2017-11-21, 11:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Jag har också lite lättstörda grannar. Det är en barnfamilj så jag vet inte om det är barnen som klagar, men jag kan vandra runt i min lägenhet och få klagomål. Samtidigt springer barnen runt och leker och dunkar med varje fotsteg men inte fan bryr jag mig om det.

Slutat med att hyresvärden kommit in till mig av klagomål att jag "går runt och flyttar saker" men det finns inga saker att flytta. Hyresvärden blev osäker om det faktiskt är jag som låtit, men det är grannarna övertygad om.

Jag kan ligga i min säng helt stilla på natten och höra hur de dunkar på elementen. Och ge mig skulden.

Personligen är jag alltid på datorn och kan rulla ut stolen någon halvmeter om jag måste gå någonstans. Kan det verkligen vara det som låter så hemskt, att så fort jag ska röra mig från datorn känner de/barnen sig störda?

Grannfejden here we come!

Om det är ett hyreshus med flera lägenheter intill din, så kan det ibland vara svårt för hyresgäster under att lokalisera exakt var ljuden kommer ifrån. Ljuden skulle exempelvis kunna komma från någon av lägenheterna intill dig, men grannarna under tolkar det som att de kommer från dig - jag har varit med om en liknande situation. Viktigast är att föra en dialog direkt med grannarna under, inte via klagomål hos hyresvärden. Störningstillfällen bör dokumenteras skriftligt både från dig och grannarnas sida med naturen av störningen, datum och tid och - om möjligt - gärna ljud/bildinspelningar. Det behöver inte bli en grannfejd. Om samtliga berörda parter för en tydlig men sansad dialog så går sådana här saker att lösa utan onödiga konflikter.
Citera
2017-11-24, 18:30
Medlem
Den lägenheten jag bor så hade problem med en stor barn familj sprang upp och ner på natten och fick höra att dom började spika på väggarna. vid 23.30 tiden. Sen tog jag upp de med hyresvärden och de lugnade väsentligt mkt. Plus också jag pumpar lite tills 21.00 efter min botten granne är lessen sin mor dog och bara göra de max en gång på veckan. Annars jag e tyst av mig. Ha sagt resten av grannskapet att tills 22.00 så få dom pumpa hur högt dom vill. De stör mig inte. Ha en nice granne som spelar jazz piano på kvällarna vilket låter nice musik i mina öron.
Citera
2017-11-27, 11:01
Medlem
CommonSenses avatar
Vad händer när man kontaktar hyresvärden? om det är ett större bolag med några tusen lägenheter? får dom en varning först men om dom skiter i den och forsätter blir det nån form av böte eller vad?
Citera
2017-11-27, 12:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Jag har också lite lättstörda grannar. Det är en barnfamilj så jag vet inte om det är barnen som klagar, men jag kan vandra runt i min lägenhet och få klagomål. Samtidigt springer barnen runt och leker och dunkar med varje fotsteg men inte fan bryr jag mig om det.

Slutat med att hyresvärden kommit in till mig av klagomål att jag "går runt och flyttar saker" men det finns inga saker att flytta. Hyresvärden blev osäker om det faktiskt är jag som låtit, men det är grannarna övertygad om.

Jag kan ligga i min säng helt stilla på natten och höra hur de dunkar på elementen. Och ge mig skulden.

Personligen är jag alltid på datorn och kan rulla ut stolen någon halvmeter om jag måste gå någonstans. Kan det verkligen vara det som låter så hemskt, att så fort jag ska röra mig från datorn känner de/barnen sig störda?

Grannfejden here we come!
Lägg en matta under stolen.
Citera
2017-11-27, 12:30
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vad händer när man kontaktar hyresvärden? om det är ett större bolag med några tusen lägenheter? får dom en varning först men om dom skiter i den och forsätter blir det nån form av böte eller vad?
3 st varningar har jag för mig att det är. Böter existerar inte.
Citera
2017-11-27, 17:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
3 st varningar har jag för mig att det är. Böter existerar inte.
Det varierar, kan räcka med en varning för att sparkas ut kan behövas upprepade varningar beror på hur allvarliga dom är.
Citera
2017-11-27, 17:23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense

Knappast böter. Däremot kan de få betala Securitas/Störningsjouren, men då handlar det om att betala för deras utryckning. Det är vanligt att de tar ut en avgift för att de har åkt ut för att kontrollera en eventuell störning. Det är detta som man får betala i sådana fall. Men det är inte samma sak som böter.

I övrigt har hyresvärdar olika regler, så svårt att säga hur många varningar som man får. Ibland räcker det med en varning, ibland kan man få tre varningar osv. Även om man inte får böter, så kan man ändå bli 'bestraffad' senare genom att hyreskontraktet sägs upp och personen ifråga måste flytta.
Citera
2017-11-27, 17:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Knappast böter. Däremot kan de få betala Securitas/Störningsjouren, men då handlar det om att betala för deras utryckning. Det är vanligt att de tar ut en avgift för att de har åkt ut för att kontrollera en eventuell störning. Det är detta som man får betala i sådana fall. Men det är inte samma sak som böter.
Dock vanligt att hyresvärdar försöker ta betalt utan att ha juridiskt stöd för det, måste stå med i hyreskontraktet ett papper i trapphuset räcker inte.
Citera
2017-11-27, 17:55
Medlem
Där jag bor bryr man sig inte för man är avskum från Seved eller Malmös ytterområden. Man får sina lägenheter genom att lipa hos något socialluder. Hade man kämpat för att få något hade man inte lagt ut stinkande sopor utanför sin dörr som stinker till hela trappan.

