2006-06-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Sett påståendet på ett par andra forum. allexperts.com borde vara en av dem. Det är därför jag undrar.
Återigen, varför inte ta uppgifter direkt från källan?
Citera
2006-06-19, 20:32
Medlem
Citat:
En till fråga, i väntan på svar på de tidigare.

Som jag har förstått det skulle det vara skadligt för en scientolog att ta del av lärorna från högre nivåer i ett för tidigt stadium, att detta till och med skulle kunna resultera i ohälsa och ev. död? Stämmer detta? Och i så fall på vilket sätt?
Tja.... Det där med ohälsa och eventuell död har jag ingen aning om.
Det verkar ju likna all annan utbildning/träning.
Om jag idag skulle börja min utbildning till hjärnkirurg, och jag under min första dag på utbildningen, blev insatt på den sluttentan som först skulle komma om 6-8 år, nämligen att själv vara ledande kirurg under en större hjärnoperation.
Om jag alltså under min första dag på min utbildning, skulle göra det sista kurssteget nämligen att vara förste kirurg för en hjärnoperation, så skulle detta garanterat resultera i ohälsa och ev död, och kanske inte bara för patienten.

Detta stämmer ju med alla utbildningsämnen jag kan tänka mig.
Om jag personligen skulle läsa komVux och få gymnasiekompetens i matematik, och mitt kursmaterial bestod av den sista kursen i avancerad universitetsmatte, så skulle jag definitivt inte vara kvar på KomVux särskilt länge, då jag inte skulle fatta ett smack av något jag läste. Helt enkelt för att jag inte är upp på den nivån ännu, självklart, simpelt, eller hur?
Lika självklart måste jag i det fallet skaffa all grundläggande kunskap och ta ett steg i taget för att förstå helheten och kunna fortsätta med mer utvidgad kunskap.

Vari ligger svårigheten att se detta som något självklart?
Citera
2006-06-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Absolut, detta ÄR mycket intressant, då det nu verkar finna något konkret att diskutera, inte bara det som andra här på tråden hänvisar till källor som är helt oinsatta och noviser i ämnet, och ofta helt missvisande.
Exakt vad var det du blev mer och mer anti för, som Ghoststrokes även nämnde, det måste varit något speciellt du inte höll med om.
Vad var det?

När jag var anställd i Scientologikyrkan fick jag veta mera, bl a om den ekonomiska biten.
Det är en väldigt liten del av alla inkomster som går till de anställda inom kyrkan. De får slava större delen av dygnet för struntlöner, medan det mesta av pengarna skickas till USA.
De flesta anställda där jag jobbade hade knappt till mat och kläder, de hade inte råd att gå till tandläkaren. De köpte sina kläder på second-hand.
Jag var hemma hos en scientolog en gång och skulle sitta barnvakt. Det stackars barnet var magert och hungrigt. Det enda ätbara jag hittade i hela hemmet var några spaghettistrån och en skvätt ketchup.
Citera
2006-06-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Kan du beskriva lite mer i detalj vad du inte gillar i själva läran? Eller var det folket som jobbade där du ruttnade på?

Jag tyckte om folket där, det var hyggliga människor men de var så lurade av läran. Ju längre tid man varit i kyrkan desto mer hjärntvättad blir man.
HUbbard höjs till skyarna som en gud. Att uttala den minsta kritik av någonting inom kyrkan medför hemska straff.
Därför kan de anställda aldrig diskutera tvivel och missnöje sinsemellan, därför går alla och tror att det är dem själva det är fel på om man inte trivs med någonting inom organisationen.
Hela organisationen och läran är uppbyggd som ett vattentätt system som tydligen fungerar jättebra, det går ju relativt bra för kyrkan. Särskilt höjdarna i toppen vältrar sej i lyx.
Citera
2006-06-19, 23:39
Medlem
Citat:
Har läst om någon form av kontrakt på ett par ställen, i samband med att bli en "Staff Member". Vad för typ av kontrakt är detta? Och vad innehåller det?

Någon som vet?

Man kan skriva kontrakt på 2½, 5 år eller livstid, eller ännu längre.
Citera
2006-06-19, 23:46
Medlem
Citat:
Vad jag vet så var Scientolgerna bland de första att bedriva välgörenhet när "Twin Towers" föll ihop 11 september, de var bland de första på plan vid Tsunamikatastrofen, tillika då Katrina drog in över New Orleans och andra ställen. De var där och gjorde stora insatser av välgörenhet, bara för att nämna ett fåtal insatser.
http://www.scientology.org/en_US/world/news/volunteer-ministers/index.html
Här kan du tex läsa om all den välgörenhet dom sysslar med och har gjort, inget litet arbete om jag får säga.
Var har du fått din fråga från?

