2006-07-26, 17:49
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Det är skillnad på att försöka ge en förklaring och att ställas till svars för. En person som inte har ett uppriktigt intresse kommer förmodligen aldrig ha tillräckligt med motivation för att dyka in särskilt djupt i ämnet tror jag. Har man redan den Schablonbild som figurerar om Scientologin så blir deltagandet i en sån här tråd nog mest inriktad på att slå ner på det hela. Det finns vissa undantag som Räsernajs t.ex som jag ändå uppfattat som ganska neutral, åtminstone i frågeställningen. Men visst har jag försökt att svara men det betyder ju inte per automatik att mottagaren är beredd att acceptera mitt svar.
För många år sedan fick jag Dianetiken under mina ögon. Även efter genomlösning och mycken eftertanke, måste jag erkänna att inga budskap av betydelse kunde hämtas som kunde jämföras t.ex. med Nya Testamentet eller ens Buddhismens budskap. Det är å andra sidan inte detsamma som att all information (mer allmänt hållna regler rekommendationer) skulle vara tokig. De grundläggande psykologiska förklaringarna ger dock anledning till den rättmätiga kritik som uttalades från den vetenskapliga världen (psykologi, psykiatri, beteendevetenskap etc.).
Citera
2006-07-26, 19:32
Medlem
pollenpers avatar
[quote=loungepuppy]Rätt uppfattat. Även om "kamp" är lite överdrivet för att beskriva min insats på forumet så är det framförallt just Scientologins "kritik" mot psykiatrin jag vänder mig mot. Påståendet att alla sexbrottslingar har en psykiater som uppmuntrar dem att vådta för att själva tjäna pengar t ex.
[quote=Ghoststrokes]Jag har tidigare läst fullständigt horribla påståenden från Psykiatriker kring vad Scientologi är och det är inte ens lönt att gå in i.
Citat:
Det är den stora skillnade. Psykiatrin som organisation och vetenskap skiter ju i scientologin. Enskilda psykiatriker däremot är kritiska. Psykiatrin har inte satt i system att sprida konspirationsteorier om psykiatrin.
Med rätta har dock psykiatrin påpekat då ex en SSRI-kritiker är scientolog. Det är faktiskt intressant att veta att personen som ex kritiserar SSRI-förskrivningen också anser att psykiatriker är hypersexuella och systematiskt våldtar sina patienter efter att ha drogat dem.

Tråkigt att det känns nedlåtande. Du kan ju för enkelhetens skull istället skriva huruvida Du håller med om att psykiatrin är sådan att de styr Time Magazine och myndigheter för att skapa psykisk ohälsa och sälja mer piller. Eller att vi skapar sexbrottslingar.
Om Du inte håller med. Känns det inte lite konstigt att se Scientologernas officiella internet-TV sprida sådana uppfattningar?

Jag hör ibland läkare inklusive psykiatriker säga sådant jag inte håller med om. Det ser jag som helt naturligt. Putter har dock förmedlat en bild av ett "färdigt och 100% fungerande" paket som gjort att det verkar paradoxalt att så konstiga åsikter kan förekomma officiellt som inte de "troende" håller med om.

Tack!

De där deprimerade som fått SSRI el KBT och som är friska då? Eller de med panikångest som efter 5 KBT-sessioner är friska från något de varit sårt handikappade?

Och vad är det bättre alternativet?

Vem ska istället bota de psykotiska, de deprimerade, de mano-depressiva?

Klart det är bra om det kommer fram att psykiatrin inte botar alla. Det vet ju både vi och våra patienter sedan länge och ingen har påstått något annat. Så om allmänheten har fått den felaktiga uppfattningen att psykiatrin är en "quick-fix" så är det väl bra att de tas ur den villfarelsen.

Vad gäller scientologin vet vi ju inte hur den fungerar eftersom den inte är utvärderad. Ska bli spännande att se. Om man har råd att ha ett Formel-1 team har man säkert råd att göra en vetenskaplig studie.