Vad som händer är att man blir tillsagd minst tre gånger och värden verifierar att det man sagt stämmer innan man ringer på och säger till. Efter tredje gången kostar det och då brukar kommunisterna och bidragspatrasken lugna ner sig.

Därför ska man anmäla så fort man upptäcker något. Har man en skällande hund ska man anmäla detta. Det gjorde jag, och patrasket blev så provocerad att hon ansåg att hon hade rätt att fortsätta med det. En annan granna ringde på och sa till att det inte är ok att hunden skäller v a r j e minut, hela tiden och då blev patrasket så provocerad att hon började lägga ut sopor i trappan och i källare.

Den senaste trenden är att man slår igen dörren så hårt att det skallrar i fastigheten. Avskum i Malmöl, speciellt de som går på bidrag och aldrig haft ett jobb, utlänningar ska bo i ghettot. Det är där de hör hemma och det är de nivåerna socialkontoren ska betala.
Citera
2017-11-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Den lägenheten jag bor så hade problem med en stor barn familj sprang upp och ner på natten och fick höra att dom började spika på väggarna. vid 23.30 tiden. Sen tog jag upp de med hyresvärden och de lugnade väsentligt mkt. Plus också jag pumpar lite tills 21.00 efter min botten granne är lessen sin mor dog och bara göra de max en gång på veckan. Annars jag e tyst av mig. Ha sagt resten av grannskapet att tills 22.00 så få dom pumpa hur högt dom vill. De stör mig inte. Ha en nice granne som spelar jazz piano på kvällarna vilket låter nice musik i mina öron.

Folk hörs och det är ok men när de drar in andra i sin kriminalitet som att skriva sig på grannens adress för att kunna dra högre bidrag är en annan sak och då ska man anmäla den på en gång. Hade enorma problem med att kommunistiska avskum och utländska löss drar i min ytterdörr eller är inne i min lägenhet för att de är själva inavlade kackerlackor, de gör slagningar för att benchmarka sig och sedan tänker de att han måste ha pengar med tanke på att han inte drar bidrag och är en äckliga och vidrig kriminell som jag själv och då börjar man reka. När jag ringde polisen och de kom ut på plats och jag polisanmälde från balkongen så att dessa inavlade patrask (utlänningar) insåg att de kommer med i polisregistret och att hyresvärden får reda på det så lugnade man ner sig. Man ska ringa skatt så fort det är någon som skriver sig på ens adress och man ska polisanmäla för numera är det så, (Malmös snabbast växande brott) att man skriver sig på en adress för att kunna komma in i lägenheten via lås-smed. Det räcker att säga att man är utelåst och att lås-smeden kollar att man är skriven på adressen och kunna visa att man är den man säger att man är för att kunna bli insläppt i någon annans lägenhet.

När man polisanmäler och skatt börjar leta efter en så sker saker snabbt för dessa löss och kackerlackor är kriminella och drar olika tper av bidrag. Man vill inte blir av ed sina bidrag. Jag har A L D R I G varit med om att en svensk skriver sig på grannen adress med avsikt att begå kriminalitet.
Citera
2017-11-27, 18:06
Medlem
Dreamtimes avatar
Mina grannar i hyreshuset bråkar och gormar ett par gånger i veckan. Polisen har varit där flera gånger. Det rör sig om Finska alkoholister. Oftast blir mannen utkastad någon gång under kvällen sedan kommer han tillbaka vid 01 och vill komma in igen. Oftast får han sova ruset av sig i trappuppgången men igår slog han sönder deras altandörr och tog sig in iaf. Börjar bli ganska leds. Detta har pågått i 7 år sedan vi flyttade hit. De andra grannarna blir inte lika störda då de bor högre upp.
Citera
2017-11-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Mina grannar i hyreshuset bråkar och gormar ett par gånger i veckan. Polisen har varit där flera gånger. Det rör sig om Finska alkoholister. Oftast blir mannen utkastad någon gång under kvällen sedan kommer han tillbaka vid 01 och vill komma in igen. Oftast får han sova ruset av sig i trappuppgången men igår slog han sönder deras altandörr och tog sig in iaf. Börjar bli ganska leds. Detta har pågått i 7 år sedan vi flyttade hit. De andra grannarna blir inte lika störda då de bor högre upp.

Det jag gjorde var att jag började skriva ner datum och tider. Små kommentarer. Sedan mailar jag in anonymt eller går till kontoret och lämnar över det så att alla som det passerar kan läsa och kommentera det hos hyresvärden. Man ska smutskasta dem för att detta handlar om avskum som inte ska upp tidigt om morgonen.
Senast redigerad av filthyfrank 2017-11-27 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in