2008-01-18, 20:07
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaell
För att det är respektlöst mot oss andra i huset. Isåfall kan jag ge fan i regeln om att det ska va tyst om kvällarna då jag troligtvis har en annorlunda dygnsrytm.

När jag inte kan sova om nätterna p.g.a. unken cigg-doft, och hon ger fan i saken så kan jag kräma på stereon när jag känner för de också? Kanske med öppen dörr till och med?

Tyvärr för dig, så har hon rätt att göra vad hon vill i SITT hem.

Förslag till dig; Köp en rulle isoleringsband och täta din dörr. och kolla upp ventilationen.
Ta sedan en lugnande tablett, och fokusera på andra otroligt viktiga saker, som till exempel felparkerare, som ställer sig inom föreningens område. Sätt upp lappar om detta i varje port, för direktkommunicera ensam med någon verkar du okapabel till att göra.
Citera
2008-01-18, 21:17
Bannlyst
kaell, glöm inte att skriva en lapp i tvättstugan där du klagar på damm i torkskåpets luftfilter.
Citera
2008-01-18, 22:07
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Börja med att se om det inte går att öka på ventilationen i trapphuset. Förmodligen trycks luften in i lägenheterna nu vilket det inte bör göra av brandsäkerhetsskäl.

Fast suger du ut luften ur trapphuset så får du ju ut röken ur lägenheten till trapphuset istället.? Jag vet inte hur det är med bränder i trappuppgångar det har jag ingen uppfattning om men det känns som om det bara kan starta småbränder där jämfört med vad som kan hända ifall det börjar brinna i en lägenhet.
Citera
2008-01-19, 02:51
Medlem
Någonting säger mig att kritikerna i denna tråd idag endast äger en moped och bor hemma hos mamma och pappa, eller är placerade i fosterhem. Välkomna till verkligheten.
Citera
2008-01-19, 04:27
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Kanman inte kräva något av ickerökare då? Som tex att de innan köp kollar upp om det är rökfritt i huset?
TS resonerar ju som en som köpt gård på landet men efter inflytten vill tvina bonden på gården bredvid att sälja av djuren för att de luktar bajs.
Det finns massor av rökfria hus idag, OM det nu spelar så stor roll så kan man kolla upp det först och ha det som ett grundkrav när man söker nytt boende.

Att sedan börja skriva lappar i trappen för att "samla trupperna till att lokalisera problemet" är det pinsammaste jag hört. Ni vet ju redan att det är tanten som röker/dåligt tätat, gå och prata med henne eller hyresvärd/fastighetsvärd/förvaltare (vad det nu är)först. Visa lite ryggrad!

Njaee... Jag håller inte riktigt med där tyvärr. Tänk om köparen gör som du säger - kontrollerar att lägenheten inte har några kedjerökande grannar. Efter två månaders rökfritt boende så kommer en sådan där cancerskorsten och flyttar in. Skall man då som ickerökare tvingas att flytta? Hur gör man då?!

Ta sedan den där oerhört intressanta frågan om att det idag är fullt legalt att vräka den som grillar på sin balkong, men inte den som kedjeröker. Detta kan ju inte vara riktigt klokt att somliga tvingas lida av något som de inte bett om utan att kunna göra något åt det... Skall inte alla som vill slippa rök i sitt hem också kunna få göra det?

Att få någon som kedjeröker på sin balkong att sluta med detta är inte realistiskt eller ens särskilt troligt. Jag har aldrig hört talas om att en sådan diskussion har givit något positivt resultat. Troligen är det just därför som dessa klagomål sker genom brev. Varför skall detta ens diskuteras? Det är lite som när vissa ärthjärnor som spelar musik högt och som stör sina stackars grannar blir arga för att de störda grannarna inte ringer på deras dörr istället för att lämna anonyma lappar. Idioterna blir arga!? Vissa saker är inte ens öppna för diskussion tycker jag - sänk musiken och rök utan att störa grannarna - hur enkelt som helst!

Man kan idag tyvärr aldrig "vinna" emot en hänsynslös rökare som inte vill lyssna. Lagen är helt på rökarnas sida när det gäller bostäder. Det enda som gäller är att själv flytta. Annars så är det en stor risk att man blir bitter, och DET vill man ju inte!

Jag är själv inte mycket för olika sorters förmynderier, men att man som ickerökare skall ha rätten till en rökfri luft att andas är ju fullkomligt självklart, och då särskilt viktigt i sitt boende. Allt tal om bilarnas avgaser och andra utsläpp faller på sin egen dumhet... Det är inte roligt med utsläpp på något sätt, men dels så skall man ju självklart vara fredad i sitt hem, men också det att bilar gör en nytta (i vissa fall). Detta är verkligen något som inte den äckliga rökningen kan "beskyllas" för...