I psykiatrin har man redan kvalitetsregister för flera diagnoser/behandlingar och nya kommer kontinuerligt. Där rapporterar man faktorer som symtom, medicinering, övrig behandling, funktionsnivå, vårdupplevelse etc för att få statistik på varenda behandlad patient. Då kan man verkligen säga något om resultatet, åtminstone vad gäller enkla parametrar som ex vårdtid, sjukskrivning etc. Ngt för scientologin?

hej.'
Jag är en av dom där dom är drogade på piller, för närvarande "cymbalta" och jag vet att utandessa piller tjoppar jag ihop totalt. Tack för piller.
Men har du några länkar til KBT, som jag tolkartill kognitiv beteende terapi,
Helst på svenska
Citera
2006-07-26, 20:19
Medlem
Kundalinis avatar
Jag tror jag skall starta en ny religion jag med.

Fast först skall jag överta de här två företagen, så jag är uppdaterad på E-meterfronten:

Cephos

No Lie MRI Inc

Med den nya Xenutekniken skall jag ALLTID veta om mina slavar talar sanning!
Citera
2006-07-26, 21:58
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Lite OT men jag blev så fascinerad:

http://video.google.com/videoplay?docid=-8644690922139521166&q=dianetics

PARANOIDA SCIENTOLOGER

En sändning av "Problems and Solutions TV", sändning från Freedommag alltså en av CoS kommunikationsvägar. Avsnittet handlar om fågelinfluensan.

Titta på avsnittet vid 15.00 min och några minuter framåt.

Den intervjuade experten är tidigare ordförande för Commission of Human Rights (en scientologfront).

Mr (inte Dr.) Clarke säger att informationen om fågelinfluensa styrs av myndigheter och läkemedelsföretag. Man "kontrollerar" tidningar som ex Time Magazine och sprider information som gör människor deprimerade och sedan säljer man på dem antidepressiva. De stora pengarna, fortsätter Clarke, ligger nämligen inte i antibiotika utan i "mind-altering drugs".

Sammanfattningsvis påstår alltså snubben att psykiatrin kontrollerar media så de kan sprida skräckpropaganda om fågelviruset så folk blir ledsna så de kan säljas på antidepressiva.

Är det inte rätt fantastiskt att de sänder detta?

Jag undrar hur det kommer sig att dessa personer och organisationer fått för sig att psykiatrin har sådan makt att man kan styra både massmedia och myndigheter till att skrämma upp folk. Man kunde ju tro att både tidningar och myndigheter skulle vara mer intresserad av epidemiologens och smittskyddsläkarens åsikter när det gäller fågelinfluensa men tydligen inte.

Vid ca 24 minuter så undrar värden för programmet, Larry Byrnes, hur Clarke tror att staten kommer reagera (USA) och hänvisar till spelfilmen "Outbreak" där militären kommer in och spränger allt i luften. Det är så politiker tänker säger Clarke.

Han går vidare och påpekar att industrin och psykiatrin godtyckligt pekar ut barn som lidandes av ADHD och sedan tvingar på dem medicin.

Här måste Larry Byrnes bryta för reklam och visa upp en broschyr om just ADHD-problemet, Child Drugging - Psychiatry destroying lives. Byrnes fortsätter, -Det största brottet som begås i samhället idag är att man falskeligen stämplar barn som sjuka (en sjukdom som de facto inte finns) och ger sedan medicin som förstör barnens framtid.

Mr Clarke är även med på denna video:
http://video.google.com/videoplay?docid=4595729596527335458&q=Scientology
Citera
2006-07-26, 22:12
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ett bra exempel på vad jag tidigare sa. Du får gärna vara kritisk men du måste också kunna acceptera att det finns en annan sanning än din egen eller hur? Om jag säger att Auditering inte är musikterapi och min motståndare envisas med att han läst det någonstans och att jag därmed är knäpp som tror på Auditering vad är det då för vits med att ens besvara denna "kritik"??
Om personen inte är villig att ta reda på vad Scientologin själva säger då kan han ju aldrig få reda på vad Scientologin ÄR. Om han skyr tanken på att ens titta på Scientologins hemsida och anser att andra icke Scientologiska sidor är mer trovärdiga ja då är det inte lönt att ens försöka besvara frågor.
Det du gör är att påstå en massa saker och sen vill du att jag ska bemöta detta som en kritik mot Scientologin. Samtidigt avfärdar du människor när dom har positiva erfarenheter med bristande vetenskaplighet. Men de som är negativa får då anses som mer vetenskapliga eftersom du kan hitta dom om du söker efter dom. Därav så diskuterar jag fortfarande hellre läran då insikten och tilltron till denna till synes och sist avgör vad du skriver för sökord när du googlar. Eller hur?

Se feta texten ovan:

Jaghar lagt en del tid på att klistra stycken ur dianetikboken som jag undrar över eller tycker verkar konstiga. Det är väl verkligen att fråga om metoden och använda scientologins eget material. Det, är inte antiscientologiska länkar. Jag har inte märkt att du kastat Dig över möjligheten att förklara hur dessa textavsnitt bör förstås.

Vad gäller vetenskap kan man ju konstatera att det inte finns någon vetenskaplig studie som varken stödjer att dianetik eller scientologi fungerar, utöver de där två tveksamma om Narconon.

Därför blir vi hänvisade till Ditt påstående som forumdeltagare om att det fungerar, Din hänvisning till 8 miljoner som anser att det fungerar och länkar som tidigare givits till personer som anser att det fungerar.

Det rimliga sättet att kritiskt granska dessa källor är att: Höra vad Southpacific tycker som varit scientolog och som är forumdeltagare. Att höra vad hon säger om hur andra upplevt dianetik/scientologi. Att ge länkar till personer med erfarnehet av scientologi.

Jag anser att då jag klistrar en länk där en avhoppare är kritisk så bemöter jag ett argument där en aktiv scientolog säger att det fungerar.

Då jag klistrar en text eller en länk där en ex-sceintolog eller antiscientolog påstår något kan ju du om Du vill eller kan, dementera det som är felaktigt. Eller hur?

Titeln: "Tråden där vi försöker ge scientologerna en chans" kan tolkas på flera sätt. Uppenbarligen har jag och flera andra inte nöjt oss ex med adthelads "jag är lyckligare, det fungerar verkligen" eller uttalanden om "det är grundat på vetenskap" etc.

Kanske har någon som lurkat i forumet och bara läst inläggen blivit nyfiken på scientologi? Kanske har någon som varit nyfiken blivit avskräckt? Jag ser inget konstigt i denna diskussion jämfört med många diskussioner här på FB.

En av anledningarna är att diskussionen sker i skrift, en annan att trådarna blir så långa och nya debattörer plötsligt dyker upp och rör om i diskussionen. En annan viktig faktor är anonymiteten.
Citera
2006-07-26, 22:24
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
hej.'
Jag är en av dom där dom är drogade på piller, för närvarande "cymbalta" och jag vet att utandessa piller tjoppar jag ihop totalt. Tack för piller.
Men har du några länkar til KBT, som jag tolkartill kognitiv beteende terapi,
Helst på svenska
Tjena,

börja på www.kbt.nu
Kolla där på "vad är kbt" och "när används kbt".

Sedan tycker jag Du ska googla på diskussionsforum för personer som har liknande problem som Du.

Ex Föreningen för personer med panikångest och social fobi har ett forum på sps.nu/forum/
Där kan Du säkert hitta beskrivningar från dem som gått i kbt och ställa egna frågor.

Har ingen länk till ngt depressionsforum just nu.

Allmänt forum för sådan som mår eller har mått psykiskt dåligt:
www.korallhavet.se

PS. Om Du säker på "depression+forum" på Google får Du upp en sponsrad/betalad träff på www.dianetik.nu med titeln "vad är depression". På samma sida kan Du direkt beställa boken. Jag rekommenderar Dig att istället vända Dig till läkare, psykolog eller psykoterapeut istället.
Citera
2006-07-26, 22:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tjena,

börja på www.kbt.nu
Kolla där på "vad är kbt" och "när används kbt".

Sedan tycker jag Du ska googla på diskussionsforum för personer som har liknande problem som Du.

Ex Föreningen för personer med panikångest och social fobi har ett forum på sps.nu/forum/
Där kan Du säkert hitta beskrivningar från dem som gått i kbt och ställa egna frågor.

