Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-20, 10:28
  #277
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Jag förstår fortfarande inte definitionen tattare/resande.

Det går inte att se någon är tattare/resande på avstånd - prompto

Det går inte genom blodprov/DNA särskilja tattare/resande -prompto

Min farfar-farfar-farfar-farfar hette "Lundin"
Och då är jag resande. Duger det i dina öron ?
Eller vilka släktträd ska jag tillhöra ? För att kalla sig äkta ?

Jag är smed nu, för min farfar för 200 år sen var det. Är det så det funkar.

Vad har ni gemensamt, eller inte, vad särskiljer resande/tattare som TS frågade.
Det är frågan ?

Definitionen på resande är väl det att du är släkt med de som kom hit under 1500 talet eller senare, märk väl att jag inte skriver tattare eftersom det var en felaktig beteckning då vissa trodde att folkgruppen kom från öster och tillhörde tatarerna.

Som sagt de har inga specifika kännetecken som extra stora tummar eller två vänsterfötter utan ser ut som folk gör mest.

Nej du kan inte genom ett enkelt blodprov särskilja någon folkgrupp överhuvudtaget.

Om du kan leda i bevis att Lundin var resande så visst, tänker inte gå in på enskilda släkter här men du kan vara säker på att det finns många som heter Johansson, Andersson och liknande i dags läge, som sagt stigmat är fortfarande stort.

Förstår hur du menar med smedliknelsen men det är ju något som går djupare än bara yrkestillhörighet, det är ju släktskap vilket är något helt annorlunda, precis som alla vanliga är stolta över sina anor är ju de också det.

Gemensamheten är ju bland annat det att de som ursprungligen kom hit var ju inte en stor grupp så de som är sk äkta har ju band till dessa genom tiden, ungefär som samerna har band och är stolta över sina förfäder om du förstår.

Det där med resande och tattare är ju just som jag skrev tidigare och tattare är ju ett skällsord där allt slags bös inordnas under exvis sk burosresande (buro betyder alltså bonde) och som du vet så drar svansen alltid ner kroppen om du förstår min liknelse, typ Sebbe Stax som försöker vara balla invandraren men gör bara så att folk får dålig uppfattning om just invandrare, så enligt min mening är tattare bara svansen även om folk sätter den stämpeln på alla som inte passar in.

Jag vet inte riktigt var du vill komma med dina frågor, om du på något sätt kanske tror du är det själv eller vill försöka identifiera dem ute i samhället, vilket som så svarar jag så gott jag kan och hoppas du får någon nytta av det.
Citera
2015-09-21, 18:37
  #278
Medlem
Kanske jag är en idiot.
Men jag trodde jag läste att TS frågade efter en definition som SKILJER tattare/resande.
Och svaret verkar vara: Finns , men svårdefinerat.

------------
Övrigt tänksamma klokheter

Jag gör absolut inte narr av resande/tattare.
Är dom stolta att vara det, låt dom vara det, jag bryr mig icke alls.
Träffat dom själv flertal gånger, (en del gånger utan att veta det kanske) trevliga människor.
Men tar lång tid och man måste bli 'kompis' med dom länge, innan dom säger det.

Efter jag läst dina inlägg så Är nog vissa ord 'skällsord' inte lämpliga ???
Jag själv kallade en 'Resande' för 'Tattare' av misstag en gång , och han blev arg, som attan.
Men kunde inte förklara skillnaden själv.

Men nu vet jag lite mer, tack
Citera
2015-09-21, 18:53
  #279
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Kanske jag är en idiot.
Men jag trodde jag läste att TS frågade efter en definition som SKILJER tattare/resande.
Och svaret verkar vara: Finns , men svårdefinerat.

------------
Övrigt tänksamma klokheter

Jag gör absolut inte narr av resande/tattare.
Är dom stolta att vara det, låt dom vara det, jag bryr mig icke alls.
Träffat dom själv flertal gånger, (en del gånger utan att veta det kanske) trevliga människor.
Men tar lång tid och man måste bli 'kompis' med dom länge, innan dom säger det.

