2006-07-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Det som är absolut underligast att de tror på är ju att en gubbe har kommit fram till de här påhitten helt själv. Han har kollat på olika religionen och kommit fram till "sanningen". Varför tar sig inte de andra scientologerna en titt på t.ex. indianernas sägner osv och formar sig en egen uppfattning?
Tjaaaa., Varför litar du på Edison och hans glödlampa? Varför litar du på Bell/Eriksson för deras telefon? Varför litar du på Bill Gates och hans Microsoft?
etc, etc, etc. Varför söker du inga andra vägar att lysa upp mörka kvällar istället för en jävligt gammal uppfinning gjord av en person, eller varför söker du inga nya vägar att prata på lång distans än Bells gamla uppfinning, eller varför gå du ut på nätet och använder Bill gates gamla idé och inte söker nya former för att diskutera???

Jag antar att du är ganska nöjd med glödlampan, telefonen och IT för att du ser att der fungerar, eller hur? Dessa saker fungerar bra.
Skulle du kunna tänka dig att samma sak gäller för Hubbard, som dessutom är långt senare än såväl Edison som Bell, skulle det kunna vara så att Hubbards teorier, tekniker och terapi fungerar?
Skulle detta vara skälet till att många miljoner människor använder sig av hans metodik?
Eller tycker du att jag är helt upp i det blå, eller?
Citera
2006-07-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Det är vissa hygien- och klädregler som gäller när man arbetar ex på Scientologin i Köpenhamn. Det är mörka byxor eller mörk kjol, ljus skjorta, slips, mörka skor.
Dessutom får man inte använda några parfymerade saker på kroppen, tror man t o m ska använda oparfymerat schampoo och tvål.
Man ska duscha varje dag och tvätta håret osv.
Jag jobbar inom den kommunala vården i Sverige. Jag måste ha vissa kläder på mig, jag får inte ha några parfymerade dofter på mig, jag får inte ens ha några ringar, armband eller liknande på mig.
Jag måste tvätta händerna hela jävla tiden, till och med tvätta händerna med sprit.
Var jag jobbar?
Inom ett enskilt boende för åldringar, dvs dom är vare sig akut sjuka, allergiska eller på annat sätt försatt i onormalt känsligt läge.

Scientolgernas krav på dess personal som du beskriver, om dom nu är sanna, är lindrigare än de jag måste underkasta mig, såsom kommunalt anställd för icke sjuka människor.
Citera
2006-07-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ledaren David Miscavige lever ett lyxliv och äger flera flotta lägenheter och reser runt med privatchaufför och livvakter.
Din ledare i Sverige, bor väldigt centralt i en lyxvåning som både du, jag och alla andra är med och betalar, vare sig vi vill eller inte, vi tvingas till det.
Han har inte bara privatchaufförer, han har även privatplan och piloter. Han har även livvakter och en jävligt lyxig levnadsstil. Dessutom bygger han, Göran Persson, en stor Herrgård i Sörmland betalt av en lön som du och jag har betalt, fast jag aldrig velat ge honom ett öre.

Om nu det är så som du säger att David Miscavige lever detta lyxliv som du säger, så bidrar du väl inte med ett enda öre för detta, eller hur?
Vad är DITT problem med detta?
Göran Persson leder ungefär lika många människor som David Miscavige gör, skillnaden är att du och jag pyntar för Görans lyxliv, vare sig vi vill eller inte. Vad gäller Davids påstådda lyxliv har så pyntar du väl inte ett öre, så vad menar du egentligen?
Citera
2006-07-02, 22:30
Medlem
Citat:
Med tanke på det där dravlet om Xenu, infrusna thetaner i vulkaner osv så kan man ju fråga sej hur mycket sanning det ligger i allt det andra scientologerna lär ut.
Jag har inte lust att fylla min hjärna med tvivelaktiga data. Det man stoppar in där ska man ha hela livet. Särskilt unga människor borde undvika irrläror.
Varför ska man belasta sin hjärna med skit?
Det är mitt viktigaste argument mot scientologin.
Jag kanske har missat det tidigare eller glömt bort det.
Du kan med sån bestämdhet säga exakt vad som är irrläror vad gäller själsliga frågor och ståndpunkter.
Det måste innebära att du har en mycket bestämd tanke om själsliga och religiösa frågor, eller hur?
Du säger ju att du inte stoppar huvet fullt med tvivelaktiga data, så måste det innebära att du inte har några tvivel vad gäller själsliga/religiösa åsikter.
Så..., vad anser du om det själsliga, har du en själ/ande, eller är du en själ/ande själv, eller är du helt själ/andelös?
Vad anser du om religion i stort, är all religion rena nyset eller?
Vad anser du själv om dessa saker, då du inte har några tvivel, vad är DINA åsikter om dessa saker?
Citera
2006-07-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Jag jobbar inom den kommunala vården i Sverige. Jag måste ha vissa kläder på mig, jag får inte ha några parfymerade dofter på mig, jag får inte ens ha några ringar, armband eller liknande på mig.
Jag måste tvätta händerna hela jävla tiden, till och med tvätta händerna med sprit.
Var jag jobbar?
Inom ett enskilt boende för åldringar, dvs dom är vare sig akut sjuka, allergiska eller på annat sätt försatt i onormalt känsligt läge.

Scientolgernas krav på dess personal som du beskriver, om dom nu är sanna, är lindrigare än de jag måste underkasta mig, såsom kommunalt anställd för icke sjuka människor.

Jag tycker inget negativt om scientologerna krav på klädsel och hygien, jag kommenterade bara någon fråga här på chatten.
Citera
2006-07-02, 23:31
Medlem
Citat:
Din ledare i Sverige, bor väldigt centralt i en lyxvåning som både du, jag och alla andra är med och betalar, vare sig vi vill eller inte, vi tvingas till det.
Han har inte bara privatchaufförer, han har även privatplan och piloter. Han har även livvakter och en jävligt lyxig levnadsstil. Dessutom bygger han, Göran Persson, en stor Herrgård i Sörmland betalt av en lön som du och jag har betalt, fast jag aldrig velat ge honom ett öre.

Om nu det är så som du säger att David Miscavige lever detta lyxliv som du säger, så bidrar du väl inte med ett enda öre för detta, eller hur?
Göran Persson leder ungefär lika många människor som David Miscavige gör, skillnaden är att du och jag pyntar för Görans lyxliv, vare sig vi vill eller inte. Vad gäller Davids påstådda lyxliv har så pyntar du väl inte ett öre, så vad menar du egentligen?

Liksom förra frågan så var mitt svar bara en kommentar till vad någon skrivit här på chatten.
Citera
2006-07-02, 23:38
Medlem
Citat:
Du kan med sån bestämdhet säga exakt vad som är irrläror vad gäller själsliga frågor och ståndpunkter.
Det måste innebära att du har en mycket bestämd tanke om själsliga och religiösa frågor, eller hur?
Du säger ju att du inte stoppar huvet fullt med tvivelaktiga data, så måste det innebära att du inte har några tvivel vad gäller själsliga/religiösa åsikter.
Så..., vad anser du om det själsliga, har du en själ/ande, eller är du en själ/ande själv, eller är du helt själ/andelös?
Vad anser du själv om dessa saker, då du inte har några tvivel, vad är DINA åsikter om dessa saker?

När man är scientolog får man inte läsa om psykologi, psykiatri och helst inte läsa dagstidninger eller se TV.
Många som kommer i kontakt med scientologin har kanske inte läst mycket om dessa ämnen, därför tror de att Rons upptäckter är hans egna, och de beundrar honom väldigt.
Sanningen är att Rons skrifter är ett hopkok av andra författares verk inom psykologi, religion mm. Han har inte ens hittat på e-metern själv.
Man kan ju säga att Ron var väldigt skicklig på att sätta samman andras upptäckter och göra en slags fungerande helhet av det.
Citera
2006-07-02, 23:44
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
En väldigt god fråga Putter, här kommer en till.
Tror du på Xemu,? Att han sitter inspärrad i ett berg, att han skickat hit alla thethaner på flygplansliknande farkoster och hjärntvättat dem osv. Du vet vilken historia jag menar.
Citera
2006-07-03, 00:01
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:

En stor skillnad är att "våran" ledare är folkvald. En annan skillnad är att han är statsminister, inte ledare för en "religion" med tillhörande hjälpverksamhet och med målet att frälsa världen.

