2008-01-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
En del hus har vantilation som är alldeles värdelös, då kan det bli så.

Till TS: försök prata med hyresvärden om ventileringen, det kan ju gå att göra något åt det, i andra hand kanske ni kan prata med tanten i fråga. Förmodligen röker hon ju inte för att jävlas och ni kasnke kan komma till en kompromiss om inte annat.

Ett sista tillägg: bör man inte kolla upp om föreningen tillåter rökning inomhus innan man flyttar in? Det finns ju de som förbjudit rökning totalt i sina hus, och de blir bara fler.

Nu: rökpaus! =)

Jag bor på våning 1, och tanten på våning 1. Ett par på våning 3 som också har framfört klagomål.

Vid köp av bostadsrätt så kan man inte anpassa sig efter om föreningen tillåter rökning eller ej. Alla BRF tillåter i stortsett rökning i egna lägenheten. Men innan jag köpte lägenheten så tittade jag på flera där de rökts i lägenheten, och dessa är tyvärr inget alternativ för mig, då det verkligen sätter sig i väggarna.

Hade de varit en hyresförening så hade möjligheten varit att flytta, ja. Men nu är inte fallet så. Tror att de flesta här har svårt att förstå vad jag menar, men låt säga att någon lägger en hög bajs på din dörrmatta varje morgon (för att ta ner nivån på FB-nivå), det är stanken vi pratar om.
Citera
2008-01-18, 00:15
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaell
Jag bor på våning 1, och tanten på våning 1. Ett par på våning 3 som också har framfört klagomål.

Vid köp av bostadsrätt så kan man inte anpassa sig efter om föreningen tillåter rökning eller ej. Alla BRF tillåter i stortsett rökning i egna lägenheten. Men innan jag köpte lägenheten så tittade jag på flera där de rökts i lägenheten, och dessa är tyvärr inget alternativ för mig, då det verkligen sätter sig i väggarna.

Hade de varit en hyresförening så hade möjligheten varit att flytta, ja. Men nu är inte fallet så. Tror att de flesta här har svårt att förstå vad jag menar, men låt säga att någon lägger en hög bajs på din dörrmatta varje morgon (för att ta ner nivån på FB-nivå), det är stanken vi pratar om.

Jag förstår att du har problem med det, det sista var bara ett tillägg.

Har ni tagit upp ventilationen med hyresvärden? Har ni eller de på 3an pratat med damen ifråga?
Citera
2008-01-18, 00:55
Bannlyst
Om du inte kan sova pga röklukt så är nog inte själva röklukten problemet. Det är din egen förmåga att reta upp dig på skitsaker. Kör du bil? Vad kommer ur avgasröret? Om du hade allergiska besvär eller barn eller vad f-n som helst hade jag förstått men det här känns överdrivet. Du har hakat upp dig på kärringens rökspridning och därför blir du så förbannad så att du inte kan sova på natten. Försök lära dig att tobaksrök luktar gott och gå sen ner och tacka rökspridaren.
Citera
2008-01-18, 01:02
Medlem
Citat:
Nej "ni" rökare är inte jagade, ni är bara respektlösa.

Kärringen ska ju dö snart, kanske vore de bra för henne om hon la av med rökningen istället.

