2006-07-03, 03:16
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Det jag undrar är hur man får ihop det så att säga. Å ena sidan anser man att grundaren av den religion/livsfilosofi man engagerat sig i har geniala idéer om psykologi, filosofi och vetenskap, å andra sidan har han hittat på en rätt konstig berättelse om rymdvarelser, vulkaner etc som ska förklara var vi kommer ifrån. Jag tänker mig att den som kommer till det stadie då man får höra storyn om hur själarna samlades upp med en silvertråd etc etc skulle kunna känna sig besviken.
Eftersom det finns många som kommit till dessa stadier och fortfarande är aktiva Scientologer så får man väl utgå från att det inte skapar något problem för dom.Sen blir det lite väl mycket fokus på vad människor tror på.En person som kört resan inom Scientologin ser nog mer till hur den hjälpt honom i sitt eget liv än till hur hubbard beskrev thetanens timetrack. För dig låter det konstigt med rymdhärskare osv och det gör det för mig också men om någon skulle ha sagt till mig för 300 år sedan att livet skulle se ut som det nu gör så skulle jag förmodligen ansett att den personen var totalt utflippad.
Citat:
Nja... Om det finns ngn slags GUD i förklaringssystemet som man tror på så är det väl en religion i klassisk bemärkelse. för den som går de första kurserna är det väl mest ett slags teoripaket om psykologi, sociologi, beteendevetenskap etc? Att tro på aliens är ju egentligen inte att tro på ngt utanför den "materiella" världen, naturlagar etc. Det ligger förstås utanför den kända världen och kan sägas vara en slags gissning eftersom det är tunnt med bevis. Naturreligionerna ex tror ju på ngn som kan kallas en andenivå.
OM en lära bygger på att människor ska tro på saker utan att själv uppnå en högre fkunskap eller förmåga som individ då kan vi enas om att kalla detta för att ha en tro. Dvs kraften man tror på eller tillber ligger utanför än själv alltså. Om en människa kan uppleva en högre förmåga och observera positiva förändringar pga att man skaffat sig en större kunskap och färdighet inom något område så kallar jag det för en förhöjd förmåga och inte en tro. För mig är det en stor skillnad på dessa begrepp . Och faktum är att det bästa sättet att bevisa att något fungerar är inte genom en massa pladder utan att man klart och tydligt kan se att en människa mår bättre och tar hand om sig själv och andra bättre och helt enkelt lyckas bättre med sitt liv. Det är faktiskt den bästa värdemätaren du kan få fjärran från alla komplicerade analyser hit och dit.Du kan naturligtvis fortfarande hävda att detta inte bevisar att alla skulle bli hjälpta av det,men jag fattar inte riktigt varför när din egen vård falerar i 30- 35 procent av fallen men trots detta klassas som vetenskapligt underbyggd. Då får man alltså värdera annat på samma sätt,dvs inte kräva 100 procentigt resultat utan även här vara realistisk och acceptera att vissa faller bort av olika skäl.

Citat:
Vet väldigt lite om FRI. Hade en bekant på gymnasiet vars föräldrar tog hjälp av dem då han hade sugits upp i Livets Ord och mådde mycket dåligt. De var nöjda. Jag har som psykiater träffat några personer som behövt vård i samband med att de varit med i "sekter" men vi gör vår egen bedömning. FRI är väl en grupp personer som av ngn anledning är engagerade i frågan?
FRI är nog mer i linje med ditt tänkande skulle jag gissa då dina åsikter överenstämmer ganska väl med deras.
Citat:
Om trakasserier,
Då jag var på amerikanska psykiatriföreningens årsmöte för ett par år sedan demonstrerade KMR utanför. De ropade "langare", "fasicster" och "mördare" efter mig och andra konferensdeltagare då vi lämnade konferenscentret för att äta lunch.
Dom hade väl sina skäl till det då det är klart konstaterat att Psykiatrisk vård faktiskt resulterar i att människor blir missbrukare av läkemedel i många fall pga en flathet och godtycklighet i hur man handskas med beroendeframkallande läkemedel.. Men jag fördjupar mig inte mer i det då du redan vet min åsikt i denna fråga.
Citera
2006-07-03, 03:30
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
När man är scientolog får man inte läsa om psykologi, psykiatri och helst inte läsa dagstidninger eller se TV.
Många som kommer i kontakt med scientologin har kanske inte läst mycket om dessa ämnen, därför tror de att Rons upptäckter är hans egna, och de beundrar honom väldigt.
Sanningen är att Rons skrifter är ett hopkok av andra författares verk inom psykologi, religion mm. Han har inte ens hittat på e-metern själv.
Man kan ju säga att Ron var väldigt skicklig på att sätta samman andras upptäckter och göra en slags fungerande helhet av det.
Det bästa sättet att värdera det Som Hubbard gjorde är att tänka sig att man skulle behövt göra det själv. Vi sitter och gnäller över saker men jag tycker det är ganska enastående att kunna sätt ihop så mycket material som Hubbard gjort. Jag ser inget fel i att beundra en annan människa för något han gjort, jag ser inget hjärntvättat i att vilja uttrycka en symbolisk tacksamhet till en person som indirekt hjälpt någon till ett bättre liv.
Jag ser däremot ett större problem i alla passiva gnällspikar som hela tiden förväntar sig att andra ska bereda vägen åt dom som om dom själva vore förmer än andra.
Citera
2006-07-03, 04:20
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banco
Jag vill börja med att säga att jag är grymt för lite påläst på detta för att gå in i en diskussion men det var ju trots allt jag som frivilligt gav mig in i det så det får jag väl ta

