2006-06-23, 18:55
Medlem
Såja, det var roligt att ni pratar jordmänniskor!

Det är jag som är rymdkejsaren ni talar om och nu är jag tillbaka på den här planeten. Tråkigt som fan att ni inte känner igen mig varje gång jag kommer. Då får vi ta om det hela från början igen, alltså dumpa en massa överskott på hawaii.
Citera
2006-06-23, 21:20
Medlem
Räsernajss avatar
Detta blir en pärs, detta är skrivet under den obligatoriska misommarsfyllans påverkan. Men min grundintension hoppas jag håller ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Som jag sa tidigare, du måste vara källkritisk, vilket jag tycker du brister i.
Om du verkligen vill veta om dina frågor så går det att googla i 30 sekunder för att finna ut trovärdiga källor.
Om nu inte kanske 8-9 miljoner scientologer är trovärdiga för dig, så ansträngde jag mig i kanske 2 minuter för att hitta fram till denna artikel som är skriven i den mest ansedda och mest erkänd som tidningen i USA som står för sanningen, nämligen Washington Post.
http://msnbc.msn.com/id/6878931/

Som sagt var, se över ditt källmaterial.
Jag kan inte säga annat än att ditt val av "källmaterial" är i min linje, dock undrar jag om du själv har läst artikeln, eller om det är så att vi tolkar den fundamentalt olika.
Citat:
The Scientologists are here and everywhere in this disaster -- in Sri Lanka and Indonesia. They are doing their assists and handing out little blue booklets in local languages, "The Way to Happiness: A Common Sense Guide to Better Living."

'Det finns inget i den arikeln som säger mig, en sunt ifrågasättande person, att det som dessa 200 personer tillhandahåller är mer än bullshit. Bara för att man flugit dit 200 pers., betyder inte att dom är betydande för att lindra den skada som folk i regionen lider..[/quote]

Citat:
Tja, du litar ju inte på Scientologerna själva, kanske du anser Washington Post här ovan vara pålitlig, vad vet jag.
Jag själv har sett alla dessa ideellt arbetande människor i handling, främst via Narconon, och har sett vilket enormt arbete dom gör, vilket jag även sett Scientologerna göra. Jag behöver inga tidningsartiklar för att veta vilken oerhörd insats dessa gör för vårt samhälle och enskilda individer. Jag har sett själv med egna ögon.

Det är trisst att vårt samhälle i Väst blivit så att så fort någon annan människa eller grupp vill hjälpa andra människor, utan egen baktanke om belöning eller tack, så blir dessa människor misstänkliggjorda. I alla sk U-länder och i stora delar av Asien, finns knappast denna smått sjuka inställning, vilket alla svenskar vittnat om som var i tex Thailand.

Som sagt var, läs min länk som visar Washington Post artikel, eller spendera 3 minuter med att googla så får du fler srtiklar och uttalanden om deras hjälp.
Om du nu inte vill fråga nån av alla de 8-9 miljoner Scientologerna, eller nåt..
Om du själv, försökte dig på att googla, mer än 3 minuter, så skulle du finna sådana mängder av material som säger emot scientiolgernas budskap, att bara en dåre skulle kunna vara partisk i målet. När du hänvisar till hur bra Scientologin är, så ser du på inget sätt till hur kritiserad den är från annat håll..[/quote]

Citat:
Ledsen om du fick personliga lidanden i samband med Tsunamin.
Jag har inte på något sätt påstått att du INTE gjorde någon insats för Tsunamihjälpen. Det enda jag sa var, att du då var så kritisk till Scientolgerna hjälp där borta, över 200 pers var på plats och hjälpte till. Då blev jag nyfiken på vad din egen hjälp bestod av.
Du har fortfarande inte svarat på den frågan, vad bestod din hjälpinsats av?

Då jag själv inte bidrog ett skvatt till just dessa nödställda, så skulle jag aldrig ha mage att kritisera någon som med gott hjärta var där och hjälpte till, eller från hemmaplan..
Du behöver inte känna dig så dum, vad det gäller Tsunamin och mig. Jag drabbades lindrigt, med att bekanta var i omrädet. inga nära och kära, endast bekanta, men det är illa nog. Min insats begränsar sig endast till ekonomiska donationer, som de flesta Svenskars bidrag till katastrofen. det enda jag hängde upp mig på, var att du tycktes begränsa min insats, utan att veta dess omfattning..[/quote]