Nu tänker jag sätta upp en lapp i trappuppgången för att samla trupperna till att lokalisera problemet. Vi får väl se hur länge lappen sitter...
Fyfan vad jag tycker illa om människor som inte kan kommunicera rakt, utan istället försöker skapa en opinion mot en person. Mobbarpack! Tvättstugekärring! Köp en bostadsrätt på rätt ställe istället!
Citera
2008-01-18, 01:02
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ni präktiga och i mina ögon fullständigt vidriga människor har redan tagit ifrån oss så mycket. Ni har tagit biograferna, kollektivtrafiken, offentliga lokaler, de flesta flygplan!
Ni har gått så långt att ni tom tog resturanger och krogar ifrån oss, något som för bara några år sedan kändes helt omöjligt har idag helt fallit.
Men sätter ni er ner, blundar och andas in den friska lukten? Nej knappast, ni beter er som hungriga jävla gamar ständigt sökandes efter nya jaktmarker.
Nu ska ni i folks bostäder, den mest privata sfären vi har, och ta ifrån en gammal människas rätt att puffa på ciggaretten.
Fyfan säger jag, ni borde skämmas! Som det ser ut idag kan ni inte göra ett skit, men om några år kanske ni har lyckats med det också?
Hoppas att den gamle rökaren får er först och ni dör av passiv rökning innan!
Citera
2008-01-18, 01:08
Medlem
Klassiska FBare har lagt ribban, kan ni sjunka lägre?
Citera
2008-01-18, 02:40
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Klassiska FBare har lagt ribban, kan ni sjunka lägre?

Knappast snillen som spekulerar i denna tråden direkt... Jag tror inte att du kommer att få särskilt mycket stöd just här tyvärr. Och detta beror inte på att det är du som har fel, utan snarare att många härinne inte har tillräckligt med hjärna eller empati att tala om. Alltså, du köper dig en bostad och vill inget hellre än att få leva i den UTAN att få din tillvaro förpestad av att någon svagbegåvad människa som valt den destruktiva rökningen som sin livsstil. Varför skall den som INTE röker tvingas lida av skiten?

Att man sedan skyller på det ena och det andra som rökare är på något vis faktiskt förståeligt, man har ju inga vettiga argument att ta till. Vad skall de säga till rökningens försvar? Varför röker man liksom..?

I dagens Sverige har man all rätt att vräka en människa som väljer att grilla på sin balkong en gång i veckan, men inte den som kedjeröker på sin balkong dygnet runt...

I det första fallet är det ju i allafall något vettigt som sker - mat som tillagas. Du har fått en del prov på somligas bristande intelligens också: "Kör du bil? Vad kommer ur avgasröret på bilen då?" Yeah right! Där fick han dig...

Till det mera väsentliga nu: Din bostadsrättsförening verkar vara ytterst tandlös i denna frågan, så vänd dig istället till den som förvaltar fastigheten (Riksbyggen, HSB med flera..) med dina klagomål. Fungerar inte detta så ta kontakt med din kommuns miljö- och hälsoskyddskontor. De är skyldiga att agera i dessa frågor. Kanske blir det så att föreningen blir ålagda att anordna såväl en bättre ventilation som bättre dörrar i trapphuset? Håller tummarna!

PS. Bemöt inte ens dem som förespråkar rätten att kunna förstöra för sina medmänniskor med rökning. Deras fjantiga brandtal om förföljelse och häxjakt faller på sin egen dumhet...

Lycka till!

.
Citera
2008-01-18, 04:39
Medlem
Försök täta dörrens springor, borde inte vara svårt, bara att åka ner till Bauhaus på andra sidan älven och betala 20 spänn. Modifiera dörren alltså, krävs ingen expertis för sånt, annars kanske luftspray funkar.

Förresten vet gamlingen om att det stinker i era lägenheter? Om denne får reda på problemet så kanske det försvinner.
Citera
2008-01-18, 11:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Knappast snillen som spekulerar i denna tråden direkt... Jag tror inte att du kommer att få särskilt mycket stöd just här tyvärr. Och detta beror inte på att det är du som har fel, utan snarare att många härinne inte har tillräckligt med hjärna eller empati att tala om. Alltså, du köper dig en bostad och vill inget hellre än att få leva i den UTAN att få din tillvaro förpestad av att någon svagbegåvad människa som valt den destruktiva rökningen som sin livsstil. Varför skall den som INTE röker tvingas lida av skiten?

.
Kanman inte kräva något av ickerökare då? Som tex att de innan köp kollar upp om det är rökfritt i huset?
TS resonerar ju som en som köpt gård på landet men efter inflytten vill tvina bonden på gården bredvid att sälja av djuren för att de luktar bajs.
Det finns massor av rökfria hus idag, OM det nu spelar så stor roll så kan man kolla upp det först och ha det som ett grundkrav när man söker nytt boende.