Jag respekterar att du kom med ett så vänligt och artigt svar, fast om du ska vara en representant är det väl väldigt viktigt antar jag
Jag är ingen representant. Jag jobbar inte inom rörelsen utan uttalar mig som privatperson.

Citat:
Okej, du diskuterar med mig jag har inte påstått att jag har rätt, och JA jag tycker att alla som helt övertygat tror på något gör fel då man bör vara mer kritisk än så. Så Nej alla är inte fanatiska i dess tro, jag kan tänka mig att scientologin är korrekt men jag betvivlar det starkt.
Vanligt missförstånd vad gäller Scientologin. Det intressanta är inte vad man tror på, det intressanta är att det man gör också ger ett positivt resultat i ens liv.
En fanatisk tro handlar ju om ett hopp om att något annat ska kunna hjälpa en själv till högre höjder och för mig är det en ansvarslös hållning till livet som jag inte delar. Man kan be till gud och finna tröst i det men det krävs mer för att förebygga brott och värna om etiska värderingar i ett samhället. Scientologin bygger inte på att man ska tro på vad någon annan säger, man ska utvärdera saken själv och genom att tillämpa denna också kunna utläsa positiva förändringar i sitt liv om det så gäller att få ordning på sin ekonomi eller sitt förhållande.Den är ganska vardaglig på många sätt då den sysslar med axiomer (naturlagar) som varje människa själv kan sätta sig in i.

Citat:
Det låter mer som om du skriver om en psykologisk teori. vilket vi båda vet att Scientologin inte är. Och jo jag anseer att du tror på vad som helst då scientologin innefattar en vild histora om utomjordingar, eller får man förneka den religiösa biten av scientologin och bara ta till sig lite kunskap här och där. Det låter ju väldigt suspekt. (inte menat med aggresiv ton)
Man tar väl till sig det man tycker verkar ok. Jag kan inte tala för "man" utan bara för mig själv och jag förnekar ingenting innan jag satt mig in i något på ett djupare plan. Om du upptäcker att du kan gå ur din kropp så kanske du tror på det sen, innan dess handlar väl frågan mer om du är open minded och öppen för området eller väldigt konservativ och förnekande.Det avgör ju rätt mycket menar jag..

Citat:
Jo givetvis ska människor som gör ett arbete få valuta för det, men frågan är hur stora summor det är... om de högt uppsatta är väldigt rika människor så kan man fråga sig vad scientologin säger om pengar, är det något att sträva efter?
Scientologin anser nog att det är bättre att ha mycket pengar än lite. Dessutom så anser Scientologin att utbyte är viktigt,
man ger något för att få något. Som exempel kan jag ta mina replokaler. Förut så var dessa lokaler gratis och hela stället ruttnade ihop och blev ett tillhåll för flummare. Inga seriösa band utan enbart segskallar. Sen blev det förändringar och folk fick börja betala för att ha en egen replokal. då kom det in seriösa band som tyckte att det var så viktigt att spela att 1000 spänn i månaden inte var något problem medans en seg flummare aldrig skulle betalt detta enbart för att sitta och röka braj. Så nu är det bara seriösa människor där och allting fungerar perfekt nu. Betalar man för något så vill man också ha ut något för pengarna.

Citat:
Sektdelen var menad att skilja sig från pengadelen, jag tycker att det skriker sekt om den i allmänhet, inte just i pengafrågan. Åter igen så attackerar du människor som är så långt bort från mig så det inte finns, varför skulle jag försvara kommersialism och kapitalism det är snarare nåt som du borde försvara då jag hörde att scientologin i någon form stödjer kapitalism.
Lugn i stormen! Jag attackerar ingen. Mina åsikter är mina åsikter och jag har inte "attackerat" dig för något utan enbart ifrågasatt några av dina utalanden. Hubbard har uttalat sig negativt om kapitalism.Han beskriver sin syn på politik i korta ordalag i en bok som heter Etikboken. Kapitalism är inget han stödjer. Om någon enskild Scientolog gör det kan jag naturligtvis inte uttala mig om. Det har inget med Scientologins lära att göra faktiskt

Citat:
smygfanatiskt att sitta mellan klockan halv två och halv fem mitt i natten och försvara sin religion(livssyn) på ett forum. Nu menar jag inte att du ska sluta göra det då det är väldigt intressant... men fortfarande.
Jag är en obotlig nattmänniska då jag är musiker och inte har ett vanligt 9-5 kneg. Sen betraktar jag inte Scientologin som "min" religion eller livsåskådning, det finns saker som är helt ok med Scientologin men jag plockar fritt från många olika läror och mitt största problem just nu har inte så mycket med själen att göra utan med en ond rygg och axel. Då är det bra att det finns andra människor som utbildat sig inom någon lära och jag bangar inte för att betala 450 kr för en timme om det hjälper mig. Behandlar jag min rygg i ett år en gång i veckan så får jag betala drygt 23 000 kronor utan att vara garanterad någonting egentligen.Det kostar helt enkelt att ligga på topp..
Citera
2006-07-03, 05:06
Medlem
Scientologerna "vill göra hela världen clear".
Hur ska det gå till med priser få människor har råd med?
Hur ska alla dessa fattiga i ex Afrika kunna köpa auditering?
Scientologins priser är orimliga. Därför tycker jag deras snack om att förbättra världen är rent skitsnack.
Då fattar man att scientologernas syfte är inte att göra världen clear.
Vad är då deras syfte? Är det penninghunger, makthunger eller är det en förening för inbördes beundran?
Citera
2006-07-03, 11:26
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Det delas ut saker gratis också. Men den avigt inställde anser det bara är ett sätt att locka till sig människor för att senare lura skjortan av dom.
Jag har inga problem med att saker kostar pengar. Det är som sagt värre att tjäna pengar på sprit och tobak. Det man kanske inte tänker på är hur mycket pengar en människa lägger på tobak under en livstid enbart för att skaffa sig en sämre hälsa och ev lungcancer eller annan sjukdom.

Hur försvarar du det moraliskt riktiga i detta om livet endast ska tillåta saker som är sunt för människan. I en värld som i så hög grad styrs av ekonomiska intressen där människor ska ha den senaste mobilen eller senaste teven så handlar det ju bara om ett framkallat behov för att man ska tjäna pengar på det.
Så krasst är det faktiskt men jag säger inte att man inte ska kunna köpa den senaste teven utan jag säger bara att det är upp till var och en vad man gör med sina pengar. Är det lagligt så är det fine med mig.
I min idealistiska värld , så skiljer åtminstånde jag på hur en religion med målet att förbättra världen bör fungera mot hur kommersiellt drivna företag, utan större mål än att berika den egna plånboken bör fungera.

Jag tycker att liknelsen med Sprit och Tobaksföretagen haltar och inte är i närmelse rättvis. Det enda den påvisar i sådana fall är just att ScientologiKyrkan är ett kommersiellt drivet bolag utan högre intressen än sådant. I det fallet så haltar religionsnacket åtminstånde i min världsbild. Om nu, som många anser, att religionsbiten bara är för att skaffa skattelättnader, så skulle åtminstånde i mina ögon en ärligare Scientologrörelse träda fram om man släppte just religion/kyrko-biten.

Jag vet att jag hänger upp mig på det hela, det är min åsikt. Jag vurmar för solidaritet, medmänsklighet och samarbete. Ja, jag vet att det är vänstersnack, men jag tror att det är det som behövs för att rädda världen.
Citera
2006-07-03, 18:28
Medlem
Citat:
När man är scientolog får man inte läsa om psykologi, psykiatri och helst inte läsa dagstidninger eller se TV.
Många som kommer i kontakt med scientologin har kanske inte läst mycket om dessa ämnen, därför tror de att Rons upptäckter är hans egna, och de beundrar honom väldigt.
Sanningen är att Rons skrifter är ett hopkok av andra författares verk inom psykologi, religion mm. Han har inte ens hittat på e-metern själv.
Man kan ju säga att Ron var väldigt skicklig på att sätta samman andras upptäckter och göra en slags fungerande helhet av det.
Intressant!
Jag har nu varit hos Scientologerna många gånger. Jag har läst psykologi/psykiatri i två år. Jag läser tidningen varje dag, och nu under fotbollsvm sitter jag som klistrad framför TVn, men även annars också.
Att ingen Scientolog sagt till mig att detta är fel, hmmmm... konstigt!

Om det INTE är Hubbard som är källan till allt vad "ni" påstår om Xenu och rymdvarelser hit och dit, men..... vem är det då?
Vem är det som då hittat på E-metern?

Tre lätta frågor till dig att svara på.
1. Vem är det då som är källan till Xenu och rymdgubbetjafset?
2. Vem är det då som är källan till "Theta-body-mind", Reactive mind, Clear, Purification (reningsgenomgången)???
3. Vem är det då som uppfunnit E-metern??

När du så konkret kan hävda det du säger så måste du ju också ha bevis för dina utsagor, eller namn i alla fall på ovan nämnda frågor, eller hur?
Citera
2006-07-03, 18:37
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
1) Scientologi hjälper människor världen runt på många olika sätt.
2) Jag vet att den fungerar eftersom jag mår så mycket bättre nu jämfört med innan. (Fast jag mådde ganska bra innan). Jag förstår folk bättre och är nu bättre på att studera, fast jag fick alltid högsta betyget i skolan.
3) Scientologis mål är:
A civilization without insanity, without criminals and without war, where the able can prosper and honest beings can have rights, and where man is free to rise to greater heights, are the aims of Scientology.
Och det finns kunskap i Scientologi som fungerar så bra att jag tror vi kommer att lyckas.

min bror är medlem i scientologikyrkan, han jobbar på båten *ms freewinds* innan han blev medlem så var han som vilken kille som helst, men sen han fick kontakt med scientologikyrkan så har han blivit som förbytt, han ringer knappt aldrig och när han väl kommer hem med 6-7 års mellanrum så försöker han värva flera medlemar till kyrkan. jag känner det som att jag har förlorat min bror på grund av hans inträde i kyrkan.

nu måste jag få ställa några frågor till dig..

1: hur har ditt liv förbättrats sen du blev medlem i scientologikyrkan?
2: kan man någonsin bli fullärd scientolog?
3: hur hjälps människor runt om i världen?
4: på vilket sätt förstår du människor bättre nu än innan du blev medlem

skulle uppskatta svar direkt från dig och inte genom länkar
Citera
2006-07-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
En väldigt god fråga Putter, här kommer en till.
Tror du på Xemu,? Att han sitter inspärrad i ett berg, att han skickat hit alla thethaner på flygplansliknande farkoster och hjärntvättat dem osv. Du vet vilken historia jag menar.
Nej, jag tror inte på detta.
Jag har ej heller sett detta vara sant från någon enda Scientolog heller.
Till dess att jag själv sett det med egna ögon att Hubbard själv skrivet eller sagt detta, så tror jag inte ens på att detta är sant, då tror jag det är ett förljuget rykte.
OM det vore sant att detta finns skrivet av Hubbard själv så skulle jag göra på samma sätt som jag hittills gjort, vilket Hubbard själv är jävligt noga med.
Nämligen att TITTA SJÄLV, inget av det han skrivit hittills har jag "köpt" utan att själv SE att det stämmer med egna ögon.
Han terapi vad gäller fysiska assister, dvs en rad av olika processer att hjälpa en människa i nöd, hade jag jävligt svårt att tro på.
Jag testade ett par av dessa assister, bla en sk feberassist. Jag gjorde exakt vad som var sagt att jag skulle göra. Febern gick ner på den jag utförde assisten på med 0,7 grader!!
Jag mätte tempen innan assisten och efter. Tempen hade sjunkit med 0,7 grader, på mindre än en timme, och det är mer än vad något annat febernedsättande preparat som helst.
Men jag trodde absolut inte det innan jag faktiskt själv provade. Men det fungerade, så varför ska jag då misstro hans metodik?
Citera
2006-07-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
En stor skillnad är att "våran" ledare är folkvald. En annan skillnad är att han är statsminister, inte ledare för en "religion" med tillhörande hjälpverksamhet och med målet att frälsa världen.
Skillnaden är hårfin, när man hör G.Persson talar så vete fan om han inte är ute för att försöka frälsa världen
Citat:
Det bör med andra ord vara statsskicket som sådant som irriterar dej tillräckligt för att ta upp det till jämförelse på detta något upprörda sätt. Vilket statsskick tycker du skulle råda? Det enda som känns direkt billigare och inte alla är med och betalar, eftersom det är det du verkar hänga upp dig på, är väl Anarkin.
Anarki är inget för mig.
Du tog upp detta med att han levde ett lyxliv som en bekräftelse på en annan debattörs negativa uppfattning om detta påstådda lyxliv.
Eftersom Persson och Miscaviage leder ungefär lika många människor tycker jag inte liknelsen var fel.
Du är tvungen att betala för vår statsministers lyxliv, men du behöver inte betala ett öre till Miscaviages påstådda lyxliv.
Citat:
Och vad det gäller Davids lyxliv och huruvida vi betalar för den eller inte, kanske inte vi i Sverige (lite osäker), men i de länder som Scientologi kyrkan lever under skattefrihet på grund av sin status som religion, så kan man säga att de som inte är Scientologer faktiskt får vara med och bidra. Nu hårdrar jag verkligen detta, men eftersom du verkar gilla sådant. De som behöver vård på ett eller annat sätt, efter att blivit nedbrutna av Scientologirörelsen, kommer med största trolighet att belasta skattebetalare någon stans i världen. Därmed inte sagt att det tillhör vanligheterna.
Jo, i USA är det ju tex avdragsgillt att donera pengar till alla sorters religiösa samfund och alla andra ideella organisationer.
Vilka som ges denna rätt beslutas av demokratiskt tillsätta myndigheter, där Scientolgikyrkan är en av dessa organisationer.
Tja..., om det nu vore som du säger att ett fåtal har drabbats negativt av Scientologin så måste du ju sätta detta i relation med alla de miljoner som säger sig blivit frisk och fått ett helt annat lyckligare liv.
Detta betyder att deras sjukvårdskostnader minskat betydligt, mångfalt mer än vad dessa fåtal som inte gjort det.
Dessutom har staten i princip inget att göra med sjukvården i USA, där försäkringsbolagen är de som får betala.
Citera
2006-07-03, 18:52
Medlem
Citat:
Jag har ingen bestämd uppfattninga om vilka religioner som är bra eller dåliga, jag tycker egentligen religioner är helt onödiga, varför inte använda sunt förnuft istället?
Jag tror att religioner är roten till mycket ont här i världen, kolla bara på de korkade terroristerna.
Människan har en hjärna att använda, är det inte dags att lägga av med alla dessa religiösa "kryckor"?
Håller helt med dig. Varför inte använda sunt förnuft istället, det löser många problem.
Sen en liten filosofisk fråga bara.
Du säger att människorna borde använda sin hjärna.
När DU använder DIN hjärna, vem är då DU? DU är ju inte hjärnan uppenbarligen, men vad är DU?

Nu är det dags att visa ditt sunda förnuft.
Citera
2006-07-04, 00:50
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Nej, jag tror inte på detta.
Jag har ej heller sett detta vara sant från någon enda Scientolog heller.
Till dess att jag själv sett det med egna ögon att Hubbard själv skrivet eller sagt detta, så tror jag inte ens på att detta är sant, då tror jag det är ett förljuget rykte.
Det är belagt i domstol att the Fishman Affidavit skall vara autentiskt. Finns dessutom handskrivna orginal av "Hubbe", samt att det vittnas på flertalet håll om detta innehåll i OT3 dokumenten. Dessutom jobbar Scientologernas advokater på övertid för att få bort detta material från diverse hemsidor. Däremot ser man inte några direkta dementier.

Jag ser i dagsläget bara bevis för att fallet skulle vara så, inga bevis på det motsatta. Och som du själv ideligen påpekar, bevis är viktigt.
Citat:
OM det vore sant att detta finns skrivet av Hubbard själv så skulle jag göra på samma sätt som jag hittills gjort, vilket Hubbard själv är jävligt noga med.
Nämligen att TITTA SJÄLV, inget av det han skrivit hittills har jag "köpt" utan att själv SE att det stämmer med egna ögon.
Hur han skulle visa dig detta på ett sådant sätt att det inte blir några tveksamheter om att det är sant är något som jag verkligen skulle vilja se. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel. Om man nu kan påvisa något dylikt, varför gör man inte det för hela mänskligheten, så man kan röja undan allt tvivel.

Citat:
Han terapi vad gäller fysiska assister, dvs en rad av olika processer att hjälpa en människa i nöd, hade jag jävligt svårt att tro på.
Jag testade ett par av dessa assister, bla en sk feberassist. Jag gjorde exakt vad som var sagt att jag skulle göra. Febern gick ner på den jag utförde assisten på med 0,7 grader!!
Jag mätte tempen innan assisten och efter. Tempen hade sjunkit med 0,7 grader, på mindre än en timme, och det är mer än vad något annat febernedsättande preparat som helst.
Men jag trodde absolut inte det innan jag faktiskt själv provade. Men det fungerade, så varför ska jag då misstro hans metodik?
Det låter som en väldigt vetenskaplig studie. Att en gång fått ner temperaturen på en människa som har feber. Jag vet nu inte vad assisten går ut på, men jag misstänker att "patienten" är väldigt stilla under ingreppet. Vilket i sig kan påverka temperaturen neråt.

Själv har jag vid ett fåtal tillfällen provat att leta vatten med slagruta, med gott resultat. Dock anser jag inte att jag genom det skulle ha bevisat något annat än att det var en kul upplevelse.
Citera
2006-07-04, 01:14
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Anarki är inget för mig.
Du tog upp detta med att han levde ett lyxliv som en bekräftelse på en annan debattörs negativa uppfattning om detta påstådda lyxliv.
Eftersom Persson och Miscaviage leder ungefär lika många människor tycker jag inte liknelsen var fel.
Du är tvungen att betala för vår statsministers lyxliv, men du behöver inte betala ett öre till Miscaviages påstådda lyxliv.
Först vill jag påpeka att jag inte anser att Statsministern lever något direkt lyxliv. Förutom Herrgården tycker jag nog att hans liv är väldigt lyxbefriat. Herrgården betalar han och hans fru, med de löner de tjänar. Allt det andra följer med ämbetet och samma inramning skulle vilken annan person i hans position få stå ut med. Därmed fastslår jag att Stasministerns lyxvältrande är precis lika "påstått" som Miscaviages. Det jag försöker förmedla är endast att jag tycker att din liknelse är så pass haltande, att den nästan är enbent. Det är en väldig skillnad på att leda ett företag och att leda ett land.

Statsminister har vi, folket möjlighet att byta vart 4:e år. om vi inte är nöjda med honom. Tillochmed har hans värsta motståndare laglig rätt att få honom avsatt om de skulle anse att hans politik inte duger. Kallas misstroendeförklaring. Hur ofta Scientologins medlemmar har möjlighet att rösta bort Miscaviages, har jag ingen aning om. Men jag antar att det är lika vanligt som möjligheterna att avsätta Hubbe.

Citat:
Jo, i USA är det ju tex avdragsgillt att donera pengar till alla sorters religiösa samfund och alla andra ideella organisationer.
Vilka som ges denna rätt beslutas av demokratiskt tillsätta myndigheter, där Scientolgikyrkan är en av dessa organisationer.
Ja, och eftersom man inte på något sätt kan skylla COS för att vara Ideella, så är det ju praktiskt att kunna vifta med Religionen. I flottan kallas det bekvämlighetsflagg. Och titta, här är demokratiskt tillsatta beslutsfattare bra att ha. Trots att man måste betala ofantliga mängder pengar för deras lyxliv. Tjena! Kom ihåg att Presidenten i USA har större hus än Svenska statsministern.

Citat:
Tja..., om det nu vore som du säger att ett fåtal har drabbats negativt av Scientologin så måste du ju sätta detta i relation med alla de miljoner som säger sig blivit frisk och fått ett helt annat lyckligare liv.
Detta betyder att deras sjukvårdskostnader minskat betydligt, mångfalt mer än vad dessa fåtal som inte gjort det.
Dessutom har staten i princip inget att göra med sjukvården i USA, där försäkringsbolagen är de som får betala.
Att staten har mindre med sjukvården i USA att göra kan jag hålla med om, men den är inte befriad. Det är bara människor med pengar som har råd med försäkringar. Även en försäkring kostar pengar. Men de som inte har råd står inte utan, även om det kanske är en sämre vård (kan jag inte riktigt utala mig om). Det är inte så att man som person är helt skattebefriad i USA. Det är det bara vissa som är, vilket vi redan konstaterat.

Ser man dessutom till vad det kan kosta att bli nerbruten (därmed inte sagt att man blir det, men för argumentationens skull) inom COS, så faller nog vårdpengen på skattebetalarnas lott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in