Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-08, 21:13
  #289
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Hur kommer det sig att tattare ofta har vanliga svenska efternamn, dels patronymikon och dels modenamn som naturnamn och det franskinspirerade -in. Ett synnerligen intressant exempel är Grönros(?) som verkligen inte tillhör de svenska naturnamnen utan är ett slags imitation utav dessa. Försökte man assimilera sig genom att ta vanliga svenska namn?

Namn som börjar på Grön- ger klar tattarvarning men förmodligen finns det en del vanliga svenskar som har sådana namn.
Citera
2015-12-11, 18:59
  #290
Medlem
Hade jag IRL träffat någon, Grönros (obegripligt efternamn). Tror jag frågat.
- Vilkert vackert efternamn. Vad är din släkt ifrån
Citera
2016-05-04, 21:02
  #291
Medlem
Det framgick på sidan 16 att Sahlin var ett vanligt tattar/resande efternamn, vilket gör att jag undrar om inte en viss Mona Sahlin av en ren tillfällighet råkar tillhöra den/de släkterna?

Någon som vet?
Citera
2016-05-04, 21:33
  #292
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
Det framgick på sidan 16 att Sahlin var ett vanligt tattar/resande efternamn, vilket gör att jag undrar om inte en viss Mona Sahlin av en ren tillfällighet råkar tillhöra den/de släkterna?

Någon som vet?

Nej, hon är en helt vanlig Andersson. Hennes gubbe, Bo Sahlin, skulle det kanske kunna finnas nåt tattarblod i men det får någon annan redan ut.
Citera
2016-05-04, 21:46
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nej, hon är en helt vanlig Andersson. Hennes gubbe, Bo Sahlin, skulle det kanske kunna finnas nåt tattarblod i men det får någon annan redan ut.

Ok, tack för svaret!
Citera
2016-06-08, 18:46
  #294
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
Det framgick på sidan 16 att Sahlin var ett vanligt tattar/resande efternamn, vilket gör att jag undrar om inte en viss Mona Sahlin av en ren tillfällighet råkar tillhöra den/de släkterna?

Någon som vet?

Efternamn som slutar på -in är ofta tattarsläkt. Bravin, Brundin, Råhlin... Så ja, Sahlin, why not.
Citera
2016-08-28, 10:38
  #295
Medlem
Känner Kid-Stardust kanske till om super-entreprenör L-I Karlsson har lite påbrå?
Citera
2016-09-03, 18:35
  #296
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniegelskaal
Känner Kid-Stardust kanske till om super-entreprenör L-I Karlsson har lite påbrå?

Nu var inte frågan riktad till mig, men han är definitivt tavring med inte så lite påbrå. Han ser ut och pratar som en tattare. Hans fru är av samma skrot och korn. Skulle i alla fall bli väldigt förvånand om han inte var tavring. Jag kan se direkt om någon är av resandeursprung. Jag är uppväxt med detta folk omkring mig och precis som vissa har en gayradar har jag en tattarradar
Citera
2016-09-03, 19:08
  #297
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Nu var inte frågan riktad till mig, men han är definitivt tavring med inte så lite påbrå. Han ser ut och pratar som en tattare. Hans fru är av samma skrot och korn. Skulle i alla fall bli väldigt förvånand om han inte var tavring. Jag kan se direkt om någon är av resandeursprung. Jag är uppväxt med detta folk omkring mig och precis som vissa har en gayradar har jag en tattarradar

Menas det den Karlsson som är på tv3??
Citera
2016-09-03, 19:55
  #298
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Menas det den Karlsson som är på tv3??

Har inte sett programmet, men antar det, ja.
Citera
2016-09-03, 20:04
  #299
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Har inte sett programmet, men antar det, ja.


Då kan jag säga att din radar slår åt helvete fel för någon större buro än den karn finns inte.
Citera
2016-09-03, 22:32
  #300
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Då kan jag säga att din radar slår åt helvete fel för någon större buro än den karn finns inte.

Ge mig gärna fakta som stödjer ditt påstående. Jag får gärna min radar motbevisad, men utseende och sättet att prata ger mig resandevibbar lång väg. Någon större buro är han väl knappast. Det är inte Peter Wallenberg vi snackar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback