Citat:
Eftersom det finns många som kommit till dessa stadier och fortfarande är aktiva Scientologer så får man väl utgå från att det inte skapar något problem för dom.Sen blir det lite väl mycket fokus på vad människor tror på.En person som kört resan inom Scientologin ser nog mer till hur den hjälpt honom i sitt eget liv än till hur hubbard beskrev thetanens timetrack. För dig låter det konstigt med rymdhärskare osv och det gör det för mig också men om någon skulle ha sagt till mig för 300 år sedan att livet skulle se ut som det nu gör så skulle jag förmodligen ansett att den personen var totalt utflippad.
Ursprungligen postat av loungepuppy
Det jag undrar är hur man får ihop det så att säga. Å ena sidan anser man att grundaren av den religion/livsfilosofi man engagerat sig i har geniala idéer om psykologi, filosofi och vetenskap, å andra sidan har han hittat på en rätt konstig berättelse om rymdvarelser, vulkaner etc som ska förklara var vi kommer ifrån. Jag tänker mig att den som kommer till det stadie då man får höra storyn om hur själarna samlades upp med en silvertråd etc etc skulle kunna känna sig besviken.
Citat:
OM en lära bygger på att människor ska tro på saker utan att själv uppnå en högre fkunskap eller förmåga som individ då kan vi enas om att kalla detta för att ha en tro. Dvs kraften man tror på eller tillber ligger utanför än själv alltså. Om en människa kan uppleva en högre förmåga och observera positiva förändringar pga att man skaffat sig en större kunskap och färdighet inom något område så kallar jag det för en förhöjd förmåga och inte en tro. För mig är det en stor skillnad på dessa begrepp . Och faktum är att det bästa sättet att bevisa att något fungerar är inte genom en massa pladder utan att man klart och tydligt kan se att en människa mår bättre och tar hand om sig själv och andra bättre och helt enkelt lyckas bättre med sitt liv. Det är faktiskt den bästa värdemätaren du kan få fjärran från alla komplicerade analyser hit och dit.Du kan naturligtvis fortfarande hävda att detta inte bevisar att alla skulle bli hjälpta av det,men jag fattar inte riktigt varför när din egen vård falerar i 30- 35 procent av fallen men trots detta klassas som vetenskapligt underbyggd. Då får man alltså värdera annat på samma sätt,dvs inte kräva 100 procentigt resultat utan även här vara realistisk och acceptera att vissa faller bort av olika skäl.
Nja... Om det finns ngn slags GUD i förklaringssystemet som man tror på så är det väl en religion i klassisk bemärkelse. för den som går de första kurserna är det väl mest ett slags teoripaket om psykologi, sociologi, beteendevetenskap etc? Att tro på aliens är ju egentligen inte att tro på ngt utanför den "materiella" världen, naturlagar etc. Det ligger förstås utanför den kända världen och kan sägas vara en slags gissning eftersom det är tunnt med bevis. Naturreligionerna ex tror ju på ngn som kan kallas en andenivå.
Citat:
FRI är nog mer i linje med ditt tänkande skulle jag gissa då dina åsikter överenstämmer ganska väl med deras.
Vet väldigt lite om FRI. Hade en bekant på gymnasiet vars föräldrar tog hjälp av dem då han hade sugits upp i Livets Ord och mådde mycket dåligt. De var nöjda. Jag har som psykiater träffat några personer som behövt vård i samband med att de varit med i "sekter" men vi gör vår egen bedömning. FRI är väl en grupp personer som av ngn anledning är engagerade i frågan?
Citat:
Dom hade väl sina skäl till det då det är klart konstaterat att Psykiatrisk vård faktiskt resulterar i att människor blir missbrukare av läkemedel i många fall pga en flathet och godtycklighet i hur man handskas med beroendeframkallande läkemedel.. Men jag fördjupar mig inte mer i det då du redan vet min åsikt i denna fråga.
Om trakasserier,
Då jag var på amerikanska psykiatriföreningens årsmöte för ett par år sedan demonstrerade KMR utanför. De ropade "langare", "fasicster" och "mördare" efter mig och andra konferensdeltagare då vi lämnade konferenscentret för att äta lunch.
Då jag var på amerikanska psykiatriföreningens årsmöte för ett par år sedan demonstrerade KMR utanför. De ropade "langare", "fasicster" och "mördare" efter mig och andra konferensdeltagare då vi lämnade konferenscentret för att äta lunch.
, så skiljer åtminstånde jag på hur en religion med målet att förbättra världen bör fungera mot hur kommersiellt drivna företag, utan större mål än att berika den egna plånboken bör fungera.