Efter jag läst dina inlägg så Är nog vissa ord 'skällsord' inte lämpliga ???
Jag själv kallade en 'Resande' för 'Tattare' av misstag en gång , och han blev arg, som attan.
Men kunde inte förklara skillnaden själv.
Men nu vet jag lite mer, tack


Tattare är som jag skrev ett ord som från början sattes för att de trodde de var tatarer men blev under tidens gång ett skällsord just på grund av att alla misshagliga element i samhället fick den benämningen, ungefär som neger betecknar alla mörkhyade personer och alla dras över en kam, titta bara på språkbruket i dag där tattare används friskt för någon som folk inte gillar.

Ska du bli kompis kan du ju alltid fråga vilken dinglarsläkt han tillhör för det var den gängse benämningen innan resande blev accepterat som benämning.

Skönt att du inte har fördomar i varje fall.
Citera
2015-09-21, 22:42
  #280
Medlem
Om fördomar ,har jag inga. Om vad man kallar sig.

Fördomar har jag inte alls, vem-som-helst, jag träffar får kalla sig vad som helst
blekingebo/resande/tattare/gnytter/smeder/vallon/djursholmare/jude/kåkfare/zinko e.t.c

Allt är ju bara namn. Som var och en tror på. Enbart dom själva.
Är det roligt för deras livsglädje, att ha en tro att dom tillhör något bakåt , och dom kan trycka det på visitkortet, varför bry sig. Jag bryr mig inte.

Känner jag ibland när jag är på humöret. FRÅGAR Jag ibland hur det kommer sig att Du är blekingebo (eller annat). Och inte grannen bredvid är det.

- Och oftast inget svar. Nästan alltid. Man får kalla sig precis vad man vill.
Citera
2015-09-22, 09:14
  #281
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Definitionen på resande är väl det att du är släkt med de som kom hit under 1500 talet eller senare, märk väl att jag inte skriver tattare eftersom det var en felaktig beteckning då vissa trodde att folkgruppen kom från öster och tillhörde tatarerna.

Som sagt de har inga specifika kännetecken som extra stora tummar eller två vänsterfötter utan ser ut som folk gör mest.

Nej du kan inte genom ett enkelt blodprov särskilja någon folkgrupp överhuvudtaget.

Om du kan leda i bevis att Lundin var resande så visst, tänker inte gå in på enskilda släkter här men du kan vara säker på att det finns många som heter Johansson, Andersson och liknande i dags läge, som sagt stigmat är fortfarande stort.

Förstår hur du menar med smedliknelsen men det är ju något som går djupare än bara yrkestillhörighet, det är ju släktskap vilket är något helt annorlunda, precis som alla vanliga är stolta över sina anor är ju de också det.

Gemensamheten är ju bland annat det att de som ursprungligen kom hit var ju inte en stor grupp så de som är sk äkta har ju band till dessa genom tiden, ungefär som samerna har band och är stolta över sina förfäder om du förstår.

Det där med resande och tattare är ju just som jag skrev tidigare och tattare är ju ett skällsord där allt slags bös inordnas under exvis sk burosresande (buro betyder alltså bonde) och som du vet så drar svansen alltid ner kroppen om du förstår min liknelse, typ Sebbe Stax som försöker vara balla invandraren men gör bara så att folk får dålig uppfattning om just invandrare, så enligt min mening är tattare bara svansen även om folk sätter den stämpeln på alla som inte passar in.

Jag vet inte riktigt var du vill komma med dina frågor, om du på något sätt kanske tror du är det själv eller vill försöka identifiera dem ute i samhället, vilket som så svarar jag så gott jag kan och hoppas du får någon nytta av det.
Sen finns det "resande" som inte är annat än just resande, utan någon som helst koppling till
romer om men lika impopulära.

