Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
..//..Jag föröker verkligen förstå och sätta mig in i ditt tankesätt, men det är svårt, och det är ologiskt, i alla fall för mig.
Jag kan inte inte få detta till något annat än att du som förespråkare för psykiatrin fullständigt förringar och förkastar människans eget ansvar och förmågor. Ditt resonemang kan jag inte tyda på något annat sätt än att du fråntar varje människas ansvar och därmed förringar oss alla till en "amöba", med samma ansvar som vilken annan stimulus-respons mekanism som helst.
Jag tycker detta är skrämmande, och väldigt udda hos gemen man.
Varför skulle man inte vara ansvarig för det som man gör även om man inte är en Thetan? För övrigt så kan det faktum att brott bestraffas vara en av de miljöfaktorer som gör att man avhåller sig.
Citat:
Har jag sagt att tänkandet inte sker i hjärnan? Nej, just det, det har jag inte. Däremot har jag sagt att jag inte tror att det ÄR hjärnan som tänker, betydande skillnad.
Menar Du att själen (som Du anser utför tänkandet) finns i hjärnan men inte är en del av den?
Citat:
Den sk naturvetenskapen reviderar alla sin axiom och grundteser med jämna mellanrum. Det som var "bevisat" för 25 år sedan är idag lögner. Mycket av det som idag inom "vetenskapen" är betraktade som axiom eller lagar är förkastade om 25 år. Tror du håller med om detta utan att jag behöver rabbla upp en jäkla massa exempel.
Så stora svängningar har det inte varit de senaste 100 åren. Inte ngt i stil med -"Nu har vi upptäckt att det finns en själ. Den sitter i navelshakrat och har ingen koppling till ngn gud. Grattis Tantra-snubbar, känn Er blåsta kristan och muslimer".
Citat:
Det var väl i samband med någon tvärbana i Stockholm runt årstaviken nånstans dom byggde en bro för tåget, som mycket strax efter fick stängas av då trafiken hade skapat sprickor i bron, så vad jag menar med bevis är OM DET FUNGERAR eller ej. Denna bro i Stockholm visade sig INTE fungerar trots alla vetenskapliga teorier.
Inget fungerar om det inte fungerar i praktiken, detta är det enda hållbara bevis för om något fungerar eller ej. Detta måste väl även du hålla med om?
Naturvetenskapens sätt att bygga en bro:
- Hållfastheten hos materialet (från studier), längden på sundet, tyngden på trafiken och vilken belastning det innebär (studier), liknande broar i liknande miljöer, kostnad och material etc vägs samman. Då vi är klara har vi en bro som om vi inte gjort några fel i processen har väldigt goda chanser att fungera. Dock inte 100%! Är extremt sällan man kan säga att ngt fungerar till 100%.
Scientologins sätt att bygga en bro (såsom Putter resonerar):
- Vi bygger en bro utifrån teorin att balsaträ är både hårt och lätt. Beviset? Jag känner en snubbe som säger att det funkar. Spelar trafikmängden någon roll? Oroa Dig inte.
Teorin är 100% perfekt, inget kan gå fel.
Citat:
Återigen, Scientologin är inte en verksamhet som inriktat sig på att bota psykiskt sjuka människor, den är i första hand till för psykiskt friska människor.
Dessa friska människor med fria tankar, fri vilja och ett eget personligt ansvar för sitt eget liv, kliver in hos Scientologerna, genomför auditering och/eller utbildning och finner sig vara mer än nöjda med det dom köpt, och det välbefinnande som de har uppnått.
Vad mer finns att bevisa?
Eftersom scientologin inte anser att psykisk sjukdom finns så är väl det helt meningslöst om de riktar sig till friska eller sjuka?
De vänder sig till människor som är nedstämda, har ångest eller missbrukar. En del av dem är kanske sjuka enligt övriga samhällets definition?
Citat:
Du vill inte erkänna att flertals miljoner människor som är lyckliga och välmående tack vare Scientologin, som alla styrker sanningen med Scientologin, dessa bekräftelser slår du lätt undan och ger ett ytterst fåtal "avhoppare" all bevisbörda. Dessa ytterst få människor ger du alltså ett betydligt högre förtroende än alla dessa miljontals människor?
Jag förstår inte det!
Ok. Ge mig några länkar till personer som berättar om det positiva med scientologin. På förhand vill jag dock säga att jag inte vill ha ngn av de samlinssidor där alla personer med samma mall säger några korta grejer. Ngt som beskriver hur de började, vad då gjort etc. Lova att läsa.
De där miljoner nöjda har jag bara Ditt och scientologernas ord för.
Citat:
Det var du som tog upp ämnet vad det reaktiva/analytiska sinnet sitter nånstans. När du svarar på var du tror att "ditt" medvetande sitter ska jag svara på din fråga, inte förr.
Jag kan inte låta bli att avsluta med en liten reflektion över din hängivenhet över att psykiatrin är så mycket mer kunniga i människans själ/psyke än vad gemene man är.
Detta sa tydligen USAs högsta domstol 29 juni 2006 angående psykiatrin.
(och mycket mer)
”Hur testen för sinnesjukdom utformas har ingen betydelse. En psykiatriker eller psykolog är inte mer kvalificerad än någon annan person att avge en åsikt huruvida en åtalads mentala tillstånd uppfyller de legala testerna för sinnessjukdom.”
http://www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=101797
Det har massor med begreppet "legaly insane" att göra. Det har inget med psykiatrisk diagnostik att göra.
I Sverige är det liknande, här är begreppet "allvarlig psykisk störning". Det är ett begrepp som juristerna uppfunnit. Psykiatrin i sig är helt ointresserade av att avgöra vem som döms till straff och vem som döms till vård. Tyvärr ingår det i arbetet som en beställning av domstolen. Psykiatern avger ett utlåtande efter en utredning men det är rätten som avgör domen.
Så redan idag är det alltså inte ngn psykiater som avgör detta.
Diagnostik av psykiska sjukdomar däremot. Det är det bara en psykiater osm kan vara ansvarig för även om psykologer, kuratorer etc också deltar i utredningen.
För övrigt tror jag många icke-medicinare har ganska lätt att se när ngn nära person blir ex deprimerad. Många har också lätt att se skillnaden på att vara orolig och att ha en panikångestattack.
Var mitt medvetande sitter? Har redan svarat. I min kropp där hjärnan är den absolut centrala delen men även kroppen, som både input och output organ spelar en viktig roll.
Som kortkäpp skrev och som jag tidigare skrivit så är det en ständigt pågående process av elektriska impulser, transmittorer etc som är mitt medvetande.