2019-12-22, 00:37
Medlem
shorty81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Bedrövligt att man ska behöva höra andras röster inne i sidan lägenheter in till sin egen lägenhet

Bedrövligt att det ska höras ut i trapphuset när någon pratar

Bedrövligt att 70-tals hus ska få existera

Kan man be hyresbolaget ljudisolera alla lägenheter som vetter mot mig?

Ja sånt är skit tråkigt , man kan tycka att människor bör ha hänsyn och sträva för trevlig bostad och även trygghet, men det är tydligen andra tider nu och annan mentalitet. Satsa på flytta och till bättre ställe få lite hjälp till att hitta bra bostad med bra människor. Hoppas de går bra.
Citera
2019-12-22, 00:45
Medlem
shorty81s avatar
Väljer man orten kommer skiten ända fram till porten.
Citera
2019-12-22, 07:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Mest konfunderad blir jag när jag läser i artikeln:"...är familjens jurist från Hyresgästföreningen. Hon är inte nöjd med hyresnämndens beslut, ser brister i bevisningen och poängterar att det bara är en enda person i huset som har klagat."

Men ponera att den som blir störd är medlem i Hyresgästföreningen också. Vem ska då skydda hens intresse då Hyresgästföreningen verkar ha tagit parti för en sida?

Lite som du skriver, sköter man sig har man ingenting att vara orolig för...

Tja, hur många i huset kan höra hur det låter i den hyresgästen tak? Det är ju där det låter när ungar spelar boll inne, hoppar/springer etc. Visst skall ungarna få leka men det finns ju gränser. Det är klart att om stökfamiljen bor på våning 5 och den klagande på våning 4 klagar inte Hjördis på våning 7 på oljudet så inte konstigt att "bara" en klagar.
Var går gränsen då förresten? När tre klagar? När hela huset klagar?

HGF kan ju företräda båda parter kan man tycka, dock brukar det alltid bli så att det är barnens väl som går i första hand och det är ju så att det egentligen inte är ungarnas fel att föräldrarna inte lärt kidsen uppföra sig.

Exakt, uppför dig bara så slipper du klagomål. Jag har aldrig fått ett enda sådant under flera decennier...
Citera
2019-12-22, 13:34
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shorty81
Ja sånt är skit tråkigt , man kan tycka att människor bör ha hänsyn och sträva för trevlig bostad och även trygghet, men det är tydligen andra tider nu och annan mentalitet. Satsa på flytta och till bättre ställe få lite hjälp till att hitta bra bostad med bra människor. Hoppas de går bra.
Jag ska inte flytta på mig, dom borde ljudisolera dessa 70-tals kåkar istället för att lägga pengarna på ett nytt WI-fI nät eller vad det heter...områden förändras, det här området har varit ett ljudlöst område fram tills nu, ditt det kommer avvikare (barnfamiljer) samma sak kan hända om jag flyttar till ett nytt område
Citera
2019-12-23, 14:03
Medlem
Pazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag ska inte flytta på mig, dom borde ljudisolera dessa 70-tals kåkar istället för att lägga pengarna på ett nytt WI-fI nät eller vad det heter...områden förändras, det här området har varit ett ljudlöst område fram tills nu, ditt det kommer avvikare (barnfamiljer) samma sak kan hända om jag flyttar till ett nytt område