Har ingen länk till ngt depressionsforum just nu.

Allmänt forum för sådan som mår eller har mått psykiskt dåligt:
www.korallhavet.se

PS. Om Du säker på "depression+forum" på Google får Du upp en sponsrad/betalad träff på www.dianetik.nu med titeln "vad är depression". På samma sida kan Du direkt beställa boken. Jag rekommenderar Dig att istället vända Dig till läkare, psykolog eller psykoterapeut istället.
Tackjag har kontakt med läkare men jag börjar med kbt.nu
Citera
2006-07-26, 22:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Intressant. I mina ögon samma strategi när man riktar sin rekrytering mot missbrukare (Narconon), lågutbildade (Städpoolen) eller arbetslösa (deras rekryterings/"Meyer Squibbs"-företag som jag inte minns namnet på).
Citera
2006-07-26, 22:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tackjag har kontakt med läkare men jag börjar med kbt.nu

Kbt.nu kostar 400 spänn om året. Lite mycket för en snabbkoll.
Citera
2006-07-26, 23:27
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Mr Clarke är även med på denna video:
http://video.google.com/videoplay?docid=4595729596527335458&q=Scientology
Ojdå.

Fan vad otrevligt att den lokala polismyndigheten jobbar extra som Scientolg-security. Mest flagrant var när de vägrade ta ID på killen som hoppade på dokumentärfilmarna med en hammare (fast de tog ID på offren) och det efteråt visade sig att han var efterlyst brottsling. Pinsamt...

Om Clarke:
Vilken snabb move för att vara en stor och rund person.!
Han trampar en demonstrant på foten och ger en armbåge i sidan på killen. Vilken prydnad för Commission of Human Rights.

Hursomhelst så stärker det ytterligare uppgifter om sambandet mellan Scientologkyrkan och CCHR. I andra trådar har det påståtts att CCHR inte alls är påverkade av scientologkyrkan utan är oberoende och startat av en oberoende psykiater. Ändå ägnar han sig den dåvarande ordförande för CCHR åt att fysiskt angripa personer som demonstrerar utanför en scientologlokal.

Min uppfattning är således fortfarande att:
då man läser material från CCHR skall man också läsa det material scientologkyrkan skrivit om psykiatrin, inklusive Hubbards beskrivning om systematisk hjärntvätt, syftet att förslava befolkningen etc.
Citera
2006-07-26, 23:39
Medlem
loungepuppys avatar
http://video.google.com/videoplay?docid=-6041248814800498717&q=xenu+tv

Lite OT men en ganska rolig video. Två scientologer, bla en som bör ha varit OT-någonting, dyker upp vid MArk Bunkers hus efter att han filmat utanför deras möteslokal tidigare.

Det otäcka är förstås att de dyker upp vid hans hem, lite skillnad mot att demonstrera utan för en organisationslokal..

Det andra otäcka är att de i hans grannområde går runt med skyltar med texten "Beware your neighbour Mark Bunker. He is not all he seems...".

Nåväl. Det roliga är:
Att en kille vägrar presentera sig som ngt annat än "D". Att "D" anstränger sig för att gömma sig bakom skylten han håller.

Det tredje roliga är att Bunker och scientologen Dan Murnan båda hävdar att "I am trying to help you". Visst ;-)

Jag tycker dock att Bunker är mycket sansad och strukturerad. Lite naivt att tro att Murnan plötsligt ska få en uppenbarelse för att han konfronterar honom med dokumenterade brott av scientologin. Fast jag antar att han vill ha med allt på video och Murnans reaktion mot det.

Han säger dock ngt klokt om sin position vs scientolgkyrkan. "Jag hoppas att persone rinom scientolgkyrkan kommer reformera den. Jag har inget emot att Ni tror på Xenu men däremot metoderna, lögnerna etc".
Citera
2006-07-26, 23:42
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Kbt.nu kostar 400 spänn om året. Lite mycket för en snabbkoll.
??

www.kbt.nu

Länkarna med kort info om hur man gör vid ex depression, ätstörning etc, fungerar ju?

Medlemskap är nog tänkt för terapeuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in