Citat:
Om du kritiserar Scientologerna för att äga saker och ting, då måste du ju vara emot hela det kapitalistiska systemet. Du kan ju inte bara hoppa på Scientologerna för något som alla gör inom detta kapitalistiska system vi har.
Jag och min fru äger en del guld i form av smycken etc, samtidigt som det finns barn i Afrika som svälter ihjäl. Detta torde dock tillhöra en annan tråd här på FB..
Sm människa så är jag aningen åt vänster, dock inte fullt ut. Jag anser att du och din fru gärna får äga guld, eller vad ni nu anser passar bäst för er. däremot, är jag hårt emot ägande av organisationer, som säger sig verka mot fattigdom och elände, om det inte kan påvisa ett direkt mervärde för de behövande..[/quote]

Citat:
Jag är själv ledsen för att jag inte är CLEAR.
Jag är också en varm anhängare till hjälparbete och solidaritet, tro mig.
Jag kan dock fortfarande inte förstå ditt agg mot deras egna golfbana.
Jag vet att deras personal jobbar stenhårt varje dag. Då är det väl en ypperlig personalförmån att kunna spela golf på sin fritid såsom rekreation, och kanske då från utomstående även tjäna en hacka som betalar det som Washington Post här ovan beskriver, eller vad tror du annars skulle betala 200 personal i sydostasien som jobbar och hjälper till. Vem och vad skulle annars betala deras resor, deras mat och deras logi och även en del lön naturligtvis.
Utan denna golfbana, kanske dom inte hade kunnat vara där, eller hur?
Pengarna måste in för att bedriva denna form av akut hjälpinsats.
200 pers i ett antal veckor, det kostar ska du veta, vilket du redan gör om du tänker efter.
Vet du hur många golfbanor det finns i världen? Om man n u vill spela golf för att må bra, bör det inte vara något problem. Jag har bekanta som jobbar som GolfPro´s så jag vet vad det kostar att driva en golfbana. det har inget med välgörenhet att göra. Att äga en golfbana har inget annat än profit att göra.
Citera
2006-06-23, 21:39
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
OM detta är sant, då utgår jag ifrån att du gjorde vad alla ansvarsfulla människor skulle ha gjort, nämligen anmält detta till socialtjänsten, vilket jag hoppas och utgår ifrån att gjorde!
Eller?
Och riskerat att den gängse psykologisak maskinen haft sin gång.
Citera
2006-06-23, 21:46
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Tycker du verkar fått en del om bakfoten. Du kan anmäla en Scientolog om du anser att han försummat sina skyldigheter. Därav finns det en Etikdivision som du säkert känner till. Om du vill anmäla en Scientolog för olagligt förfarande så visst kan du det. Rättsmaskineriet har inga gränser vad gäller Scientologer utan det är bara att gå till snuten och göra en anmälan om du anser att någon har lurat skjortan av dig. Men det är skillnad på att bryta mot lagen och att bryta mot interna policyn vilket du borde veta.
.
Särskilt om den ena parten förfogar över stora mängder av juristisk kompetens. Scientologin har visat sina juristiska tänder vid ett flertal tillfällen.
Citera
2006-06-24, 06:00
Medlem
Citat:
Är fortfarande nyfiken på vad du anser om t.ex deras integritetskurs eller kommunikationskurs? Vad är det exakt i dessa kurser som du menar är felaktigheter? Dina argument om hjärntvätt säger inte särskilt mycket mer än att du inte diggar Scientologi. Kan du lite mer i detalj peka på vad du anser är fel i deras lära ?

Började med kommunikationskursen som jag tyckte var billig och bra, fortsatte med andra kurser och trivdes bra med det mesta inom kyrkan.
Det var trevliga människor och det kändes som att man var en viktig person.
Det var först när jag började arbeta där och fick mer inblick i saker som jag började reagera negativt. Det var väldigt tuffa villkor som kändes omöjliga att klara av.
Jag upplevde också hur man var hänsynslös mot personer för att få tillgång till deras besparingar och annat som kunde omsättas i pengar.
Det hände att man plockade in en utvecklingsstörd person och lurade till sej allt hon hade på sitt bankkonto.
En annan hade fått ett arv och blev snabbt avlurad de pengarna till några timmars auditering. Sedan räckte inte pengarna till att slutföra en viss auditeringsprocess. Då fick personen veta att han skulle gå under om han inte snabbt fixade mer pengar. Väldigt många tog banklån och får dras med de skulderna livet ut.
Det var en person som just hade fått ut terminens studiemedel och blev avlurad alltihop samma dag, och fick sluta sin utbildning.
Metoderna de använde som övertalning var utstuderad psykisk utpressning, man ömsom lockade med fantastiska framtidsutsikter, ömsom hotade med att helvetet skulle braka loss om man inte gjorde som scientologerna ville.
Dessa övertalningar kunde pågå i flera timmar, då flera personer satt runt personen och använde sina utpressningsmetoder. Många började gråta och gick därifrån som psykiska vrak.
En gång ringde de upp min mamma och bad henne komma dit för ett viktigt samtal. Hon är väldigt tuff och stark men hon gick gråtande därifrån och vill aldrig någonsin mer sätta sin fot där.
Sedan var det saker som man höll fast vid fast det var helt omodernt, ex man fick inte amma utan skulle ge sitt barn en blandning av komjölk, honug och kornavkok. Denna regel hade kommit på 50-talet när det fanns risk för DDT i modersmjölk. DDT är ju förbjudet sedan länge o modersmjölk anses nu vara det allra bästa för barnet. Honung ska man absolut inte ge spädbarn för det innehåller botulismbakterier. Veteavkok och komjölk är inte heller bra för det kan ge allergier.
Detta är bara en del av vad jag reagerade mot, har hundratals exempel till.
Citera
2006-06-24, 06:23
Medlem
Soffpotatisens avatar
Om jag bli ren kan jag då kasta mina psykpiller och hoppa i soffan varje gång jag är i tv?