70-tals hus är ändå ganska ljudisolerade. Bor i tidigt femtiotalshus som är mkt trevligt men betydlgt mer lyhört än 70-tal. Har du något vettigt tips på hur värden bör ljudisolera? Hyran lär gå upp hundra procent. Det är i grunden inte husen som är problemen utan den nya kategori av grannar som väldigt mga av oss tvingas leva med nuförtiden vägg i vägg eller under /ovan. Folkhemmet byggdes inte för arbetslösa gaphalsar med psyksjuka machoattityder. Men alla problem ska ju tystas ned, folk ska blandas och helvetet bara fortskrider.
Citera
2019-12-26, 22:47
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazio
70-tals hus är ändå ganska ljudisolerade. Bor i tidigt femtiotalshus som är mkt trevligt men betydlgt mer lyhört än 70-tal. Har du något vettigt tips på hur värden bör ljudisolera? Hyran lär gå upp hundra procent. Det är i grunden inte husen som är problemen utan den nya kategori av grannar som väldigt mga av oss tvingas leva med nuförtiden vägg i vägg eller under /ovan. Folkhemmet byggdes inte för arbetslösa gaphalsar med psyksjuka machoattityder. Men alla problem ska ju tystas ned, folk ska blandas och helvetet bara fortskrider.
Vilka kategori människor är det som står för psyksjuka machoattityder?, så arbetslösheten har ökat menar du och därmed genererar fler gaphalsar?

Jag sitter här och är förbannad trots att det är julhelg på att jag ska behöva höra dessa
smäll-ljud från möbler som idioterna ständigt producerar, varför måste man kasta föremål
på golvet stup i kvarten

hade det varit ett 2010-tals hus
så hade detta inte hörts in till mig eller hur?

Jag läste nånstans på nätet att 70-tals hus var sämst isolerade, det håller jag inte med om då jag hör era historier om att det hörs när folk drar ur proppen till badkaret, att du kan bo i ett 50-tals hus får stå för dig , jag sätter min gräns vid detta 70-tals hus och sedan kan det bara bli bättre...

Nej har har ingen plan på ljudisolering, det borde inte höja hyran tycker jag...men om du säger
det så, bo-rådet har påtvingat oss nån slags slags onödigt höghastighets-nät till teve och
internet som dock inte har chockhöjd hyran med 100 %, ingenting har ändrats tror jag
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-12-26 kl. 23:37.
Citera
2019-12-28, 20:57
Medlem
Enmansdemos avatar
jag vet inte om jag tänker acceptera att 6 personer (vänner)
tycker att dom kan umgås i en antingen 1:a eller 3:a, jag såg inte
vilken dörr dom försvann in i? i vilket fall
som helst överstiger man 600 kg (hiss måttet) och är för många
på för trång yta

Nu kommer jag måste stå ut med smällar ovanifrån hela kvällen, enda gången
jag kan ha förståelse för 6 personer det vore 6 flyttkarlar till vänner

När ska det vara tyst på kvällen i mellandagarna, var det kl 23?

Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Har du hört bara två-tre dunkar ska du skatta dig glad. Många lever med ständiga dunkar 6-11 varje dag...
Det är för att dom inte förstår sina rättigheter (eller att ta sig rättigheterna som man får)

Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
En familj med 7 barm i åldrarna 4-14 är på väg att vräkas från sin lägenhet i området Rosengård i Malmö.
Grannen under beskriver det som att i extremfallen låter det som en jordbävning från bostaden ovanför.
Hyresnämnden i Malmö har i sitt beslut sagt att det är bevisat att familjen har orsakat oväsen och menar att föräldrarna inte gjort något för att begränsa det.
En överklagan till hovrätten är på gång.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresnamnden-lekande-barn-stor-granne-mycket/
https://www.hemhyra.se/nyheter/sju-barn-leker-familjen-kan-forlora-lagenhet/
Det mest nerslående i den där artikeln var hur ett sådant här ärende ens ska behöva hamna i domstol
för att lösa sig

Varför har man 7 barn?, det skulle inte förvåna mig om föräldrarna aldrig befunnit sig
i den där lägenheten

Bor man i Rosengård borde man inte klaga, det är väl tillräckligt med oroligheter
i omgivningarna om man ens öppnar balkongdörren som också skulle kunna beskrivas som #störningar#
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-12-28 kl. 21:50.
Citera
2019-12-29, 12:09
Medlem
Enmansdemos avatar
Kan meningen med livet vara att få ringa Securitas.....jag tror det

Det säger ganska mycket om min grannes skuld i ovanstående fall 😃 och usla nonchalanta karaktär inför auktoriteter....
när han inatt inte öppnade för Securitas föränn på femte knackningen för att mellanliggande kunna
blixtinleda tysta leken och låtsas sova på första knackningen

