Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Varför fråga vad ledsen betyder när man istället kan fråga VARFÖR personen är ledsen?
Skälet att undersöka närmare vad folk menar med det de säger är just att få reda på vad de känner. Det visar sig ex ofta att en persone "deprimerad" mer liknar en annan persons "ledsen". Det gör stor skillnad då man skall avgöra hur jobbigt just den personen har det. Om han hon behöver vara sjukskriven, behöver behandling eller om man som vän behöver vara orolig att personen kommer skada sig själv.
Det är bara i scientologernas "tech" som språket är så exakt som Du talat om.
Citat:
...//...Suck! Hur kan du vara så säker på att du själv utvärderat Psykiatrins lära korrekt om vi ska följa ditt resonemang? Klart som fan att man kan få reda på vad HUbbard menar genom att studera hans material exakt såsom han själv beskriver att man ska göra.
Jag tror att majoriteten av ex svenska psykiatriker har en ganska överrensstämmande bild av de olika begreppen som används. Samma med internmedicinare, lärare, präster etc.
Du däremot hävdar att Du vet exakt vad Hubbard menade med vad han skrev och att Ni har exakt samma definition på olika begrepp.
Ingen medicinare skulle hävda att hela deras kunskapsområde förstås
exakt likadant av alla utövare. Andra forskare skulle garva läppen av sig.
Citat:
Självklart menar Hubbard något och självklart kan man duplicera det han menar genom att förstå exakt vad han menar. Där förvrider ju bara tolkningar allting.Om jag och Putter skulle förklara för Hubbard hur vi anser att det reativa sinnet fungerar och jag påstår att det reaktiva sinnet fungerar utifrån de sexuella impulserna medans Putter säger att det fungerar enligt stimulus respons och sen allt det andra som Hubbard faktiskt säger så skulle ju självklart Hubbard påtala för mig att jag inte förstått vad HAN menar utan snarare tolkat in saker som han aldrig påstått. Är det Scientologi då?
Uppenbarligen är det scientologi. Eftersom Du inte är en vit amerikan som levde långt tidigare så kan Du inte ha samma referensramar som Hubbard. Och ändå kallar Du Dig scientolog.
Citat:
PÅ detta sätt kan du ju förvanska vilken information som helst.Så hur kan du vara säker på att du inte feltolkat Psykiatrins lära Puppy? Vad bygger du det på som i så fall (just i ditt fall) gör dig till den ofelbara utvärderingsmaskinen som aldrig kan missförstå någonting.
Jag sysslar i princip bara med tolkningar, precis som de flesta vetenskaper. Tom då jag tar ett blodsockervärde på en patient så är det inte "exakt". Felmarginalen ligger kring +- 5 mmol/l t ex. Då jag lyssnar på ett blåsljud och skall avgöra om det är grad 1 el 2 av 6 så tolkar jag.
Citat:
Även om en expertpanel kommer och påstår att så här ligger det till så måste du ju likt förbannat SJÄLV kunna utvärdera det budskap och den information som denna expertkår tillhandahåller dig, eller hur? Men hur kan du vara säker på att du KAN göra det och inte bara lurar dig själv.Eller litar du bara blint på experterna?Tyckte du sa att du inte gjorde det?
Jag läser och lyssnar och värderar utifrån flera kriterier. Är det en tidskrift som är känd för att noggrant granska de studier de publicerar? Har artikelförfattarna skrivit andra artiklar som visat sig stämma? Låter deras teori rimlig? Låter resultaten rimliga?
Eftersom jag inte själv kan vara specialkunnig inom alla områden så lyssnar jag ofta på experter. Inte bara i yrket. Jag är inte expert på allt, som Hubbard eller Du eller KMR's förre ordförande.
Citat:
Vad är det som säger att inte Putter skulle kunna vara en noggrannare Student en Mark och därför kunnat DUPLICERA Hubbards texter mera exakt och korrekt.( Inget jag vet)
I så fall vore ju en hel hög informationsböcker,reparationsböcker eller det skrivna ordet överhuvudtaget totalt förkastligt om det inte gick att göra något annat än att tolka saker.
Då tycker jag Mark verkar vettig. Putter använder en hel del osaklig argumentation, uttrycker sig ofta i 0% el 100%, rätt el fel på ett sätt som ger ett oseriöst och dikotomt intryck. Vidare har ju Mark jobbat i kyrkan och har väl mer erfarenhet. Jag minns i en annan tråd hur Putter skaffade sig dianetiktråden. Nu kan ju Putter ha skaffat alla andra böcker MArk refererat till och läst dem också men det har han inte berättat om.
