2006-02-25, 22:54
Medlem
Hänsyn är A och O

Och man har rätt att kunna höra sin egen TV
Citera
2006-02-26, 01:28
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gshumway
Vissa fastighetsägare har hittat en nisch i att erbjuda lägenheter till missbrukare med betalningsanmärkningar, och andra personer som socialtjänsten förtvivlat försöker hjälpa med en bostad. Är det ett sådant hus du bor i? Då förstår jag varför de inte flyttar, för de har väl inte så mycket att välja på. Annars är det väl så att ytterst få grannar skulle klaga 100 gånger, då det är väldigt enkelt att få en störande granne vräkt om man bor i ett någorlunda attraktivt hyreshus.

Ligger mycket i det du säger. Har själv problem med en störande granne. Störningsjouren har ryckt ut flera gånger men han blir inte vräkt. Vaktbolaget förstår inte varför dom låter honom bo kvar. Det finns väl ingen annanstans dom kan placera honom. Då överför dom bara problemen till ett annat område. Jävligt hursomhelst att vi grannar ska behöva flytta. Det har redan flyttat folk härifrån pga den idioten som stökar och spelar musik dygnet runt. Håller med om att man inte ska tåla att bli störd. Det är fasen i mig dyrare att bo i lägenhet än i hus. Hyran är dyr. Då ska man inte bli störd.
Citera
2006-02-26, 01:36
Medlem
Subb[a]s avatar
För mig är det okej i princip när som helst, vad jag däremot hatar är när minjäkla snickargranne kör sin hilti rätt emot min lägenhet och jag ligger bakfyllesjuk som imorse... den jäveln håller alltid på kvällar/mornar på helger.
Citera
2008-01-17, 22:16
Medlem
Kedjerökande granne i Bostadsrättsförening

Har för ca 6månader flyttat in i en BR, bor på första våningen av 3. Vi är fler i trappuppgången som har klagat på min granne på våning 1 som röker väldigt mycket, samt gillar att stå och prata med bekanta i trappuppgången, med vidöppen dörr.

Dörrarna i huset är tunna och gamla (innerdörr-typ) med dåligt tätade brevlådor. Vi är flera yngre i huset som har klagat hos ordförande i föreningen, att det är dags att göra något åt saken då vi som är icke-rökare lider av doften mer än andra tydligen. Ordförande svarar att grannen är gammal och det inte skulle vara sjysst att ta ifrån en gammal människa, kanske de enda denne har kvar - rökningen. Skitsnack tycker vi.

Det finns ju tydliga regler om rökning i trappuppgången, men det finns inga regler om rökning inomhus i lägenheter eftersom det är bostadsrätt, frågan är vad man kan göra åt detta problem? Ett alternativ är att byta dörrarna till säkerhets-dörrar som är tätare, men det är tydligen ganska kostsamt då det är ca 60 lägenheter i föreningen.

Jag undrar då om någon har varit med om något liknande? Finns det några regler mot detta? Jag vet att det är lite svårare med en bostadsrätt, än t.ex. en hyresrätt, men något måste man väl kunna göra?
Citera
2008-01-17, 22:18
Medlem
Megaforces avatar
Börja med att se om det inte går att öka på ventilationen i trapphuset. Förmodligen trycks luften in i lägenheterna nu vilket det inte bör göra av brandsäkerhetsskäl.
Citera
2008-01-17, 22:24
Medlem
Kanske prata med kärringen, om du inte gillar vad hon gör ist. för att
smyga omkring och klaga.

Vi rökare är jagade och utrotningshotade... måste
klaga lite

Mvh
Citera
2008-01-17, 22:36
Medlem
Flytta ut i en stuga i skogen så du slipper grannar?
Citera
2008-01-17, 22:48
Medlem
Nej "ni" rökare är inte jagade, ni är bara respektlösa.

Kärringen ska ju dö snart, kanske vore de bra för henne om hon la av med rökningen istället.

Nu tänker jag sätta upp en lapp i trappuppgången för att samla trupperna till att lokalisera problemet. Vi får väl se hur länge lappen sitter...
Citera
2008-01-17, 23:03
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaell
Nej "ni" rökare är inte jagade, ni är bara respektlösa.

Kärringen ska ju dö snart, kanske vore de bra för henne om hon la av med rökningen istället.
Nu tänker jag sätta upp en lapp i trappuppgången för att samla trupperna till att lokalisera problemet. Vi får väl se hur länge lappen sitter...

Där är det ju inget problem. hon dör du behöver inte grina. Men om hon nu kommer dö snart så varför ta bort det hon gillar?
Citera
2008-01-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Där är det ju inget problem. hon dör du behöver inte grina. Men om hon nu kommer dö snart så varför ta bort det hon gillar?

För att det är respektlöst mot oss andra i huset. Isåfall kan jag ge fan i regeln om att det ska va tyst om kvällarna då jag troligtvis har en annorlunda dygnsrytm.

När jag inte kan sova om nätterna p.g.a. unken cigg-doft, och hon ger fan i saken så kan jag kräma på stereon när jag känner för de också? Kanske med öppen dörr till och med?
Citera
2008-01-17, 23:41
Medlem
Så du menar att ciggaretrökten når upp 2 trappor och går igenom 2 stängda dörran in i din lägenhet ? Jag köper inte det.
Citera
2008-01-17, 23:46
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Så du menar att ciggaretrökten når upp 2 trappor och går igenom 2 stängda dörran in i din lägenhet ? Jag köper inte det.
En del hus har vantilation som är alldeles värdelös, då kan det bli så.

Till TS: försök prata med hyresvärden om ventileringen, det kan ju gå att göra något åt det, i andra hand kanske ni kan prata med tanten i fråga. Förmodligen röker hon ju inte för att jävlas och ni kasnke kan komma till en kompromiss om inte annat.

Ett sista tillägg: bör man inte kolla upp om föreningen tillåter rökning inomhus innan man flyttar in? Det finns ju de som förbjudit rökning totalt i sina hus, och de blir bara fler.

Nu: rökpaus! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in