Problemet för den oärlige korkskallen var att Securitas gjorde var det lät som ett inlyssnande utanför dörren innan dom knackade

Hoppas han får böta minst ett handmålat ekollon
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-12-29 kl. 12:21.
Citera
2020-01-01, 16:13
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Tycker inte mina grannar är störiga direkt, men de är för nyfikna. Det känns som att de lyssnar på allt man gör och lever inte normalt. Varje gång jag äter/lagar mat/ diskar någonting så känns det som att de stör sig på det, de börjar gå runt och prata, tycker det är läskigt, har de då bara suttit tysta och väntat på att jag ska göra något? Jag bor ensam och pluggar ofta ensam något som innefattar mycket skrivande på datorn, känns som att tjejen som bor över mig stör sig på mig då hon börjar gnälla och kommentera ljuden som kommer när man sitter och skriver.. Skitstörigt, de måste ju påriktigt sitta tysta med ett glas mot golvet för att anmärka ljudet, gör folk sånt? Blir skitnervös och tycker att det har blivit läskigt att fisa.
Citera
2020-01-01, 21:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Tycker inte mina grannar är störiga direkt, men de är för nyfikna. Det känns som att de lyssnar på allt man gör och lever inte normalt. Varje gång jag äter/lagar mat/ diskar någonting så känns det som att de stör sig på det, de börjar gå runt och prata, tycker det är läskigt, har de då bara suttit tysta och väntat på att jag ska göra något? Jag bor ensam och pluggar ofta ensam något som innefattar mycket skrivande på datorn, känns som att tjejen som bor över mig stör sig på mig då hon börjar gnälla och kommentera ljuden som kommer när man sitter och skriver.. Skitstörigt, de måste ju påriktigt sitta tysta med ett glas mot golvet för att anmärka ljudet, gör folk sånt? Blir skitnervös och tycker att det har blivit läskigt att fisa.
  1. Fråga på kommunen vad som räknas som acceptabelt beteende i lägenheten.
  2. Ta kontakt med värden och förklara att du känner dig trakasserad av grannen. (har du tidigare lagt in ett klagomål på grannens beteende, så kan detta ta udden av grannens framtida klagomål på dig)
  3. Har du någon granne som arbetar på natten så bör man visa hänsyn, inte när det gäller någon överladdad perimeter!
Citera
2020-01-08, 11:20
Medlem
Sayonara41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonara41
Har en granne som dagligen skriker och slår i väggarna, ofta följs det av hög basmusik (5-10 min). Till en början hade jag inga problem med det och tänkte att "Shit, nu dog han antagligen i sitt spel igen". Brukar vanligtvis vara tolerant mot ljud från andra grannar.

Såhär efter ett halvår senare börjar det bli irriterande då grannen fortfarande slår i väggarna (även nattetid). Har varit i kontakt med hyresvärden två gånger men får bara svaret att de har skickat ut en störningsanmälan. Fungerar 1-2 veckor innan samma mönster återkommer igen. Vill helst inte knacka på då han verkar vara aggressiv och har funderat på den berömda lappen på dörren. Om det skulle ske hade jag dock inte kunnat hålla mig från att fråga vilket spel han suger så fett på . Samtidigt så är det väldigt korta utbrott så känns onödigt att bry sig för mycket om det.

Trodde han hade flyttat, varit lugnt i 2-3 veckor. För någon dag sedan började samma mönster igen.

Fick vara glad för det lilla
Citera
2020-01-09, 12:08
Medlem
Aldrig i helvete att jag flyttar till en bostad byggd innan 2000-talet om det inte är en fristående villa. Fy fan, fick lära mig den hårda vägen.

60- och 70-tal måste vara värst? Spelar ingen roll hur massiva betongväggar, kunde lika gärna vara papper emellan. Hör när grannarna skiter, barn springer och folk pratar i normal samtalston. Är en mardröm. Blir inte direkt bättre om du har trashgrannar som inte visar någon som helst hänsyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in