Citat:
Ursprungligen postat av
BumbiBeer
Flyttade till ny lägenhet för cirka sex månader sen och mina nya grannar verkar vara väldigt lättstörda.
Det hela började när jag hade min inflyttningsfest, vi var kanske 7-8 stycken som satt och pratade i vanlig samtalston samtidigt som vi hade lite lugn pianomusik på i bakgrunden. Klockan 22.01 ringde störningsjouren på dörren och sade att någon hade klagat. Jag blev jätteförvånad för jag visste att vi inte hade någon hög volym och frågade till och med killen om han upplevde att det var för högljutt. Han sade nej. Det slutade med att vi drog iväg till krogen direkt för hade inte pallat att betala 1500:- om han hade blivit ditringd igen.
Efter den kvällen har jag haft besök av störningsjouren tre gånger till. Varje gång frågar jag om de tycker att det är för högljutt och varje gång säger de nej men de måste ju åka ut och inspektera när någon har ringt och klagat.
Eftersom störningsjouren aldrig leder till något i det här fallet så har min granne nu börjat banka i väggarna och ringa på dörren istället. Senast var det jag och två kompisar som satt och kollade på fotboll med normal volym samt pratade med varandra. Inga skrik eller höga rop eller nånting sånt. 21.30 bankar grannkärringen i väggen och en minut senare står hon och ringer på dörren i morgonrock och skriker åt oss att hålla käften för att "vanligt folk" ska upp och jobba dagen efter.
Min fråga är, har hon rätt att klaga konstant? Klockan 21.50 brukar jag sänka teven så pass mycket att jag knappt hör själv så det är helt otroligt att hon skulle höra det in till sig. Och sitta och prata i normal samtalsvolym måste jag väl få göra även om klockan är efter 22.00? Jag måste ju liksom få leva i mitt eget hem? Fattar inte hur folk kan vara så jävla lättstörda.
Tanten är ljudkänslig eller har haft en mycket störande granne före dig och därför går hon tyvärr på dig när hon blir störd eller så bor du i ett fruktansvärt lyhört hus där allting hörs som normal samtalston.
Vem bodde där före dig? Ung, gammal, tjej eller kille?