Med din fråga utgår jag ifrån att du menar att Scientologerna skulle ha sin egen golfbana, vilket jag själv inte har en aning om.
Men om vi utgår från att du har rätt, så ser jag inga som helst problem om så vore fallet.
Religion handlar om själsliga ting att må bra och utveckla sig på det själsliga planet. Vissa människor finner sin frid i att fiska, andra genom att springa och träna för maraton, vissa simmar, andra gör fjällvandringar etc, etc, etc, vad är det för fel i att spela golf för att få en stunds sinnesfrid?
Ska dom inte få fiska heller?

Scientologer försöker alltid få sej själva att framstå som fantastiska hjälpare. Jag har hört talas om att egentligen så var scientologerna bara ivägen efter 11 sept och blev bortfösta från platsen av brandmännen. De fåniga beröringassister scientologerna ger är löjliga i sådana katastrofsituationer.
Citera
2006-06-20, 00:41
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Varför läser du då inte vad som gjordes av Scientologerna på plats efter Tsunamin, här står det mesta.
http://www.volunteerministers.org/eng/news/tsumani/050105.htm
Scientologerna var där på plats i Thailand, Sri Lanka, Indonesien med över 200pers som på frivillig basis jobbade tillsammans med politiker, läkare, kirurger andra hjälporganisationer etc, etc, och gjorde ett stort jobb. Thailändare har en oerhört stark tro i sin Buddism, vilket dom söker hjälp och styrka av. ALLA svenskar har verkligen vittnat om Thailändarnas otroliga styrka, vänlighet och villighet att hjälpa, trots att många av dom själva var drabbade av än större personliga förluster. Förringa inte deras egna styrka i sin buddistiska tro.
Nu får du ge dig. Det var citatet som kom från Vol.ministers egen hemsida tillsammans med total frånvaro av konkreta uppgifter förutom en massa handpåläggning och "mentalt" stöd som jag hittade och som gjorde mig upprörd. Ingen konkret hjälp med andra ord. Den länken du ger här går ju även den till en sida som talar om bara förhäver sig i
Citat:
There are now more than 200 VMs on location delivering Scientology Assists to survivors, relatives and anyone else in need and teaching others to also minister these assists.
och vad går nu denna Scientology Assists ut på? Jo, här kommer ju en förklaring http://www.scientologyhandbook.org/sh6.htm.

Dessutom får du det att låta som om ni stod bakom Buddismens styrka. Vad jag är ute efter är konkreta siffror på vad Scientologin har uträttat i form av hjälparbete, inte hur man fått en chockad tant att le eller hur många foldrar som delats ut.

Då jag faktiskt länge, trots allt slingrande och svårigheter att få svar tidigare, var beredd på att försöka lyssna in på vad Scientologin gick ut på. Framför allt eftersom mycket som lagts fram har varit vettigt om än lite av sunt förnuft, så har du genom att lägga fram detta som jag endast kan se som en enda bluff ännu så länge, fått mig att bli otroligt misstänksam och avigt inställd till hela rörelsen.

Citat:
Du klankar ner hårt på Scientologernas ideella arbete på plats, en liten fråga bara. Vad var din egen insats i hjälpen vad gäller Tsunamin?
Vad det dig anbelangar så kan jag ha varit en av dem som var drabbade. Nu var jag inte det direkt utan bara indirekt, men det hade du ingen aning om och ändå drog du slutsatsen att jag inte gjort något. Jag har antagligen gjort minst lika mycket som du, om vi bortser från vad du anser att "din" organisation gjort.

Citat:
Nu var det ju inte därför Scientologerna var där för religiösa skäl i första hand, vilket du lätt hade kunnat se om du med intresse själv läst denna länk. Nånstans verkar det faktiskt inte som att du är villig att själv se och uppfatta fakta och klara bevis när det gäller Scientologin, svaren på dina frågor finns ju där framför dina ögon.
Vakna och känn doften av morgonkaffet! Att läsa en massa amerikaniserad propaganda, som inte säger någonting mer än hur dum världen är och hur god Scientologin är, är det den sanningen du menar? För att ens kunna skrapa på någon sanning i detta fallet verkar det som om man i första hand måste vara skeptisk.

Citat:
Tja varför har svenska fd statskyrkan 100-tals miljoner placerade i aktier på börsen, varför har dom en massa värdefulla reliker i bankvalv. Varför säljer inte kyrkan alla dessa reliker och får in en jävla massa miljoner som dom sen kan köpa mat för och skicka till nått fattigt land?
Dra inte in andra organisationer i detta, det är Scientologin som disskuteras. Även om jag håller med dig. Kyrkan och den traditionella religionen ligger bakom en hel del elände genom tiderna, sitter på osjäliga rikedomar, men dom är åtminstånde rakryggade nog att erkänna sina fel och brister, samt att dom kan påvisa hur dom hjälper folk i nöd.

