Har för ca 6månader flyttat in i en BR, bor på första våningen av 3. Vi är fler i trappuppgången som har klagat på min granne på våning 1 som röker väldigt mycket, samt gillar att stå och prata med bekanta i trappuppgången, med vidöppen dörr.
Dörrarna i huset är tunna och gamla (innerdörr-typ) med dåligt tätade brevlådor. Vi är flera yngre i huset som har klagat hos ordförande i föreningen, att det är dags att göra något åt saken då vi som är icke-rökare lider av doften mer än andra tydligen. Ordförande svarar att grannen är gammal och det inte skulle vara sjysst att ta ifrån en gammal människa, kanske de enda denne har kvar - rökningen. Skitsnack tycker vi.
Det finns ju tydliga regler om rökning i trappuppgången, men det finns inga regler om rökning inomhus i lägenheter eftersom det är bostadsrätt, frågan är vad man kan göra åt detta problem? Ett alternativ är att byta dörrarna till säkerhets-dörrar som är tätare, men det är tydligen ganska kostsamt då det är ca 60 lägenheter i föreningen.
Jag undrar då om någon har varit med om något liknande? Finns det några regler mot detta? Jag vet att det är lite svårare med en bostadsrätt, än t.ex. en hyresrätt, men något måste man väl kunna göra?