PS. Detta kanske är en "liten" provokation, men jag anser att det inte finns några hänsynsfulla rökare. Alla som av olika skäl håller på med skiten påverkar sin omgivning negativt på olika sätt. Antingen så sprids röken flera hundra meter, eller så stinker själva rökaren gammalt as efter att ha eldat upp sitt smutsiga nikotin. Är man utomhus så slår det heller aldrig fel. Vart man än befinner sig utomhus så tvingas man känna skitluften då någon stackare "njuter" av en cigarett. Nåde den som skulle ha några synpunkter på detta. "Jamen, herregud alltså! Vi är ju ändå utomhus för jösse namn!!! Då får väl DU försvinna istället om du nu har så ont av lite rök..." Undrar bara hur många år det kommer att ta innan eländet kommer att totalförbjudas... Man kommer att se tillbaka på denna tiden som något fullständigt otänkbart. Hur kunde rökning vara tillåtet så länge som det nu var, när man visste hur skadligt detta är?

.
Citera
2008-01-19, 11:20
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Ta sedan den där oerhört intressanta frågan om att det idag är fullt legalt att vräka den som grillar på sin balkong, men inte den som kedjeröker. Detta kan ju inte vara riktigt klokt att somliga tvingas lida av något som de inte bett om utan att kunna göra något åt det... Skall inte alla som vill slippa rök i sitt hem också kunna få göra det?

Ja, det där är märkligt, och särskillt som matgrillning luktar gott och cigaretter luktar dynga.

Själv stod jag på banken igår, och väntade på min tur. Då kommer det in en gubbe, som precis rökt, och ställer sig alldeles vid sidan av mig. Han luktade rök så jag fick kväljningar, och väntan blev dubbelt värre
Citera
2008-01-19, 11:23
Medlem
Pastills avatar
Förstår dig, har också kedjerökande granne. Han bor i en liten 1:a UTAN balkong. Det stinker rök i hela porten plus att det kommer in i lägenheten. Jag köpte ny tätningslist till dörren men det blev fan inte bättre. Köpte väl fel list och får ge mig iväg och skaffa ny idag.

Det är fullkomligt vidrigt, när man går in i porten sticker det i ögonen. Har varit i kontakt med vicevärden men inget går att göra. Det är grannens lägenhet och han får göra vad han vill i den (nästan i alla fall).

Det finns just nu ingen annan lösning än att få till en bra tätning på dörren eller byta dörr!

Citat:
Ursprungligen postat av kaell
Har för ca 6månader flyttat in i en BR, bor på första våningen av 3. Vi är fler i trappuppgången som har klagat på min granne på våning 1 som röker väldigt mycket, samt gillar att stå och prata med bekanta i trappuppgången, med vidöppen dörr.

Dörrarna i huset är tunna och gamla (innerdörr-typ) med dåligt tätade brevlådor. Vi är flera yngre i huset som har klagat hos ordförande i föreningen, att det är dags att göra något åt saken då vi som är icke-rökare lider av doften mer än andra tydligen. Ordförande svarar att grannen är gammal och det inte skulle vara sjysst att ta ifrån en gammal människa, kanske de enda denne har kvar - rökningen. Skitsnack tycker vi.

Det finns ju tydliga regler om rökning i trappuppgången, men det finns inga regler om rökning inomhus i lägenheter eftersom det är bostadsrätt, frågan är vad man kan göra åt detta problem? Ett alternativ är att byta dörrarna till säkerhets-dörrar som är tätare, men det är tydligen ganska kostsamt då det är ca 60 lägenheter i föreningen.

Jag undrar då om någon har varit med om något liknande? Finns det några regler mot detta? Jag vet att det är lite svårare med en bostadsrätt, än t.ex. en hyresrätt, men något måste man väl kunna göra?
Citera
2008-01-19, 11:45
Medlem
Ruskigbusss avatar
När det gäller grillning på balkong, så är det väl främst brandfaran som gör att det förbjuds ...

Annars får jag nog hålla med Arbetarbroder och Stormamma här, vi rökare tar hänsyn, vi går ut och vi går undan, nu skall det börja jagas i hemmet också.

Acceptera att andra människor lever - eller flytta ut i skogen i en enslig stuga.
Citera
2008-01-19, 15:15
Medlem
BesserWissers avatar
Kontakta miljöförvaltningen ifall Hyresvärden inte gör något. Jag och sambon bor i en Riksbyggen BRF och har problem med vaktmästare och styrelsefolk och annat löst pack som står under vår balkong och rökar så hela sovrummet stinker rök. Vi vaknar till cigarettrök varje morgon. lagom kul va? Jag mailade miljöförvaltningen och hörde med dom om hur man skulle gå till väga. Helt plötsligt hade de varit på plats och inspekterat läget samt gjort ett ärende av hela saken.
Citera
2008-01-19, 15:18
Avslutad
Om det inte finns några regler ang rökning så kan ni ju inte göra ngt..

Låt han röka för fan det är inte så ni dör av det, skulle ni klaga om nån lagade mat varje dag som luktade något ni inte tycker om med eller?
Citera
2008-01-19, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Själv stod jag på banken igår, och väntade på min tur. Då kommer det in en gubbe, som precis rökt, och ställer sig alldeles vid sidan av mig. Han luktade rök så jag fick kväljningar, och väntan blev dubbelt värre

Nää stackars liten
Citera
2008-01-19, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Om det inte finns några regler ang rökning så kan ni ju inte göra ngt..

Låt han röka för fan det är inte så ni dör av det, skulle ni klaga om nån lagade mat varje dag som luktade något ni inte tycker om med eller?
Rökning : Onödigt och livsfarligt

Mat : Nödvändigt och harmlöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in