För att återknyta till statsministern, det kvittar om det är Göran eller någon annan som innehar den posten. Vem det än är så kommer i stort sett arrangemangen runt om att se lika ut. Det enda som skiljer sig är väl i så fall Herrgården. Att jämföra den kostnadsvis med att ha en lyxbostad i staterna...

Det bör med andra ord vara statsskicket som sådant som irriterar dej tillräckligt för att ta upp det till jämförelse på detta något upprörda sätt. Vilket statsskick tycker du skulle råda? Det enda som känns direkt billigare och inte alla är med och betalar, eftersom det är det du verkar hänga upp dig på, är väl Anarkin.

Och vad det gäller Davids lyxliv och huruvida vi betalar för den eller inte, kanske inte vi i Sverige (lite osäker), men i de länder som Scientologi kyrkan lever under skattefrihet på grund av sin status som religion, så kan man säga att de som inte är Scientologer faktiskt får vara med och bidra. Nu hårdrar jag verkligen detta, men eftersom du verkar gilla sådant. De som behöver vård på ett eller annat sätt, efter att blivit nedbrutna av Scientologirörelsen, kommer med största trolighet att belasta skattebetalare någon stans i världen. Därmed inte sagt att det tillhör vanligheterna.
Citera
2006-07-03, 00:05
Medlem
Citat:

Jag har ingen bestämd uppfattninga om vilka religioner som är bra eller dåliga, jag tycker egentligen religioner är helt onödiga, varför inte använda sunt förnuft istället?
Jag tror att religioner är roten till mycket ont här i världen, kolla bara på de korkade terroristerna.
Människan har en hjärna att använda, är det inte dags att lägga av med alla dessa religiösa "kryckor"?
Citera
2006-07-03, 01:55
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Nja, nu tycker jag nog att du tar i lite, det jag menar är att det känns lite udda att stämpla någon för att ha avikande åsikter och därefter förskjuta människor. Jag tycker nog att det är en viss skillnad på hur ett religöst samfund bör fungera. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle bli utesluten och förkastad från kristendomen bara för att jag kanske inte anser att biskopen har rätt. Förstår du vad jag menar?
Det ska mycket mer till innan man blir SP Declared än att man inte delar Hubbards uppfattning i något han säger. Du kan däremot inte sitta och sälja en produkt som du egentligen inte tycker är bra. Arbetar du som Staff så kan du inte göra ett bra jobb om du går omkring med en massa missförstånd eller agg mot kyrkan.
Man stämplar ingen utan man ifrågasätter personens lämplighet att arbeta inom Rörelsen. Människor som tar sig in i organisationer för att förstöra ska naturligtvis bort, allt annat är ju bara korkat.Det är lätt att prata om att man ska förstå allt och alla och ge alla en fair chans osv och helt plötsligt har man ingen organisation kvar att rädda pga av att ingen skyddade den.
Du måste tänka lite mer realistiskt och inte bara idealistiskt mannen..
Citera
2006-07-03, 02:32
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Fast det är väldigt mycket som skulle kunna delas ut utan några större kostnader. Att sedan de som arbetar inom rörelsen verkar arbeta väldigt hårt med väldigt låga löner är ju inte direkt fördyrande.

Att ta ca. 53.000:- för att få ta del av OT3 materialet tycker jag känns lite pricy. Finns billigare böcker med mer spännade innehåll på SF bokhandeln.
Det delas ut saker gratis också. Men den avigt inställde anser det bara är ett sätt att locka till sig människor för att senare lura skjortan av dom.
Jag har inga problem med att saker kostar pengar. Det är som sagt värre att tjäna pengar på sprit och tobak. Det man kanske inte tänker på är hur mycket pengar en människa lägger på tobak under en livstid enbart för att skaffa sig en sämre hälsa och ev lungcancer eller annan sjukdom.

Hur försvarar du det moraliskt riktiga i detta om livet endast ska tillåta saker som är sunt för människan. I en värld som i så hög grad styrs av ekonomiska intressen där människor ska ha den senaste mobilen eller senaste teven så handlar det ju bara om ett framkallat behov för att man ska tjäna pengar på det.
Så krasst är det faktiskt men jag säger inte att man inte ska kunna köpa den senaste teven utan jag säger bara att det är upp till var och en vad man gör med sina pengar. Är det lagligt så är det fine med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in