Citat:
Klart som fan du kan Duplicera ett recept, en instruktion,eller vad du vill. Problemet när du inte kan få videon eller dvdn att fungera är nog snarare att du inte förstår de nya termerna och därför inte får något sammanhang i instruktionsmanualen än att manualen inte skulle kunna vara möjlig att förstå. Poängen med en sån manual är ju att göra EXAKT så som det står för att få ut EXAKT det som går att få ut av den.
Hur mycke tär en nypa salt? Precis hur stora är bubblorna på vatten som sjuder? Hur brun är gyllenbrun?
Citat:
Sen kan du naturligtvis "lista ut" hur en video fungerar ändå genom att pröva dig fram och observera vad som händer om du trycker lite här och lite där.
Det förutsätter ju naturligtvis att du måste kunna lita på att det du observerar faktiskt är korrekt samt att du själv faktiskt har förmågan att kunna avgöra när något är korrekt.
Jag tror man kan komma nära "inga möjligheter till tolkning" i en byggsats för ex lego. Men nu talar vi ju om teorier som förklarar människans natur, beteende etc etc. Ngt väsentlig mer komplicerat.
Citat:
Ditt sämsta inlägg hittills...Förlåt om jag frågar men har du aldrig hört talas om att det finns anledningar till att man missförstår eller feltolkar en text.
Då pratar jag inte om skönlitteratur utan om information som ges som
måste dupliceras exakt. Om man så dirigerar flygplan eller vad du vill.
Inte skulle väl du skriva ett utlåtande om en patient där det står exakt vad han lider av samt exakt vilken behandling som du förordar med pillerdos och liknande och sen ge det till en annan läkare med idén om att din text inte kommer att läsas och förstås på exakt det sätt som du avser att den ska förstås? Inte skulle väl du känna dig trygg om du visste att en annan läkare tolkade din text lite hur som helst vilket sen skulle kunna resultera i att han ger patienten en dödlig dos piller.Nej tänkte väl det!
Självklart så menar du ju att något ska göras EXAKT på det sätt som du skriver. Då måste det också vara möjligt att duplicera en text
exakt annars så skulle hela din vårdinrättning vara livsfarlig för människor utifall läkare sprang runt och tolkade saker lite hur som helst.Men PSykiatriker kan tydligen göra saker som Scientologer inte kan. Tydligen så finns det inga gränser för ditt bullshit när du diskuterar Scientologi. Tänk lite innan du skriver nästa gång!
Riktigt jävla dåligt Puppy!
Varför svär Du?
Du kan tycka att mina invändningar, kritik etc inte är berättigad men Du behöver inte bli så upprörd. Om vi skall se Dig som företrädare för scientologin och mig som företrädare för psykiatrin undrar jag vem som har varit mest förolämpande. Jag har aldrig anklagat scientologerna för att droga, tortera, misshandla, korrumpera.
Blir man inte mer balanserad och trygg av auditering?
Det är hävdandet av
"exakt" som jag tycker faller på sin egen idioti. Jag försöker i min autlåtanden beskriva noggrant och med termer som skall vara enkla att förstå för att minska tolkningsytrymmet. Jag räknar aldrig med att ngn ska förstå
"exakt" vad jag menar.
Men har scientologerna kanske en egen definition på
exakt?
[/quote]
Det är hävdandet av
"exakt" som jag tycker faller på sin egen idioti. Jag försöker i min autlåtanden beskriva noggrant och med termer som skall vara enkla att förstå för att minska tolkningsytrymmet. Jag räknar aldrig med att ngn ska förstå
"exakt" vad jag menar.
Men har scientologerna kanske en egen definition på
exakt?
Fel! Det är en
överföring av Hubbards texter för i annat fall skulle Scientologi vara något annat i Sverige än vad det är i Ryssland. Vilket det inte är.[/quote]
Det är återigen fantastiskt övertygande argument.
Scientologi är exakt samma i Rysslan som i Sverige. Hur vet vi det? För att Du säger "Vilket det inte är".
Och begreppet "exakt" blir ännu mer innehållslöst.
Jag är tämligen säker på att ex en auditering påverkas av auditörens kön, ålder, kulturbakgrund, tidigare erfarenheter, tolkning av hubbard etc.