Att sedan börja skriva lappar i trappen för att "samla trupperna till att lokalisera problemet" är det pinsammaste jag hört. Ni vet ju redan att det är tanten som röker/dåligt tätat, gå och prata med henne eller hyresvärd/fastighetsvärd/förvaltare (vad det nu är)först. Visa lite ryggrad!
Citera
2008-01-18, 12:14
Medlem
Softis...s avatar
Du kan byta din egen dörr till en säkerhetsdörr, alla i föreningen behöver inte göra det, såtillvida din Brf inte har något annat inskrivet i sina stadgar.

En bra säkerhetsdörr tror jag ligger på runt 15 000 SEK.
Visst en utgift men samtidigt slipper du risken att någon bryter sig in hos dig, du höjer värdet på lägenheten samt kan förmodligen förhandla ner premien på din hemförsäkring.

Angående damen som röker, var lite vänlig mot henne, kan ni inte bara prata med henne grannar emellan.

En ide kan vara att erbjuda dig att sätta upp tätninglister runt damens ytterdörr, torde minska mängden rök som kommer ut i trapphuset. Merarbete för dig men samtidigt gör det att du kan trivas bättre i din egen bostad. Vem vet kanske du får några inrökta bullar som tack

Lycka till och som sagt, tänk på att ni är grannar och delägare, att bråka skapar bara dålig stämning i huset, nog måste det gå att lösa på något sätt ?
Citera
2008-01-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant
Om du inte kan sova pga röklukt så är nog inte själva röklukten problemet. Det är din egen förmåga att reta upp dig på skitsaker. Kör du bil? Vad kommer ur avgasröret? Om du hade allergiska besvär eller barn eller vad f-n som helst hade jag förstått men det här känns överdrivet. Du har hakat upp dig på kärringens rökspridning och därför blir du så förbannad så att du inte kan sova på natten. Försök lära dig att tobaksrök luktar gott och gå sen ner och tacka rökspridaren.
Du måste ha ett kraftigt nedsatt luktsinne, för att sova till doften av rök är inte så jäkla lätt. Hur fan får du in en bil i det hela? Skulle du lägga en madrass bakom bilen och sova med ansiktet mot avgasröret eller?
Citera
2008-01-18, 20:04
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ni präktiga och i mina ögon fullständigt vidriga människor har redan tagit ifrån oss så mycket. Ni har tagit biograferna, kollektivtrafiken, offentliga lokaler, de flesta flygplan!
Ni har gått så långt att ni tom tog resturanger och krogar ifrån oss, något som för bara några år sedan kändes helt omöjligt har idag helt fallit.
Men sätter ni er ner, blundar och andas in den friska lukten? Nej knappast, ni beter er som hungriga jävla gamar ständigt sökandes efter nya jaktmarker.
Nu ska ni i folks bostäder, den mest privata sfären vi har, och ta ifrån en gammal människas rätt att puffa på ciggaretten.
Fyfan säger jag, ni borde skämmas! Som det ser ut idag kan ni inte göra ett skit, men om några år kanske ni har lyckats med det också?
Hoppas att den gamle rökaren får er först och ni dör av passiv rökning innan!

WORD!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag är en hänsynsfull rökare, som har egen askkopp med mig, och som inte fimpar på marken. Jag frågar alltid på busshållplatsen om det kommer någon till om det är Ok att jag röker, och jag går en bra bit bort.

Men, så har vi då folk, som börjar fuskhosta så fort de ser en, även om vinden inte blåser åt deras håll, och de är 25 meter bort.
Det är inte ett acceptabelt beteende alls, och jag hatar dessa småpåvar som minsann vet att det är faaaarligt att röka, och som trakasserar varenda rökare de ser.

Du verkar vara en av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in