Jag vill gärna ge det en chans, det verkar skoj.
Citera
2006-06-25, 04:38
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Började med kommunikationskursen som jag tyckte var billig och bra, fortsatte med andra kurser och trivdes bra med det mesta inom kyrkan.
Det var trevliga människor och det kändes som att man var en viktig person.
Det var först när jag började arbeta där och fick mer inblick i saker som jag började reagera negativt. Det var väldigt tuffa villkor som kändes omöjliga att klara av.
Jag upplevde också hur man var hänsynslös mot personer för att få tillgång till deras besparingar och annat som kunde omsättas i pengar.
Det hände att man plockade in en utvecklingsstörd person och lurade till sej allt hon hade på sitt bankkonto.
En annan hade fått ett arv och blev snabbt avlurad de pengarna till några timmars auditering. Sedan räckte inte pengarna till att slutföra en viss auditeringsprocess. Då fick personen veta att han skulle gå under om han inte snabbt fixade mer pengar. Väldigt många tog banklån och får dras med de skulderna livet ut.
Det var en person som just hade fått ut terminens studiemedel och blev avlurad alltihop samma dag, och fick sluta sin utbildning.
Metoderna de använde som övertalning var utstuderad psykisk utpressning, man ömsom lockade med fantastiska framtidsutsikter, ömsom hotade med att helvetet skulle braka loss om man inte gjorde som scientologerna ville.
Dessa övertalningar kunde pågå i flera timmar, då flera personer satt runt personen och använde sina utpressningsmetoder. Många började gråta och gick därifrån som psykiska vrak.
En gång ringde de upp min mamma och bad henne komma dit för ett viktigt samtal. Hon är väldigt tuff och stark men hon gick gråtande därifrån och vill aldrig någonsin mer sätta sin fot där.
Sedan var det saker som man höll fast vid fast det var helt omodernt, ex man fick inte amma utan skulle ge sitt barn en blandning av komjölk, honug och kornavkok. Denna regel hade kommit på 50-talet när det fanns risk för DDT i modersmjölk. DDT är ju förbjudet sedan länge o modersmjölk anses nu vara det allra bästa för barnet. Honung ska man absolut inte ge spädbarn för det innehåller botulismbakterier. Veteavkok och komjölk är inte heller bra för det kan ge allergier.
Detta är bara en del av vad jag reagerade mot, har hundratals exempel till.
Tack för ditt svar! Av ditt svar att döma så upplever jag det som att det i första hand är vissa Scientologers sätt att pusha folk som du stör dig på. Jag får inte direkt en känsla av att läran i sig tycks ha stört dig i samma omfattning.Jag har inte jobbat eller jobbar inte inom Scientologin men jag har förstått att det är tufft arbete och att vissa inte pallar det.

Jag stör mig också på Scientologer som pushar och är ihärdiga även om argumentet att dom BARA gör det för att tjäna pengar inte nödvändigtvis måste vara sant eftersom många jag känner faktiskt vill hjälpa människor med sina problem eller att utvecklas. Sen är ju inte Scientologi i första hand någon välgörenhet ,så att de tar betalt för sina varor eller tjänster ser jag inte som särskilt unikt. Självklart försöker man få kunder och det finns uppenbarligen många nöjda kunder likväl.

Men jag har aldrig påstått att Scientologin är felfri, däremot har jag inte funnit något i läran som jag tycker är konstigt.De högre OT nivåerna känner jag inte till och de må vara att det som skrivs om dom låter lite Spejsat, men tänker man efter så är livet överhuvudtaget ganska så uflippat, så vad ska man tycka?