Jag hittade förövrigt ytligare en benämning i en husförhörslängd: "Vandringsfolket".
Citera
2015-10-02, 19:33
  #282
Medlem
Vilka släkten från 1500-talet ska man tillhöra för att kalla sig resande enligt troende.
Citera
2015-10-02, 20:15
  #283
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Vilka släkten från 1500-talet ska man tillhöra för att kalla sig resande enligt troende.


johanssons, svenssons och karlssons kanske
Citera
2015-10-04, 16:44
  #284
Medlem
Ålens avatar
Släktforskat lite senaste tiden och det dyker upp en del "tattar-släktefternamn" på anfäder på min fars sida. Å ena sidan är det efternamn som även icke resande har. Min gammelfarmor och hennes syskon är/var verkligen svarthåriga som ziggisar också, förutom när de var barn, då var de blonda konstigt nog. Bara en av dem i dag och hon ser nästan ut som en riktig rom. Har man kanske lite resandeblod i sig. Vet också att många som min fars släkt umgås och umgåtts med varit resande. Haha, jävlar. Dock vet jag inga andra i släkten som talar mer nedlåtande om resande. Ordet tattare om folk bland dessa är betydligt vanligare än det snällare och mer politiskt korrekta resande om man säger så. Eller är det kanske som typ svarta som kallar varandra för nigga. Min fars sida är också den mer kaotiska och hetlevrade av mina föräldrars släkt. De är mer högljudda och ja, busigare, om man vill uttrycka det milt. Min mors släkt är så svenniga det bara går. Haha. Ja, så det kan bli.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2015-10-04 kl. 16:48.
Citera
2015-10-18, 22:06
  #285
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Tattare var en produkt av bonde samhällets utslagningsmekanismer,drängar som hade slagit sin husfader,pigor som var horaktiga kunde inte räkna med få anställning,de blev resande.De blandades med andra små mraginalsierade grupper i Bonde Sveriges samhälle på 1700 talet,Karl den tolfte lät hämta hästskötare från svarta havet,som sedan inte lät inlemma sig i det svenska samhället.De av Bonde samhället utstötta mötte zigenare i fängelse och på bykrogen,de snappade upp en del romanska uttryck.Zigenare håller väldigt starkt på att hålla sig inom sina egna,en del stöttes ut endå från sina egna zigenska släkter,de blandades då med utstötta svenskar.Tattare är en svensk variant av tatarer som är en turkiskmongoliskt folkslag som bodde på krimhalvön,riktiga tatarer finns i Finland då Finland var en rysk provins under 100 år,de var gårdfarihandlare.Idag finns det fortfarande tattarsläkter i Sverige,men idag är de inte lika exotiska i mångfaldens Sverige.Enklast kan man säga att tattare var en slags utslagna svenskar.Finns motsvarande i andra västländer.Kallas resande i Danmark,tinkers i England och Irland.Men det hela är ett social grupp,ej etnisk men har blanddrag av zigenare och "landsvägens resande"

Tattare är en svensk variant av ordet tatarer. Tattare och tatarer är inte samma sak. Tatarer finns fortfarande och är kanske totalt fem miljoner fördelade på olika grupper i Ryssland och Centralasien. Majoriteten bor i Volgaområdet där Tatarstan ligger (huvudstad Kazan). Krimtatarerna existerar också fortfarande.

Dessa folk är muslimer och turkisktalade och har knappast sysslat med gårdfarihandlar i Finland.
Citera
2015-10-21, 20:54
  #286
Medlem
Citat:
Tattare är en svensk variant av ordet tatarer. Tattare och tatarer är inte samma sak. Tatarer finns fortfarande och är kanske totalt fem miljoner fördelade på olika grupper i Ryssland och Centralasien. Majoriteten bor i Volgaområdet där Tatarstan ligger (huvudstad Kazan). Krimtatarerna existerar också fortfarande.

Dessa folk är muslimer och turkisktalade och har knappast sysslat med gårdfarihandlar i Finland.

Men dom kanske är resande :-)
Citera
2015-10-25, 01:12
  #287
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av have
Men dom kanske är resande :-)

Ja, i mån av passinnehav.
Citera
2015-10-25, 18:11
  #288
Medlem
Hur kommer det sig att tattare ofta har vanliga svenska efternamn, dels patronymikon och dels modenamn som naturnamn och det franskinspirerade -in. Ett synnerligen intressant exempel är Grönros(?) som verkligen inte tillhör de svenska naturnamnen utan är ett slags imitation utav dessa. Försökte man assimilera sig genom att ta vanliga svenska namn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback