2017-11-07, 13:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det säger sig ganska självklart att om man bor i en lägenhet så måste man ta hänsyn till sin omgivning. Man kan inte dra stereon och baslådan till max och leva i tron att det inte hörs in till grannen.
Javisst är det så, men tyvärr så begriper inte alla som spelar på sin stereo hur hårt basen slår igenom till grannarna. Det behövs inte särskilt hög volym för att den ska höras. Dagliga ljud går att stå ut med men att lyssna till en bas i sitt hem under långa tider är oerhört påfrestande.
Citera
2017-11-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Javisst är det så, men tyvärr så begriper inte alla som spelar på sin stereo hur hårt basen slår igenom till grannarna. Det behövs inte särskilt hög volym för att den ska höras. Dagliga ljud går att stå ut med men att lyssna till en bas i sitt hem under långa tider är oerhört påfrestande.
Jag tror, tyvärr, att de flesta vet hur det låter in till grannen men de struntar blankt i det. Egoism som vanligt.
Citera
2017-11-07, 16:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag tror, tyvärr, att de flesta vet hur det låter in till grannen men de struntar blankt i det. Egoism som vanligt.
TYvärr tror jag du har mer rätt än vad som borde vara rimligt :/ för många har "jag betalar för att bo här jag gör vad jag vill" attityd, om inte annat vanligt bland många som skriver i denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Räcker att spela lite musik och sen stänga in sig i badrummet.
Citera
2017-11-07, 18:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Räcker att spela lite musik och sen stänga in sig i badrummet.

Basen kan faktiskt höras mer in till grannen än vad det gör i den egna lägenheten beroende på hur huset är byggt, exakt vart och hur baslådan står (tex så kan man minska störningen rejjält genom att ställa sin baslåda på ett vibrationsdämpande material och lägga vibrationsdämpande material mellan lådan och väggen om den står mot en vägg), exakt hur den är buggd osv.
Senast redigerad av Sereena 2017-11-07 kl. 18:09.
Citera
2017-11-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Har bott i samma villa sen 70talet. Grannar har kommit och gått men nu har vi fått en riktig jävla sopa till granne.

Det hela började när jag gick över till grannen när hon flyttat hit. Skulle säga välkommen till området och introducera mig. Fick varken ett hej tillbaka utan hon gick bara iväg utan att svara eller ta i hand.

Därefter har hon satt i spel att:

Anmäla oss grannar till parkeringsbolag om vi som så står 1 minut med bilen på gatan och inte på våra parkeringsplatser. Kom hem senast, skulle spola av bilen med högtryckstvätten, 5 minuter senare kom parkeringsbolaget och sa att grannen ringt och klagat. Ska tilläggas att hon inte drabbas av att min bil står på gatan.

Vintertid gör hon samma sak med barnfamiljers bilar där de släpper av eller hämtar barnen som är och åker pulka i närheten. En vinter sprang hon ut och skrek på folk.

Klipper gräs, häck, you name it efter klockan 20 på sena kvällar och helger.

Kastar ruttna äppelkart över till andra grannar när hon "rensar"

Dottern har fått flytta in hennes utestuga, vilket har medfört sena förfester och tidiga mornar med hög musik.

Det spelar ingen roll att man försöker prata med henne, hon lyssnar inte, och jag har nu gett upp. Vill hon ha krig, så ska hon få krig.

Ge mig tips på sätt jag kan jävlas tillbaka med henne.

Det jag kommit på är repa bilen, nubb under däcken och hundbajs på tomten.

Men man måste ju följa dem allmänna reglerna. Bryter man emot reglerna blir det kaos, så är det. Vad gör att du är berättigad att parkera på gatan? Sen kan jag hålla med om att det är skitstil att spela musik högt sent eller tidigt men du är inte perfekt själv om när du följer reglerna.
Citera
2017-11-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Basen kan faktiskt höras mer in till grannen än vad det gör i den egna lägenheten beroende på hur huset är byggt, exakt vart och hur baslådan står (tex så kan man minska störningen rejjält genom att ställa sin baslåda på ett vibrationsdämpande material och lägga vibrationsdämpande material mellan lådan och väggen om den står mot en vägg), exakt hur den är buggd osv.
Jag tvivlar starkt på det. Det är bara det att basen när du spelar hemma hos dig ”försvinner” eller blandas med diskant så du märker ofta inte av den. Om man inte pratar proffsgrejer som kan kosta skjortan hjälper nog inget vibrationsdämpande material mot det att bas tränger igenom, möjligtvis lite grann men ingen betydande effekt för grannen som ska härda ut med eländet.
Citera
2017-11-08, 15:01
Medlem
Flyttade till ny lägenhet för cirka sex månader sen och mina nya grannar verkar vara väldigt lättstörda.

Det hela började när jag hade min inflyttningsfest, vi var kanske 7-8 stycken som satt och pratade i vanlig samtalston samtidigt som vi hade lite lugn pianomusik på i bakgrunden. Klockan 22.01 ringde störningsjouren på dörren och sade att någon hade klagat. Jag blev jätteförvånad för jag visste att vi inte hade någon hög volym och frågade till och med killen om han upplevde att det var för högljutt. Han sade nej. Det slutade med att vi drog iväg till krogen direkt för hade inte pallat att betala 1500:- om han hade blivit ditringd igen.

Efter den kvällen har jag haft besök av störningsjouren tre gånger till. Varje gång frågar jag om de tycker att det är för högljutt och varje gång säger de nej men de måste ju åka ut och inspektera när någon har ringt och klagat.

Eftersom störningsjouren aldrig leder till något i det här fallet så har min granne nu börjat banka i väggarna och ringa på dörren istället. Senast var det jag och två kompisar som satt och kollade på fotboll med normal volym samt pratade med varandra. Inga skrik eller höga rop eller nånting sånt. 21.30 bankar grannkärringen i väggen och en minut senare står hon och ringer på dörren i morgonrock och skriker åt oss att hålla käften för att "vanligt folk" ska upp och jobba dagen efter.

Min fråga är, har hon rätt att klaga konstant? Klockan 21.50 brukar jag sänka teven så pass mycket att jag knappt hör själv så det är helt otroligt att hon skulle höra det in till sig. Och sitta och prata i normal samtalsvolym måste jag väl få göra även om klockan är efter 22.00? Jag måste ju liksom få leva i mitt eget hem? Fattar inte hur folk kan vara så jävla lättstörda.
Citera
2017-11-08, 15:25
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Jag tvivlar starkt på det. Det är bara det att basen när du spelar hemma hos dig ”försvinner” eller blandas med diskant så du märker ofta inte av den. Om man inte pratar proffsgrejer som kan kosta skjortan hjälper nog inget vibrationsdämpande material mot det att bas tränger igenom, möjligtvis lite grann men ingen betydande effekt för grannen som ska härda ut med eländet.
Precis, det är så det är och det är därför den spelande grannen inte fattar att den stör när den själv inte hör basen. Ber man grannen sänka volymen så hjälper det föga, eftersom basen finns där lika förbaskat. Hade en granne under mig som visade hänsyn och spelade på låg volym för att försöka störa så lite som möjligt, men trots det hördes basens dunkande.
Citera
2017-11-08, 15:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Flyttade till ny lägenhet för cirka sex månader sen och mina nya grannar verkar vara väldigt lättstörda.

Det hela började när jag hade min inflyttningsfest, vi var kanske 7-8 stycken som satt och pratade i vanlig samtalston samtidigt som vi hade lite lugn pianomusik på i bakgrunden. Klockan 22.01 ringde störningsjouren på dörren och sade att någon hade klagat. Jag blev jätteförvånad för jag visste att vi inte hade någon hög volym och frågade till och med killen om han upplevde att det var för högljutt. Han sade nej. Det slutade med att vi drog iväg till krogen direkt för hade inte pallat att betala 1500:- om han hade blivit ditringd igen.

Efter den kvällen har jag haft besök av störningsjouren tre gånger till. Varje gång frågar jag om de tycker att det är för högljutt och varje gång säger de nej men de måste ju åka ut och inspektera när någon har ringt och klagat.

Eftersom störningsjouren aldrig leder till något i det här fallet så har min granne nu börjat banka i väggarna och ringa på dörren istället. Senast var det jag och två kompisar som satt och kollade på fotboll med normal volym samt pratade med varandra. Inga skrik eller höga rop eller nånting sånt. 21.30 bankar grannkärringen i väggen och en minut senare står hon och ringer på dörren i morgonrock och skriker åt oss att hålla käften för att "vanligt folk" ska upp och jobba dagen efter.

Min fråga är, har hon rätt att klaga konstant? Klockan 21.50 brukar jag sänka teven så pass mycket att jag knappt hör själv så det är helt otroligt att hon skulle höra det in till sig. Och sitta och prata i normal samtalsvolym måste jag väl få göra även om klockan är efter 22.00? Jag måste ju liksom få leva i mitt eget hem? Fattar inte hur folk kan vara så jävla lättstörda.

Tanten är ljudkänslig eller har haft en mycket störande granne före dig och därför går hon tyvärr på dig när hon blir störd eller så bor du i ett fruktansvärt lyhört hus där allting hörs som normal samtalston.

Vem bodde där före dig? Ung, gammal, tjej eller kille?
Citera
2017-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer

Antingen är huset EXTREMT lyhört eller drar ni över gränsen. Jag har väldigt svårt att köpa att någon skickar störningsjouren 3-4 gånger bara för att...Ett annat alternativ skulle kunna vara att hon är irriterad på dig på grund av något tidigare men eftersom du är nyinflyttad så är den tanken borta. Och nej, tro inte att ständiga påknackningar av störningsjouren inte kommer att leda någonstans.
Citera
2017-11-12, 16:16
Medlem
Jag har också lite lättstörda grannar. Det är en barnfamilj så jag vet inte om det är barnen som klagar, men jag kan vandra runt i min lägenhet och få klagomål. Samtidigt springer barnen runt och leker och dunkar med varje fotsteg men inte fan bryr jag mig om det.

Slutat med att hyresvärden kommit in till mig av klagomål att jag "går runt och flyttar saker" men det finns inga saker att flytta. Hyresvärden blev osäker om det faktiskt är jag som låtit, men det är grannarna övertygad om.

Jag kan ligga i min säng helt stilla på natten och höra hur de dunkar på elementen. Och ge mig skulden.

Personligen är jag alltid på datorn och kan rulla ut stolen någon halvmeter om jag måste gå någonstans. Kan det verkligen vara det som låter så hemskt, att så fort jag ska röra mig från datorn känner de/barnen sig störda?

Grannfejden here we come!
Citera
2017-11-12, 17:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Jag har också lite lättstörda grannar. Det är en barnfamilj så jag vet inte om det är barnen som klagar, men jag kan vandra runt i min lägenhet och få klagomål. Samtidigt springer barnen runt och leker och dunkar med varje fotsteg men inte fan bryr jag mig om det.

Slutat med att hyresvärden kommit in till mig av klagomål att jag "går runt och flyttar saker" men det finns inga saker att flytta. Hyresvärden blev osäker om det faktiskt är jag som låtit, men det är grannarna övertygad om.

Jag kan ligga i min säng helt stilla på natten och höra hur de dunkar på elementen. Och ge mig skulden.

Personligen är jag alltid på datorn och kan rulla ut stolen någon halvmeter om jag måste gå någonstans. Kan det verkligen vara det som låter så hemskt, att så fort jag ska röra mig från datorn känner de/barnen sig störda?

Grannfejden here we come!
Stol som rullar kan låta rejält speciellt om det är hårda hjul och hårt golv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in