inga ryssar således. Men det stämmer att det är samma ord.
Citera
2006-03-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Du kan få svar på dina frågor i denna bok:

titel: Resandefolket : från tattare till traveller / Bo Hazell
förlag/år: Stockholm : Ordfront, 2002 (Finland)
omfång: 430, [2] s. : ill. ; 23 cm
ISBN: 91-7324-682-4 (inb.)

Tattare och resande är enligt denna bok samma sak, resande är det ord de själva använder. En del hävdar, att de är släkt med zigenarna, andra att de helt enkelt är människor, som av olika anledningar blivit utstötta ur samhället.

Bo Hazell är bara en journalist och boken skrevs som en motbok till Britta Svennsons vetenskapliga avhandling i ämnet "Bortom all är och redlighet - Tattarnas spel med rättvisan". Jag rekommenderar Svennson framför Hazell alla gånger.
Citera
2006-03-07, 13:02
Medlem
OXARs avatar
men vad är egentligen skillnaden mellan tattare och zigenare? och är tattare och cirkusfolk samma sak?
Citera
2006-03-07, 13:17
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tattare, zigenare och resande är olika namn på det som idag kallas romer. Ordet cirkusfolk har jag aldrihghört förr, men många romer jobbade givetvis på cirkus.

Romer drogs naturligt till kringresande yrken som knivslipare, försäljare, musiker, cirkusartist o s v eftersom myndigheterna inte tillät dem att stanna på en plats. Även intresset för guld och smycken är ganska logiskt, eftersom det är svårt att äga aktier eller fastigheter när man saknar bostadsadress.

Tattare är som redan nämnts på en förvanskning av tatarer, som är ett helt annat folkslag. Det finns för övrigt fler förvanskade etniska låneord i svenska språket, som krabat (kroat) och hejduk (en ungersk folkgrupp).
Citera
2006-03-07, 15:53
Medlem
Nedomanskys avatar
Slödder eller pack är två benämningar som passar såväl tattare som zigenare.
Citera
2006-03-07, 22:36
Medlem
Tattare var en produkt av bonde samhällets utslagningsmekanismer,drängar som hade slagit sin husfader,pigor som var horaktiga kunde inte räkna med få anställning,de blev resande.De blandades med andra små mraginalsierade grupper i Bonde Sveriges samhälle på 1700 talet,Karl den tolfte lät hämta hästskötare från svarta havet,som sedan inte lät inlemma sig i det svenska samhället.De av Bonde samhället utstötta mötte zigenare i fängelse och på bykrogen,de snappade upp en del romanska uttryck.Zigenare håller väldigt starkt på att hålla sig inom sina egna,en del stöttes ut endå från sina egna zigenska släkter,de blandades då med utstötta svenskar.Tattare är en svensk variant av tatarer som är en turkiskmongoliskt folkslag som bodde på krimhalvön,riktiga tatarer finns i Finland då Finland var en rysk provins under 100 år,de var gårdfarihandlare.Idag finns det fortfarande tattarsläkter i Sverige,men idag är de inte lika exotiska i mångfaldens Sverige.Enklast kan man säga att tattare var en slags utslagna svenskar.Finns motsvarande i andra västländer.Kallas resande i Danmark,tinkers i England och Irland.Men det hela är ett social grupp,ej etnisk men har blanddrag av zigenare och "landsvägens resande"
Citera
2006-03-08, 20:25
Medlem
BigStreams avatar
Resandefolket (Tattare) är ingen social grupp utan ett eget folk. "Tattare" är ett väldigt nedsättande ord för de som tillhör Resandefolket. Ordet "Tattare" är vad bönderna hittade på för Resande. De resande är de första romerna (zigenarna) som kom till Sverige i början av 1500-talet. Genom alla tider, enda fram tills nutid har de resande varit förföljda. Sverige tvångssteriliserade 1000-tals med Resande mellan 1938-1975 då steriliseringslagen försvann. Man registrerade samtliga Resande i folkbokföringen och vem vet om inte försegår än idag.

I Norge hade man koncentrationsläger (Svanviken) för Resande. Officiellt lades Svanviken ner så sent som 1989.

Många resande håller på med hantverkskonst, musik eller är egna företagare. Man vill sköta sig själv och man ser säkert inte många resande som fått guldklocka som arbetat vid någon maskin på någon industri.

Man märker inte idag om någon är av Resande för de har anpassat sig till samhället.. kanske för rädsla för vad de har fått stått ut för under historien. Oftast känner Resande igen varandra med hjälp av en blick. De flesta Resande är mörka men undantag finns. Jag misstänker att 80% av de som säger sig ha vallonblod har säkert Resandeblod i sig istället.

Resande har ett eget språk som kallas för Rommani. Många ord från rommanin har smugit sig in i svenskan som t.ex Tjej, Lattjo, Jycke (egentligen Jucklo), lack(arg) m.fl.

Förr var typiska Resande-yrken huddragare, glasförare, djurläkare, vallackare m.m. Många var soldater och blev skickade till Finland i slutet av 1600-talet.
Citera
2006-03-08, 20:38
Medlem
NoMatters avatar
Här finns en sida som tar upp romer och deras "undergrupper" där resande tydligen ingår. http://wbd.nti.se/~wbd0201100bo006/

F.ö har jag bott granne med ett antal resandefolk och dom är precis som vem som helst utom att dom möjligen har något svårare än "medelsvensson" att hålla sig inom lagen. Jag har ingen aning om hur det förhåller sig med andra resanden men dom jag bodde granne med stämmer det iaf på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in