Jag konstaterar också att de människor som jag känner inom Scientologin absolut avråder från att ta lån, men om en person vill ta ett lån och lägga pengarna på Scientologi så är det hans ansvar och om personen tycker att det varit värt pengarna så tycker jag det är fel att säga att han blivit avlurad pengar.
Om resultatet blev bra så kan det ju ha varit värt det som jag ser det.
Citera
2006-06-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Jag tycker att frågor fungerar bäst ibland. Och ibland vill folk bara argumentera emot något och inte förstå.

Nu sa jag att jag skulle svara också så:

Genom deras handlingar, vad de säger, deras syfte och vad de åstadkommer.

Att man blir inte irriterad, ledsen, rädd osv. Jag är i närheten. Men man har fortfarande preferenser förstås. Man upplever mycket mer stillhet och glädje istället.
låter nästan lite lätt psykopatiskt.
Citera
2006-06-26, 00:21
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
låter nästan lite lätt psykopatiskt.
Känner du till ordet Defaitism? Slå gärna upp det i en ordbok...
Är det inte mer sjukt att tycka att en människa som mår bra och känner ro är psykopatisk? Avundsjukan tar många trista uttryck tydligen.
Citera
2006-06-26, 00:41
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Sen är ju inte Scientologi i första hand någon välgörenhet ,så att de tar betalt för sina varor eller tjänster ser jag inte som särskilt unikt.
Ungefär samma upplägg som Viktväktarna. Den stora skillnaden är att dom inte kallar sig kyrka. Jämför man med de flesta andra kyrkor (åtminstånde de som jag känner till), så är just det primära att värna om människans själ och välmående.
Citera
2006-06-26, 04:39
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Ungefär samma upplägg som Viktväktarna. Den stora skillnaden är att dom inte kallar sig kyrka. Jämför man med de flesta andra kyrkor (åtminstånde de som jag känner till), så är just det primära att värna om människans själ och välmående.
Förstod inte riktigt din poäng med viktväktarna? Skyller på den sena timmen... Undertonen i många av dina inlägg (som jag uppfattar det) verkar handla om hur man anser att själavård ska finansieras och det känns lite för politiskt tråkigt för att jag ska orka hänga på en sån diskussion. ATT all verksamhet i stort förutsätter en ekonomisk stabilitet kan man ändå inte kringgå, så för mig blir det då en idealistisk fråga om huruvida all form av själavård ska finansieras av skattemedel eller inte. Vill vi ha ännu högre skatter så att även Scientologin och andra alternativa metoder kan bli finansierade så får man väl rösta på något parti som gillar att ha mycket skattemedel att fördela.
Citera
2006-06-26, 09:51
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Förstod inte riktigt din poäng med viktväktarna? Skyller på den sena timmen... Undertonen i många av dina inlägg (som jag uppfattar det) verkar handla om hur man anser att själavård ska finansieras och det känns lite för politiskt tråkigt för att jag ska orka hänga på en sån diskussion. ATT all verksamhet i stort förutsätter en ekonomisk stabilitet kan man ändå inte kringgå, så för mig blir det då en idealistisk fråga om huruvida all form av själavård ska finansieras av skattemedel eller inte. Vill vi ha ännu högre skatter så att även Scientologin och andra alternativa metoder kan bli finansierade så får man väl rösta på något parti som gillar att ha mycket skattemedel att fördela.
Lite av det jag hänger upp mig på, är som du mycket riktigt kännt av, är att pengar verkar ha en väldigt central roll i nom scientologin. Det används som marknadsföring "-kan hjälpa dig till ett bättre jobb och hur du tjänar mer pengar". Samtidigt som det verkar vara en aning kostsamt att komma någon vart inom scientologin. Ja, jag vet, det har påpekats gång på gång att det inte behöver kosta något, osv. Men det känns som en utopi att kunna gå vägen till klarhet, utan att behöva anlita Scientologernas tjänster. Redan det inledande Personlighetstestet värderas till 500$ (fås viserligen gratis), men med det som inkörning har jag svårt att tänka mig att kommande kurser, auditeringar och konsultationer skulle bli mycket billigare. Lägger man därtill, avhoppares vittnesmål om hur organisationer höjjer ribban kontinuerligt ekonomiskt, så får åtminstånde jag känslan av att pengar är väldigt viktigt i sammanhanget. Lite av ett pyramidspel.

Finns det någon prislista och rekomenderad "studievägledning" som man kan bygga sig en uppfattning om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in