Citat:
Varför skickar inte läkemedelsindustrin en del av sina mångmiljardvinster varje år till fattiga länder, så dom kan köpa mat?
Får Scientologikyrkan bygga en egen pool där dom kan simma?
Får dom köpa och bygga en egen tennisplan?
Får dom köpa ett eget pingisbord?
Var anser du gränsen går vad gäller deras rätt att äga?
Återigen, vad har läkemedelsindustrin med det här att göra? Visst, dom är kapitalistiska utsugare, som i första hand är ute efter att tjäna en dollar, men återigen så kan faktiskt påvisa att biverkningen av deras verksamhet (läkemedelen själva) faktiskt i mångt och mycket är till gagn för folket. Dyrköpt, javisst, men det verkar eran hjälp vara även den.

Dessutom, jämföra en golfanläggning med en swimmingpool, kom igen....

Sorry att jag går på, men detta med hjälparbete och solidaritet ligger mig varmt om hjärtat och du har lyckats göra mig upprörd. (Ja, jag vet, om jag hade varit CLEAR, had ejag kunnat kontrollera mina känslor lika bra som du )
Citera
2006-06-20, 00:45
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Återigen, varför inte ta uppgifter direkt från källan?
Jag försöker så gott det går, men eftersom jag inte är riktigt lika stark i tron som du, så vill jag gärna höra andras inlägg också. Dessutom så om du tittar på den sidan så kommer du att se att även högt rankade Scientologer svarar på frågor där. Dessutom verkar dom vara lättare att få svar från, än sina svenska kollegor.
Citera
2006-06-20, 00:53
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Tja.... Det där med ohälsa och eventuell död har jag ingen aning om.
Det verkar ju likna all annan utbildning/träning.
Om jag idag skulle börja min utbildning till hjärnkirurg, och jag under min första dag på utbildningen, blev insatt på den sluttentan som först skulle komma om 6-8 år, nämligen att själv vara ledande kirurg under en större hjärnoperation.
Om jag alltså under min första dag på min utbildning, skulle göra det sista kurssteget nämligen att vara förste kirurg för en hjärnoperation, så skulle detta garanterat resultera i ohälsa och ev död, och kanske inte bara för patienten.
Nu pratar jag inte om att utföra hjärnkirurgi som undersköterska, men en undersköterska kan ha viss kunskap om en hjärnkirurgs arbete utan att för den skull störa varken kirurgens eller sitt eget jobb.

Citat:
Detta stämmer ju med alla utbildningsämnen jag kan tänka mig.
Om jag personligen skulle läsa komVux och få gymnasiekompetens i matematik, och mitt kursmaterial bestod av den sista kursen i avancerad universitetsmatte, så skulle jag definitivt inte vara kvar på KomVux särskilt länge, då jag inte skulle fatta ett smack av något jag läste. Helt enkelt för att jag inte är upp på den nivån ännu, självklart, simpelt, eller hur?
Lika självklart måste jag i det fallet skaffa all grundläggande kunskap och ta ett steg i taget för att förstå helheten och kunna fortsätta med mer utvidgad kunskap.

Vari ligger svårigheten att se detta som något självklart?
Återigen, jag menar inte att du skall byta ut de lägre nivåernas kunskap, utan bara att få ett humm om de högres. Eller annan kunskap i ämnet än den från de officiella kanalerna. Här har du en länk, du som gillar sådana, till en disskusion om farligheten (du behöver inte vara rädd, det är en OT person som svarar). http://experts.about.com/q/Scientology-1751/sceintologist-recovered-exposed-advanced.htm
Själv tycker jag att det låter oroväckande farligt, men hur och varför?
Citera
2006-06-20, 10:22
Medlem
Citat:
Sett påståendet på ett par andra forum. allexperts.com borde vara en av dem. Det är därför jag undrar.

Det är helt fel - så du kan glömma att de säger tycker jag.
Citera
2006-06-20, 12:23
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Det är helt fel - så du kan glömma att de säger tycker jag.
Jaha, ok, säger du det så är det väl så.

Fast, efter putters hänvisning till hjälporganisationen, så får du ursäkta om jag blir lite misstänksam. Om vi säger så här, om dom inte motsätter sig Välgörenhet, bedriver dom någon?
Citera
2006-06-20, 14:02
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
När jag var anställd i Scientologikyrkan fick jag veta mera, bl a om den ekonomiska biten.
Det är en väldigt liten del av alla inkomster som går till de anställda inom kyrkan. De får slava större delen av dygnet för struntlöner, medan det mesta av pengarna skickas till USA.
De flesta anställda där jag jobbade hade knappt till mat och kläder, de hade inte råd att gå till tandläkaren. De köpte sina kläder på second-hand.
Jag var hemma hos en scientolog en gång och skulle sitta barnvakt. Det stackars barnet var magert och hungrigt. Det enda ätbara jag hittade i hela hemmet var några spaghettistrån och en skvätt ketchup.
Ok , jag fattar den biten. En liten undran bara: Du började arbeta där och jag vet inte hur länge men finns det någonting i läran som du tycker är bra eller är allt bara ren humbug? Menar du att de som jobbar där enbart är grundlurade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in